Gå til innhold

Solian mot sosial angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er den bra mot det? 

Anonymkode: 591c6...b02

Skrevet

Nei den er bra mot psykose.

Anonymkode: 63c40...152

Skrevet

Jeg ville ikke brukt Solian mot angst. Den er fin mot depresjon i små doser, og super mot psykose i høyere doser, men den er ikke det antipsykotikum med sterkest angstdempende effekt. Da trenger du mer en medisin med antiadrenalin/antiserotonin virkning. 

Steinriverton
Skrevet
43 minutes ago, ISW said:

Jeg ville ikke brukt Solian mot angst. Den er fin mot depresjon i små doser, og super mot psykose i høyere doser, men den er ikke det antipsykotikum med sterkest angstdempende effekt. Da trenger du mer en medisin med antiadrenalin/antiserotonin virkning. 

Har Seroquel den virkningen du beskriver der? (Antiadrenalin/antiserotonin)

Skrevet
Steinriverton skrev (36 minutter siden):

Har Seroquel den virkningen du beskriver der? (Antiadrenalin/antiserotonin)

Jepp.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Zyprexa er bra mot angst. Seroquell ga meg mere angst på store doser vel og merke. I små doser var den fin og det er vel det som er aktuelt her.

Steinriverton
Skrevet (endret)
48 minutes ago, ISW said:

Jepp.

En ting jeg ikke forstår. SSRI som øker serotonin funker mot angst men antipsykotika er anti-serotonin og virker også mot angst, hvorfor er det slik?

Endret av Steinriverton
Skrivefeil
Skrevet
Steinriverton skrev (17 minutter siden):

En ting jeg ikke forstår. SSRI som øker serotonin funker mot angst men antipsykotika er anti-serotonin og virker også mot angst, hvorfor er det slik?

Interessant spørsmål 😊

Serotonin påvirker en rekke reseptorer i hjernen, dels med ulik effekt. Når serotonin stimulerer en type reseptorer får man antidepressiv og angstdempende effekt, mens en annen gruppe har til dels angstskapende virkning. Det er stimulans av denne som antas å være årsaken til den økte angsten i starten med SSRI, før disse reseptorene venner seg til serotoninet.

Det er denne (sistnevnte) reseptorgruppen mange antipsykotika blokkerer

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (På 11.2.2023 den 14.59):

Vet du navn på noen antipsykotika som har angsdempende effekt i lave doser og som man ikke legger veldig mye på seg av ? 

Anonymkode: 532ee...b64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vet du navn på noen antipsykotika som har angsdempende effekt i lave doser og som man ikke legger veldig mye på seg av ? 

Anonymkode: 532ee...b64

De angstdempende er også de man legger på seg av. 

Anonymkode: 9b902...c88

Skrevet (endret)

Aner ikke hva det kommer av men vil bare si at jeg er kvitt sosialangst helt. Har tatt Antidepressiva siden desember 2023 og kan ikke huske at jeg har vært usikker i noen sosial setting siden (bortsett fra hvis man teller litt sånn småparanoia i en depressiv periode på ca. 2 måneder). Tidligere har jeg i helt vanlig tilstand blitt så nervøs på jobb at jeg ikke har klart å løfte en skje til munnen (hatet det når noe skulle feires og en eller annet dust hadde tatt med fuckings (følte- ) tolvetasjers bløtkake på personalrommet), har ristet så i hendene at jeg har veltet kopper, kanner og det som er. Skulle jeg si noe for fullt mannskap eller på noen form for møte så begynte jeg nesten å rope av nervøsitet, stammet litt og glemte hva jeg skulle si,fikk skikkelig hjertebank osv. Nå: Jeg møter opp helt uforskammet uforberedt til fremlegg på universitetet og lirer av meg det jeg husker helt uten skam og får positive tilbakemeldinger etterpå 😅 Kjekt at det gikk gjennom, for all del. Men jeg kjenner ingen nervøsitet whatsoever 😄 

Kanskje prøve AD?? 

Endret av krøll9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...