Gå til innhold

Erfaringer rundt brudd i ankelen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg brakk ankelen for to uker siden, og nå på fredag er det 2 uker siden jeg opererte.

Jeg brakk både fibula på venstre side og skadet syndesmosen som ligger «oppå» foten. Weber b-fraktur. Og røyk noen leddbånd/sener (er ikke 100% sikker) på høyre side.

Jeg fikk satt inn skruer og plate under operasjonen. I etterkant hadde jeg sterke smerter i 2 dager ca som gradvis ble bedre. Nå har jeg ikke smerter utenom litt kramper i leggen innimellom, er det vanlig?

Jeg fikk beskjed om at jeg kan belaste foten med 10-15 kg de første 2-3 ukene. Skal på kontroll om litt over 1 uke og skal ta med sko. Regner med jeg kan øke belastningen da. 
Hvor mye er det vanlig å kunne belaste den etter så kort tid? Noen med erfaring eller noen leger som kan svare på det? Er selvfølgelig individuelt men jeg vil uansett vite hvordan det var for andre og hva jeg kan forvente.

Når er det vanlig å kunne belaste 100%? Er det vanlig å kunne det etter 6uker?
Jeg har lest at det gjerne tar 12 uker før man blir bra hvis man har syndesmoseskade. Slik jeg forsto det fikk jeg satt inn en plate ved syndesmosen som skulle holde fibula og syndesmosen «sammen». Jeg hadde et slags mellomrom mellom to «deler» i syndesmosen hvis det har noe å si.

Hvor lang tid er det vanlig at det tar fra man kan kan belaste 100% til man kan gå? 
 

Gjerne del deres erfaringer rundt dette, skriv alt dere vil om ankelbrudd. Jeg er veldig interessert i å høre ulike erfaringer.

 

Anonymkode: e688e...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Jeg unnslapp operasjon fordi jeg var velsignet med at det satte seg så bra når de gipset meg.  Jeg hadde brudd på begge sider av ankelen, men jeg vet ikke hva det het det som var brukket. Jeg gikk med gips i 6 uker. Jeg gikk vel halvannen måned med krykker etter gipsen var av, men jeg var nok for forsiktig. For det hendte jeg glemte meg og da fikk jeg ikke vondt.

Jeg haltet lett i ett års tid, men ingen smerter. De eneste smertene jeg hadde var på slutten av tiden med gips, for da hadde ankelen stått i samme posisjon så lenge.

Av en eller annen grunn hadde jeg flaks for jeg hadde minimalt med smerter, og det gjorde ikke vondt når de dro og satte ankelen i rett stilling når de tok på gips. De sa de trodde jeg måtte opereres men på røntgen etter gipsing hadde det satt seg veldig bra. L H så jeg slapp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...