Gå til innhold

Melding til fastlege om nedtrapping av medisiner, kan jeg skrive dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker å trappe ned (og slutte) og tenker derfor sende melding (e-konsultasjon) om det til fastlegen og lurer derfor på om det er greit å skrive det jeg skriver under her?

Overskrift: Trappe ned på medisiner.
Hei. Jeg ønsker å trappe ned og slutte på enkelte av medisinene jeg bruker. Tenker det kanskje kunne være greit å begynne med abilify ettersom det nok er den jeg trenger minst. Så hvordan er det best å slutte med den, må jeg trappe ned eller kan man slutte rett fra 15 mg?

Anonymkode: 6250e...158

Fortsetter under...

Men om det er flere medisiner som på sikt skal justeres på for din del, kan det være greit å snakke med legen. E-konsultasjoner blir svært enveis.

Dessuten, om du bruker flere medisiner, er legen din sterkt anbefalt å se igjennom din medisinliste en gang i året sammen med deg for å gjøre opp en status: Hva trengs, hva trengs ikke - og er det riktige doser. Da kan dere ha en dialog der og da og avklare spørsmål fra begges side.

Når jeg har spurt om nedtrapping eller ev. seponering, har jeg spurt om hva legen tenker og forholdt meg til det. En gang ville han at reduksjon av dosen på en antidepressiv medisin skulle justeres ned over så lenge som et halvt år mellom hver doseendring for å forsikre meg mot tilbakefall. Jeg synes det var klokt, selv om medisinomtalen sier noe annet. Der tok han hensyn til min historikk.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (7 minutter siden):

Men om det er flere medisiner som på sikt skal justeres på for din del, kan det være greit å snakke med legen. E-konsultasjoner blir svært enveis.

Dessuten, om du bruker flere medisiner, er legen din sterkt anbefalt å se igjennom din medisinliste en gang i året sammen med deg for å gjøre opp en status: Hva trengs, hva trengs ikke - og er det riktige doser. Da kan dere ha en dialog der og da og avklare spørsmål fra begges side.

Når jeg har spurt om nedtrapping eller ev. seponering, har jeg spurt om hva legen tenker og forholdt meg til det. En gang ville han at reduksjon av dosen på en antidepressiv medisin skulle justeres ned over så lenge som et halvt år mellom hver doseendring for å forsikre meg mot tilbakefall. Jeg synes det var klokt, selv om medisinomtalen sier noe annet. Der tok han hensyn til min historikk.

Ja, jeg tenker det er flere medisiner jeg ønsker å trappe ned og eventuelt seponere. Tenker helst 2 av 4 medisiner, men det blir vel fastlegen som bestemmer. Vil ikke være "barnslig" å bare si: Jeg VIL slutte, det er MITT valg. I alle fall når jeg ikke har så store bivirkninger at jeg føler at det rettferdiggjør det. Men de aller fleste fastleger er vel så redde av seg at de (nesten) alltid vil anbefale å stå  på medisinene slik de er? 

Har aldri opplevd å få se igjennom medisinliste sammen med fastlegen, men det høres veldig fornuftig ut.

Det var klokt av fastlegen din ja. Har fått med meg at det anbefales sakte nedtrapping for min del også (ikke sagt av fastlegen da).

Men det jeg skriver i første innlegg som jeg tenker å sende til fastlegen, høres det greit ut? Bare som en start liksom?

AnonymBruker
Marye skrev (7 minutter siden):

Jeg ble dritdårlig av å kutte ut abilify brått 

Så kjipt. Tok det lang tid før du ble dårlig? Jeg bruker jo en del andre medisiner i tillegg så har liksom tenkt at det vil gjøre at jeg ikke kommer til å merke særlig forskjell når jeg slutter, men man vet vel aldri sikkert...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Overskrift: Trappe ned på medisiner.
Hei. Jeg ønsker å trappe ned og slutte på enkelte av medisinene jeg bruker. Tenker det kanskje kunne være greit å begynne med abilify ettersom det nok er den jeg trenger minst. Så hvordan er det best å slutte med den, må jeg trappe ned eller kan man slutte rett fra 15 mg?

Noen her som har noen meninger? Kan jeg skrive dette til fastlegen?

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, jeg tenker det er flere medisiner jeg ønsker å trappe ned og eventuelt seponere. Tenker helst 2 av 4 medisiner, men det blir vel fastlegen som bestemmer. Vil ikke være "barnslig" å bare si: Jeg VIL slutte, det er MITT valg. I alle fall når jeg ikke har så store bivirkninger at jeg føler at det rettferdiggjør det.

Og du kan stille deg selv spørsmålet: Hva er motivasjonen bak for at du ønsker å seponere? Har medisinene dine en effekt? Det er jo ofte det en veier opp mot hverandre, effekt vs. bivirkning innen både somatisk og psykiatrisk behandling med medisiner. Hadde du gjort det samme innen medisin mot høyt blodtrykk, diabetes e.l.? - denne gidder jeg ikke stå på mer...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har aldri opplevd å få se igjennom medisinliste sammen med fastlegen, men det høres veldig fornuftig ut.

(. . .)

Men det jeg skriver i første innlegg som jeg tenker å sende til fastlegen, høres det greit ut? Bare som en start liksom?

Selv ville jeg vel heller ha spurt om en medisingjennomgang - og heller bestilt meg en konsultasjon på kontoret. Vil kanskje tro at legen din gjerne vil snakke med deg om det i en setting hvor det er lettere å få svar, som nevnt. Om du er engstelig for en slik setting, så kan det kanskje være litt mindre skremmende om han vet om det på forhånd? Det er en teknikk jeg selv benytter i blant...

Men om du absolutt skal skrive til legen, ville jeg vel ha etterspurt legens mening fra start og si at du ønsker eller vurderer å seponere Abilify, men vil høre legens mening.

Med den antidepressive medisinen, som jeg nevnte på, tenkte jeg selv der å egentlig seponere den fordi jeg hadde vært fri for tilbakefall av depressive perioder på flere år. Men @kupton slo i bordet på den tiden med god dokumentasjon på at seponering av antidepressiv medisin ved tilbakevendende depressiv lidelse hadde en nokså høy tilbakefallsforekomst - så høy at jeg hadde ingen problem med å stå på en medisin som gir meg så å si ingen merkbare bivirkninger i det daglige. Kun ta en ekstra tablett i døgnet sammen med noen andre. Ikke har jeg økonomiske utlegg engang...

Det er jo verdt å tenke litt over, hvorfor man ønsker å ev. fjerne en medisin om den har hjulpet deg til å bli bedre eller oppnå mer stabilitet i hverdagen. Jeg håper du (og legen din) finner ut av det. Nå har du fått mine tanker, så får du gjøre deg opp dine tanker 😍

Lykke til! 🌟

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...