Gå til innhold

Kupton: «Du som er så intelligent, hvorfor gjør du dette?»


Gjest Frøya Alilde

Anbefalte innlegg

Gjest Frøya Alilde

Overlegene og psykologene i akuttpsykiatrien har ofte sagt til meg i vurderingssamtaler at: «Du som er så oppegående, smart og intelligent, hvorfor gjør du dette?». 

Det er så utrolig provoserende - for det er jo mange måter å være intelligent på, er det ikke? Man kan ha god muntlig og skriftlig intelligens, men være emosjonelt og sosialt inkompetent. Man kan være skolesmart, men ubrukelig sosialt og emosjonelt.

Jeg føler at min tilsynelatende moderat til høy intelligens ofte blir «brukt imot meg» i psykiatrien, for hvis man er talefør eller veltalende, blir behandlere fort blendet av det. De får et inntrykk av at man er saklig, fornuftig og logisk, men det går jo an å være oppegående og ekstremt selvdestruktiv på samme tid. På den ene siden fremstår det som at jeg har mange ressurser, på den andre siden fremstår det som at jeg er totalt blottet for ressurser.

Blir behandlere skremt eller synes det er påfallende å ha en veldig syk og veldig intelligent pasient? Du skriver jo at du liker slike utfordringer, men behandlere kan fort bli blendet av vokabularet mitt. Jeg blir misforstått og overvurdert.

@kuptonHvorfor er det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der har jeg som du kanskje husker også opplevd en del. Jeg synes det er rart at de sier det. For min del har det medført skam å få den type bemerkninger. Jeg har også kalt det en forbannelse å være ressurssterk, veltalende osv. Samtidig som så selvdestruktiv og hjelpetrengende. Fot jeg vet jo faktisk bedre, men så får jeg ikke til i perioder. 

På samme side er det vel nettopp derfor jeg har dannet så mange gode relasjoner i psykiatrien. 

Men det verste er den skammen. Jeg burde vite bedre, sant? 

Håper Kupton har noen tanker om det. Hva de mener med å si det. 

Forresten så kommer kontekst også an på. Jeg har fått den om "du som er så ressurssterk", men med meningen om at jeg kommer til å klare mer til slutt. Jeg har I hvert fall mulighetene til det. Men ofte er det mer den der hvorfor gjør du dette her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke nødvendigvis en sammenheng mellom rasjonalitet/intellekt og emosjoner.

Følelser er jo ofte irrasjonelle, og spesielt hvis det handler om traumer/frykt/fobi. Som jeg nevnte i den andre tråden - selv om jeg intellektuelt sett vet at en edderkopp er bitteliten og helt ufarlig så har den rasjonelle tanken null effekt på min frykt når jeg ser en edderkopp. Frykten er ikke rasjonell.

Da hjelper ikke intellekt i øyeblikket. Men intellekt kan gjøre at man, når man ikke er trigget, kan forstå mer av situasjonen og hva som må til for å bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (14 minutter siden):

Det er jo ikke nødvendigvis en sammenheng mellom rasjonalitet/intellekt og emosjoner.

Følelser er jo ofte irrasjonelle, og spesielt hvis det handler om traumer/frykt/fobi. Som jeg nevnte i den andre tråden - selv om jeg intellektuelt sett vet at en edderkopp er bitteliten og helt ufarlig så har den rasjonelle tanken null effekt på min frykt når jeg ser en edderkopp. Frykten er ikke rasjonell.

Da hjelper ikke intellekt i øyeblikket. Men intellekt kan gjøre at man, når man ikke er trigget, kan forstå mer av situasjonen og hva som må til for å bli bedre.

HI tar opp at dette blir brukt mot henne i psykiatrien og at selv de som behandlere stiller seg uforstående til det de tydeligvis oppfatter som veldig motstridende.

Det er interessant å se hva det muligens kan bunne i, og hvorfor man føler seg så misforstått eller overvurdert, hvis det er riktig ord. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts: hvilken nytte har du av svarene du får av kupton, og hvorfor holder du deg ikke til dine egne behandlere? Stiller du de samme spørsmål til dem? Hva vil du med alle disse innleggene?

Anonymkode: d1ad0...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (5 minutter siden):

Psykisk sykdom har ingenting med å gjøre hvor smart eller intelligent man er. Det er en hjernesykdom.

Men det er kanskje en god idé og snakke om forventninger eller krav mer intelligente mennesker blir møtt med i psykiatrien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Men det er kanskje en god idé og snakke om forventninger eller krav mer intelligente mennesker blir møtt med i psykiatrien? 

Intelligente og ressurssterke mennesker vil nok klare mer og fungere bedre enn andre med samme lidelse. Derfor kan de bli oppfattet som mer oppegående og friske, men det betyr ikke at de lider mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (5 minutter siden):

Intelligente og ressurssterke mennesker vil nok klare mer og fungere bedre enn andre med samme lidelse. Derfor kan de bli oppfattet som mer oppegående og friske, men det betyr ikke at de lider mindre.

Ja, og nå begynner det å bli interessant. Hva trenger de mer intelligente hjelp til? Og jeg kjenner at dette ikke blir så lett å diskutere 🙂 at mer intelligente forstår lettere handling og påfølgende effekt er riktig. Også at mer intelligente er gode på å manipulere, sånn at behandlere blir satt ut av spill. ( sorry HI,  ikke rettet mot deg ) 

Så det er et interessant tema, på flere plan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ts: hvilken nytte har du av svarene du får av kupton, og hvorfor holder du deg ikke til dine egne behandlere? Stiller du de samme spørsmål til dem? Hva vil du med alle disse innleggene?

Anonymkode: d1ad0...98a

Ja hvorfor kan ikke vi alle bare spørre alle spørsmålene vi stiller her inne til våre egne behandlere isteden for å lage så mange tråder? Vedder på at de fleste her inne har en behandler. 

Anonymkode: a916e...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (23 minutter siden):

Intelligente og ressurssterke mennesker vil nok klare mer og fungere bedre enn andre med samme lidelse. Derfor kan de bli oppfattet som mer oppegående og friske, men det betyr ikke at de lider mindre.

Hvis person nr1 har 150 i iq, er så smart at hen er i jobb, har venner, kjæreste, barn, hund og bil, men har PTSD. 

Person nr 2 har 90 i iq, er ufør, har ikke venner, aldri fått til kjæreste, klarte ikke sertifikatet. Har PTSD

Hvem av disse tror du mest sannsynlig lider mest? Selvsagt er det person nr2. Ikke bare HAR denne person åpenbart slitt mye siden hen ikke har greid å opparbeide seg "et liv", men personen lider også mest nå både fordi hen ikke klarer normale ting som nr1 klarer men denne personens ptsd må prege hen mye siden den ikke greier sånt. 

Anonymkode: a916e...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at et forum skal fungere må folk opprette tråder. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ber om å spørre dette til behandler eller google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis person nr1 har 150 i iq, er så smart at hen er i jobb, har venner, kjæreste, barn, hund og bil, men har PTSD. 

Person nr 2 har 90 i iq, er ufør, har ikke venner, aldri fått til kjæreste, klarte ikke sertifikatet. Har PTSD

Hvem av disse tror du mest sannsynlig lider mest? Selvsagt er det person nr2. Ikke bare HAR denne person åpenbart slitt mye siden hen ikke har greid å opparbeide seg "et liv", men personen lider også mest nå både fordi hen ikke klarer normale ting som nr1 klarer men denne personens ptsd må prege hen mye siden den ikke greier sånt. 

Anonymkode: a916e...4c4

Sett den med lavest iq i ditt første tilfelle, og den med høyst iq i ditt andre. Du har visst også forventninger eller idéer om hvordan mennesker med høyere iq lever.

Det er også en stor misforståelse å tro at jo mer man har, jo mindre lider man. Det kommer helt an på. Ensomhet og det å føle seg alene og/eller lite forstått kan man helt fint føle og lide under også, uansett hva man eier, og hvor stort sosialt nettverk man har. Det trodde jeg var noe alle visste meget godt etter skjebner vi har fått midt i fleisen de siste årene om mennesker som "hadde alt", men likevel ikke så meningen med å leve. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Sett den med lavest iq i ditt første tilfelle, og den med høyst iq i ditt andre. Du har visst også forventninger eller idéer om hvordan mennesker med høyere iq lever.

Det er også en stor misforståelse å tro at jo mer man har, jo mindre lider man. Det kommer helt an på. Ensomhet og det å føle seg alene og/eller lite forstått kan man helt fint føle og lide under også, uansett hva man eier, og hvor stort sosialt nettverk man har. Det trodde jeg var noe alle visste meget godt etter skjebner vi har fått midt i fleisen de siste årene om mennesker som "hadde alt", men likevel ikke så meningen med å leve. 

Alt spørs jo på, men det regnet jeg egntlig med at den som leste skjønte. Noen folk trives jo å leve som ensomme ulver i der ingen skulle tro at noen kunne bu, men det hører til unntakene. I hovedregel så vil jo en som har minst ha det verst. Er ikke uten grunn at f. Eks sosial og å føle felleskap er regnet som et av de basale menneskelige behov. 

Anonymkode: a916e...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt spørs jo på, men det regnet jeg egntlig med at den som leste skjønte. Noen folk trives jo å leve som ensomme ulver i der ingen skulle tro at noen kunne bu, men det hører til unntakene. I hovedregel så vil jo en som har minst ha det verst. Er ikke uten grunn at f. Eks sosial og å føle felleskap er regnet som et av de basale menneskelige behov. 

Anonymkode: a916e...4c4

Men dette har ingenting med høyere intelligens å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja hvorfor kan ikke vi alle bare spørre alle spørsmålene vi stiller her inne til våre egne behandlere isteden for å lage så mange tråder? Vedder på at de fleste her inne har en behandler. 

Anonymkode: a916e...4c4

Dette er et diskusjonsforum der folk poster spørsmål og problemstillinger. Jeg skjønner ikke at det er til irritasjon at forumet blir brukt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror behandler er rett person å spørre. Sikkert greit å spørre her også.

men ts virker å ville diskutere på et intellektuelt plan. Da må man vite mer slik behandler vet.

ren IQ sier ikke noe om fungering.

Anonymkode: 22be3...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør de som spør deg da, ts. Det er de som kan svare og gi deg svar, ikke vi her inne. 

Anonymkode: a4407...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (4 timer siden):

Overlegene og psykologene i akuttpsykiatrien har ofte sagt til meg i vurderingssamtaler at: «Du som er så oppegående, smart og intelligent, hvorfor gjør du dette?». 

Det er så utrolig provoserende - for det er jo mange måter å være intelligent på, er det ikke? Man kan ha god muntlig og skriftlig intelligens, men være emosjonelt og sosialt inkompetent. Man kan være skolesmart, men ubrukelig sosialt og emosjonelt.

Jeg føler at min tilsynelatende moderat til høy intelligens ofte blir «brukt imot meg» i psykiatrien, for hvis man er talefør eller veltalende, blir behandlere fort blendet av det. De får et inntrykk av at man er saklig, fornuftig og logisk, men det går jo an å være oppegående og ekstremt selvdestruktiv på samme tid. På den ene siden fremstår det som at jeg har mange ressurser, på den andre siden fremstår det som at jeg er totalt blottet for ressurser.

Blir behandlere skremt eller synes det er påfallende å ha en veldig syk og veldig intelligent pasient? Du skriver jo at du liker slike utfordringer, men behandlere kan fort bli blendet av vokabularet mitt. Jeg blir misforstått og overvurdert.

@kuptonHvorfor er det slik?

Skrev ikke du nettopp at du har tatt iq test og ikke kom ut som videre intelligent? Lurer på om du bare har konsultert problemstillingen for å fremme seg selv som intelligent, siden det er det du pleier å få applaus for å være her inne. Om du har målt iq til passe moderat eller lav tviler jeg sterkt på at behandlerene dine «bruker din høye intelligens mot deg», som du forsøksvis påstår her.

Anonymkode: a4407...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...