Gå til innhold

Kupton: «Du som er så intelligent, hvorfor gjør du dette?»


Gjest Frøya Alilde

Anbefalte innlegg

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er fakta. Er det ikke grusomt å ligge i belteseng etc.? Hvorfor tar du sånne valg hvis du er så intelligent? Jeg prøver bare å forstå. Men du forstår ikke meg. Så jeg trekker meg ut av tråden. 

Anonymkode: d1ad0...98a

Jeg tror du skal trekke deg ut av tråden. Du er ute etter å dømme, ikke reflektere rundt temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (2 minutter siden):

For et usmakelig innlegg.

For noen usmakelige handlinger du utfører. Hva forventer du egentlig, at du skal kunne behandle menneskene rundt deg elendig og skylde på at du ikke kan noe for det og at det er usmakelig å stille forventninger til deg og å spørre deg om hvorfor du ikke kan styre deg bedre når det du gjør er stygt, krevende og vondt for andre? Og tilbake forventer du at andre skal være impulsstyrte og behandle deg godt. Du bør ikke forvente mer av andre enn du krever av deg selv. Eventuelt kan du begynne å kreve mere av deg selv om du syns det er kjipt når andre tråkker deg på tærne, gitt alle overtråkkene du har utført på andres tær. 

Anonymkode: a4407...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du skal trekke deg ut av tråden. Du er ute etter å dømme, ikke reflektere rundt temaet.

Ok. Det er din konklusjon. Det er jo faktisk du som har dømt meg. Lykke til videre. 

Anonymkode: d1ad0...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Slutt. Kan ikke denne tråden handle om det som er tema? Det er interessant. 

Vi er ikke en domstol her heller, så tenk deg litt bedre om. 

Det er du som prøver å drepe diskusjonen nå. Vi er flere som lurer på dette. Intelligens blir  brukt som fellesnavn på mennesker's evne til oppfattelse, tekning og PROBLEMLØSNING. 

Det sier en god del og vi bør stole på resultatet av testen som er tatt inntil ny test viser noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok. Det er din konklusjon. Det er jo faktisk du som har dømt meg. Lykke til videre. 

Anonymkode: d1ad0...98a

Takk. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Det er du som prøver å drepe diskusjonen nå. Vi er flere som lurer på dette. Intelligens blir  brukt som fellesnavn på mennesker's evne til oppfattelse, tekning og PROBLEMLØSNING. 

Det sier en god del og vi bør stole på resultatet av testen som er tatt inntil ny test viser noe annet. 

Diskusjonen handler ikke om jeg er intelligent eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For noen usmakelige handlinger du utfører. Hva forventer du egentlig, at du skal kunne behandle menneskene rundt deg elendig og skylde på at du ikke kan noe for det og at det er usmakelig å stille forventninger til deg og å spørre deg om hvorfor du ikke kan styre deg bedre når det du gjør er stygt, krevende og vondt for andre? Og tilbake forventer du at andre skal være impulsstyrte og behandle deg godt. Du bør ikke forvente mer av andre enn du krever av deg selv. Eventuelt kan du begynne å kreve mere av deg selv om du syns det er kjipt når andre tråkker deg på tærne, gitt alle overtråkkene du har utført på andres tær. 

Anonymkode: a4407...465

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Det er du som prøver å drepe diskusjonen nå. Vi er flere som lurer på dette. Intelligens blir  brukt som fellesnavn på mennesker's evne til oppfattelse, tekning og PROBLEMLØSNING. 

Det sier en god del og vi bør stole på resultatet av testen som er tatt inntil ny test viser noe annet. 

Nei, jeg vil gjerne at diskusjonen handler om hi. Det er vel ikke å drepe en diskusjon? Jeg syns tema er interessant. Hvordan blir mennesker med høyere intelligens møtt i psykiatrien, og hva slags hjelp tilbys de? Det er jo tema her, og ikke avsporinger om andre ting som hva den ene eller den andre har gjort?

Nei , jeg stoler ikke på noen test 🙂 jeg ser når andre har høy iq etter noen tråder. Det er ikke så vanskelig å se det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Først. Jeg stoler ikke på den IQ-testen som er nevnt flere ganger. Den er ikke tatt under de riktige betingelser.

2. Til temaet som TS tar opp. Jeg tviler på at de bruker det mot deg, men jeg forstår at du oppfatter det slik. Ja, intelligente personer kan også gjøre dumme valg og ha betydelige psykiske problemer. Intelligens er for en stor del medfødt, og en kan være født med gode gener for IQ, men vokse opp i forferdelige forhold som gir alvorlig psykisk lidelse.

Når temaet likevel blir brakt opp i terapien, skyldes nok det at de mener at mulighetene dine for å få til en snuoperasjon, potensialet ditt for å komme over på et bedre, mer hensiktsmessig og modent spor er langt større pgs dine intellektuelle ressurser enn det ville ha vært om du ikke hadde disse ressurser i samme grad. Intellekt handler i stor grad om evnen til problemløsning, og de håper vel at du en dag bestemmer deg for å løse problemer i stedet for å sementere de fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (16 minutter siden):

Nei, jeg vil gjerne at diskusjonen handler om hi. Det er vel ikke å drepe en diskusjon? Jeg syns tema er interessant. Hvordan blir mennesker med høyere intelligens møtt i psykiatrien, og hva slags hjelp tilbys de? Det er jo tema her, og ikke avsporinger om andre ting som hva den ene eller den andre har gjort?

Nei , jeg stoler ikke på noen test 🙂 jeg ser når andre har høy iq etter noen tråder. Det er ikke så vanskelig å se det. 

Tuller du? Påberoper du deg den misunnelsesverdige evnen det er å klare å klassifisere noens iq gjennom innlegg på et anonymt forum? Wow. Du mener at ditt blikk trumfer både en test og en beskrevet atferd, hvor begge sistnevnte ikke kan vise til de store iq-nivåene du peker på hos ts. 
 

Diskusjonen handler for øvrig ikke om ts men om iq versus atferd. Du har misforstått.  

Anonymkode: a4407...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

den misunnelsesverdige evnen det er å klare å klassifisere noens iq gjennom innlegg på et anonymt forum?

Det gir noen holdepunkter. Når TS tidligere har fortalt om sine skoleresultater, får en enda litt mer kjøtt på bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (2 minutter siden):

Det gir noen holdepunkter. Når TS tidligere har fortalt om sine skoleresultater, får en enda litt mer kjøtt på bena.

Forlat om. Men hva er løgn og hva er sannhet? Jeg stoler ikke på all fakta ts kommer med på dette forumet. 

Anonymkode: a4407...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tuller du? Påberoper du deg den misunnelsesverdige evnen det er å klare å klassifisere noens iq gjennom innlegg på et anonymt forum? Wow. Du mener at ditt blikk trumfer både en test og en beskrevet atferd, hvor begge sistnevnte ikke kan vise til de store iq-nivåene du peker på hos ts. 
 

Diskusjonen handler for øvrig ikke om ts men om iq versus atferd. Du har misforstått.  

Anonymkode: a4407...465

Med hi mente jeg hovedinnlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøya Alilde
kupton skrev (8 minutter siden):

1. Først. Jeg stoler ikke på den IQ-testen som er nevnt flere ganger. Den er ikke tatt under de riktige betingelser.

2. Til temaet som TS tar opp. Jeg tviler på at de bruker det mot deg, men jeg forstår at du oppfatter det slik. Ja, intelligente personer kan også gjøre dumme valg og ha betydelige psykiske problemer. Intelligens er for en stor del medfødt, og en kan være født med gode gener for IQ, men vokse opp i forferdelige forhold som gir alvorlig psykisk lidelse.

Når temaet likevel blir brakt opp i terapien, skyldes nok det at de mener at mulighetene dine for å få til en snuoperasjon, potensialet ditt for å komme over på et bedre, mer hensiktsmessig og modent spor er langt større pgs dine intellektuelle ressurser enn det ville ha vært om du ikke hadde disse ressurser i samme grad. Intellekt handler i stor grad om evnen til problemløsning, og de håper vel at du en dag bestemmer deg for å løse problemer i stedet for å sementere de fast.

1. Det var nevropsykologiske tester som ble gjort i forbindelse med straffesaken, disse er jo omfattende og grundige. Men dommen fra tingretten tok et forbehold: Jeg hadde ikke sovet natten før, ikke engang 5 min, og mente at testen er sårbar under slike omstendigheter. Nevropsykologen hevdet at jeg hadde en uopprettelig hjerneskade, men vi kalte inn rådgiveren som vitne som lett tilbakeviste at jeg slettes ikke har en hjerneskade med gode kartlegginger og gode karakterer.

2. Jeg opplever ikke at alle bruker det imot meg. Noen er anklagende og konfronterende, mens andre sier at «du som har så mange ressurser, du har jo alle muligheter til å gjøre noe med dette». 
Joda - du har et godt poeng når du sier at et godt intellekt er en fordel i en terapeutisk prosess, men det er veldig frustrerende for meg og de rundt meg at jeg er rasjonell og svært irrasjonell, destruktiv og impulsstyrt på samme tid. 
For eksempel: Jeg vet innerst inne at de gangene jeg løper inn i murveggen med hodet først at jeg vil havne i belter, men jeg klarer ikke å rasjonalisere det der og da. Trangen til selvstraff eller utløpet for uro trumfer fornuften.

At man er oppegående, gir jo flere muligheter til å jobbe med det som @Glitter sier. Jeg vet ikke om billedbruken er forståelig, men jeg opplever at jeg har lag på lag men er uten kjerne. At jeg har mange ressurser og at det virker som at jeg vet hva jeg snakker om, men innerst inne er jeg selvmotstridende, ambivalent og kaotisk.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forlat om. Men hva er løgn og hva er sannhet? Jeg stoler ikke på all fakta ts kommer med på dette forumet. 

Anonymkode: a4407...465

Du velger selv hva du vil tro på eller ikke. Jeg har aldri løyet om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Med hi mente jeg hovedinnlegg. 

Ja det skjønte jeg 

Anonymkode: a4407...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Forlat om. Men hva er løgn og hva er sannhet? Jeg stoler ikke på all fakta ts kommer med på dette forumet. 

Anonymkode: a4407...465

Er det så mye å lage oppstyr om?  Jeg tror helt bestemt at hun har høyere iq. Det er vel ingenting å krangle om? Du trenger ikke å være enig, men du trenger jo ikke å gå løs på meg heller? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Forlat om. Men hva er løgn og hva er sannhet? Jeg stoler ikke på all fakta ts kommer med på dette forumet. 

Anonymkode: a4407...465

Når jeg kommenterer her, skjer det på bakgrunn av det som blir skrevet. Om folk skriver uriktige opplysninger, blir svarene mindre gyldige. Det er forfatterens problem og ansvar ikke mitt. Det blir akkurat som om en gir legen eller andre som skal hjelpe en uriktige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke sovet natten før, ikke engang 5 min, og mente at testen er sårbar under slike omstendigheter.

Den testen har nesten ingen verdi.

Jeg kan fortelle en historie om meg selv. Da jeg gikk på dirigentstudiet, startet vi ofte dagen med noe som kalles notediktat. Vi fikk spilt et stykke med inntil fire stemmer to ganger. Så skulle vi skrive ned det hele på noteark. Min prestasjon var temmelig stabil over tid. Men en dag hadde jeg møtt en kamerat i lakseelva kl. 03, og vi fisket til 07 før jeg måtte dra. Den dagen hadde jeg min desidert dårligste gjennomføring. Totalt avvikende fra de andre testene. Det er gode grunner for at testvilkårene standardiseres akkurat som det er gode grunner for at sjåfører og piloter er pålagt hviletid.

Synd at nevropsykologen ikke kunne innrømme svakheten. Dessverre har jeg opplevd slikt mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
kupton skrev (25 minutter siden):

Den testen har nesten ingen verdi.

Jeg kan fortelle en historie om meg selv. Da jeg gikk på dirigentstudiet, startet vi ofte dagen med noe som kalles notediktat. Vi fikk spilt et stykke med inntil fire stemmer to ganger. Så skulle vi skrive ned det hele på noteark. Min prestasjon var temmelig stabil over tid. Men en dag hadde jeg møtt en kamerat i lakseelva kl. 03, og vi fisket til 07 før jeg måtte dra. Den dagen hadde jeg min desidert dårligste gjennomføring. Totalt avvikende fra de andre testene. Det er gode grunner for at testvilkårene standardiseres akkurat som det er gode grunner for at sjåfører og piloter er pålagt hviletid.

Synd at nevropsykologen ikke kunne innrømme svakheten. Dessverre har jeg opplevd slikt mange ganger.

IQ i nedre del av normalområdet vil jo si at man i mer eller mindre grad alltid vil ha lære- og funksjonsvansker, men nevropsykologen mente at jeg var veldig flink til å lære meg noe via den språklige kanalen, men skal jeg lære noe jeg ser, så har jeg problemer. Men det er som du sier: Dårlig søvn eller mangel på hvile kan gjøre at man scorer lavere enn det man burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Det gir noen holdepunkter. Når TS tidligere har fortalt om sine skoleresultater, får en enda litt mer kjøtt på bena.

Kupton jeg har lest tråden og har noen spørsmål å stille deg basert på det du svarer her. 1. jeg har aldri gjennomført en iq test men søkte av nysgjerrighet det opp på Google. Jeg gjennomførte ikke testen da jeg synes spørsmålene var kompliserte. Jeg har gode karakterer fra skolen, siden jeg ikke klarte dette vil du si jeg har lav iq? Jeg har mange 5’ere fra før. 2. du har sagt før at at smarte stort sett har best utbytte av samtaleterapi, jeg hadde ingen utbytte av det. er jeg for dum for dette og? 3. synes du det er spennende med de som er sykest i psykiatrien? Jeg kommer sikkert på er fjerde spørsmål etterhvert. Ser frem til å høre fra deg. 

Anonymkode: a7c6a...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...