Gå til innhold

Kupton: «Du som er så intelligent, hvorfor gjør du dette?»


Gjest Frøya Alilde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kashmir skrev (11 minutter siden):

Ofte tror mennesker som er mer intelligente at de ikke er det. Det er faktisk sant. 

Hva mener du?

Anonymkode: a7c6a...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du?

Anonymkode: a7c6a...ad5

At det er mange som er mer intelligente uten å vite eller tro at de er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (2 timer siden):

1. Det var nevropsykologiske tester som ble gjort i forbindelse med straffesaken, disse er jo omfattende og grundige. Men dommen fra tingretten tok et forbehold: Jeg hadde ikke sovet natten før, ikke engang 5 min, og mente at testen er sårbar under slike omstendigheter. Nevropsykologen hevdet at jeg hadde en uopprettelig hjerneskade, men vi kalte inn rådgiveren som vitne som lett tilbakeviste at jeg slettes ikke har en hjerneskade med gode kartlegginger og gode karakterer.

2. Jeg opplever ikke at alle bruker det imot meg. Noen er anklagende og konfronterende, mens andre sier at «du som har så mange ressurser, du har jo alle muligheter til å gjøre noe med dette». 
Joda - du har et godt poeng når du sier at et godt intellekt er en fordel i en terapeutisk prosess, men det er veldig frustrerende for meg og de rundt meg at jeg er rasjonell og svært irrasjonell, destruktiv og impulsstyrt på samme tid. 
For eksempel: Jeg vet innerst inne at de gangene jeg løper inn i murveggen med hodet først at jeg vil havne i belter, men jeg klarer ikke å rasjonalisere det der og da. Trangen til selvstraff eller utløpet for uro trumfer fornuften.

At man er oppegående, gir jo flere muligheter til å jobbe med det som @Glitter sier. Jeg vet ikke om billedbruken er forståelig, men jeg opplever at jeg har lag på lag men er uten kjerne. At jeg har mange ressurser og at det virker som at jeg vet hva jeg snakker om, men innerst inne er jeg selvmotstridende, ambivalent og kaotisk.

Du velger selv hva du vil tro på eller ikke. Jeg har aldri løyet om noe.

Jeg er en av de som har fått mange kommentarer i psykiatrien på at jeg er intelligent og ressurssterk og derfor kan klare å ta bedre valg. Det klarte jeg ikke på mange år. Jeg måtte gjennom gjennom mye "dritt" - mye smerte, kritikk fra andre og vonde konsekvenser før jeg forstod at det var jeg som måtte endre meg. Jeg trodde alltid at jeg måtte endre noe inne i meg - selve kjernen i meg for å kunne klare å endre atferd. Men så forstod jeg at det var atferden min jeg måtte endre. Jeg jobbet med atferden min i mange år og gikk ofte på trynet. Men nå, etter noen tår, så har jeg endret meg veldig mye - og med det opparbeidet meg en indre kjerne. Altså jeg endret atferd som førte til at jeg fikk langt flere positive tilbakemeldinger fra andre i stedet for vond kritikk - og derfor økte selvfølelsen min noe som igjen har bidratt til at jeg har klart å få en indre kjerne i meg - en identitet. 

Kanskje veien for deg også TS er å endre atferd, jeg tror dessverre at du ikke vil finne løsningen i ditt indre alene, men at du sammen med hjelpeapparatet og støttespillere kan jobbe hardt med å faktisk endre hvordan du oppfører deg mot deg selv- og andre. På den måten kan du over tid bygge deg opp en identitet som du kan være langt mer stolt over enn den du evt føler du har i dag. Min erfaring er at for å klare dette så må det være konsekvenser og belønning. Jeg tror ikke du liker å bli lagt i belter altså - men kan det være en slags belønning i det likevel? Feks at du slipper å ta ansvar selv - det kan oppleves veldig skremmende å ta ansvar for eget liv.

Jeg forstår at du strever og det er veldig vondt å slite med impulskontroll. Min erfaring er at å igjen og igjen å klare å stå i mot impulser og å velge alternative løsningstrategier - er eneste måten å virkelig endre seg på. Dette er noe du kan utforske sammen med behandlingsapparatet? På den måten kan du over tid lage nye fysiske spor i hjernen din og automatisere andre måte å handle på og å oppføre deg på som kan frigjøre deg og hele smerten du nå føler. Kanskje du får en langt bedre selvfølelse på kjøpet. Og om du ikke gir opp så vil du kunne utvikle helt nye og mye sunnere måter å løse problemer og å være i livet på. Det koster blod, svette og tårer men det er verdt det. 

Anonymkode: bf5b0...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

At det er mange som er mer intelligente uten å vite eller tro at de er det. 

Hvorfor forstod jeg ikke spørsmålene fra iq testen da? Jeg prøvde på nytt nå klarte kun 7 før jeg gav opp. 

Anonymkode: a7c6a...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Det er mange ganger stor forskjell på det å være skoleflink og det å ha høy IQ. Faktisk er det slik at veldig mange med svært høy intelligens får dårlige karakterer og faller ut av skolesystemet. 

Samtidig er det slik at resultat på f.eks. WISC primært predikerer skoleresultater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er nesten umulig å gjennomføre en perfekt IQ test? Enten så er man trøtt, eller så er man for deprimert?

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (2 timer siden):

 

For eksempel: Jeg vet innerst inne at de gangene jeg løper inn i murveggen med hodet først at jeg vil havne i belter, men jeg klarer ikke å rasjonalisere det der og da. Trangen til selvstraff eller utløpet for uro trumfer fornuften.

At man er oppegående, gir jo flere muligheter til å jobbe med det som @Glitter sier. Jeg vet ikke om billedbruken er forståelig, men jeg opplever at jeg har lag på lag men er uten kjerne. At jeg har mange ressurser og at det virker som at jeg vet hva jeg snakker om, men innerst inne er jeg selvmotstridende, ambivalent og kaotisk.

Du velger selv hva du vil tro på eller ikke. Jeg har aldri løyet om noe.

Å bli beltelagt regnes jo ikke som straff. Å bli beltelagt er omsorg. Så dvs det du vil ha gjennom å løpe med hodet først inn i murveggen er tydeligvis omsorg. 

Anonymkode: a916e...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor forstod jeg ikke spørsmålene fra iq testen da? Jeg prøvde på nytt nå klarte kun 7 før jeg gav opp. 

Anonymkode: a7c6a...ad5

Hvilke spørsmål er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Everybody skrev (1 minutt siden):

Så det er nesten umulig å gjennomføre en perfekt IQ test? Enten så er man trøtt, eller så er man for deprimert? Så skåren er uansett ikke nøyaktig?

Resultatet blir aldri nøyaktig det samme, men ikke store endringer heller. 

Uansett så er det synsing det som foregår her nå. Ingen av oss vet hva iq- en til ts er. Det er vill gjetting. Vi har bare en test å forholde oss til og det må man jo nesten gjøre inntil en ny test foreligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne testen ødelagte natten. 

Anonymkode: a7c6a...ad5

Hvordan ville natten vært ellers? 🙂

Du klarte 7, og det er mange som ikke klarer det. Var det tålmodigheten som streika? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Hvordan ville natten vært ellers? 🙂

Du klarte 7, og det er mange som ikke klarer det. Var det tålmodigheten som streika? 

Forstår ikke svaret på spørsmål 8. da må jeg tippe og da blir det sikkert feil. Angrer på at jeg begynte med testen, for nå kommer jeg bare til å tenke på at jeg MÅ klare den. 

Anonymkode: a7c6a...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår ikke svaret på spørsmål 8. da må jeg tippe og da blir det sikkert feil. Angrer på at jeg begynte med testen, for nå kommer jeg bare til å tenke på at jeg MÅ klare den. 

Anonymkode: a7c6a...ad5

😄 skjønner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har fått med med riktig så har TS kun skrevet om sin sak her inne. Ut i fra dette kan man ikke vurdere hvor høy IQ TS har. Noen person er kan veldig mye om et tema, men har ellers veldig lite kunnskap om andre temaer. 

F.eks. så kjenner jeg noen med aspergers symdrom som har særinteresser, som kan ufattelig mye om enkelt temaer, som prater om temaet med faguttrykk osv. og kan høres ut som om de snakker rett ut i fra en bok. De kan virke veldig smarte og er selvfølgelig det på sine særinteresser. Snakker de om temaer utenom sine særinteresser så er det ikke mye å skryte av. 

Jeg mener ikke at TS har lav IQ, høy IQ eller har aspergers, men at man kan ikke konkludere personens intelligense ut i fra et enkelt tema. Tror TS har "en hang-up" når det gjelder denne saken og kan utrolig mye om temaet for hun har brukt timesvis med å sette seg inn i regler og diverse. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forstår ikke svaret på spørsmål 8. da må jeg tippe og da blir det sikkert feil. Angrer på at jeg begynte med testen, for nå kommer jeg bare til å tenke på at jeg MÅ klare den. 

Anonymkode: a7c6a...ad5

Jeg har måttet gjette litt på slike tester selv, og da blir de enten feil eller riktig. Jeg har tatt test sammen med nevropsykolog også har jeg tatt test på nett to ganger. Selv om jeg har måttet gjette på enkelte ting for ja det er vanskelig, så har jeg fått IQ 98-100. Altså på gjennomsnittet. 

Ikke gå i fella og tenk at du er mindre intelligent bare fordi du synes testen er vanskelig. Jeg får vondt i hodet av testen hver gang fordi den er så vanskelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (47 minutter siden):

Jeg har måttet gjette litt på slike tester selv, og da blir de enten feil eller riktig. Jeg har tatt test sammen med nevropsykolog også har jeg tatt test på nett to ganger. Selv om jeg har måttet gjette på enkelte ting for ja det er vanskelig, så har jeg fått IQ 98-100. Altså på gjennomsnittet. 

Ikke gå i fella og tenk at du er mindre intelligent bare fordi du synes testen er vanskelig. Jeg får vondt i hodet av testen hver gang fordi den er så vanskelig. :)

Jo men jeg er det. Jeg gjorde den sikkert 50 ganger og ble ikke ferdig. Får det ikke til uansett hvor mye jeg prøvde. Sovnet tilslutt ved 03 å gav opp. Hvorfor tar du tester med nevropsykolog? 

Anonymkode: a7c6a...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo men jeg er det. Jeg gjorde den sikkert 50 ganger og ble ikke ferdig. Får det ikke til uansett hvor mye jeg prøvde. Sovnet tilslutt ved 03 å gav opp. Hvorfor tar du tester med nevropsykolog? 

Anonymkode: a7c6a...ad5

Jeg ble henvist dit da behandler i psykiatrien trodde det kunne være noe ekstra ved meg. Så ble henvist til nevropsykologisk utredning hvor jeg fikk én diagnose satt, og en som det var anbefalt å utrede videre for. 

Tror kanskje du stresser deg veldig opp med den testen nå. Det er ikke en prøve hvor du skal få alt riktig. Du skal velge det du tror/det som faller deg inn. Alle gjør feil på en IQ-test.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kupton jeg har lest tråden og har noen spørsmål å stille deg basert på det du svarer her. 1. jeg har aldri gjennomført en iq test men søkte av nysgjerrighet det opp på Google. Jeg gjennomførte ikke testen da jeg synes spørsmålene var kompliserte. Jeg har gode karakterer fra skolen, siden jeg ikke klarte dette vil du si jeg har lav iq? Jeg har mange 5’ere fra før. 2. du har sagt før at at smarte stort sett har best utbytte av samtaleterapi, jeg hadde ingen utbytte av det. er jeg for dum for dette og? 3. synes du det er spennende med de som er sykest i psykiatrien? Jeg kommer sikkert på er fjerde spørsmål etterhvert. Ser frem til å høre fra deg. 

Anonymkode: a7c6a...ad5

1. Jeg velger å forholde meg til IQ-tester gjennomført av autorisert psykolog under riktige betingelser eller gjennomført av Mensa. Andre tester som ligger ute på nett er av meget varierende kvalitet og må mer sees på som en selskapslek. Hva er lav IQ? Gjennomsnittet skal være 100. Halvparten av befolkningen har under gjennomsnittet. I praktisk sammenheng regner en IQ under 85 som lav. Personer som stort sett har femmere i karakter har ikke lav IQ.

2. Ja, jeg står for den påstanden. Det er vist i mange vitenskapelige undersøkelser. Men det er langt flere og viktigere årsaker til liten fremgang i terapi enn lav IQ. Sagt på en anen måte: Forutsatt alle andre faktorer like, vil en smart person ha bedre utbytte av terapi enn en som ligger på et lavt nivå. Men en kan ikke bruke dette motsatt vei og si at den som har lite/ingen utbytte av terapi har lav IQ.

3. Ja, jeg synes det er spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...