Gå til innhold

Noen forskere/smarte folk her som kan debunke Covid konspirasjonsteori basert på Norsk studie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kom tilfeldigvis over denne konspirasjonsteori kanalen på youtube (trodde alle sånne ble bannet jeg, men tydeligvis ikke) og ble nysgjerrig når han sa at NORSKE FORSKERE hadde funnet ut at jo mer vaksinert jo mer overdødelighet i 2022, som implisitt skal bety at vaksinasjonen egentlig muligens er mer skadelig enn hjelpsom dersom hele befolkningen får den og ikke kun utsatte grupper. Altså overdødelighet er forventet, siden coronaviruset er dødelig, og er ute nå men var ikke ute før, men i teorien skulle en jo forvente jo mer vaksinerte jo mindre overdødelighet

Jeg prøvde å se på studien og det jeg legger merke til er jo at landene med høy vaksinasjonsandel også er land med høy forventet levealder så flere gamle skrøpelige folk, så det er jo det jeg ville brukt som forklaring, men de sier at de har justert for det, og da er jo jeg tom for forklaringer.

Hva tror forskerne/smarte folk her er forklaringer, er det ukjente ukjente som ligger bak, og hva kan de være,, eller har konspirasjonsteoretikerne på youtube rett og vaksina er mest egnet for utsatte grupper og ikke friske unge folk? 😅

https://www.preprints.org/manuscript/202302.0350/v1

Kjør (konspirasjonsteori) debatt !

Anonymkode: 328c0...4a3

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Artikkelen påviser en korrelasjon (samvariasjon) mellom grad av vaksinering i befolkningen og seinere overdødelighet. Det er viktig å huske at korrelasjon ikke er det samme som kausalitet (årsakssammenheng). Med andre ord gir artikkelen ikke grunnlag for å si at det er vaksinene som fører til overdødelighet.

Den mest åpenbare forklaringen på samvariasjonen er for meg at land med høy grad av vaksinering også var flinke til å beskytte sårbare grupper i den innledende fasen av pandemien. Når disse landene så åpna opp er det naturlig at flere i denne gruppa ville dø, noe som ville føre til overdødelighet for en periode. Forskerne sier imidlertid at de har kontrollert for denne faktoren, og utelukker den derfor. (Jeg har ikke finlest artikkelen og kjenner derfor ikke detaljene i hvordan de har gjort dette.)

De lister også opp andre mulige forklaringer de sier de har kontrollert for og ender langt på vei med å si at det er vaksinene som hør ført til overdødeligheten.

Studien har etter min mening mange svakheter. For det første ser de på påvist overdødelighet i befolkningen som helhet, ikke den delen av befolkningen som fikk vaksine. Hvis en slik sammenheng hadde vært påvist ville en årsaskssammenheng mellom vaksinering og økt dødelighet vært mer sannsynlig. For det andre framsetter de ingen mulige forklaringer på økt dødelighet pga. vaksinering, annet enn den kjente sammenhengen mellom vaksinering og perikarditt.

Jeg opplever artikkelen som tendensiøs. Bl.a. henviser de til en studie fra 2021 som ikke fant en sammenheng mellom covid og perikarditt, men unnlater å nevne store metastudier som denne https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9464705/ fra 2022 som finner en klar og høy sammenheng. Ingen av forfatterne er for øvrig leger eller biologer, men økonomer.

Artikkelen framsetter påstander som motsier allerede etablerte funn og unnlater dels å nevne disse. Jeg tror derfor sannsynligheten er liten for at konklusjonen de trekker er riktig, men samtidig syns jeg det er grunn til videre undersøkelser.

Endret av Drømmeautomat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...