Gå til innhold

Manglende smakssans og kvalme etter sykdom


hattifnattus

Anbefalte innlegg

hattifnattus

Jeg hadde en skikkelig runde med influensa for 3 uker siden. Høy feber, leddsmerter, vondt i halsen, kunne knapt gå og måtte støttes om jeg skulle opp i andre rom og lå bare og sov mesteparten av døgnet.  Nå er jeg så godt som frisk igjen, men smakssansen min har forandret seg. Jeg kan smake om noe er salt, surt, sterkt o.l., men jeg kjenner ikke de dypere smakene bak. Hvis jeg spiser pizza så kan jeg kjenne at det smaker krydder, men jeg klarer ikke å identifisere det. Alt av kjøtt smaker bare salt og hvis jeg spiser sjokolade så smaker det søtt, men ikke noe mer.

I tillegg blir jeg kvalm hver gang jeg spiser, uavhengig av hva slags mat det er.

Er det noen her om vet ca hvor lang tid det tar før det stabiliserer seg? Hvor lenge bør jeg vente før jeg eventuelt oppsøker lege?

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
hattifnattus skrev (48 minutter siden):

Jeg hadde en skikkelig runde med influensa for 3 uker siden. Høy feber, leddsmerter, vondt i halsen, kunne knapt gå og måtte støttes om jeg skulle opp i andre rom og lå bare og sov mesteparten av døgnet.  Nå er jeg så godt som frisk igjen, men smakssansen min har forandret seg. Jeg kan smake om noe er salt, surt, sterkt o.l., men jeg kjenner ikke de dypere smakene bak. Hvis jeg spiser pizza så kan jeg kjenne at det smaker krydder, men jeg klarer ikke å identifisere det. Alt av kjøtt smaker bare salt og hvis jeg spiser sjokolade så smaker det søtt, men ikke noe mer.

I tillegg blir jeg kvalm hver gang jeg spiser, uavhengig av hva slags mat det er.

Er det noen her om vet ca hvor lang tid det tar før det stabiliserer seg? Hvor lenge bør jeg vente før jeg eventuelt oppsøker lege?

Sikker på at det var influensa og ikke covid?

Anonymkode: d766b...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sikker på at det var influensa og ikke covid?

Anonymkode: d766b...92f

Er ikke helt sikker, jeg burde ha testet meg men jeg tenkte ikke så langt. Jeg hadde Covid for ca 1 år siden og da var jeg ikke i nærheten av så dårlig som jeg var nå, men jeg kan jo ha fått en annen variant såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hattifnattus skrev (19 minutter siden):

Er ikke helt sikker, jeg burde ha testet meg men jeg tenkte ikke så langt. Jeg hadde Covid for ca 1 år siden og da var jeg ikke i nærheten av så dårlig som jeg var nå, men jeg kan jo ha fått en annen variant såklart.

Hadde vært bedre med en test, synd du ikke testet deg. Utenom det høres det ut som covid etter symptomer. Man opplever covid forskjellig etter hvilken variant man har. det er ikke vanlig med etter symptomer av en influensa:

Anonymkode: d766b...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
laban skrev (4 timer siden):

Hvis det var covid, kan det ta noen uker. For noen varer det enda lenger. 
https://www.helsenorge.no/koronavirus/senfolger-etter-covid-19/senfolger-covid-who/#redusert-smaks-og-luktesans

Takk for svar. Aner ikke om jeg hadde covid og utrolig dumt at jeg ikke testet meg, men jeg får bare vente noen uker til også oppsøke lege om det ikke gir seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...