Gå til innhold

Ja til pynting av Oslo hver ramadan

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Godt forslag fra Høyre. Dette vil føre til bedre inkludering og mangfold!

Tirsdag denne uken skrudde Londons ordfører Sadiq Khan på «Ramadan-lysene» for første i gang i London-gaten Coventry Street, som binder sammen Piccadilly Circus og Leicester Square. Dette er første gang London gjør noe slikt.

Oslo-Høyre sin byrådslederkandidat tar til orde for at noe lignende bør skje i Oslo allerede til neste år.

Han mener Oslo blir en rikere by om man får frem styrken som ligger i mangfoldet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bgjO25/hoeyre-vil-gjoere-som-london-nemlig-pynte-oslo-hver-ramadan

d641ecc9-4034-4623-98fd-6588e0a50c13?fit

Anonymkode: 95bae...358

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471968-ja-til-pynting-av-oslo-hver-ramadan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Joa. Altså, jeg har ikke problemer med Ramadan. Men er det ikke nok pynt nå? Vi sliter jo med strømmen. Jeg har ikke peiling, for noen mener at det er best å bruke så mye strøm som mulig, andre mener det bør spares. Men, er vi nødt til å pynte sånn for alt? Ikke meningen å virke negativ, jeg bare er litt realistisk eller hva jeg skal kalle det.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Godt forslag fra Høyre. Dette vil føre til bedre inkludering og mangfold!

Ifølge wikipedia er det nå gått fra å være 87% "ekte" briter i London i 1971, til bare 36.8% i 2021, resten er diverse miks av innvandrere fra forskjellige steder, altså folk uten langvarige røtter i britisk territorie.

1/3 av london er briter.... 2/3 er gudene vet hva...   46.2% er "minoriteter" hva nå enn det betyr.

Dere snakker om mangfold, men dere blander jo sammen alle folka i alle landene, så alle landene vil ende opp med å se helt like ut. Dere dreper mangfold, ikke promoterer det. Snart er det samme om du reiser på ferie til Sverige, eller England eller USA, alt skal bli likt, ingen kultur skal bevares, alt skal blandet. Tragisk spør du meg

At høyre pusher dette er ikke overraskende.

Anonymkode: 5c738...a46

Osten skrev (25 minutter siden):

...vi skal kanskje tone ned julepyntingen også, det ligger vel i kortene

Jeg tror noe av grunnen til at julepyntingen opprettholdes, er tidspunktet på året (og selvsagt at handelsstanden ønsker at det skal være god stemning under julehandelen). Veldig mye av pynten handler jo om lysdekor på den mørkeste tiden av året. 

Ramadan følger ikke vår kalender, så den vil noen ganger falle i en mørk årstid og andre ganger midt på sommeren. 

Osten skrev (1 time siden):

Londons ordfører er kanskje muslim selv? (Vet ikke)  kan vi ikke la Oslo være, klarer vi oss fint uten pynt til Ramadan.
Vi skal jo heller ikke synge kristne sanger til jul, vi skal kanskje tone ned julepyntingen også, det ligger vel i kortene. 

Det er da helt greit at de pynter, men har Oslo Kommune råd til det da?  De har jo ikke hatt råd til å brøyte gatene på mange år og det vil jo bruke mye strøm også.

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ifølge wikipedia er det nå gått fra å være 87% "ekte" briter i London i 1971, til bare 36.8% i 2021, resten er diverse miks av innvandrere fra forskjellige steder, altså folk uten langvarige røtter i britisk territorie.

1/3 av london er briter.... 2/3 er gudene vet hva...   46.2% er "minoriteter" hva nå enn det betyr.

Dere snakker om mangfold, men dere blander jo sammen alle folka i alle landene, så alle landene vil ende opp med å se helt like ut. Dere dreper mangfold, ikke promoterer det. Snart er det samme om du reiser på ferie til Sverige, eller England eller USA, alt skal bli likt, ingen kultur skal bevares, alt skal blandet. Tragisk spør du meg

Javel så jeg dreper mangfold.  Hva er en ekte briter?  Og, hva er forskjellen på ekte briter og uekte briter?  Jeg er en av "dere" og lurer veldig her.  Så vidt jeg vet så har samene bodd i Norge i tusenvis av år og bevart sin kultur, og det prøver urbefolkning å gjøre mange steder.  Problemet har vært at de har ikke fått lov til det.

laban skrev (3 timer siden):

Jeg tror noe av grunnen til at julepyntingen opprettholdes, er tidspunktet på året (og selvsagt at handelsstanden ønsker at det skal være god stemning under julehandelen). Veldig mye av pynten handler jo om lysdekor på den mørkeste tiden av året. 

Ramadan følger ikke vår kalender, så den vil noen ganger falle i en mørk årstid og andre ganger midt på sommeren. 

Det kan pyntes til alle årstider, og jeg tror også at julepyntingen opprettholdes.  

90tallsbarn skrev (6 timer siden):

Joa. Altså, jeg har ikke problemer med Ramadan. Men er det ikke nok pynt nå? Vi sliter jo med strømmen. Jeg har ikke peiling, for noen mener at det er best å bruke så mye strøm som mulig, andre mener det bør spares. Men, er vi nødt til å pynte sånn for alt? Ikke meningen å virke negativ, jeg bare er litt realistisk eller hva jeg skal kalle det.

Det koster ikke allverden med strøm med noen lyspærer.

Det bør jo egentlig være alle eller ingen. Hvorfor skal noen få feire sin høytid med mer pynt osv enn den andre? 

Men eneste er at jeg er usikker på om muslimer bruker å pynte gater/ byen? De virker litt mer nedpå ift sånt,  men det er jo bare min erfaring. 

AnonymBruker
Savannah skrev (11 minutter siden):

Og, hva er forskjellen på ekte briter og uekte briter?  Jeg er en av "dere" og lurer veldig her. 

Hvis jeg, en typisk etnisk (hvit) norsk person med forfedre fra Norge lengre tilbake enn samene (du kan kalle meg en del av Norges urfolk om du vil) som snakker norsk, ser ut som folk som stammer fra norge, spiser norsk mat, har norsk religion (eller norsk mangel på religion evt) og tradisjon, flytter til Kina og får kinesisk statsborgerskap. Er jeg da en ekte kineser ? Jeg lurer veldig her.

Du skjønner nok hva jeg sikter til. Tenk så at vi bytter ut 66% av kina, med sånne som meg. Norges (ekte) urfolk utgjør nå 2/3 av Kina, er Kina da fortsatt Kina ?

Savannah skrev (16 minutter siden):

Javel så jeg dreper mangfold. 

Et individ her og der gjør ingenting. Om 1 (etnisk) nordmann flytter til kina, går det helt fint. Problemet er om 66% av kina, blir nordmenn etc, da forsvinner det som gjør kina til kina, det er DET jeg er imot. Norge er ikke et muslimsk land, og de som ønsker det bør heller dra til muslimske land. Vi snakker om fra omtrent alle, til nå snart 1/3 av london, som er "ekte" briter, gitt DIN deifnisjon av ekte, siden du mener at jeg ikke er kineser :), dette er helt sinnsykt på 50 år, du er vel enig med meg i det tror jeg. Og om dette var andre land ville du brukt andre ord....

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har sjelden hørt noen problematisere at det bor en forsvinnende liten andel innfødte amerikanere (Native Americans) i New York eller andre amerikanske storbyer.

Endret av Ekstra
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Et individ her og der gjør ingenting. Om 1 (etnisk) nordmann flytter til kina, går det helt fint. Problemet er om 66% av kina, blir nordmenn etc, da forsvinner det som gjør kina til kina, det er DET jeg er imot. Norge er ikke et muslimsk land, og de som ønsker det bør heller dra til muslimske land. Vi snakker om fra omtrent alle, til nå snart 1/3 av london, som er "ekte" briter, gitt DIN deifnisjon av ekte, siden du mener at jeg ikke er kineser :), dette er helt sinnsykt på 50 år, du er vel enig med meg i det tror jeg. Og om dette var andre land ville du brukt andre ord....

Nei jeg er veldig langt fra å være enig med deg.  Jeg har ingen mening om du er kineser eller ikke.  Det kan du bestemme selv.

Har du tenkt på hva hvite mannen har gjort de siste århundrer?  Hva med kolonisering av land i Afrika og Asia?  Var det ekte briter som bodde i India og hevet seg over befolkningen?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis jeg, en typisk etnisk (hvit) norsk person med forfedre fra Norge lengre tilbake enn samene (du kan kalle meg en del av Norges urfolk om du vil) som snakker norsk, ser ut som folk som stammer fra norge, spiser norsk mat, har norsk religion (eller norsk mangel på religion evt) og tradisjon, flytter til Kina og får kinesisk statsborgerskap. Er jeg da en ekte kineser ? Jeg lurer veldig her.

Du skjønner nok hva jeg sikter til. Tenk så at vi bytter ut 66% av kina, med sånne som meg. Norges (ekte) urfolk utgjør nå 2/3 av Kina, er Kina da fortsatt Kina ?

Kina forfølger og knebler kristne. Det samme gjør svært mange muslimske land. Kristne hadde ikke fått den samme frihet og bestemmelsesrett i disse landene. Uansett hvilket land muslimer bosetter seg i kjører de på for å få sine rettigheter og skikker igjennom. Men selv hadde de ikke latt en kristen få bestemme noe i Somalia, Iran, Pakistan, India osv. Det er en utbredt forfølgelse av andre religioner og minoriteter i muslimske land, India , Kina og Korea. Det blir det ikke snakket noe særlig om. 

Anonymkode: 45289...9db

AnonymBruker
Kashmir skrev (59 minutter siden):

Det bør jo egentlig være alle eller ingen. Hvorfor skal noen få feire sin høytid med mer pynt osv enn den andre? 

Fordi julablot er en 1000 år gammel tradisjon her i landet.

AnonymBruker
Savannah skrev (1 time siden):

Javel så jeg dreper mangfold.  Hva er en ekte briter?  Og, hva er forskjellen på ekte briter og uekte briter?  Jeg er en av "dere" og lurer veldig her.  Så vidt jeg vet så har samene bodd i Norge i tusenvis av år og bevart sin kultur, og det prøver urbefolkning å gjøre mange steder.  Problemet har vært at de har ikke fått lov til det.

Etniske briter er snart utryddet. Men det bekymrer deg ikke. 

AnonymBruker
Savannah skrev (14 minutter siden):

Nei jeg er veldig langt fra å være enig med deg.  Jeg har ingen mening om du er kineser eller ikke.  Det kan du bestemme selv.

Ok kall meg Herr Kineser fremover i "diskusjonen", om du har noe mer å si da :P 

Savannah skrev (15 minutter siden):

Har du tenkt på hva hvite mannen har gjort de siste århundrer?  Hva med kolonisering av land i Afrika og Asia?  

Hva er relevansen til dette? Hvite folk gjorde dumme ting i fortiden, som alle andre folkeslag, ok ? Hva med nåtiden da, Vesten er overlegen resten av samfunnene, Kina har millioner av muslimer i konsentrasjonsleire i år 2023 f.eks. Du kom trolig hit fordi du/dine foreldre innså hvor mye bedre alt er her. Men det er pga vår kultur. Samtidig virker du mene at vår kultur bare kan dø ut og det blir flott. Det er ikke magisk jord i Norge, Norge er det norske folk, og deres kultur og holdninger. Uten det er vi ingenting. OM vi begynner å oppføre oss som kinesere, og putte muslimer i konsentrasjonsleire, er vi da fortsatt norge ? Hvis ikke, kanskje vi ikke bør la kinesere overta Norge, for eksempel.... Jeg tror du egentlig er enig, men det er vanskelig å svelge skjønner jeg.

Savannah skrev (21 minutter siden):

Var det ekte briter som bodde i India og hevet seg over befolkningen?

Nei av de som fysisk dro til india for å kolonisere, så ble jo de indere siden de landet i india, så indere koloniserte india. Noe sånt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...