Gå til innhold

Nordmenn blir et urfolk snart, er det bra eller dumt synes du?

Er det bra at nordmenn blir et urfolk ?  

5 stemmer

1. 1. Er det bra at nordmenn blir et urfolk ?

• Ja!
      2
    • Nei!
      2
    • Vet Ikke
      1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om et par tiår blir etniske nordmenn en minoritet i Norge. Og historiskt har vel urfolk ikke fått en god posisjon i samfunnet, det er alltid en fordel å være i flertall hva gjelder å bevare ens rettigheter og muligheter til å leve slik en ønsker, ta samene f.eks et annet urfolk i Norge, ifølge mediene så behandles samene dårlig og får vindmøller der de prøver å drive med reindrift, som angivelig er veldig slemt. Hva er årsaken til at nordmenn-urfolket ikke skal få samme skjebene ?

Kjør debatt !

Anonymkode: fc27d...41b

Fortsetter under...

Drømmeautomat

"Etnisk norsk" er ikke entydig definer, men hvis du med det mener at man har gener som ligner mye på de som historisk har bodd innafor Norges grenser, så er det bare en fordel at det etnisk norske blir berika. Innavl er aldri bra.

Spørsmålet ditt er retorisk selvsagt, og du er ikke ute etter noen reell debatt.

Lykke til!

AnonymBruker
Everybody skrev (38 minutter siden):

Jeg så på en serie om høyreekstreme og da var det en forsker som sa at i 2060 så vil det være 1,2 mill utlendinger i Norge. Nå er det 800k. Så faktum er at Norge ikke er i ferd med å tas over av utlendinger.

Vhanja skrev (38 minutter siden):

Premisset ditt for debatten ser ikke ut til å være særlig realistisk.

https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/faktaside/innvandring

Ja dere har helt rett, om barn av barn av innvandrere, defineres som "etnisk norsk", så vil "etnisk norske" alltid ha flertall i Norge (gitt at vi fortsetter med dagens innvandringspolitikk.) Men, det har da TS aldri benektet for. Så føles litt ut som en stråmann da 😅

Men , kult ? Jeg er en same forøvrig, fordi jeg bor samme sted samer bor. Selv om ingen av mine forfedre i slekta var samer, er jeg en same, fordi SSB sier så. Så egentlig er jeg et urfolk allerede, fordi GENER har ingenting å si for etniske grupper, det er kun, landområde du står på, tydeligvis.

Drømmeautomat skrev (33 minutter siden):

"Etnisk norsk" er ikke entydig definer, men hvis du med det mener at man har gener som ligner mye på de som historisk har bodd innafor Norges grenser, så er det bare en fordel at det etnisk norske blir berika. Innavl er aldri bra.

Beklager, mener du at vi i Norge har et innavl problem og dermed trenger innvandring for å løse dette ? Har du noen kilder eller noe eller sprer du bare helt ville teorier ? Og, du er klar over at diverse av innvandrergruppene våre har praksis med kusine ekteskap etc så om inavl-skadede gener er "problemet" tror jeg ikke dette helt løser problemet

Kjenner du mange med innvandrerbakgrunn? 

Jeg skjønner ikke hva du mener heller, for det er ikke så mange som du tror, og mange av dem lever ikke så annerledes enn nordmenn og har ikke noe ønske om å endre på noe særlig. De liker mulighetene de har her, og de liker demokrati, og ofte setter de enda større pris på det enn oss norske.

Det er sannheten. 

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Kjenner du mange med innvandrerbakgrunn? 

Jeg skjønner ikke hva du mener heller, for det er ikke så mange som du tror,

I flere områder i Oslo var etniske nordmenn allerede i mindretall for flere år siden, og den utviklingen stopper ikke opp. Forskningsdirektør ved Nobelinstituttet slår fast at etniske nordmenn vil havne i mindretall i fremtiden dersom dagens innvandringspolitikk videreføres. Det er faktisk ren matematikk. Det er sannheten.

https://www.nrk.no/norge/asle-toje_-_-etniske-nordmenn-en-minoritet-i-fremtiden-1.13355654

Anonymkode: 4e0f3...21d

AnonymBruker

Tror vi må lage et urfolk navn, så folk skjønner forskjellen. Jeg er dårlig med navn men hva med Viking Urfolket, låter det bra? Da skjønner folk at en kineser som flytter til norge, ikke er en del av Viking Urfolket, selv om personen er nordmann gitt nåtidens definisjon på nordmann, eller etnisk nordmann om kineseren er 3.generasjon innvandrer.

Vikinger har jo litt dårlig rykte på seg pga vestens propaganda da, som native americans og andre grupper slipper pga rasisme mot visse folkegrupper og ikke mot visse andre, så det er nedsiden, er  ikke lett å være Viking Urfolk. 😅

Bare så det er sagt, jeg har ikke noe imot innvandring særlig ikke fra vestlige land, men mener at en må holde et tempo som gjør at majoriteten bevares (uten å jukse med tallene slik SSB gjør). Synes ikke det er sååå urimelig egentlig, men sikkert delte meninger om saken.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I flere områder i Oslo var etniske nordmenn allerede i mindretall for flere år siden, og den utviklingen stopper ikke opp. Forskningsdirektør ved Nobelinstituttet slår fast at etniske nordmenn vil havne i mindretall i fremtiden dersom dagens innvandringspolitikk videreføres. Det er faktisk ren matematikk. Det er sannheten.

https://www.nrk.no/norge/asle-toje_-_-etniske-nordmenn-en-minoritet-i-fremtiden-1.13355654

Jeg har to norske naboer, og resten her i bygården er fra andre land. På hele denne siden av byen er det flest med innvandrerbakgrunn, og nabobygget er moske.  Så jeg vet godt at de er i flertall noen steder, som her. Jeg ser bare ikke problemet? Hva er du egentlig bekymret for? 

AnonymBruker
Kashmir skrev (17 minutter siden):

Jeg har to norske naboer, og resten her i bygården er fra andre land. På hele denne siden av byen er det flest med innvandrerbakgrunn, og nabobygget er moske.  Så jeg vet godt at de er i flertall noen steder, som her. Jeg ser bare ikke problemet?

Hvorfor er du da så opptatt av at den samiske kultur og tradisjon skal bevares?

Kashmir skrev (17 minutter siden):

Hva er du egentlig bekymret for? 

Du trenger ikke se lenger enn til Sverige for å se hva mange er bekymret for.

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Det var da voldsomt. Er du også bekymret for "innavl" innen den samiske befoldningen?

AnonymBruker
Kashmir skrev (16 minutter siden):

Jeg har to norske naboer, og resten her i bygården er fra andre land. På hele denne siden av byen er det flest med innvandrerbakgrunn, og nabobygget er moske.  Så jeg vet godt at de er i flertall noen steder, som her. Jeg ser bare ikke problemet? Hva er du egentlig bekymret for? 

Hvorfor bo i Norge om det ikke er norske folk her. Da kunne en jo like bo der en bodde før, eller? Er det "magisk Jord" i Norge ? Norge er vel bra, FORDI det er norske folk her, som innfører politikk og systemer som gjør det bra å leve her. Utend et er vi ingenting annet enn kaldt land, med litt fisk, men fisk finnes andre steder også

Minner om diverse Ukrainere som flyktet til England. Og når de kom frem var det omtent ingen engelske folk der, og mange ba om å reise tilbake til Ukraina da. Det er liksom ikke helt det en forventer i England. 

https://twitter.com/Channel4News/status/1618625171769761792

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor er du da så opptatt av at den samiske kultur og tradisjon skal bevares?

Du trenger ikke se lenger enn til Sverige for å se hva mange er bekymret for.

Men Sverige er ikke Norge. Vær litt konkret? For som jeg skrev så setter folk her veldig pris på demokrati og rettigheter vi har. Ene unge mannen her har foreldre i Afghanistan. Mange tanker han deler med meg om det. Det er ikke noe han ønsker for Norge,  at regimet Taliban fører skal være gjeldende her, veldig tvert mot. 

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor bo i Norge om det ikke er norske folk her. Da kunne en jo like bo der en bodde før, eller? Er det "magisk Jord" i Norge ? Norge er vel bra, FORDI det er norske folk her, som innfører politikk og systemer som gjør det bra å leve her. Utend et er vi ingenting annet enn kaldt land, med litt fisk, men fisk finnes andre steder også

Minner om diverse Ukrainere som flyktet til England. Og når de kom frem var det omtent ingen engelske folk der, og mange ba om å reise tilbake til Ukraina da. Det er liksom ikke helt det en forventer i England. 

https://twitter.com/Channel4News/status/1618625171769761792

Noen levde under rene tyranni. Mange skjønner ikke det fordi de får ikke historien deres. De fleste kommer hit for frihet og for mulighet til å bidra.

Så er det unntak. De ER nettopp det: unntak. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Men Sverige er ikke Norge. Vær litt konkret? For som jeg skrev så setter folk her veldig pris på demokrati og rettigheter vi har. Ene unge mannen her har foreldre i Afghanistan. Mange tanker han deler med meg om det. Det er ikke noe han ønsker for Norge,  at regimet Taliban fører skal være gjeldende her, veldig tvert mot. 

Afghanere i snitt elsker Taliban. Det er problemet. Det var derfor vi mislyktes i å hjelpe dem bekjempe taliban. Isteden for å kjempe mot taliban var de mer opptatt av å selge utstyr vi ga dem og overgi seg for litt bonus til egen lomme.

Så, ja flott at det ikke gjelder alle, men det er noe en må være obs på når en tar imot innvandrere fra f.eks afghanistan, mange elsker taliban men vil ha høyere levestandard, og forstår ikke at med taliban får du aldri høyere levestandard. Så de beholder politikken sin men bytter land.

Det er alltid fare med import av andre kulturer, for de kan ha andre holdninger til ting og tang, og ikke alltid på bra måter.

Noe å være obs på.

AnonymBruker

99% av afghanere ønsker sharia lov i Afghanistan f.eks ifølge noen meningsmålinger. Og hater USA på tross av alt USA gjorde for å forsøke å redde dem fra Taliban og gi dem bedre liv. Det er et helt annet tankesett der borte. Som leder til at ting går i dass.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Afghanere i snitt elsker Taliban. Det er problemet. Det var derfor vi mislyktes i å hjelpe dem bekjempe taliban. Isteden for å kjempe mot taliban var de mer opptatt av å selge utstyr vi ga dem og overgi seg for litt bonus til egen lomme.

Så, ja flott at det ikke gjelder alle, men det er noe en må være obs på når en tar imot innvandrere fra f.eks afghanistan, mange elsker taliban men vil ha høyere levestandard, og forstår ikke at med taliban får du aldri høyere levestandard. Så de beholder politikken sin men bytter land.

Det er alltid fare med import av andre kulturer, for de kan ha andre holdninger til ting og tang, og ikke alltid på bra måter.

Noe å være obs på.

Du tar feil.

Under 2. Verdenskrig så var det noen som lettere ga opp og ga  makten til nazistene i ulike byer. Les om fks Trondheim i den forbindelse. Ikke døm så fort og ikke tro at folk vil noe selv om de ikke kjemper i mot i den grad som andre gjør. 

Endret av Kashmir

Det er forskjell på tankesettet til de som innvandrer til Norge og deres barn og barnebarn. De blir naturlig nok mer integrert og vokser opp med like mye (om ikke mer) norsk kultur og tankegods som det lander de kommer fra.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

99% av afghanere ønsker sharia lov i Afghanistan f.eks ifølge noen meningsmålinger. Og hater USA på tross av alt USA gjorde for å forsøke å redde dem fra Taliban og gi dem bedre liv. Det er et helt annet tankesett der borte. Som leder til at ting går i dass.

USA har gjort mye bra, ingen tvil om det. Men det sitter mennesker som har mistet tilgang til mat og jobb pluss familiære relasjoner og nærhet til miljøet rundt. Isteden fikk de jeans og Burgerking som en sa. Fra tidligere Sovjetunionen.

Dette handler nok om kunnskap. 

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Det er forskjell på tankesettet til de som innvandrer til Norge og deres barn og barnebarn. De blir naturlig nok mer integrert og vokser opp med like mye (om ikke mer) norsk kultur og tankegods som det lander de kommer fra.

Nettopp! Der sa du det. De blir påvirket og ser det gode med sitt fødeland, som jo nettopp er Norge 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...