Gå til innhold

Ozempic eller Wegovy ?


emilie321

Anbefalte innlegg

Skal snart til en lege på overvektklinikken og det skal vurderes om jeg kan begynne med en av disse, men da må jeg bytte en annen medisin som jeg bruker. Akkurat det å bytte denne medisinen burde gå greit. Mitt dilemma er at Ozempic får jeg på blå resept, mens Wegovy må jeg betale selv og den er veldig dyr. Den koster ca 36000 i året.

Lurer på mye rundt dette og det hadde vært greit å vite litt før jeg kommer til timen. Er det noen som kan noe eller har erfaring med disse medisinene?  Hadde satt stor pris på noen tilbakemeldinger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321 skrev (5 timer siden):

Skal snart til en lege på overvektklinikken og det skal vurderes om jeg kan begynne med en av disse, men da må jeg bytte en annen medisin som jeg bruker. Akkurat det å bytte denne medisinen burde gå greit. Mitt dilemma er at Ozempic får jeg på blå resept, mens Wegovy må jeg betale selv og den er veldig dyr. Den koster ca 36000 i året.

Lurer på mye rundt dette og det hadde vært greit å vite litt før jeg kommer til timen. Er det noen som kan noe eller har erfaring med disse medisinene?  Hadde satt stor pris på noen tilbakemeldinger. 

 

Hvorfor vurderer du overhodet å velge Wegovy?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (19 minutter siden):

Hvorfor vurderer du overhodet å velge Wegovy?

 

Fordi den virker visstnok bedre, men ønsker noen andres synspunkter/erfaringer på disse medisinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (3 minutter siden):

Fordi den virker visstnok bedre, men ønsker noen andres synspunkter/erfaringer på disse medisinene.

Ozempic og Wegovy har vel samme virkestoff, men ulik dosering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 time siden):

Ozempic og Wegovy har vel samme virkestoff, men ulik dosering? 

Vet ikke. Har såvidt lest om Wegovy, mens Ozempic vet jeg flere som bruker med brukbart resultat.  Synes det er rart hvis det er eneste forskjell, isåfall burde ikke Wegovy vært så mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (14 timer siden):

Skal snart til en lege på overvektklinikken og det skal vurderes om jeg kan begynne med en av disse, men da må jeg bytte en annen medisin som jeg bruker. Akkurat det å bytte denne medisinen burde gå greit. Mitt dilemma er at Ozempic får jeg på blå resept, mens Wegovy må jeg betale selv og den er veldig dyr. Den koster ca 36000 i året.

Lurer på mye rundt dette og det hadde vært greit å vite litt før jeg kommer til timen. Er det noen som kan noe eller har erfaring med disse medisinene?  Hadde satt stor pris på noen tilbakemeldinger. 

 

Det er vel innlysende at du begynner med, den du får på blå resept og ser om den virker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (3 timer siden):

Det er vel innlysende at du begynner med, den du får på blå resept og ser om den virker? 

Ja, det var det jeg egentlig tenkte, for det er jo mulig at Wegovy kommer på blå resept senere. Når/hvis prisen blir presset ned. Har pengene, men har jo egentlig lyst til å bruke de på andre ting enn medisiner.  Samtidig så ville jeg høre om noen hadde noen erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette er det flere som har erfaring med på KG. Er flere tråder om det. Men ikke veldig masse erfaringer om wegovy enda slik jeg har skjønt det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 25.3.2023 den 10.52):

Akkurat dette er det flere som har erfaring med på KG. Er flere tråder om det. Men ikke veldig masse erfaringer om wegovy enda slik jeg har skjønt det. 

Takk, kan jo sjekke der også. Nei, Wegovy er jo helt ny, så det kan jo ikke være mange som har erfaring.  En av grunnene til at jeg i det hele ratt vurderer Wegovy, er at jeg kanskje går raskere og mer ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (6 minutter siden):

Takk, kan jo sjekke der også. Nei, Wegovy er jo helt ny, så det kan jo ikke være mange som har erfaring.  En av grunnene til at jeg i det hele ratt vurderer Wegovy, er at jeg kanskje går raskere og mer ned i vekt. 

Ja skjønner du vurderer den da. 

Ellers er det vel grupper på Facebook hvor folk deler erfaringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Ja skjønner du vurderer den da. 

Ellers er det vel grupper på Facebook hvor folk deler erfaringer. :)

Da skal jeg prøve å finne en slik gruppe😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (15 minutter siden):

Jeg trodde ingen av nevnte medisin lenger var på blå? 

Ozempic får jeg på blå pga diabetes Hvis det ikke nylig er forandret da

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (12 minutter siden):

Ozempic får jeg på blå pga diabetes Hvis det ikke nylig er forandret da

Skjønner, da blir det jo på en annen indikasjon. Håper ryggen din har blitt litt bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (4 minutter siden):

Skjønner, da blir det jo på en annen indikasjon. Håper ryggen din har blitt litt bedre? 

Takk for omtanken.  Har økt med neurontin, så nervesmertene er bedre, men hofta er like ille og greier nesten ikke å gå. Det kan komme av ryggen, men også av noe annet. Blir så frustrert over at ting tar så tid, men har nå iallefall fått time på ortopedisk i slutten av neste måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (21 minutter siden):

Takk for omtanken.  Har økt med neurontin, så nervesmertene er bedre, men hofta er like ille og greier nesten ikke å gå. Det kan komme av ryggen, men også av noe annet. Blir så frustrert over at ting tar så tid, men har nå iallefall fått time på ortopedisk i slutten av neste måned. 

Så leit å høre! Håper du får hjelp på ortopedisk. Du kan ev. ringe og si at du har mulighet til å komme på kort varsel (om mulighet da) om noen avbestiller timen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (11 minutter siden):

Så leit å høre! Håper du får hjelp på ortopedisk. Du kan ev. ringe og si at du har mulighet til å komme på kort varsel (om mulighet da) om noen avbestiller timen sin. 

Ja, kan jo det, men da jeg var innlagt så ville de gjerne at jeg gikk en viss tid før de vurderte meg igjen.  De vil helst ikke operere og gjør det bare når de føler at de må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (50 minutter siden):

Takk for omtanken.  Har økt med neurontin, så nervesmertene er bedre, men hofta er like ille og greier nesten ikke å gå. Det kan komme av ryggen, men også av noe annet. Blir så frustrert over at ting tar så tid, men har nå iallefall fått time på ortopedisk i slutten av neste måned. 

Får du hjelp av en fysioterapeut for tiden? Det ideelle ville sannsynligvis være at du fikk vært litt i varmtvannsbasseng. Da vil du kunne bevege deg mye friere uten at leddene belastes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (16 minutter siden):

Får du hjelp av en fysioterapeut for tiden? Det ideelle ville sannsynligvis være at du fikk vært litt i varmtvannsbasseng. Da vil du kunne bevege deg mye friere uten at leddene belastes. 

Skal til manuellterapeut til uka. For 14 dager siden så ville han ikke begynne å behandle meg pga at jeg var for dårlig.  Skulle gjerne ha vært i varmtvannbasseng, men greier jo ikke å gå dit. Greier bare å gå ca 50m uten krykker og litt lengre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 minutt siden):

Skal til manuellterapeut til uka. For 14 dager siden så ville han ikke begynne å behandle meg pga at jeg var for dårlig.  Skulle gjerne ha vært i varmtvannbasseng, men greier jo ikke å gå dit. Greier bare å gå ca 50m uten krykker og litt lengre med.

Finnes det et behandlingsbasseng i nærheten? Hvis du kan komme til et sted med fysioterapi i basseng, så har du rett på pasienttransport. (Slike behandlingstilbud finnes noen steder i landet, andre steder er alt nedlagt.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...