Gå til innhold

Vi hadde det bedre før sosiale medier og smarttelefon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mindre stress og mas, mye lettere å konsentrere seg om andre ting som å lese en god bok. Vi snakket mer med hverandre og hadde bedre tid. Ja, mye var bedre før.

Anonymkode: b1be9...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mindre stress og mas, mye lettere å konsentrere seg om andre ting som å lese en god bok. Vi snakket mer med hverandre og hadde bedre tid. Ja, mye var bedre før.

Anonymkode: b1be9...160

Akkurat det har folk sagt til alle tider. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 minutter siden):

Akkurat det har folk sagt til alle tider. :) 

Ja! 😅 Husker Hans Rosling sa noe ala at ting ikke var «bättre förr», men oss selv, den gang vi var yngre og sprekere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det. Som en person med lite sosialt nettverk så er sosiale medier noe som gir meg en viss følelse av fellesskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt det. Jeg syns stort sett internett med sosiale medier og alt er veldig positivt. Ser ingenting negativt med det, annet enn ja, det kan ta for mye tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det. Som en person med lite sosialt nettverk så er sosiale medier noe som gir meg en viss følelse av fellesskap. 

Enig. 😁 Jeg er heller ikke så utpreget sosial så jeg elsker internet. 

I går var jeg faktisk på en sammenkomst hvor jeg ikke kjente noen, men det ble veldig, veldig koselig. Da jeg sendte datra et bilde derfra holdt hun på å besvime og svarte:"I alle dager?! Er du ute blant folk???!“ 😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (51 minutter siden):

Enig. 😁 Jeg er heller ikke så utpreget sosial så jeg elsker internet. 

I går var jeg faktisk på en sammenkomst hvor jeg ikke kjente noen, men det ble veldig, veldig koselig. Da jeg sendte datra et bilde derfra holdt hun på å besvime og svarte:"I alle dager?! Er du ute blant folk???!“ 😂😂😂

Hahaha 😁 Såpass ja 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass gammel at jeg ikke fikk min første mobil før jeg hadde flyttet ut - og det var ikke smarttelefon, for å si det sånn. ;)

Så jeg husker godt verden før internett og mobil. 

På noen måter var ting bedre før. Dette med å kunne være tilstede i øyeblikket synes jeg vi har mistet for mye av. Men det er også flere ting som har blitt bedre med SoMe og smarttelefon, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Enig. 😁 Jeg er heller ikke så utpreget sosial så jeg elsker internet. 

I går var jeg faktisk på en sammenkomst hvor jeg ikke kjente noen, men det ble veldig, veldig koselig. Da jeg sendte datra et bilde derfra holdt hun på å besvime og svarte:"I alle dager?! Er du ute blant folk???!“ 😂😂😂

Haha såpass 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Både og. Det er nok sant som @morsanskriver, at det kan være oss selv som var bedre.

Men jeg har fått bekreftet fra flere som er eldre enn meg og de sier det var bedre før. Altså, selv om de var voksne før sosiale medier.

Jeg var barn og tenåring også før den tid kom, og husker folk som mer sosiale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 timer siden):

Jeg er litt delt det. Jeg syns stort sett internett med sosiale medier og alt er veldig positivt. Ser ingenting negativt med det, annet enn ja, det kan ta for mye tid. 

Sosiale medier og nettbruk fører til konsentrasjosnproblemer, og gjør oss dummere, sintere og mer ensomme.

https://www.teknokratiet.no/2023/03/22/iq-svekkes-av-internett-og-sosiale-medier/

En studie fra USA viser at gjennomsnittlig IQ ble svekket mellom 2006 til 2018. Forskere har lenge advart om at kognitive evner kan svekkes av Internett og sosiale medier.

Det snakkes mye om ‘brain fog’. Med sosiale medier og kortvarig stimuli virker det som at det blir vanskeligere å holde på en tanke over lengre tid. Men når man først tvinger seg selv, er det godt. Å lese en bok, bygge et bord, legge puslespill eller ta seg en sykkeltur uten å se på telefonen, kan oppleves som å gi hjernen en etterlengtet pause.

https://www.universitas.no/akademia-dyplesing-ferdigheter/gjor-sosiale-medier-oss-dummere/362453

Undervisere ved UiO murrer om at smarttelefoner og digitalisering går uover studentenes ferdigheter. Studentene «generelt betraktet, kan mindre enn før» når de begynner på universitetet. Roten til konsentrasjonsproblemer og prokrastinering er ofte ikke  latskap eller andre egenskaper ved studentene, men eksterne distraksjoner – som smarttelefon og sosiale medier.

https://studenttorget.no/index.php?show=4940&expand=3797,4940&artikkelid=15021

En ny amerikansk studie viser at unge som bruker mye tid på sosiale medier, føler seg mer ensomme.

Tror ikke folk flest er klar over hvor hekta de er og de negative konsekvensene av konstant tilgang til nettet og sosiale medier.

 

Anonymkode: b1be9...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sosiale medier og nettbruk fører til konsentrasjosnproblemer, og gjør oss dummere, sintere og mer ensomme.

https://www.teknokratiet.no/2023/03/22/iq-svekkes-av-internett-og-sosiale-medier/

En studie fra USA viser at gjennomsnittlig IQ ble svekket mellom 2006 til 2018. Forskere har lenge advart om at kognitive evner kan svekkes av Internett og sosiale medier.

Det snakkes mye om ‘brain fog’. Med sosiale medier og kortvarig stimuli virker det som at det blir vanskeligere å holde på en tanke over lengre tid. Men når man først tvinger seg selv, er det godt. Å lese en bok, bygge et bord, legge puslespill eller ta seg en sykkeltur uten å se på telefonen, kan oppleves som å gi hjernen en etterlengtet pause.

https://www.universitas.no/akademia-dyplesing-ferdigheter/gjor-sosiale-medier-oss-dummere/362453

Undervisere ved UiO murrer om at smarttelefoner og digitalisering går uover studentenes ferdigheter. Studentene «generelt betraktet, kan mindre enn før» når de begynner på universitetet. Roten til konsentrasjonsproblemer og prokrastinering er ofte ikke  latskap eller andre egenskaper ved studentene, men eksterne distraksjoner – som smarttelefon og sosiale medier.

https://studenttorget.no/index.php?show=4940&expand=3797,4940&artikkelid=15021

En ny amerikansk studie viser at unge som bruker mye tid på sosiale medier, føler seg mer ensomme.

Tror ikke folk flest er klar over hvor hekta de er og de negative konsekvensene av konstant tilgang til nettet og sosiale medier.

 

Anonymkode: b1be9...160

Det er jo kjedelig at folk generelt blir mindre intelligente, men vi er nok unntak, og derfor liker internett fordi det faktisk gjør oss smartere 🙂 eller litt feil, vi bruker mer hodet og tilegner oss mer kunnskap. Det var ihvertfall en åpenbaring for meg da jeg kunne være på debattsider som Verdidebatt. Det ga meg veldig mye, og alt jeg kan Google opp 🙂

Men jeg ser jo det negative som du skriver her også. Særlig for unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Kashmir skrev (På 30.3.2023 den 21.19):

Det er jo kjedelig at folk generelt blir mindre intelligente, men vi er nok unntak, og derfor liker internett fordi det faktisk gjør oss smartere 🙂 eller litt feil, vi bruker mer hodet og tilegner oss mer kunnskap. Det var ihvertfall en åpenbaring for meg da jeg kunne være på debattsider som Verdidebatt. Det ga meg veldig mye, og alt jeg kan Google opp 🙂

Det er nokså snedig å observere hvordan dynamikken i en samtale eller diskusjon mellom en gruppe mennesker har endret seg, f.eks. på en kafé, på en pub til lunsj på arbeidsplassen eller andre steder hvor mennesker samles og stort og smått skravles om. Og en f.eks. kommer inn på historiske emner, og det oppstår en nokså ubetydelig diskusjon om hvor en person vokste opp eller hvem som fant opp xx... Og brått har en funnet svaret vha. Mr. Google - vi har mistet de tidligere erfaringsutvekslingene, grublingene, at noen kommer frem med noe kunnskap og andre legger til sitt.

Men å si at noe var bedre før, er like meningsløst som å ønske seg tilbake til førindustriell tid (dvs. 1850-1900)... Men det vi kan gjøre noe med, er jo hvordan vi bruker sosiale medier og internett. Det å bruke mye tid til å sammenligne seg med andre på sosiale medier (følge andre)) er forbundet med dårligere selvtillit og psykisk helse. Men det å oppsøke fellesskap hvor en har felles interesser, kan virke positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Det er nokså snedig å observere hvordan dynamikken i en samtale eller diskusjon mellom en gruppe mennesker har endret seg, f.eks. på en kafé, på en pub til lunsj på arbeidsplassen eller andre steder hvor mennesker samles og stort og smått skravles om. Og en f.eks. kommer inn på historiske emner, og det oppstår en nokså ubetydelig diskusjon om hvor en person vokste opp eller hvem som fant opp xx... Og brått har en funnet svaret vha. Mr. Google - vi har mistet de tidligere erfaringsutvekslingene, grublingene, at noen kommer frem med noe kunnskap og andre legger til sitt.

Men å si at noe var bedre før, er like meningsløst som å ønske seg tilbake til førindustriell tid (dvs. 1850-1900)... Men det vi kan gjøre noe med, er jo hvordan vi bruker sosiale medier og internett. Det å bruke mye tid til å sammenligne seg med andre på sosiale medier (følge andre)) er forbundet med dårligere selvtillit og psykisk helse. Men det å oppsøke fellesskap hvor en har felles interesser, kan virke positivt.

Det du skriver i første avsnitt kan jeg lett finne på å gjøre. For meg er det helt meningsløst å spekulere omkring en faktaopplysning som vi lett kan finne ut av. Da vil jeg finne ut av det og så heller prate om noe mer interessant etterpå.

Som f.eks denne tråden. Vi bruker ikke tid på å diskutere hvilket år mobiltelefonen ble laget eller smarttelefonen kom. Det kan lett googles og er ikke så interessant i seg selv. Men vi diskuterer og grubler rundt positive og negative konsekvenser av smarttelefon - det synes jeg er mye mer spennende.

Enig med det siste du skriver. Jeg er selv glad i internett, SoMe og smarttelefoner. Men det verste jeg vet er når jeg er på besøk, eller har besøk,  og den andre parten sitter med nesa i mobilen. Hva er vitsen med besøk da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...