Gå til innhold

Tensor tympani syndrom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Dette var noe jeg googlet meg frem til nettopp. Fra jeg var i tenårene la jeg merke til at noe plutselig skjedde med hørselen min. Jeg hadde en konstant knitring i ørene som ikke gikk vekk. Det skal sies at den periodevis er sterkere, og andre ganger svakere. Jeg vet fortsatt ikke hva årsaken var, men nå er jeg 35 år og har levd med dette i over 20 år. Jeg husker jeg gikk med min mor til mange ulike leger, før en til slutt fant ut at jeg hadde en liten muskel i øret som var i spenn og vibrerte, som igjen skapte denne knitringen. Lyden kan best beskrives som den du får når vann renner ut av ørene dine etter du har vært i dusjen, eller badet. Jeg har også et trykk i ørene, og periodevis dotter. Samtidig er hørselen min helt ok, og jeg bruker ikke noe form for apparat. Det er samtidig utrolig hva vi mennesker kan venne oss til. Jeg trodde jeg bokstavelig talt skulle bli gal for over 20 år siden. 

Jeg leser at dette er et svært sjeldent syndrom, så jeg regner ikke med at noen andre har det. Men jeg har alltid vært nysgjerrig på om det jeg hadde har et konkret navn, men beskrivelsen stemmer veldig godt med det jeg opplever til daglig. Er det noen andre som opplever dette? Og er det i det hele tatt vits i å gå til audiolog, eller øre-nese-hals lege for å få dette bekreftet når det tilsynelatende er kronisk og en ikke kan gjøre noe med dette (som kronisk tinnitus)? 

Anonymkode: 96b7f...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det knitrer i ørene mine når jeg svelger. Går det under diagnosen du nevner? Vet ikke om du kanskje hører lyden hele tiden? Da jeg var til ØNH lege hadde han aldri hørt om det... 

Anonymkode: 28dc3...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det knitrer i ørene mine når jeg svelger. Går det under diagnosen du nevner? Vet ikke om du kanskje hører lyden hele tiden? Da jeg var til ØNH lege hadde han aldri hørt om det... 

Anonymkode: 28dc3...81c

Det er når jeg gjesper, svelger, tygger, og åpner munnen. Jeg kan også fremprovosere det uten å bevege kjeven i det hele tatt. Samtidig er ikke lyden like konstant som en kronisk tinnitus. Familiemedlemmer har også hørt lyden bare ved å legge øret inn til mitt øre, så det er helt reelt. Da jeg gikk til legen sent på 90-tallet fikk jeg ingen diagnose før den siste legen faktisk bekrefter at jeg hadde en øremuskel i spenn. Siden har jeg bare akseptert det, men synes det er interessant at dette faktisk kan ha et navn og er en greie. 

Anonymkode: 96b7f...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...