Gå til innhold

Råd og tips? Fastlåst på Valium


Severin42

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg fant ut at jeg skulle forhøre meg her, og ville satt stor pris på tilbakemeldinger fra samtlige med erfaring, men også spesielt lege.

Jeg må innrømme at jeg nå sitter fast på ca 10 mg Valium, og på veldig dårlige dager 15 mg. Jeg har trappet meg selv ned fra ca 30 mg daglig iløpet av en periode på ca 1 måned. Det bør nevnes at jeg også bruker 7,5 mg Imovane før sengetid. Sistnevnte har jeg tenkt å slutte med litt separert fra Valium, mtp søvn.

Jeg har laget en ganske ryddig ( men altfor langtekkelig for min del ) nedtrappingsplan, delvis basert på Ashton manual og andres erfaringer og anbefalinger ( jeg har vært litt dum, og lest på nettet, men greier til en viss grad å skille mellom oppegående og direkte fjas ). Samtidig er jeg usikker nok av de tusenvis av teorier, metoder og fremgangsmåter jeg har lest om, så derfor ville et spesifikt svar ha hjulpet meg. Jeg har ikke lenger en fastlege som kjenner meg, da hun har skiftet arbeidsplass. 

Videre kan jeg si at jeg har stått noenlunde jevnt og trutt på 20 mg Valium daglig i ca 8 år. Noen perioder mer, og noen mindre. Så man kan si at "komfortbehovet" mitt er på 20 mg daglig.

Nå, på ca 10 mg, opplever jeg noe ubehag. En blanding av depresjon og angst, og tankekjør. Jeg har også hatt noen dager hvor jeg kun har tatt 5 mg (nå i nedtrappingsperioden), men det er egentlig ikke noen forskjell. For det er nemlig slik for meg nå at funksjonsnivået mitt ikke er bra uansett, og jeg har en intens lyst til å bare bli ferdig med dritten. Så når jeg nå tar 5-10 mg daglig, føler jeg egentlig bare at jeg drar det ut, for å være "flink gutt mtp langsom nedtrapping". Jeg føler at absolutt ALT står på vent, og jeg får nesten like stor følelse av "Jaja, nå kjøpte jeg meg litt mer tid i en møkk tilværelse" som faktisk "hjelp" av de langsomme nedtrappingsdosene. Jeg føler jeg bare gir næring til noe jeg har lyst å bli kvitt. Som å ta ett trekk av en sigarett morgen og kveld, når jeg egentlig har lyst på en hel sigarett morgen og kveld. 

Det jeg egentlig trenger å høre nå, er om jeg er på utrolig dumme veier når jeg nå tenker å gå ned på 5 mg Valium daglig i 1 uke, og så rett og slett ta farvel med dem. Dvs seponere etter 1 uke på 5 mg. Ubehag har jeg jo uansett, og selv om det kanskje ikke er helt "normalt", tenker jeg at det er bedre med litt ekstra ubehag så lenge jeg vet at kroppen faktisk kvitter seg med kjemisk dritt, istedet for å gå å fore avhengigheten med smuler i mange måneder fremover. 

Spørsmålet er om dette er forsvarlig? Er det noen direkte farer ved å gjøre det på den måten? Jeg tenker da type epilepsi-lignende anfall og alle andre grusomme, kroniske lidelser jeg har lest om, som "kan forekomme dersom jeg ikke bruker det neste året på å spise mindre og mindre smuler av denne medisinen?" 

Eller vil dette gå helt fint? Hvis noen har noenlunde tilsvarende erfaring; Hvor lang tid tok det før dere kom tilbake til normalen?

Jeg setter enorm pris på alt av respons, råd, erfaringer og veiledning. 

På forhånd mange takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Lillemus said:

Det er ingen leger som svarer her inne lenger.

Den er grei, takker for oppklaring. 🙂 Jeg er selvsagt åpen for erfaringer generelt, så det er sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Severin42 skrev (8 timer siden):

Den er grei, takker for oppklaring. 🙂 Jeg er selvsagt åpen for erfaringer generelt, så det er sagt. 

Det er ikke lov å diskutere doser her inne. :) Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor du skal trappe ned når du tydeligvis blir dårlig av det, om jeg skjønner innlegget ditt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lillemus said:

Det er ikke lov å diskutere doser her inne. :) Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor du skal trappe ned når du tydeligvis blir dårlig av det, om jeg skjønner innlegget ditt riktig.

Da var atter en ting oppklart, hehe. 🙂 Jeg skjønner at det da har vært en del forandringer siden sist jeg var her. Så litt generelt: Det jeg i bunn og grunn lurte på, var om det var forsvarlig å gjøre det som jeg foreslo i første post. Av og til lurer jeg bare på om det er å dra det uunngåelige ut i evigheter. Og problemet med langvarige planer er at jeg ofte føler at det skjer stressende situasjoner og ting som gjør prosjektet vanskelig, i livet forøvrig. Det blir en sånn "det slår for pokker aldri feil"-greie, hvis du skjønner. Og dårlig føler jeg meg uansett. Men, rett skal være rett: Jeg er innerst inne enig med deg. Jeg tenker at innstillingen min kanskje er bra motivasjonsmessig, men at du kanskje sitter på fornuften. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en behandler? Behandling kan hjelpe deg med angst og tankekjør mens du går på en dose valium som gjør at du klarer å jobbe med disse tingene. Så kan du trappe ned i samsvar med behandler etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Vhanja said:

Har du en behandler? Behandling kan hjelpe deg med angst og tankekjør mens du går på en dose valium som gjør at du klarer å jobbe med disse tingene. Så kan du trappe ned i samsvar med behandler etterhvert?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Severin42 skrev (9 timer siden):

Da var atter en ting oppklart, hehe. 🙂 Jeg skjønner at det da har vært en del forandringer siden sist jeg var her. Så litt generelt: Det jeg i bunn og grunn lurte på, var om det var forsvarlig å gjøre det som jeg foreslo i første post. Av og til lurer jeg bare på om det er å dra det uunngåelige ut i evigheter. Og problemet med langvarige planer er at jeg ofte føler at det skjer stressende situasjoner og ting som gjør prosjektet vanskelig, i livet forøvrig. Det blir en sånn "det slår for pokker aldri feil"-greie, hvis du skjønner. Og dårlig føler jeg meg uansett. Men, rett skal være rett: Jeg er innerst inne enig med deg. Jeg tenker at innstillingen min kanskje er bra motivasjonsmessig, men at du kanskje sitter på fornuften. 🙂

Jeg vil bare si at jeg forstår deg veldig godt at du vil trappe ned dosen, for å gå så lenge på slike medisiner er ikke bra. 
jeg kan legge ved en nedtrappingsplan her til deg som jeg har funnet 

https://www.benzoinfo.dk/cha/am-kap2b.php#skema2

du kan se om det er noe der som kan hjelpe deg på veien. 
Jeg har litt erfaring selv fra Sobril abstinenser og har vert veldig tøft å stå i. Det er viktig å ta det rolig og jeg skjønner veldig godt at du vil kaste alt med en gang. Det som kan være lurt er å få litt oppfølging av fastlegen. Du er ikke den første og heller ikke den siste som trenger hjelp til slike medisiner. Det er tøft men det går heldigvis over. Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 60ce0...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/18/2023 at 10:21 AM, Vhanja said:

Har du en behandler? Behandling kan hjelpe deg med angst og tankekjør mens du går på en dose valium som gjør at du klarer å jobbe med disse tingene. Så kan du trappe ned i samsvar med behandler etterhvert?

Takker for respons 🙂 Jeg hører deg. Jeg er kanskje litt restriktiv mtp på nye behandlere ( min gamle pensjonerte seg, og jeg har generelt litt blandet erfaring med behandlere, men samtidig er jeg jo her og spør, hehe ). Da blir det nok Seroquel og antidepressiva, tenker jeg, og hvis jeg er heldig med den nye behandleren, en god plan og samarbeid. Men jeg hører deg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/18/2023 at 7:17 PM, AnonymBruker said:

Jeg vil bare si at jeg forstår deg veldig godt at du vil trappe ned dosen, for å gå så lenge på slike medisiner er ikke bra. 
jeg kan legge ved en nedtrappingsplan her til deg som jeg har funnet 

https://www.benzoinfo.dk/cha/am-kap2b.php#skema2

du kan se om det er noe der som kan hjelpe deg på veien. 
Jeg har litt erfaring selv fra Sobril abstinenser og har vert veldig tøft å stå i. Det er viktig å ta det rolig og jeg skjønner veldig godt at du vil kaste alt med en gang. Det som kan være lurt er å få litt oppfølging av fastlegen. Du er ikke den første og heller ikke den siste som trenger hjelp til slike medisiner. Det er tøft men det går heldigvis over. Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 60ce0...e6d

Heisann 🙂 Det var utrolig snilt av deg å til og med finne en plan til meg. Jeg skal absolutt sjekke den ut. Det er ingenting som er bedre enn gode råd og tips fra de som selv har erfart det selv. Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Severin42 skrev (1 time siden):

Heisann 🙂 Det var utrolig snilt av deg å til og med finne en plan til meg. Jeg skal absolutt sjekke den ut. Det er ingenting som er bedre enn gode råd og tips fra de som selv har erfart det selv. Takk ❤️

Bare hyggelig❤️ håper du klarer det fint uten for mye abstinenser🙏🏻 jeg laget meg en nedtellingsplan som jeg krysset over for hver dag som gikk. Da så jeg hvor lenge jeg hadde igjen og det motiverte meg. Nå gikk jeg ikke like lenge som deg, men igjen så er jeg veldig følsom over medisiner. 

Anonymkode: 60ce0...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...