Gå til innhold

Magekatarr?


Gjest Henrik H

Anbefalte innlegg

Jeg er en 29 år gml. mann som tidligere har fått diagnostisert betennelse i spiserøret/magesekken pga refluks/for mye magesyre.

Dette har vært bra lenge, men jeg har også brukt en god del Pepcidin på blå resept. I sommer økte plagene (jeg ble også ganske kvalm), og jeg fikk time hos lege, som bestilte nok en gastroskopi, som jeg fortsatt venter på (ca 2mnd nå). Jeg har siden legetimen hatt mye problemer med kvalme, noe svimmelhet, og følelse av kramper i spiserøret, samt at det føles som om det er noe i halsen hele tiden. Det er endel slim, som jeg harker og hoster opp til tider.

Dette er heldigvis farge og smakløst. Jeg opplever at det noen ganger føles tungt å puste, selv om det ikke er trangt i halsen pga slimet og det som føles som kramper.

Bør jeg purre på den gastroskopiundersøkelsen?

Hva er vanligvis ventetiden på gastroskopi? (I dette tilfellet Aker Sykehus)

En annen ting som bør nevnes for andre i samme situasjon er at legemiddelet Famotidin (som er det samme som Pepcidin) er helt gratis for oss som får dette på blå resept. Dette var det apoteket som fant ut av, da jeg reagerte på at Pepcidin plutselig begynte å koste endel penger. (Trygdekassen dekker kun rimeligste legemiddel) Legen hevder at hun ikke kunne vite noe om hva legemidlene kostet (står ikke prisene i Felleskatalogen?), men var grei med å endre resepten til Famotidin da jeg sa fra om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad.

Til Henrik H. Fordelen ved å få gjort en gastroskopi er at man blir helt sikker på diagnosen. De kan også ta en spesiell bakterieprøve, er det utslag på denne kan plagene kureres med en såkalt "trippel-kur" som gjør deg varig frisk. Eventuelle sår kan behandles med mer effektive midler enn de du nevner, men disse er dyre, og fåes kun på blå resept etter en gastroskopi.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...