Gå til innhold

Er det innenfor å selge konfirmasjons bunaden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Ekstra skrev (6 timer siden):

 

Man virker å være lite inne i norske tradisjoner om man tror det er under ens verdighet å bruke arvet bunad. Tvert i mot; i de bedrestilte miljøer på Oslo vest og mange andre steder er dette svært attraktivt. Lukter nyrikt (alt. fattig) å tro noe annet.

Alle jeg kjenner fikk til konfirmasjonen + penger. Det har aldri vært attraktivt å gå i arvede klær nei … 

Anonymkode: 29325...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vhanja skrev (9 timer siden):

Ja, veldig. Men du er vel så bortskjemt at du hadde sluppet unna med det også.

Er ikke bortskjemt. Hvor får du det fra? 

Anonymkode: 29325...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (9 timer siden):

Ja, veldig. Men du er vel så bortskjemt at du hadde sluppet unna med det også.

Selv om du ikke skulle bruke den? 

Anonymkode: 29325...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv om du ikke skulle bruke den? 

Anonymkode: 29325...660

Det holder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det holder nå.

Nei jeg vil vite dette

Anonymkode: 29325...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (9 timer siden):

Du får neppe leid ut en bil du ikke selv står som eier av så det er nok et ikke-eksisterende problem.

Kan man ikke leie ut privat da? 

Anonymkode: 29325...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan man ikke leie ut privat da? 

Anonymkode: 29325...660

image.png.d628ea35ce2b8abb00181ccaf7072b46.png 

Anonymkode: 54596...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan man ikke leie ut privat da? 

Anonymkode: 29325...660

Les det som står om å leie ut sin egen bil i lenken du fikk, så ser du hvor mye formaliteter og "papirarbeid" som er forbundet med det. Du forstår sikkert egentlig at man ikke kan leie ut ting man ikke eier, og at utleie av biler, leiligheter etc. er omfattet av et regelverk. 

Hvis du skal tjene penger raskt akkurat nå, bør du spørre folk om å få gjøre "drittjobber" i hus og hage: Rake, klippe, fjerne hageavfall, male garasjer, beise terrasser osv. Mange har slike ting de burde gjøre om våren, men mangler tid og overskudd til det. Men du får ikke inn tusenvis i løpet av noen timer på den måten, og du må faktisk gjøre jobben, ikke bare kreve inn pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle jeg kjenner fikk til konfirmasjonen + penger. Det har aldri vært attraktivt å gå i arvede klær nei … 

Anonymkode: 29325...660

Her er dere i såfall i en særstilling i din gjeng. En arvet bunad har affeksjonsverdi, og på et tradisjonsplagg som bunad regnes dette gjerne som en merverdi. Å kunne fortelle at "oldemor på morsiden kom fra xx og fikk denne sydd i xx, og mormor bar den da jeg ble døpt. Mamma fikk sydd sin egen, så jeg fikk denne etter mormor" kan ha mer verdi enn å si at "den ble sydd av noen jeg ikke aner hvem er på en husflidbutikk i Oslo - men den er helt ny altså".

Det samme gjelder for vintage klær/ møbler. Er du så heldig å arve feks en snasen orginal merkeveske- eller jakke har den større verdi som statussymbol enn om du kjøper en ny identitetsløs på Høyer eller Steen og Strøm.

Helt nederst på bunadsrangstigen er "den er kjøpt på nett og sydd i Kina", men det er i grunnen en annen sak....

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (54 minutter siden):

Det samme gjelder for vintage klær/ møbler.

Ja, man er temmelig fjern om man skulle disse et Skjåk-Ola-skap fordi det var arvet 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 time siden):

Ja, man er temmelig fjern om man skulle disse et Skjåk-Ola-skap fordi det var arvet 😉 

Nettopp. Eller et sett Arne Jacobsen-stoler med patina og en Diorveske fra 1968 med uskadet inn- og utside slik en venninne gjorde for noen år siden ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (2 timer siden):

Her er dere i såfall i en særstilling i din gjeng. En arvet bunad har affeksjonsverdi, og på et tradisjonsplagg som bunad regnes dette gjerne som en merverdi. Å kunne fortelle at "oldemor på morsiden kom fra xx og fikk denne sydd i xx, og mormor bar den da jeg ble døpt. Mamma fikk sydd sin egen, så jeg fikk denne etter mormor" kan ha mer verdi enn å si at "den ble sydd av noen jeg ikke aner hvem er på en husflidbutikk i Oslo - men den er helt ny altså".

Det samme gjelder for vintage klær/ møbler. Er du så heldig å arve feks en snasen orginal merkeveske- eller jakke har den større verdi som statussymbol enn om du kjøper en ny identitetsløs på Høyer eller Steen og Strøm.

Helt nederst på bunadsrangstigen er "den er kjøpt på nett og sydd i Kina", men det er i grunnen en annen sak....

Vet at vintage klær er selv klart mer verdt enn en Kashmir genser på høyer. Men en bunad fra 1930 tallet er ikke så kult å gå med i 2022. Bunaden eller mønsteret er sydd personlig, så har hen sikkert fått hjelp til å sy den sammen, jeg vet ikke. Fikk den ferdig montert. Men tror du det går å leie den ut for 3 eller 4 000? 

Anonymkode: 29325...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
laban skrev (4 timer siden):

Les det som står om å leie ut sin egen bil i lenken du fikk, så ser du hvor mye formaliteter og "papirarbeid" som er forbundet med det. Du forstår sikkert egentlig at man ikke kan leie ut ting man ikke eier, og at utleie av biler, leiligheter etc. er omfattet av et regelverk. 

Hvis du skal tjene penger raskt akkurat nå, bør du spørre folk om å få gjøre "drittjobber" i hus og hage: Rake, klippe, fjerne hageavfall, male garasjer, beise terrasser osv. Mange har slike ting de burde gjøre om våren, men mangler tid og overskudd til det. Men du får ikke inn tusenvis i løpet av noen timer på den måten, og du må faktisk gjøre jobben, ikke bare kreve inn pengene. 

Mener du det?rake klippe FJERNE hageavfall? Aldri rørt en gressklipper noen gang…. 

Anonymkode: 29325...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men tror du det går å leie den ut for 3 eller 4 000? 

Det hadde nok vært lettere å leie ut en bunad til en konfirmant, men veldig mange får bunad til konfirmasjonen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener du det?rake klippe FJERNE hageavfall? Aldri rørt en gressklipper noen gang…. 

Anonymkode: 29325...660

Jeg nevnte disse aktivitetene fordi det er en mer realistisk måte å tjene penger på enn å leie ut bunad til astronomisk pris eller leie ut noe man ikke eier. Det er sikkert ingen god idé hvis du ikke har noen erfaring med det. 

Jeg har ingen forslag til hvordan du får inn masse penger uten å verken selge noe "stort" eller jobbe hardt.  

Fikk du noen sølvskjeer til konfirmasjonen som du aldri har supplert, kan du selge dem. Det er mindre personlig enn en håndsydd bunad. Jeg bryr meg ikke om sølvbestikk og har solgt mesteparten av det jeg har fått / arvet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vet at vintage klær er selv klart mer verdt enn en Kashmir genser på høyer. Men en bunad fra 1930 tallet er ikke så kult å gå med i 2022. Bunaden eller mønsteret er sydd personlig, så har hen sikkert fått hjelp til å sy den sammen, jeg vet ikke. Fikk den ferdig montert. Men tror du det går å leie den ut for 3 eller 4 000? 

Anonymkode: 29325...660

Det er her du tar feil. Det er mange som syns det er kult å gå med en bunad fra 1930-tallet av årsaker jeg skrev i sted. 

I likhet med Laban aner jeg ikke hva du kan få i leie, men støtter forslaget om å legge ut en annonse på Finn med på tilsvarende prisnivå som de andre. Priser du deg lavtt får du nok mange forespørsler, og priser du deg (for) høyt får du neppe noen. Tilbud etterspørsel dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere slutte alle sammen - hvorfor fyrer dere oppunder og lar disse trådene til denne åpenbart oppdiktede, bortskjemte, uvitende vestkantjenta bli de lengste her inne på DOL? Dere KAN da ikke tro at en person som dette faktisk finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady HM skrev (8 minutter siden):

Nå må dere slutte alle sammen - hvorfor fyrer dere oppunder og lar disse trådene til denne åpenbart oppdiktede, bortskjemte, uvitende vestkantjenta bli de lengste her inne på DOL? Dere KAN da ikke tro at en person som dette faktisk finnes?

Kan ikke hver og en få bestemme selv hva de ønsker å gjøre? Det kan da ikke være så vrient for deg å hoppe over denne tråden om du ikke ønsker å lese eller delta i den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 minutt siden):

Kan ikke hver og en få bestemme selv hva de ønsker å gjøre? Det kan da ikke være så vrient for deg å hoppe over denne tråden om du ikke ønsker å lese eller delta i den? 

Det var ikke poenget - jeg er fullt i stand til å bestemme dette selv, men jeg lurer oppriktig på hva det er som gjør at dere klarer å engasjere dere så i en falsk person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...