Gå til innhold

Bipolar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en kvinne på 43 år  og har siden jeg var ungdom slitt med perioder hvor jeg har hatt mye energi, økt selvbilde og selvtillit, godt humør, impulsiv, økt sexlyst, likegyldig til pengebruk og hatt mange ideer  til perioder hvor jeg føler meg utrolig trist, sint, lite energi, asosial, gråter lett og har det vondt inni meg. Symptomene kan vare en dag eller noen dager og kan også veksle i løpet av dagen. Kan dette være bipolar lidelse? 

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    34

  • kupton

    16

  • Glitter

    5

  • Gammelsang

    3

AnonymBruker

Det kan og kan ikke være det. Kommer an på graden av oppstemthet, graden av tristhet (om det vurderes til å være en depresjon eller ei) og funksjonstapet. Bipolar er en sykdom og man har den ikke uten å kjenne seg syk.

Anonymkode: d5668...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det kan og kan ikke være det. Kommer an på graden av oppstemthet, graden av tristhet (om det vurderes til å være en depresjon eller ei) og funksjonstapet. Bipolar er en sykdom og man har den ikke uten å kjenne seg syk.

Anonymkode: d5668...97a

Det er humørsvingningene og sinne som er de dominerende symptomene  og jeg vet aldri når de kommer og klarer ikke å styre de. Det ødelegger i sosiale relasjoner og  i familien. Jeg har også tidvis angst, sliter med søvnen, føler meg nummen følelsesmessig,  har det enten så vondt inni meg at jeg klorer meg selv eller så bra at jeg er ukritisk.  Jeg er aldri jevn hverken i humør, energi eller funksjonsnivå. 

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er en kvinne på 43 år  og har siden jeg var ungdom slitt med perioder hvor jeg har hatt mye energi, økt selvbilde og selvtillit, godt humør, impulsiv, økt sexlyst, likegyldig til pengebruk og hatt mange ideer  til perioder hvor jeg føler meg utrolig trist, sint, lite energi, asosial, gråter lett og har det vondt inni meg. Symptomene kan vare en dag eller noen dager og kan også veksle i løpet av dagen. Kan dette være bipolar lidelse? 

Anonymkode: 3b634...28d

Dette er så klare symptomer at du absolutt bør utredes av en spesialist. Det er overveiende sannsynlig at du har en bipolar lidelse - sannsynligvis type 2 (depresjon og hypomanier - men ikke manier). Angst er svært vanlig i sammenheng med BP2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Dette er så klare symptomer at du absolutt bør utredes av en spesialist. Det er overveiende sannsynlig at du har en bipolar lidelse - sannsynligvis type 2 (depresjon og hypomanier - men ikke manier). Angst er svært vanlig i sammenheng med BP2.

Det er fint å få tilbakemelding fra deg på dette og jeg skal kontakte en spesialist for utredning for jeg orker ikke å ha det så vanskelig i lengden. Jeg har forsøkt å se sammenhenger i miljøet og faktorer som kan påvirke symptomene, men det virker som om de styrer seg selv. Imidlertid skal det ikke mye til før jeg blir sint, veldig lei  meg osv., hvis jeg ikke får ro. Det er som om hverdagen bare er for slitsom og uoverkommelig og jeg opplever at jeg ikke takler helt dagligdagse oppgaver uten å bli frustrert og utslitt. Er det også et tegn på bipolar lidelse?

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det kan også være eupf

Anonymkode: 18da5...b69

Hva skiller de to lidelsene?

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva skiller de to lidelsene?

Anonymkode: 3b634...28d

Ved eupf svinger det flere ganger er dag. I tillegg har de ofte betydelige problemer med realsjoner over tid. Eupf har ikke lange friske perioder.

Ved bipolar lidelse var hver episode (med oppover- eller nedoversvingninger) flere dager, uker og noen gang måneder. Mellom episodene er en "frisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (20 minutter siden):

Ved eupf svinger det flere ganger er dag. I tillegg har de ofte betydelige problemer med realsjoner over tid. Eupf har ikke lange friske perioder.

Jeg er ikke den du siterer, men jeg har ett spørsmål relatert til det du skriver. Må man ha det slik at det svinger flere ganger hver dag for å kunne få diagnosen?

Anonymkode: 849cc...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må man ha det slik at det svinger flere ganger hver dag for å kunne få diagnosen?

Nei, det må ikke svinge mange ganger hver dag. Men det gjør ofte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (8 minutter siden):

Nei, det må ikke svinge mange ganger hver dag. Men det gjør ofte det.

Hva om man bare svinger omtrentlig 1-2 ganger i uka, men også har mange/flere av de andre symptomene på eupf? Vil man kunne få diagnosen da? Eller er det mer sannsynlig at det er bipolar da? Beklager at jeg spør så mye, men det er bare veldig relevant for meg. Og ikke mening å avspore tråden din TS. 

Anonymkode: 849cc...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva om man bare svinger omtrentlig 1-2 ganger i uka, men også har mange/flere av de andre symptomene på eupf? Vil man kunne få diagnosen da? Eller er det mer sannsynlig at det er bipolar da? Beklager at jeg spør så mye, men det er bare veldig relevant for meg. Og ikke mening å avspore tråden din TS. 

Anonymkode: 849cc...cc0

Jeg svinger ikke ofte og har perioder hvor jeg er symptomfri fra min EUPF, men har diagnosen. 

Har også bipolar 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva om man bare svinger omtrentlig 1-2 ganger i uka, men også har mange/flere av de andre symptomene på eupf? Vil man kunne få diagnosen da? Eller er det mer sannsynlig at det er bipolar da? Beklager at jeg spør så mye, men det er bare veldig relevant for meg. Og ikke mening å avspore tråden din TS. 

Anonymkode: 849cc...cc0

Det er ni ulike faktorer/symptomer som skal vurderes, og en må ha minst fem av disse for å få diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (20 minutter siden):

Det er ni ulike faktorer/symptomer som skal vurderes, og en må ha minst fem av disse for å få diagnosen.

Syns du det er en stygg diagnose å ha? 

Anonymkode: 18da5...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (39 minutter siden):

Det er ni ulike faktorer/symptomer som skal vurderes, og en må ha minst fem av disse for å få diagnosen.

Hvilke ni er det snakk om?

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Ved eupf svinger det flere ganger er dag. I tillegg har de ofte betydelige problemer med realsjoner over tid. Eupf har ikke lange friske perioder.

Ved bipolar lidelse var hver episode (med oppover- eller nedoversvingninger) flere dager, uker og noen gang måneder. Mellom episodene er en "frisk".

Hva skiller flere svingninger pr dag ved eupf og rapid cycling ved  BP?

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva skiller flere svingninger pr dag ved eupf og rapid cycling ved  BP?

Anonymkode: 3b634...28d

Rapid cycling er vel mer enn 4 episoder i året og ikke daglig/ukentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Rapid cycling er vel mer enn 4 episoder i året og ikke daglig/ukentlig? 

Men i følge Kupton er det likevel vanlig å svinge flere ganger til dagen som bipolar. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: 18da5...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men i følge Kupton er det likevel vanlig å svinge flere ganger til dagen som bipolar. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: 18da5...b69

Slik jeg forsto ham, så gjaldt det for eupf og ikke bipolar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilke ni er det snakk om?

Anonymkode: 3b634...28d

Skal komme tilbake til det. Det blir en del å skrive.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...