Gå til innhold

Bipolar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

stjernestøv
kupton skrev (14 minutter siden):

Du kan se det som to motvirkende krefter. Sykdommen som presser seg frem i en retning, og medisinen som bremser og holder igjen. Som om du holder igjen inngangsdøren til boligen din, og noen presser på for å komme inn. Noen gang er det mildere utbrudd som skjer, og da hindrer medisinen at du blir syk. Men er utbruddet kraftig nok,, kan medisinen ikke motstå alt. Utbruddet kommer, men blir langt mindre kraftig og langvarig enn det ville blitt uten medisinen.

Har en kamerat som har bipolar som sier medisinene ikke virker, han sliter med både angst og depresjon og nå er han høyt oppe. Skal innlegges over helgen, legen ville legge han inn på torsdag. Men han sa han hadde kontroll for han hadde hatt det så mange ganger, hadde han vært ute av kontroll uten medisin? Noen ganger har han gode perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    34

  • kupton

    16

  • Glitter

    5

  • Gammelsang

    3

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

En skal aldri si aldri, men ut fra startinnlegget til TS, har jeg liten tro på det.

En viktig ulikhet på BP og ADHD er at BP er episodisk, mens ADHD er vedvarende. ADHD tar ikke lange pauser hvor personen er fri for symptomene for så å komme tilbake i perioder.

Takk for faglig godt svar. 

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her igjen. Jeg har perioder hvor jeg føler at jeg ikke har noe følelsesmessig  "skjold" og at den minste lille argumentasjon mot noe jeg ytrer eller påstår, føler jeg som et stort angrep og jeg kan bli veldig sint og frustrert i stedet for å ta det som det er. Andre ganger føler jeg meg veldig robust og at ting nesten ikke berører meg  i det hele tatt. Da har jeg også  mye bedre selvtillit og takler mye bedre å være sosial. Er disse emosjonene også vanlig ved bipolar?

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gammelsang skrev (1 time siden):

Beskrivelsen om å ha et emosjonelt skjold som noen ganger svikter er typisk ubehandlet ADHD.

Er du en fagperson på området?

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er disse emosjonene også vanlig ved bipolar?

Det vanlige er at en er mer selvsikker og robust når en er oppe (hypoman) og mer sårbar når en er nede (depresjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (44 minutter siden):

Det vanlige er at en er mer selvsikker og robust når en er oppe (hypoman) og mer sårbar når en er nede (depresjon)

Ergo så et det nok et tegn på at jeg kan ha bipolar lidelse. Jeg ser jeg har sympyomet både fra bipolar, eupf og ADHD. Kan det være at jeg har alle tre diagnosene?

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er du en fagperson på området?

Anonymkode: 3b634...28d

Nei. Det er ingen fagfolk her.

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Ergo så et det nok et tegn på at jeg kan ha bipolar lidelse. Jeg ser jeg har sympyomet både fra bipolar, eupf og ADHD. Kan det være at jeg har alle tre diagnosene?

Anonymkode: 3b634...28d

Ja. Det er mulig, men veldig lite sannsynlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

TS her igjen. Jeg har perioder hvor jeg føler at jeg ikke har noe følelsesmessig  "skjold" og at den minste lille argumentasjon mot noe jeg ytrer eller påstår, føler jeg som et stort angrep og jeg kan bli veldig sint og frustrert i stedet for å ta det som det er. Andre ganger føler jeg meg veldig robust og at ting nesten ikke berører meg  i det hele tatt. Da har jeg også  mye bedre selvtillit og takler mye bedre å være sosial. Er disse emosjonene også vanlig ved bipolar?

Anonymkode: 3b634...28d

Når jeg opplever noe av det samme som du beskriver, så har det ofte med hvor mye overskudd jeg har. Dersom jeg har lite, så er det som å gå med nervene utenpå kroppen. Ting går mer inn på meg, jeg kan fort føle meg avvist og får skikkelig kort lunte. Følelsene er som et opprørt hav og jeg må bare vente det ut på en måte.

Da jeg var yngre var dette utrolig tøft, og det ble kraftig forsterket etter eggløsningen og frem til mensen kom. Når den kom var det som om all spenningen slapp taket, og humøret steg frem til eggløsningen. Dagene rundt eggløsningen var jeg i godt humør, selvtillitten bedre og verden var lys og vakker :).

I tillegg til de hormonelle svingningene lå det en ADHD der, som forsterket alle følelsene. Og så kan man plusse på konsekvensene av dårlig impulskontroll, problemer med å sette i gang og fullføre oppgaver, en konsentrasjonsevne som omtrent var ikke-eksisterende og følgene dette fikk for utdanning og jobb.

Å ha det sånn og likevel forsøke å få til livet slik alle andre så lett gjorde, men å feile så hardt hver eneste dag er utrolig slitsomt. Og da blir jo overskuddet etterhvert veldig lite og man har ikke mye å gå på før det ryker.

Jeg ble ikke diagnostisert før jeg var i 40-årene (etter at begge ungene hadde fått ADHD-diagnoser). Fått grei oppfølging etter det, og nå vet jeg hvorfor ting er som de er og det gjør at alt dette er lettere å takle. Går jeg gjennom en periode med mye stress, så vet jeg at jeg blir ekstra sårbar. Og det viktigste er at jeg også vet at det vil gå over og at det vil komme bedre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hausakljuv skrev (13 minutter siden):

Når jeg opplever noe av det samme som du beskriver, så har det ofte med hvor mye overskudd jeg har. Dersom jeg har lite, så er det som å gå med nervene utenpå kroppen. Ting går mer inn på meg, jeg kan fort føle meg avvist og får skikkelig kort lunte. Følelsene er som et opprørt hav og jeg må bare vente det ut på en måte.

Da jeg var yngre var dette utrolig tøft, og det ble kraftig forsterket etter eggløsningen og frem til mensen kom. Når den kom var det som om all spenningen slapp taket, og humøret steg frem til eggløsningen. Dagene rundt eggløsningen var jeg i godt humør, selvtillitten bedre og verden var lys og vakker :).

I tillegg til de hormonelle svingningene lå det en ADHD der, som forsterket alle følelsene. Og så kan man plusse på konsekvensene av dårlig impulskontroll, problemer med å sette i gang og fullføre oppgaver, en konsentrasjonsevne som omtrent var ikke-eksisterende og følgene dette fikk for utdanning og jobb.

Å ha det sånn og likevel forsøke å få til livet slik alle andre så lett gjorde, men å feile så hardt hver eneste dag er utrolig slitsomt. Og da blir jo overskuddet etterhvert veldig lite og man har ikke mye å gå på før det ryker.

Jeg ble ikke diagnostisert før jeg var i 40-årene (etter at begge ungene hadde fått ADHD-diagnoser). Fått grei oppfølging etter det, og nå vet jeg hvorfor ting er som de er og det gjør at alt dette er lettere å takle. Går jeg gjennom en periode med mye stress, så vet jeg at jeg blir ekstra sårbar. Og det viktigste er at jeg også vet at det vil gå over og at det vil komme bedre dager.

Det var et godt svar som jeg skal merke meg. Det var altså sterke PMS-symptomet ADHD som var årsaken. Jeg er litt usikker når det kommer til en ADHD-diagnose i mitt tilfelle siden jeg er strukturert og har forholdsvis god hukommelse. Mulig jeg har ADD i stedet. 

Ble du bedre av deg selv eller har du fått annen hjelp?

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det var et godt svar som jeg skal merke meg. Det var altså sterke PMS-symptomet ADHD som var årsaken. Jeg er litt usikker når det kommer til en ADHD-diagnose i mitt tilfelle siden jeg er strukturert og har forholdsvis god hukommelse. Mulig jeg har ADD i stedet. 

Ble du bedre av deg selv eller har du fått annen hjelp?

Anonymkode: 3b634...28d

Det som hjalp var rett diagnose :) ADHDen ble lettere å håndtere med medisiner. Nå har jeg sjeldnere mensen og bruker østrogenspray, dermed har jeg mindre hormonelle plager også. Det var også nyttig å gå på et kurs om ADHD (i regi av DPS), men siden ungene fikk ADHD-diagnose før meg, så kunne jeg en del fra før. 

Det som er mest plagsomt nå er ASD-symptomene, som jeg ikke får noen hjelp for. Men det er også lettere, fordi jeg vet at det er det det er og innretter meg deretter. Så alt i alt går det bedre.

Håper du får en god utredning og god hjelp hvis du velger å gå for det. Det høres ut som du har det stritt, og du fortjener å ha det bedre uansett hvilken diagnose du ender opp med ❤️
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (På 26.5.2023 den 8.26):

Dette er så klare symptomer at du absolutt bør utredes av en spesialist. Det er overveiende sannsynlig at du har en bipolar lidelse - sannsynligvis type 2 (depresjon og hypomanier - men ikke manier). Angst er svært vanlig i sammenheng med BP2.

Men varer ikke svinginger ved bipolar lidelse lenger enn en til noen dager?

Anonymkode: b87e7...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men varer ikke svinginger ved bipolar lidelse lenger enn en til noen dager?

Anonymkode: b87e7...a02

Det er korrekt at det er det vanligste. Men vi må huske at kanskje så mye som 1/4 av de som har en sykdom ikke har helt typiske symptomer. Hadde Ts hatt det, ville han/hun ikke vært plaget, men udiagnostisert 43 år gammel.

Nettdiagnostikk er upresis, og det er derfor jeg sier at dette som beskrives absolutt er nok til at det bør gjøres diagnostikk av en spesialist i RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
kupton skrev (På 27.5.2023 den 22.02):

Det er korrekt at det er det vanligste. Men vi må huske at kanskje så mye som 1/4 av de som har en sykdom ikke har helt typiske symptomer. Hadde Ts hatt det, ville han/hun ikke vært plaget, men udiagnostisert 43 år gammel.

Nettdiagnostikk er upresis, og det er derfor jeg sier at dette som beskrives absolutt er nok til at det bør gjøres diagnostikk av en spesialist i RL.

I noen dager har jeg følt meg litt nedfor, har dårligere selvtillitt og selvbilde, mer angst og har ikke orket stort. Jeg blir lett sint på folk og synes det er tøft å måtte være meg. Samtidig så har jeg mange ideer og får unna ting. En nær bekjent har påpekt at jeg virker urolig og at det er som om noe er i gjerde. 

Hva kan symptomene mine skyldes?

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva kan symptomene mine skyldes?

Det føyer seg inn i rekken av det du har skrevet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Det føyer seg inn i rekken av det du har skrevet tidligere.

Det jeg synes er litt rart er at symptomer på hypomani og deprresjon er flettet sammen og ikke opptrer adskilt.

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg synes er litt rart er at symptomer på hypomani og deprresjon er flettet sammen og ikke opptrer adskilt.

Anonymkode: 3b634...28d

Det er ikke typisk, men forekommer av og til. Les det jeg skrev tidligere om ikke typiske tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det jeg synes er litt rart er at symptomer på hypomani og deprresjon er flettet sammen og ikke opptrer adskilt.

Anonymkode: 3b634...28d

Kan det være en grad av blandet episode? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (7 minutter siden):

Kan det være en grad av blandet episode? 

Det tror jeg du kan ha rett i. Da har jeg i så fall blandede episoder ofte. 

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...