Gå til innhold

Bipolar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men i følge Kupton er det likevel vanlig å svinge flere ganger til dagen som bipolar. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: 18da5...b69

Nei. Da har du misforstått meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    34

  • kupton

    16

  • Glitter

    5

  • Gammelsang

    3

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Syns du det er en stygg diagnose å ha? 

Anonymkode: 18da5...b69

Nei. Men jeg tror det er en slitsom lidelse å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilke ni er det snakk om?

Anonymkode: 3b634...28d

Ustabil personlighetsforstyrrelse / Borderline  DSM-IV: 301.83,  ICD-10: F60.31

 

Et vedvarende mønster med ustabile interpersonelle relasjoner, ustabilt selvbilde og følelser, samt markert impulsivitet. dette begynner i tidlig voksen alder og viser seg i en rekke sammenhenger derav fem (eller flere) av de følgende:

1. desperate anstrengelser for å unngå virkelig eller innbilt å bli forlatt.

2. viser et mønster av ustabile og intense interpersonelle forhold kjennetegnet av en veksling mellom ytterpunktene idealisering og devaluering

3. identitetsforstyrrelse: markert og vedvarende ustabilt selvbilde og ustabil følelse av å være et selv

4. impulsivitet på minst to områder som er potensielt selvskadelige (f.eks. sløsing med penger, seksuell aktivitet, substansmisbruk, spiseorgier, hensynsløs bilkjøring)

5. gjentatt suicidal adferd, -demonstrasjoner eller -trusler eller selvskadende adferd

6. ustabilt følelsesliv som følge av markert stemningsreaktivitet (f.eks. intens, episodisk nedstemthet, irritabilitet eller angst som vanligvis varer noen få timer og bare sjelden noe mer enn noen få dager)

7. kronisk tomhetsfølelse

8. inadekvat, intenst sinne eller har vansker med å kontrollere sinne (f.eks. hyppige raseriutbrudd, stadig sinne, gjentatte slagsmål)

9. forbigående, stressrelatert paranoid tankeinnhold eller alvorlige dissosiasjonssymptomer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
kupton skrev (11 minutter siden):

Ustabil personlighetsforstyrrelse / Borderline  DSM-IV: 301.83,  ICD-10: F60.31

 

Et vedvarende mønster med ustabile interpersonelle relasjoner, ustabilt selvbilde og følelser, samt markert impulsivitet. dette begynner i tidlig voksen alder og viser seg i en rekke sammenhenger derav fem (eller flere) av de følgende:

1. desperate anstrengelser for å unngå virkelig eller innbilt å bli forlatt.

2. viser et mønster av ustabile og intense interpersonelle forhold kjennetegnet av en veksling mellom ytterpunktene idealisering og devaluering

3. identitetsforstyrrelse: markert og vedvarende ustabilt selvbilde og ustabil følelse av å være et selv

4. impulsivitet på minst to områder som er potensielt selvskadelige (f.eks. sløsing med penger, seksuell aktivitet, substansmisbruk, spiseorgier, hensynsløs bilkjøring)

5. gjentatt suicidal adferd, -demonstrasjoner eller -trusler eller selvskadende adferd

6. ustabilt følelsesliv som følge av markert stemningsreaktivitet (f.eks. intens, episodisk nedstemthet, irritabilitet eller angst som vanligvis varer noen få timer og bare sjelden noe mer enn noen få dager)

7. kronisk tomhetsfølelse

8. inadekvat, intenst sinne eller har vansker med å kontrollere sinne (f.eks. hyppige raseriutbrudd, stadig sinne, gjentatte slagsmål)

9. forbigående, stressrelatert paranoid tankeinnhold eller alvorlige dissosiasjonssymptomer

Nr 5: Gjelder det også tanker om selvmord, altså selvmordstanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (1 minutt siden):

Nr 5: Gjelder det også tanker om selvmord, altså selvmordstanker?

Det går i hovedsak på adferd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
kupton skrev (6 minutter siden):

Det går i hovedsak på adferd

Ok, takk :) Da skårer jeg på 3 av 9 (nr. 3 (hvis man kan kalle ustabil selvtillit identitetsforstyrrelse), nr. 6 og nr 9) Hvis ustabil selvtillit ikke regnes som identitetsforstyrrelse, oppfyller jeg bare 2 av 9. Det synes jeg var fint å se. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vendi
Vendi skrev (10 minutter siden):

Ok, takk :) Da skårer jeg på 3 av 9 (nr. 3 (hvis man kan kalle ustabil selvtillit identitetsforstyrrelse), nr. 6 og nr 9) Hvis ustabil selvtillit ikke regnes som identitetsforstyrrelse, oppfyller jeg bare 2 av 9. Det synes jeg var fint å se. 

Nei, ved nærmere ettertanke er vel ikke ustabil selvtillit noen identitetsforstyrrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vendi said:

Da skårer jeg på 3 av 9

Det er betyr i seg selv ingenting.

Disse kriteriene er spesifikt for en type personlighetsforstyrrelse. Det er (først) et sett generelle kriterier som gjelder alle personlighetsforstyrrelser som må være oppfylt.

Et av disse er en vurdering om symptomene ikke er bedre forklart av en annen psykiatrisk lidelse. Det er skadelig for pasient å hoppe rett til personlighetsforstyrrelse uten å ha vurdert andre mulige tilstander. (Det skjedde meg.)

 

Det er også slik at hvis en pasient oppfyller de generelle kriteriene og scorer 3/9 på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, så vil score på andre spesifikke personlighetsforstyrrelser vurderes i sammenheng for å se om det er aktuelt med en blandet eller uspesifisert personlighetsforstyrrelse.

Diagnostikk er komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
Gammelsang skrev (13 minutter siden):

Det er betyr i seg selv ingenting.

Fant ut at det var 2 av 9. Men nei, det betyr ikke så mye i mitt tilfelle. Jeg har blitt utredet for pf, men har ikke fått noen diagnose. Jeg har heldigvis ingen pf.

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er en kvinne på 43 år  og har siden jeg var ungdom slitt med perioder hvor jeg har hatt mye energi, økt selvbilde og selvtillit, godt humør, impulsiv, økt sexlyst, likegyldig til pengebruk og hatt mange ideer  til perioder hvor jeg føler meg utrolig trist, sint, lite energi, asosial, gråter lett og har det vondt inni meg. Symptomene kan vare en dag eller noen dager og kan også veksle i løpet av dagen. Kan dette være bipolar lidelse? 

Anonymkode: 3b634...28d

Dette høres ut som mine symptomer. Jeg ble først diagnostisert som Bipolar 2 og medisinert deretter. Etter mange år kom jeg til noen som kunne jobben sin og jeg ble diagnostisert med ADHD uoppmerksom type. I tillegg har jeg PMDD og symptomer forenlig med ASD.

Travel kombinasjon, anbefales virkelig ikke xD!

Men les deg opp på kvinner og ADHD, kanskje det er mer riktig enn bipolar for deg også:).

Anonymkode: ae005...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette høres ut som mine symptomer. Jeg ble først diagnostisert som Bipolar 2 og medisinert deretter. Etter mange år kom jeg til noen som kunne jobben sin og jeg ble diagnostisert med ADHD uoppmerksom type. I tillegg har jeg PMDD og symptomer forenlig med ASD.

Travel kombinasjon, anbefales virkelig ikke xD!

Men les deg opp på kvinner og ADHD, kanskje det er mer riktig enn bipolar for deg også:).

Anonymkode: ae005...88a

Interessant lesing. 

Hva står PMDD og ASD for?

 

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Interessant lesing. 

Hva står PMDD og ASD for?

 

Anonymkode: 3b634...28d

Vær litt skeptisk til anbefalingene fra de med ASD - autisme spektrum disorder. De har en tendens til å tro at alle andre også har det - i alle fall om en ser på forslagene som kommer her på forumet. 
PMDD er premenstruelt syndrom. 

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Vær litt skeptisk til anbefalingene fra de med ASD - autisme spektrum disorder. De har en tendens til å tro at alle andre også har det - i alle fall om en ser på forslagene som kommer her på forumet. 
PMDD er premenstruelt syndrom. 

Jeg er  ganske sikker på at jeg ikke har ASD. PMDD derimot ser jeg har en del likheter, men kan symptomene være like intense som ved psykiske lidelser?

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er  ganske sikker på at jeg ikke har ASD. PMDD derimot ser jeg har en del likheter, men kan symptomene være like intense som ved psykiske lidelser?

Anonymkode: 3b634...28d

For meg har det vært veldig intenst, men bedre nå som jeg er i perimenopausen og har mensen sjeldnere. 

Anonymkode: ae005...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Vær litt skeptisk til anbefalingene fra de med ASD - autisme spektrum disorder. De har en tendens til å tro at alle andre også har det - i alle fall om en ser på forslagene som kommer her på forumet. 
PMDD er premenstruelt syndrom. 

Nå var det ADHD jeg anbefalte henne å lese seg opp på, ikke ASD.

Anonymkode: ae005...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For meg har det vært veldig intenst, men bedre nå som jeg er i perimenopausen og har mensen sjeldnere. 

Anonymkode: ae005...88a

Det er noen år til jeg kommer så langt, men hvis det kan relateres til den type ting så høres det ut som en stor lettelse.

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En her på forumet har nevnt ADHD. Er det også en sannsynlighet Kupton?

Anonymkode: 3b634...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

En her på forumet har nevnt ADHD. Er det også en sannsynlighet Kupton?

Anonymkode: 3b634...28d

En skal aldri si aldri, men ut fra startinnlegget til TS, har jeg liten tro på det.

En viktig ulikhet på BP og ADHD er at BP er episodisk, mens ADHD er vedvarende. ADHD tar ikke lange pauser hvor personen er fri for symptomene for så å komme tilbake i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (8 minutter siden):

En skal aldri si aldri, men ut fra startinnlegget til TS, har jeg liten tro på det.

En viktig ulikhet på BP og ADHD er at BP er episodisk, mens ADHD er vedvarende. ADHD tar ikke lange pauser hvor personen er fri for symptomene for så å komme tilbake i perioder.

Men hvorfor får man episoder og perioder med sykdom når man helt sikkert er medisinert mot bipolar? 

Anonymkode: 18da5...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor får man episoder og perioder med sykdom når man helt sikkert er medisinert mot bipolar? 

Anonymkode: 18da5...b69

Du kan se det som to motvirkende krefter. Sykdommen som presser seg frem i en retning, og medisinen som bremser og holder igjen. Som om du holder igjen inngangsdøren til boligen din, og noen presser på for å komme inn. Noen gang er det mildere utbrudd som skjer, og da hindrer medisinen at du blir syk. Men er utbruddet kraftig nok,, kan medisinen ikke motstå alt. Utbruddet kommer, men blir langt mindre kraftig og langvarig enn det ville blitt uten medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...