Gå til innhold

Hva er denne vonde følelsen som man kjenner i hjertet noen ganger?


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Noen ganger, ikke vedvarende og nødvendigvis hver dag, men jeg får noen ganger en slags sår følelse i hjerteområdet. Ikke sikkert det er selve hjertet som er vondt, men et område rundt. Ikke noe jeg har giddet å oppsøke lege for, er bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig sjeldent at noe man kjenner i "hjerteområdet" egentlig kommer fra hjertet. Spesielt hvis man er ellers ung og frisk. Hjertet kan ikke lage smertesignaler - ved hjertesykdom er det referert smerte man kjenner, det er derfor denne kan dukke opp flere steder.

Sårhetsfølelse i området skyldes som regel ett eller annet fra musklene i området (husk at du har utrolig mye muskler og bindevev rundt ribbeina som kan bli sårt, stramt og irritert) eller spiserøret (f.eks. syreoppstøt). Smerter fra hjertet (altså hjertesykdom) gir seg veldig sjeldent utslag i hvile, men kommer ved hard fysisk aktivitet.

Den eneste tilstanden jeg kommer på som gir "såre" brystsmerter og kommer fra hjertet, er dersom man har fått en betennelse i hjerteposen (hinnen som omslutter hjertet). Da får man typisk skjærende brystsmerter som bedres når man bøyer seg framover og forverres av å trekke pusten. Hvis man har disse symptomene over lengre tid bør man oppsøke lege.

Og for ordens skyld: Om du en gang får akutte alvorlige brystsmerter av typen at det føles som en elefant sitter på brystet ditt, altså skikkelig press i brystet, stråling til kjeve og armer, og det er skikkelig vondt, så må du selvfølgelig ringe 113. Men det er ikke det jeg oppfatter at du beskriver her.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Men hva tror du det er? Det er liksom en verkende smerte, noen støt rundt det området. Men det bare forsvinner av seg selv. Noen ganger har jeg også opplevd å få støt på sikksakk nedover kroppen. Innenfor ribbena. Men dette er kanskje 1 gang i året eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...