Gå til innhold

Tramadol vs. Neurontin?


bibben

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg forskjellen på Tramadol og Neurontin? Brukes de mot samme type smerter? Når er det en fordel å bruke det ene vs. det andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bibben skrev (3 minutter siden):

Kan noen forklare meg forskjellen på Tramadol og Neurontin? Brukes de mot samme type smerter? Når er det en fordel å bruke det ene vs. det andre? 

Er ikke det samme virkestoff i to ulike "innpakninger"? Mener det sto det på min resept på helsenorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (20 minutter siden):

Er ikke det samme virkestoff i to ulike "innpakninger"? Mener det sto det på min resept på helsenorge.

Utifra det jeg kan se inne på Felleskatalogen er det to ulike medikament-kategorier (antiepileptikum og analgetikum)….men jeg er totalt novise på feltet og trenger å bli opplyst av de kloke hoder der ute i eteren🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (28 minutter siden):

Er ikke det samme virkestoff i to ulike "innpakninger"? Mener det sto det på min resept på helsenorge.

Nei! Det er to helt forskjellige medikamenter, ulik virkningsprofil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibben skrev (33 minutter siden):

Kan noen forklare meg forskjellen på Tramadol og Neurontin? Brukes de mot samme type smerter? Når er det en fordel å bruke det ene vs. det andre? 

Brukes i utgangspunktet mot ulik type smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (7 minutter siden):

Brukes i utgangspunktet mot ulik type smerter.

Takk. Det er vanskelig å forklare hva slags smerter man har. Det forutsetter et slags faglig vokabular. Hva med smerter i hode, ansikt, nakke og kjeve. Er det det man kaller nevrogene smerter eller er det muskelsmerter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bibben skrev (2 minutter siden):

Takk. Det er vanskelig å forklare hva slags smerter man har. Det forutsetter et slags faglig vokabular. Hva med smerter i hode, ansikt, nakke og kjeve. Er det det man kaller nevrogene smerter eller er det muskelsmerter?

Avhenger av smertens kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibben skrev (Akkurat nå):

Og hvorfor foreslår man AD for smerter?

Fordi enkelte preparater klassifisert som AD har vist seg virksomt mot smerter. Særlig Sarotex har vært mye benyttet. Dette er ikke forskjellig fra at enkelte av medikamentene som er klassifisert som antiepileptika også virker mot enkelte typer smerter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Fordi enkelte preparater klassifisert som AD har vist seg virksomt mot smerter. Særlig Sarotex har vært mye benyttet. Dette er ikke forskjellig fra at enkelte av medikamentene som er klassifisert som antiepileptika også virker mot enkelte typer smerter. 

Tusen takk. Jeg synes det er vanskelig å forklare hvordan smertene er. Så uoversiktlig. De lever sitt eget liv. Kanskje lurt å prøve litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibben skrev (1 minutt siden):

Tusen takk. Jeg synes det er vanskelig å forklare hvordan smertene er. Så uoversiktlig. De lever sitt eget liv. Kanskje lurt å prøve litt forskjellig.

Lurt å snakke med en legespesialist. Sjelden lurt å benytte vanedannende medikamenter mot kroniske smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Lurt å snakke med en legespesialist. Sjelden lurt å benytte vanedannende medikamenter mot kroniske smerter.

Takk😃Og kanskje også farmasøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibben skrev (11 minutter siden):

Takk😃Og kanskje også farmasøyt.

Nei, ikke lurt å snakke med farmasøyt før du vet hva slags type smerte du ønsker behandling for. Det er type smerte som avgjør hva som er egnet behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
bibben skrev (26 minutter siden):

Takk. Det er vanskelig å forklare hva slags smerter man har. Det forutsetter et slags faglig vokabular. Hva med smerter i hode, ansikt, nakke og kjeve. Er det det man kaller nevrogene smerter eller er det muskelsmerter?

Jeg har trigeminusnevralgi, når jeg har det kjennes det ut som om jeg har tannverk og. Får lyrica mot det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (8 minutter siden):

Nei, ikke lurt å snakke med farmasøyt før du vet hva slags type smerte du ønsker behandling for. Det er type smerte som avgjør hva som er egnet behandling. 

Takk. Jeg håper da at legen kan hjelpe meg med å forstå hva slags type smerte det er for jeg kjenner meg veldig usikker. Hva med psykisk smerte som sitter i hodet? Er det kanskje dumt å bruke ordet «psykisk» når det gjelder smerte? At det da ikke blir behandlet med smertestillende. Jeg synes dette er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
bibben skrev (1 minutt siden):

Takk. Jeg håper da at legen kan hjelpe meg med å forstå hva slags type smerte det er for jeg kjenner meg veldig usikker. Hva med psykisk smerte som sitter i hodet? Er det kanskje dumt å bruke ordet «psykisk» når det gjelder smerte? At det da ikke blir behandlet med smertestillende. Jeg synes dette er vanskelig.

Jeg var hos nevrolog med mine smerter, det var der de fant ut hva det var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...