Gå til innhold

90 i hvilepuls


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (18 minutter siden):

Det er vanlig hos meg. 

Ja. Opp mot 80 er normalt for de fleste. Men for noen er normal opp mot 100. Det bør dermed sjekkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (1 minutt siden):

Ja. Opp mot 80 er normalt for de fleste. Men for noen er normal opp mot 100. Det bør dermed sjekkes. 

Ok, mitt var på 136 på det høyeste, legen ga meg betablokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ok, mitt var på 136 på det høyeste, legen ga meg betablokker. 

Ja da var det jo for å behandle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke unormalt, men jeg ville ha sjekket det hos legen i alle tilfeller. Det kan uansett være ganske ubehagelig, og er lett å behandle.

Selv lå jeg på rundt 100 over lengre tid - så jeg ble sjekket for sykdommer og andre "skumle" årsaker. Var ingenting annet galt enn høyt stoffskifte og jeg ble behandlet for både den høye pulsen og stoffskiftet - og står nå kun på en halv betanblokker per dag, og har en hvilepuls på mellom 60 og 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy hvilepuls kan ha mange årsaker.

Noen hjerter er som en motorsykkel-motor - relativt lavt slagvolum men "turtallsvennlige" altså høy maxpuls. Disse kan også ha høy hvilepuls - andre hjerter igjen er som en lastebilmotor - stort slagvolum, lav hvilepuls og lav maxpuls. Et mål på kondisen din er å sammenligne hvilepuls og maxpuls (for det er da du på en måte finner hvor mange "hestekrefter" hjertet kan produsere - også kjent som metabolske enheter).

En annen enkel undersøkelse er å sammenstille puls og blodtrykk. Har du høy hvilepuls og litt høyt blodtrykk (spesielt høyt systolisk blodtrykk), så er forklaringen ofte at ett eller annet stresser kroppen din. Det kan være stress, nervøsitet, angst eller høyt stoffskifte. Ofte vil da en betablokker kunne hjelpe. Har du høy hvilepuls og lavt blodtrykk, så er det slik at hjertet må kompensere for ett eller annet (ofte er grunnen medikamenter som utvider blodårene). Det kan være både uskyldige og mindre uskyldige grunner.

Få legen din til å sjekke puls, blodtrykk, evt. EKG, stoffskifte (TSH og FT4, evt. også FT3), hemoglobin og salter i blodet. Det vil sannsynligvis gi mange svar. 

 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
ISW skrev (6 timer siden):

Har du høy hvilepuls og lavt blodtrykk, så er det slik at hjertet må kompensere for ett eller annet (ofte er grunnen medikamenter som utvider blodårene). Det kan være både uskyldige og mindre uskyldige grunne

Ja psykiateren sa til meg at når blodtrykket er lavt blir pulsen høyere og sånn skulle det være. Er nok pga risperdal hos meg at det er lavt. Tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...