Gå til innhold

Gutter nektet å ta kvinnelig rektor i hånden under vitnemålsutdeling, rektor reagerte, nå får hun kritikk

Anbefalte innlegg

Flere gutter på en ungdomsskole nektet å håndhilse på den kvinnelige rektoren under vitnemålsseremonien, og ropte "haram". Rektoren reagerte sterkt, og sa høyt ut i salen:

– Folkens, vi bor i Norge, og vi kan ikke ha det sånn. Vi kan ikke ha det sånn. Foreldre, vi bor i Norge. Dere skal jobbe med norske kvinner, ellers så lykkes dere ikke i Norge. Dette må dere ta tak i. Dere foreldre, dere må ta tak i det, sier hun i mikrofonen og ut til salen full av foreldre.

Rektor må nå beklage at reaksjonen ble "for sterk og konfronterende".

Grunnskoledirektør Wenche Natasja Savalov i Utdanningsetaten skriver i en SMS til TV 2 at de er klar over hendelsen ved osloskolen.

– Vi er i dialog med rektor om hendelsen. Rektor har selv beklaget hendelsen til foresatte, og vi stiller oss bak det, sier Savalov.

– Vi er opptatt av å fremme holdninger som sikrer at alle blir behandlet likeverdige, og ingen blir utsatt for trakassering. Det gjelder både for elever og ansatte.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/oslo-rektor-langet-ut-mot-elever-pa-vitnemalsutdeling-vi-bor-i-norge/15843561

Hvorfor må rektor beklage? Det er alminnelig folkeskikk å håndhilse i Norge. Det er rektor som blir trakassert her.

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Jeg kan skjønne rektors reaksjon der og da, men man kan ikke tvinge noen til å ta noen i handa. At rektor grep etter guttene for å gjøre det var det største overtrampet slik jeg ser det. 

Jeg synes det er frekt og respektløst å nekte å ta rektor i hånden. Man kan ikke tvinge noen, men det er normal folkeskikk.

(For å sitere hunneren Attila som kommanderte en flerkulturell horde: Alle kan ha hver sin tro, men ikke hver sin folkeskikk.)

Jeg synes ikke det er greit å kritisere foreldrene foran alle andre.

Nicklusheletida

Tøft og riktig gjort av rektoren. Vi kan ikke ha det sånn.  Når ikke foreldrene lærer barna folkeskikk, må noen andre gjøre det. 

Irriterende at hun måtte beklage. 

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (2 timer siden):

Jeg kan skjønne rektors reaksjon der og da, men man kan ikke tvinge noen til å ta noen i handa. At rektor grep etter guttene for å gjøre det var det største overtrampet slik jeg ser det. 

Minner meg om denne, nordmenn(?) lot Norges Kronprins stå med hånda utstrakt....

https://www.nrk.no/norge/moskeen_-_-vi-beklager-til-kronprinsen-1.14675236

At Nordmenn ikke lenger kan håndhilse på folk er bare trist... 

Anonymkode: 6e47d...71f

Annonse

Jeg syns det er greit at rektoren blåste ut. Faktisk. Vestlige kvinner dekker jo til håret når de  besøker muslimske ledere? 

Så noen norske tradisjoner på folkeskikk er greit å følge når vi nå er i Norge. 

Men hvor viktig det er ifølge muslimsk tro å ikke gjøre det vet jeg ikke. Husker jeg helt spontant klemte en muslimsk menn fordi han ble utsatt for grov trakkasering, og han så så fortapt ut. Men da jeg klemte han ( og normalt er jeg ingen klemmer ), så så han rett og slett redd ut 🙃 uff. 

GammelLurker
Nicklusheletida skrev (8 timer siden):

Tøft og riktig gjort av rektoren. Vi kan ikke ha det sånn.  Når ikke foreldrene lærer barna folkeskikk, må noen andre gjøre det. 

Irriterende at hun måtte beklage. 

Irriterende at hun ikke ble fengselet, mener du. Du tar ikke tak i fremmede, særlig barn, uansett grunn. Og ironisk å snakke om folkeskikk, når du ignorerer det fysiske misbruket som rektoren utøvde 🤔🤔

Skremmende at poltikk lar deg (og dere andre) glemme slik enkel logikk. Du kan ikke tvinge folk til å ta deg i handa. Jeg synes at det er (helt ærlig) forkastelig at dere innfødte krever så mye av innvandrere. Tenk at pga. hudfargen deres og det at dere er født i Norge, får dere til tenke så myenedverdigende og rasistiske tanker. Hvordan våger dere å bestemme over andre? Nei, jeg har ikke mye respekt for rasister eller de med rasistiske holdninger.

Endret av GammelLurker
Grammatikk
GammelLurker skrev (54 minutter siden):

Irriterende at hun ikke ble fengselet, mener du. Du tar ikke tak i fremmede, særlig barn, uansett grunn. Og ironisk å snakke om folkeskikk, når du ignorerer det fysiske misbruket som rektoren utøvde 🤔🤔

Skremmende at poltikk lar deg (og dere andre) glemme slik enkel logikk. Du kan ikke tvinge folk til å ta deg i handa. Jeg synes at det er (helt ærlig) forkastelig at dere innfødte krever så mye av innvandrere. Tenk at pga. hudfargen deres og det at dere er født i Norge, får dere til tenke så myenedverdigende og rasistiske tanker. Hvordan våger dere å bestemme over andre? Nei, jeg har ikke mye respekt for rasister eller de med rasistiske holdninger.

Det er ikke misbruk å ta noen i hånden.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Minner meg om denne, nordmenn(?) lot Norges Kronprins stå med hånda utstrakt....

https://www.nrk.no/norge/moskeen_-_-vi-beklager-til-kronprinsen-1.14675236

At Nordmenn ikke lenger kan håndhilse på folk er bare trist... 

Anonymkode: 6e47d...71f

Det er mange nordmenn som aldri i VERDEN ville håndhilst på han der. Hallo, han er medlem i wef 😂

Anonymkode: 8967f...10a

AnonymBruker
GammelLurker skrev (1 time siden):

Men du er diskriminerende ovenfor kvinner og støtter kvinnediskriminering og kvinneundertrykkelse. Som om det er bedre enn rasisme🤢

GammelLurker
Grendel skrev (1 time siden):

Det er ikke misbruk å ta noen i hånden.

Det er misbruk når noen ikke ønsker å håndhilse men du allikevel tar på dem. Det er ikke lovpålagt å håndhilse. Men det er lovpålagt ikke å tvinge noen til noe som helst.

Endret av GammelLurker

Annonse

GammelLurker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men du er diskriminerende ovenfor kvinner og støtter kvinnediskriminering og kvinneundertrykkelse. Som om det er bedre enn rasisme🤢

Haha, kvinneundertrykkende ikke å ville håndhilse? Takk for en fin latter 

AnonymBruker
GammelLurker skrev (8 minutter siden):

Haha, kvinneundertrykkende ikke å ville håndhilse? Takk for en fin latter 

Er du virkelig så smart?

Nei, det er kvinneundertrykkende å si at det er greit at gutter tar menn i hånden, men velger bort kvinner.

GammelLurker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er du virkelig så smart?

Nei, det er kvinneundertrykkende å si at det er greit at gutter tar menn i hånden, men velger bort kvinner.

Fordi det er religiøst. Å ikke respektere religiøse grunner og rope kvinneundertrykkelse, er ikke bare ironisk, men selve definisjon på Islamfobi. Kanskje også litt rasistisk.

Jeg synes det er latterlig, ja, tragisk, at dere alt-right-typer (for det er dere som tenker slik), velger ikke å respektere andres religion og kultur, og itillegg kaller innvandrere for lite integrert fordi de ikke gir opp sin kulturelle og religiøse integritet på bekostning av deres kultur. Too much irony? Or do you prefer White supremacy?? 🤣😂

AnonymBruker
GammelLurker skrev (Akkurat nå):

Fordi det er religiøst. Å ikke respektere religiøse grunner og rope kvinneundertrykkelse, er ikke bare ironisk, men selve definisjon på Islamfobi. Kanskje også litt rasistisk.

Jeg synes det er latterlig, ja, tragisk, at dere alt-right-typer (for det er dere som tenker slik), velger ikke å respektere andres religion og kultur, og itillegg kaller innvandrere for lite integrert fordi de ikke gir opp sin kulturelle og religiøse integritet på bekostning av deres kultur. Too much irony? Or do you prefer White supremacy?? 🤣😂

Kan du sitere meg på at jeg skrev at innvandrere er lite integrerte? For en merkelig diskusjonsteknikk du har, du baserer deg på oppspinn, løgner og synsing😂 Uffamei! 

GammelLurker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du sitere meg på at jeg skrev at innvandrere er lite integrerte? For en merkelig diskusjonsteknikk du har, du baserer deg på oppspinn, løgner og synsing😂 Uffamei! 

Ja, fordi du er sikkert sååå innvandringsvennlig. I know your type 😊

Jeg synes det er merkelig at dette blir en sak på vitnemålsutdelingen. Jeg regner med at skolene der slike situasjoner kan oppstå, forbereder seg bedre en annen gang. 

Det er uheldig å kritisere / "oppdra" ungdommer og foreldre for åpen scene, slik at dette blir hovedpoenget. Det er også uheldig å gjøre det som er en helt normal seremoni i Norge, til en demonstrasjon av annerledeshet. Rektor har rett i at det lett kan bli problematisk å delta i samfunnet her hvis man skal tviholde på slike skikker, men det er rart at dette ikke blir "avslørt" og tatt tak i først ved fullført ungdomsskole. Når det er sagt, vet jeg at det ikke er så lett å få til en god dialog med alle foreldrene på alle skoler. 

GammelLurker
laban skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er merkelig at dette blir en sak på vitnemålsutdelingen. Jeg regner med at skolene der slike situasjoner kan oppstå, forbereder seg bedre en annen gang. 

Det er uheldig å kritisere / "oppdra" ungdommer og foreldre for åpen scene, slik at dette blir hovedpoenget. Det er også uheldig å gjøre det som er en helt normal seremoni i Norge, til en demonstrasjon av annerledeshet. Rektor har rett i at det lett kan bli problematisk å delta i samfunnet her hvis man skal tviholde på slike skikker, men det er rart at dette ikke blir "avslørt" og tatt tak i først ved fullført ungdomsskole. Når det er sagt, vet jeg at det ikke er så lett å få til en god dialog med alle foreldrene på alle skoler. 

Tro meg, dette kommer ikke til å endre seg. Som et demokratisk samfunn kan vi ikke nekte andre deres religiøse standarder. Hva blir next? Kan ikke gå med hijab? Det som er morsomt og tragisk samtidig, er at de som reagerer på disse tingene ikke har peiling om Islam eller innvandringspolitikken. Men å mene det ene og det andre har de visst en doktorgrad i. 😁

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...