Gå til innhold

Gutter nektet å ta kvinnelig rektor i hånden under vitnemålsutdeling, rektor reagerte, nå får hun kritikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
GammelLurker skrev (50 minutter siden):

Ja, fordi du er sikkert sååå innvandringsvennlig. I know your type 😊

Hæ? Hva betyr det egentlig?

Igjen: Siter meg, du. Ikke sitt der og lyv. 

Anonymkode: 8967f...10a

Fortsetter under...

AnonymBruker
GammelLurker skrev (43 minutter siden):

Tro meg, dette kommer ikke til å endre seg. Som et demokratisk samfunn kan vi ikke nekte andre deres religiøse standarder. Hva blir next? Kan ikke gå med hijab? Det som er morsomt og tragisk samtidig, er at de som reagerer på disse tingene ikke har peiling om Islam eller innvandringspolitikken. Men å mene det ene og det andre har de visst en doktorgrad i. 😁

Sånn som deg? 😅 tror du er den mest innsiktsløse jeg har vært borti her inne.

GammelLurker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sånn som deg? 😅 tror du er den mest innsiktsløse jeg har vært borti her inne.

Takk, det var fint sagt 

laban skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er merkelig at dette blir en sak på vitnemålsutdelingen. Jeg regner med at skolene der slike situasjoner kan oppstå, forbereder seg bedre en annen gang. 

Det er uheldig å kritisere / "oppdra" ungdommer og foreldre for åpen scene, slik at dette blir hovedpoenget. Det er også uheldig å gjøre det som er en helt normal seremoni i Norge, til en demonstrasjon av annerledeshet. Rektor har rett i at det lett kan bli problematisk å delta i samfunnet her hvis man skal tviholde på slike skikker, men det er rart at dette ikke blir "avslørt" og tatt tak i først ved fullført ungdomsskole. Når det er sagt, vet jeg at det ikke er så lett å få til en god dialog med alle foreldrene på alle skoler. 

Jeg synes også at det er merkelig at rektor ikke kjenner elevene godt nok til å vite om en slik situasjon ville oppstå. Dersom det var klart på forhånd at de ikke ønsket å ta rektor i hånden, så er det helt unødvendig å gjøre det "obligatorisk" akkurat under vitnemålutdelingen. 

På skoler hvor dette er en aktuell problemstilling, så vil jo dette med hilsetradisjoner være et flott tema de kan utforske faglig. 

AnonymBruker

Islam kan være farlig. Jeg er selv en kristen og vet hvor sterk påvirkning troen har. Jeg hadde vært villig til å gå i fengsel for troen min og jeg forstår derfor hvor fast dette sitter i innvandrermiljøet. Foreldre er redde, redde for alvorlige konsekvenser for dem selv og barna hvis de ikke følger islam. Men dessverre er det også en tror som innbærer forakt mot de som ikke tror og lever som dem. Og en sterkt stolthet og fokus på ære. Den forakten og æreskulturen er skremmende. En annen ting jeg har hørt er at muslimske mødre er mer raus mot sine sønner, de blir ikke så strengt oppdratt og får mer frihet i forhold til jenter. De lærer tidlig at de er « litt over» eller viktigere enn kvinnen. Dette kan jo gjenspeile seg i samfunnet. Problemet er når respekt bare skal gå en vei. Vi skal respektere dem og de trenger ikke å respektere oss? 

Anonymkode: c579d...a71

Annonse

frosken skrev (12 timer siden):

Jeg synes også at det er merkelig at rektor ikke kjenner elevene godt nok til å vite om en slik situasjon ville oppstå. Dersom det var klart på forhånd at de ikke ønsket å ta rektor i hånden, så er det helt unødvendig å gjøre det "obligatorisk" akkurat under vitnemålutdelingen. 

På skoler hvor dette er en aktuell problemstilling, så vil jo dette med hilsetradisjoner være et flott tema de kan utforske faglig. 

Jeg synes det var feil av rektor å ta det opp i plenum, men hun har et poeng som blir borte her:

Det er ikke hennes problem at de ikke håndhilser. Det er guttenes problem.

I Norge er det regnet som en grov fornærmelse å nekte å ta noen i hånden, så de blir "hengende". Sånn er det.

Man kan ikke ansette en person som roper "haram" og rømmer av når en kvinnelig kunde rekker frem hånden. Det går ikke. Hvis det er helt umulig å håndhilse så må han forklare og unnskylde seg. Han eier problemet.

Hvis jeg skal slå meg opp i Japan må jeg oppføre meg sånn at de oppfatter meg som høflig. Det er deres mening som teller, og ikke hva jeg synes selv. Japan klarer seg fint uten meg.

Nicklusheletida
GammelLurker skrev (18 timer siden):

Irriterende at hun ikke ble fengselet, mener du. Du tar ikke tak i fremmede, særlig barn, uansett grunn. Og ironisk å snakke om folkeskikk, når du ignorerer det fysiske misbruket som rektoren utøvde 🤔🤔

Skremmende at poltikk lar deg (og dere andre) glemme slik enkel logikk. Du kan ikke tvinge folk til å ta deg i handa. Jeg synes at det er (helt ærlig) forkastelig at dere innfødte krever så mye av innvandrere. Tenk at pga. hudfargen deres og det at dere er født i Norge, får dere til tenke så myenedverdigende og rasistiske tanker. Hvordan våger dere å bestemme over andre? Nei, jeg har ikke mye respekt for rasister eller de med rasistiske holdninger.

Så du synes ikke det er diskriminerende nekte å ta en kvinne i hånden og kalle henne uren ?  I ett år bodde jeg i et arabisk land. Selvsagt innrettet jeg meg etter deres regler. En gang glemte jeg meg og drakk offentlig av ei vannflaske under ramadan. Da ble jeg raskt stoppet og bedt om å gjemme bort vannflaska. Det var vanskelig så tørst som man blir i varmen der, men sånn var det. Jeg måtte finne meg i det. Det var vel et like stort fysisk misbruk egentlig. Det kan være farlig også. 

Vendi skrev (10 timer siden):

Det så litt rart ut at hun prøvde å holde igjen gutten da. Hun kunne bare latt han gå etter å ha tatt vitnemålet sitt. Så ut som om hun prøvde å holde ham igjen med makt. 

Hun prøve bare å ta han i hånden siden han åpenbart ikke ville.

Everybody skrev (3 timer siden):

Hun prøve bare å ta han i hånden siden han åpenbart ikke ville.

Hele seansen ser rar ut.  Å prøve og tvinge en elev i denne situasjonen er rart.  Hun begynte vel ikke samme dag på den skolen uvitende om elevenes bakgrunn.

En muslimsk dame nektet å ta kronprinsen i hånden og hva hvis han hadde prøvd å tvinge henne?  Hva hadde skjedd da?  Han kunne ha ropt "vi bor i Norge".

At disse ungdommene (slik jeg forstår det var det få) kommer ikke til å kunne jobbe med kundebehandling i de aller aller fleste firmaer, uten å skifte mening, er innlysende.  Men, det er ingen norsk lov som sier at vi må ta hverandre i hånda.

Jeg har snakket med riktig mange muslimske fedre, og aldri opplevd å bli nektet å ta noen i hånda.  Jeg har også reist mye i Midtøsten og tatt utallige politikere i hånden.  Eneste gangen var på flyplasssen i Teheran hvor en ansatt nektet å ta meg i hånda etter at han hjalp meg.  Han måtte følge iransk lov.

Annonse

Bra innlegg av Anders Magnus.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/til-forsvar-for-oslo-rektoren/o/5-95-1182038

Kvinnefiendtlige holdninger er på frammarsj i deler av norsk skole. Kvinnelige lærere må finne seg i å bli kalt «hore» og «fitte», uten å ha gode virkemidler til å gripe inn mot slik oppførsel. Nå må de også finne seg i at patriarkalske unge menn nekter å håndhilse på dem. 

Det var naturlig å henvende seg til foreldrene. For det er selvsagt hjemmefra disse guttene har fått sine patriarkalske og kvinnefiendtlige holdninger. Om det kalles kultur eller religion er det uansett holdninger som er på full kollisjonskurs med likestillings-idealene som ellers preger det norske samfunnet.

Kampen for likestilling mellom kjønnene har alltid vært ført mot konservative krefter som har insistert på mannens overhøyhet. I min ungdom sto venstresiden på barrikadene, da var det først og fremst kristne konservative som skulle bekjempes. 

Nå er den kampen vunnet. 

Men når det er muslimske konservative som øver samme innflytelse, mot likestilling, vakler mange på venstresiden.

Endret av slabbedask
Worriesome Plenty 2

Enhver migrasjonsbølge bør søke å respektere lokal kultur. Tenker vi hadde blitt kvesta hvis vi dro på guttetur til Islamabad og drakk øl og grilla svinekoteletter og tilba og hadde blot for Odin. 

Enkelte er så store apologeter for islam og innvandringsbølgen at det nærmer seg selvutslettende.

Også folk som er skeive kan være sånn. Da er du med på å støtte de som hater deg. Rasismebeskyldninger over en lav sko fra gammel lurker osv. 

Worriesome Plenty 2

De som unnskylder ukultur og totalitære sider ved religionen islam er de verste rasistene. De lave forventningers rasister. Dobbelmoralister.

Everybody skrev (1 time siden):

Her tar dem hånda mot hjertet og prøver å hilse, men hun skal likevel ta dem i hånden. 🤔

Hun står på sitt ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...