Gå til innhold

Gutter nektet å ta kvinnelig rektor i hånden under vitnemålsutdeling, rektor reagerte, nå får hun kritikk

Anbefalte innlegg

På en skole med flere forskjellige trosretninger kunne de jo ha forberedt dette bedre. De kunne diskutert det i forkant og fått en oversikt over hvem som var ok med hva. Da kunne de som syntes det var ok med håndhilsing gjort det, og så kunne de som ikke var komfortabel med det gjort noe annet, feks hånden på hjertet eller noe annet som viste respekt og høytidlighet. 
På den måten hadde ingen blitt forulempet og alle hadde fått vitnemålet sitt overrakt på en høytidlig måte.

Fortsetter under...

Everybody skrev (12 minutter siden):

Kan norske menn håndhilse på muslimske kvinner?

De fleste har vel ikke problemer med det, men noen nekter:

https://www.nrk.no/norge/moskeen_-_-vi-beklager-til-kronprinsen-1.14675236

Okay, så det er ikke lov for muslimske menn og håndhilse på norsk kvinner og ikke lov for muslimske kvinner å håndhilse på norske menn. Da vet jeg det.

Endret av Everybody

Men er det ikke greit og sette hånden på brystet i stedet for å håndhilse? Vi gjorde jo det under coronaen?

Endret av Everybody
AnonymBruker
Everybody skrev (5 minutter siden):

Okay, så det er ikke lov for muslimske menn å håndhilse på norsk kvinner og ikke lov for muslimske kvinner å håndhilse på norske menn. Da vet jeg det.

Som muslim så skal du ikke fysisk berøre det andre kjønn i det hele tatt med mindre dere er gift eller om det er barn/foreldre. det gjelder ikke bare mot norske, selv muslimer av motsatt kjønn håndhilser ikke eller har lov å fysisk ta på hverandre.

Anonymkode: 4ab72...bce

Antirasistisk Senter er på saken, og melder at "Dette er et typisk eksempel på opplevelse av kulturoverlegenhet." !!

Kan være et bilde av tekst

https://www.facebook.com/arsnorge/posts/pfbid02k85uqLPNyyWrkRx4QC4cNLWowRYShJUGE3ZPF9tBYoGdvFd1JBqYNUkK6Z8b8KVAl

Endret av slabbedask

Annonse

AnonymBruker
slabbedask skrev (11 timer siden):

Antirasistisk Senter er på saken, og melder at "Dette er et typisk eksempel på opplevelse av kulturoverlegenhet." !!

Kan være et bilde av tekst

https://www.facebook.com/arsnorge/posts/pfbid02k85uqLPNyyWrkRx4QC4cNLWowRYShJUGE3ZPF9tBYoGdvFd1JBqYNUkK6Z8b8KVAl

Hvis dette er det antirasistisk senter mener er jeg faktisk litt bekymret . For hvis dette blir formidlet i innvandrermiljøet vil det skape mer konflikt. Påstår at nordmenn er rasister bare fordi de lever som nordmenn. Anklage oss for å ha en tradisjon, arv og religion??? Men det er liksom selvfølgelig at muslimer skal få leve ut deres besteforeldres kultur og religion. Og det er også med på å oppildne innvandrere til å tro at de er offer for vår kulturoverlegenhet og de er derfor uten ansvar for sin utenforskap. Dette skaper opprør. I flere muslimske land blir de som har andre religioner forfulgt og muslimer som konverterer til feks kristendom blir utstøtt og ofte drept. De er lite villig til å imøtekomme andre religioner og kulturer. At vi i Norge blir fremstilt som « verstinger» er jeg faktisk litt usikker på. Det å ikke håndhilse er i seg selv greit nok men ikke så uskyldig som det fremstilles. Det er hva det symboliserer som er problemet, det symboliserer at den som ikke er muslim er uren. At det å vise respekt for norske autoriteter er underordnet fordi islam er viktigere. Kanskje opptrådte denne rektoren ikke så lurt og selvfølgelig er det noen som bruker det for alt det er verdt.

Anonymkode: c579d...a71

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Som muslim så skal du ikke fysisk berøre det andre kjønn i det hele tatt med mindre dere er gift eller om det er barn/foreldre. det gjelder ikke bare mot norske, selv muslimer av motsatt kjønn håndhilser ikke eller har lov å fysisk ta på hverandre.

Jeg tror nok dette er en sterk overdrivelse. Jeg kjenner mange muslimer og vi gir hverandre alltid gode klemmer når vi sees og håndhilser på «norsk vis» når vi møtes. Dette gjelder både menn og kvinner. Jeg tror nok det er grader av «strenghet» og grader av ønske om, og villighet til, å tilpasse seg det landet de har valgt å leve i.

AnonymBruker
bibben skrev (7 minutter siden):

Jeg tror nok dette er en sterk overdrivelse. Jeg kjenner mange muslimer og vi gir hverandre alltid gode klemmer når vi sees og håndhilser på «norsk vis» når vi møtes. Dette gjelder både menn og kvinner. Jeg tror nok det er grader av «strenghet» og grader av ønske om, og villighet til, å tilpasse seg det landet de har valgt å leve i.

Kommer nok an på hvor strengt de følger det ja. De jeg kjenner hilser aldri med fysisk berørelse på det andre kjønn

(og det er greit for meg, som hater klemmer og fysisk kontakt fra andre enn mannen min)

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er regelrett bare tull.

Anonymkode: 45913...421

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er regelrett bare tull.

Anonymkode: 45913...421

Gjerne vis meg til kilder som beviser at det er tull. 

Drømmeautomat

Når jeg nå har sett videoen syns jeg det rektor gjorde var mer alvorlig enn jeg trodde. Hun går over kroppsgrensen og griper tak i guttens hand mot hans vilje. Deretter retter hun en felles anklage mot hele salen med "vi bor i Norge, slik kan vi ikke ha det". Dette kunne knapt vært takla dårligere av henne. Man må kunne forvente at en rektor ved en skole har et ego som er robust nok til å takle den lille fornærmelsen som ligger i at noen ikke vil ta henne i handa.

Det er samtidig helt riktig som Grendel sier at det neppe vil gå denne gutten godt om han fortsetter på denne måten i Norge. Men det er ikke relevant i forhold til det prinsipielle her, som er to ting: 1) Det er ens rett å nekte å ta noen i handa, uansett hvilken grunn man måtte ha. 2) Man krenker ikke andres kroppsgrenser, heller ikke i Norge.

Endret av Drømmeautomat

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Er det mulig? Hva slags folk er det som jobber på den skolen?

Sitat

Oslo-skolen er en av landets mest flerkulturelle skoler, og det er et stort mangfold i etnisk bakgrunn blant både ansatte og elever.

Se der ja, der har vi nok svaret.

Drømmeautomat

Det rektor gjorde var alvorlig nok til en offisiell klage uavhengig av elevenes hudfarge eller religion. Om eleven hadde vært en kritthvit, brunostspisende, gjennomsosialisert sosialdemokrat ville det fortsatt vært hans rett å ikke ta rektor i handa uten at hun som øverste leder av skolen svarer med å krenke hans kroppsgrenser. Den vamle appellen til salen var bare toppen over i-en. 

Nicklusheletida
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Det rektor gjorde var alvorlig nok til en offisiell klage uavhengig av elevenes hudfarge eller religion. Om eleven hadde vært en kritthvit, brunostspisende, gjennomsosialisert sosialdemokrat ville det fortsatt vært hans rett å ikke ta rektor i handa uten at hun som øverste leder av skolen svarer med å krenke hans kroppsgrenser. Den vamle appellen til salen var bare toppen over i-en. 

Likestillingsloven forbyr diskriminering pga kjønn. Han som ikke ville håndhilse nektet fordi rektor var kvinne. Det er diskriminerende og noe vi ikke kan ha noe av i Norge. 

påskelilje
Grendel skrev (34 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/imamer-med-klar-beskjed_-handhilsing-er-tillatt-i-islam-1.14206082

Det å nekte å håndhilse på motsatt kjønn er et radikalt påfunn. 

Man KAN nekte å hilse på rektor, men man MÅ ikke. Det er et valg.

Håper dette fremdeles er gjeldende (ser at artikkelen er fra 2018), og at muslimske ledere kan gå ut i media og tydeliggjøre dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...