Kayia Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 (endret) slabbedask skrev (På 23.6.2023 den 20.34): Hvorfor må rektor beklage? Det er alminnelig folkeskikk å håndhilse i Norge. Det er rektor som blir trakassert her. Det er alminnelig folkeskikk å hilse, ja, men måten man hilser på varierer stort også blant oss ikke-muslimer. Denne saken har fått det til å høres ut som vi takker på kun én måte i Norge, men håndhilsing er da vitterligen bare en av variantene jeg ser iallfall. Jeg er ofte på tilstelninger hvor det skal takkes og ser rett som et dypt bukk, nikk eller at noen neier som takk, og da både med og uten hånd i tillegg. Jeg ser også stadig oftere noen trykke håndflatene sammen - gjerne i kombinasjon med bukk eller nikk - for å uttrykke takk. Eller som flere gjorde her, at hånden trykkes mot hjertet/brystet. Noen - feks meg - har tidligere gått for klem, da både med og uten hånd først, men dette sluttet jeg for min del med etter covid. Jeg fikk nemlig en vekker fordi mange sa at det beste med covid var å slippe all klemmingen og at de mislikte denne formen å si «hei» eller «takk» på Jeg syns imidlertid alle disse måtene å si takk på er helt greie. Det som derimot aldri er spesielt greit er å skjelle ut andre fra åpen scene, så det å velge en høytidelig festaften som arena for politikk/moral/etikk/ideologi/oppdragelse - evt en lapskaus av alle disse - og i tillegg rette skyts mot en enkeltperson (eleven) og publikum (foreldre) syns jeg var så hinsides klønete og ugreit at jeg nesten ikke greide å se ferdig videoen. Jeg syns utvilsomt rektor er den som kom dårligst ut her. Jeg ville vært SÅ flau og lei meg om dette var meg, min mor, min leder eller venn. Det hun gjør er bare SÅ uhøflig, hysterisk ute av kontroll og uverdig sett i lys av hennes rolle som rektor, forbilde og leder - samt anledningen hun og forsamlingen er i. Dette skal jo være en minnerik dag, en festens aften der elevene takkes av og tar farvel og blir sendt videre ut mot framtiden. Et stort øyeblikk både for elever, lærere og foreldre, og gjerne med mange følelser i sving. Og så velger hun å bruke DEN stunden til å rive kjeft? Nei makan, og jeg fatter ikke at hun ikke rettet opp i dette med en dyp beklagelse umiddelbart etter at tilstelningen var avsluttet. Som flere sier er ikke skoleelevens reaksjon hverken smart, fin eller særlig framtidsrettet heller, selvfølgelig ikke, men jeg forventer mer av en voksen myndighetsperson (rektor) enn av en skoleelev med ennå ikke ferdig utviklet hjerne. Med dette sagt er det aldri feil å kommunisere forventninger på forhånd, og her burde kanskje rektor, lærere og elever snakket om seremoniens form i forkant. I etterkant bør de også snakke sammen, og kanskje skal rektor ta seg et kurs i zen og sinnemestring også, for dette kan ikke gjenta seg. Da må hun i såfall bytte jobb for slik kan ikke norske skoleledere oppføre seg om de skal beholde respekten. Endret 30. juni 2023 av Kayia 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 Kayia skrev (1 time siden): Det er alminnelig folkeskikk å hilse, ja, men måten man hilser på varierer stort også blant oss ikke-muslimer. Denne saken har fått det til å høres ut som vi takker på kun én måte i Norge, men håndhilsing er da vitterligen bare en av variantene jeg ser iallfall. Jeg er ofte på tilstelninger hvor det skal takkes og ser rett som et dypt bukk, nikk eller at noen neier som takk, og da både med og uten hånd i tillegg. Jeg ser også stadig oftere noen trykke håndflatene sammen - gjerne i kombinasjon med bukk eller nikk - for å uttrykke takk. Eller som flere gjorde her, at hånden trykkes mot hjertet/brystet. Noen - feks meg - har tidligere gått for klem, da både med og uten hånd først, men dette sluttet jeg for min del med etter covid. Jeg fikk nemlig en vekker fordi mange sa at det beste med covid var å slippe all klemmingen og at de mislikte denne formen å si «hei» eller «takk» på Jeg syns imidlertid alle disse måtene å si takk på er helt greie. Det som derimot aldri er spesielt greit er å skjelle ut andre fra åpen scene, så det å velge en høytidelig festaften som arena for politikk/moral/etikk/ideologi/oppdragelse - evt en lapskaus av alle disse - og i tillegg rette skyts mot en enkeltperson (eleven) og publikum (foreldre) syns jeg var så hinsides klønete og ugreit at jeg nesten ikke greide å se ferdig videoen. Jeg syns utvilsomt rektor er den som kom dårligst ut her. Jeg ville vært SÅ flau og lei meg om dette var meg, min mor, min leder eller venn. Det hun gjør er bare SÅ uhøflig, hysterisk ute av kontroll og uverdig sett i lys av hennes rolle som rektor, forbilde og leder - samt anledningen hun og forsamlingen er i. Dette skal jo være en minnerik dag, en festens aften der elevene takkes av og tar farvel og blir sendt videre ut mot framtiden. Et stort øyeblikk både for elever, lærere og foreldre, og gjerne med mange følelser i sving. Og så velger hun å bruke DEN stunden til å rive kjeft? Nei makan, og jeg fatter ikke at hun ikke rettet opp i dette med en dyp beklagelse umiddelbart etter at tilstelningen var avsluttet. Som flere sier er ikke skoleelevens reaksjon hverken smart, fin eller særlig framtidsrettet heller, selvfølgelig ikke, men jeg forventer mer av en voksen myndighetsperson (rektor) enn av en skoleelev med ennå ikke ferdig utviklet hjerne. Med dette sagt er det aldri feil å kommunisere forventninger på forhånd, og her burde kanskje rektor, lærere og elever snakket om seremoniens form i forkant. I etterkant bør de også snakke sammen, og kanskje skal rektor ta seg et kurs i zen og sinnemestring også, for dette kan ikke gjenta seg. Da må hun i såfall bytte jobb for slik kan ikke norske skoleledere oppføre seg om de skal beholde respekten. Jeg synes også at håndteringen fra rektors side er hårreisende dårlig. En lærer jeg diskuterte med, gjettet at rektor var helt uforberedt på dette som følge av at noen av elevene hadde bestemt seg for å demonstrere under seremonien uten å si noe på forhånd. I så fall kan man forstå at hun ble litt vippet av pinnen, men uansett veldig lite tillitsvekkende å ikke håndtere situasjonen bedre enn dette. 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 8 minutes ago, frosken said: Jeg synes også at håndteringen fra rektors side er hårreisende dårlig. En lærer jeg diskuterte med, gjettet at rektor var helt uforberedt på dette som følge av at noen av elevene hadde bestemt seg for å demonstrere under seremonien uten å si noe på forhånd. I så fall kan man forstå at hun ble litt vippet av pinnen, men uansett veldig lite tillitsvekkende å ikke håndtere situasjonen bedre enn dette. Det er viktig å være obs på at dette er ikke primært dreier seg om «religion», men snarere er utslag av et antikvert samfunns- og menneskesyn. Hvis en gutt fra et politisk reaksjonært «norsk» miljø, la oss si Unge Vigrid, hadde oppført seg sånn på en skoleavslutning overfor en fremmedkulturell rektor, ville det aldri ha blitt akseptert. Da hadde hadde anklager om rasisme kommet fra alle kanter. Anonymkode: 0a84a...75d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 Poenget her er ikke egentlig måten å hilse på!!. Muslimer kan faktisk håndhilse. Dette var mer en demonstrasjon fra guttene( og sannsynligvis familien) om hva de står for og hva de mener om en vantro kvinne. At det også ropes « uren» fra salen er ikke greit. Rektor ble nok overrumplet og følte seg nok støtt av saken. Noe som skulle være en fin og verdig stund ble helt feil. Dessuten er jo det enda slik i norsk skole at en lærer forventer en viss respekt fra elevene og ut fra det lettere slår ned på uønsket oppførsel? Dessverre opptrådte læreren lite klokt i situasjonen og hun har bedt om unnskyldning. Det er tydeligvis lite rom for tilgivelse og dette må brukes mest mulig for å fremme muslimenes sak. Andre MYE mer alvorlige saker som skjer innad i innvandrermiljøet snakker man ikke om!! Anonymkode: c579d...a71 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 Vendi skrev (3 timer siden): Men hva tufter islam disse reglene på? Er det fordi de er redde for "jentelus"? Og en veldig frykt for å bli kåte av berøring og voldta alt som ikke skjuler seg under en fotsid burka? Egentlig sier disse reglene mye om dem som religionsutøvere. De har faktisk ikke nok tro på seg seg selv til å kunne styre egen kjønnsdrift. Hvis de hadde hatt det så hadde de jo ikke ha behøvd disse reglene. Det står ikke i Koranen, men i en hadith at man ikke skal "ta på" motsatt kjønn, unntatt nære familiemedlemmer som man ikke kan gifte seg med. Saken er at det står veldig mye i religiøse skrifter, og litt sunn fornuft sier at det må være unntak. Hva med selvforsvar? Hva med å redde noen som drukner? Man møter fort veggen hvis man prøver å lese religiøse skrifter bokstavelig. Ikke minst på grunn av selvmotsigelser. Religiøse med litt fornuft skjønner at det egentlig handler om berøring som er av litt seksuell art. Noe som kan utarte. I gamle dager var det svært viktig å sørge for at barn ble født innenfor et ekteskap så de ble forsørget. Det å ta en rektor i hånden vil neppe eksalere til sex. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 frosken skrev (22 minutter siden): Jeg synes også at håndteringen fra rektors side er hårreisende dårlig. En lærer jeg diskuterte med, gjettet at rektor var helt uforberedt på dette som følge av at noen av elevene hadde bestemt seg for å demonstrere under seremonien uten å si noe på forhånd. I så fall kan man forstå at hun ble litt vippet av pinnen, men uansett veldig lite tillitsvekkende å ikke håndtere situasjonen bedre enn dette. Det er akkurat det jeg også tenker. Jeg mener elevene (og eventuell foreldre som står bak) har et stort ansvar for å ikke ha tatt opp dette på forhånd. Den som har et uvanlig syn på folkeskikk har ansvaret for å ikke sette andre i pinlige situasjoner. Folkeskikk må nødvendigvis være et felles språk. Samtidig er det vanskelig å se på det uten å tenke at hun håndterte det veldig dårlig. Hun går for langt når hun prøver å ta hånden hans mot hans vilje. Hun burde latt det passere. Det er ikke hennes problem at guttene fremmedgjør seg selv. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osten Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 Muslimer har innvandret og bodd i Norge siden 70-tallet. Da er det tragisk at de fremdeles ser på håndhilsing som en seksualisert handling. Hvor lenge skal vi bøye oss og godta kvinneundertrykkingen muslimene driver med? Til vi kommer dit selv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 Jeg har først sett videoen med rektoren nå i dag. Jeg er enig med det flere har vært inne på over her at hun håndterte dette svært dårlig ved å prøve å ta tak i gutten og gå etter han, og så en skjennepreken i alles påhør på en dag som skal være en hyggelig markering på avsluttet skolegang. Og det er synd at saken "ødelegges" pga. hennes dårlige håndtering, for jeg synes det er absolutt betimelig at selve temaet diskuteres. Hun har jo helt rett i at det i mange henseende kan være et problem i arbeidslivet og samfunnet forøvrig at man har satt seg selv så utenfor normen ved å mene at det er haram å håndhilse på kvinner. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmeautomat Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 Nicklusheletida skrev (19 timer siden): Likestillingsloven forbyr diskriminering pga kjønn. Han som ikke ville håndhilse nektet fordi rektor var kvinne. Det er diskriminerende og noe vi ikke kan ha noe av i Norge. Disse lovene går på strukturell diskriminering og er ikke relevant her. Skulle likt å se rektor prøve dette i retten etter opptredenen sin. Gutten ville nok hatt en betydelig bedre sak med tanke på kroppskrenkelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osten Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 Drømmeautomat skrev (19 minutter siden): Disse lovene går på strukturell diskriminering og er ikke relevant her. Skulle likt å se rektor prøve dette i retten etter opptredenen sin. Gutten ville nok hatt en betydelig bedre sak med tanke på kroppskrenkelse. Ja, for det er jo virkelig kroppskrenkelse å ville håndhilse. Triste greier 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 Drømmeautomat skrev (18 minutter siden): Disse lovene går på strukturell diskriminering og er ikke relevant her. Skulle likt å se rektor prøve dette i retten etter opptredenen sin. Gutten ville nok hatt en betydelig bedre sak med tanke på kroppskrenkelse. Jeg tror du har litt overdrevne forestillinger om hva som er straffbart i Norge. Jeg tror det skal mye mer til enn et forsøk på å ta noen i hånden. Jeg har i alle fall aldri hørt om at noen er dømt for noe sånt. Mullah-løftet til Shabana var mye mer invaderende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 On 6/23/2023 at 9:06 PM, Drømmeautomat said: Jeg kan skjønne rektors reaksjon der og da, men man kan ikke tvinge noen til å ta noen i handa. At rektor grep etter guttene for å gjøre det var det største overtrampet slik jeg ser det. I tillegg til at denne rektoren som har møtt sin egen mangfoldsideologi i døra, har minst 30 muslimske ungdommer angrepet en fredsmarsj i Fredrikstad fordi de trodde det var Pride-relatert, og moské har blir avslørt som torturkammer. Juni har virkelig vært en svært effektiv måned i å gi venstresiden et forklaringsproblem. Den kognitive dissonansen må være lammende. Anonymkode: 0a84a...75d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmeautomat Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 (endret) Grendel skrev (15 minutter siden): Jeg tror du har litt overdrevne forestillinger om hva som er straffbart i Norge. Det var et svar til @Nicklusheletida og mest for å poengtere hvem som begikk det groveste overtrampet av gutten og rektoren. Mange i tråden ser ut til å glemme det prinsipielle her: I Norge kan ingen tvinges til å ta noen i handa, uansett hvilken grunn de måtte ha til å ikke ville gjøre det. Derfor er religion irrelevant i denne saken på et prinsipielt nivå. Hvis noen ikke vil ta deg i hånda kan man bli fornærma, krenka, sint, såra osv. Men ingen lov har blitt brutt, og vi må nok leve med at enkelte noen ganger ikke vil ta andre i hånda. Grunnen til at folk blir så opprørt over guttens oppførsel er selvsagt skepsis til Islam og for enkelte en spesifikk skepsis til kvinnefiendtlige holdninger i religionen/kulturen. Det siste syns jeg kan være helt legitimt. Men i forhold til retten til å ikke ta noen i handa er det irrelevant. Endret 30. juni 2023 av Drømmeautomat 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
slabbedask Skrevet 30. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2023 Drømmeautomat skrev (4 minutter siden): Hvis noen ikke vil ta deg i hånda kan man bli fornærma, krenka, sint, såra osv. Men ingen lov har blitt brutt, og vi må nok leve med at enkelte noen ganger ikke vil ta andre i hånda. Grunnen til at folk blir så opprørt over guttens oppførsel er selvsagt skepsis til Islam og for enkelte en spesifikk skepsis til kvinnefiendtlige holdninger i religionen/kulturen. Det siste syns jeg kan være helt legitimt. Men i forhold til retten til å ikke ta noen i handa er det irrelevant. Det går an å utvise normal folkeskikk. Og "haram" ropene sier sitt. Rektors utbrudd til salen var helt på sin plass. Slike holdninger kommer til å skape problemer for ham i fremtiden. https://www.nrk.no/norge/jama-ville-ikke-handhilse---jobbintervjuet-ble-avlyst-1.14202192 https://www.nrk.no/norge/nektet-a-handhilse-pa-kvinner-_-fikk-ikke-fortsette-i-jobben-1.14156671 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmeautomat Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 Haram-ropene kom vel først etter rektors klossete forsøk på å tilrane seg en håndhilsen. Når en annen gutt seinere hilser med handa mot hjertet presser rektor ham til å ta henne i hånda. Det er ikke akkurat et prakteksempel på folkeskikk, det heller. Og selvfølgelig vil gutten få problemer i jobbsammenheng hvis han fortsetter med praksisen sin, har noen bestridt det? Syns jeg det er en flott skikk å ikke ville ta det motsatte kjønn i hånda? Nei, men jeg det er heller ikke det grusomste fenomenet i verden, og så marginalt som det er vil det aldri rokke ved norsk kultur eller samfunn, som ser ut til å være frykten til så mange her. Guttene som ikke ville ta rektor i hånda var i sin fulle rett, og det må man respektere, uansett om det bunner i religion, frykt for covid eller at de bare ikke liker trynet på rektor. Sånn sett er denne saken veldig enkel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
slabbedask Skrevet 30. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2023 - Vi kan rett og slett ikke akseptere at man nekter å håndhilse på kvinner. Det er tegnet på en ukultur som pipler opp mot overflaten, sier Mahmoud Farahmand, stortingsrepresentant for Høyre. Vitnemålsutdelingen i Oslo er ikke et enkelteksempel. Trenden er dessverre nokså klar. En utvikling som ikke lover godt for samfunnet som helhet. Sammen med store deler av venstresidens toleranse for intoleranse, skaper man en aksept for noe som absolutt ikke burde være greit. Da må vi sette ned foten. I et land der regjeringen pålegger private selskaper å kvotere inn kvinner i styrene, er det absurd at Oslos skolebyråd aksepterer at man nekter å håndhilse på kvinner på grunn av «mangfold». https://www.nrk.no/ytring/norsk-ukultur-1.16465343 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 (endret) frosken skrev (3 timer siden): Jeg synes også at håndteringen fra rektors side er hårreisende dårlig. En lærer jeg diskuterte med, gjettet at rektor var helt uforberedt på dette som følge av at noen av elevene hadde bestemt seg for å demonstrere under seremonien uten å si noe på forhånd. I så fall kan man forstå at hun ble litt vippet av pinnen, men uansett veldig lite tillitsvekkende å ikke håndtere situasjonen bedre enn dette. Vi er nok stort sett enige her, men jeg tenker nok at man hverken trenger å være lærer eller rakettforsker for å anta at rektor var uforberedt på dette. Men - inngår ikke «må håndtere uforberedte hendelser» i selve arbeidsinstruksen til en lærer, skoleleder eller andre som arbeider med unge? Jeg tenker det Ellers syns jeg ikke hun ble «litt» vippet av pinnen, hadde det enda vært så vel. Jeg syns hun mistet fatningen fullstendig og gjennom det bidro til å gjøre en festdag om til en dårlig opplevelse for de andre som var til stede, både elever, søsken og foresatte, og som ikke hadde gjort en tøddel. Hadde jeg vært mor i salen ville jeg lurt på hvordan denne skolen ble styrt til vanlig og tenkt at dette burde følges opp. Endret 30. juni 2023 av Kayia 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmeautomat Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 slabbedask skrev (4 minutter siden): Sammen med store deler av venstresidens toleranse for intoleranse, skaper man en aksept for noe som absolutt ikke burde være greit. Da må vi sette ned foten. Blir nysgjerrig på hvordan du konkret mener dette skulle blitt gjort i denne saken. Burde flere lærere trådt til og tvunget gutten til å hilse med makt? Burde man ta fra ham vitenmålet? Ilegge ham en bot? Hva om en gutt nekta å hilse og oppga at det var av frykt for covid? Skal jenter tvinges til å hilse på norske menn på samme måte? Noen marginale fenomener må man rett og slett akseptere som kostnaden av å leve i et relativt liberalt samfunn. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 24 minutes ago, Kayia said: Hadde jeg vært mor i salen ville jeg lurt på hvordan denne skolen ble styrt til vanlig og tenkt at dette burde følges opp. Jeg tenker at de fleste skoler på østkanten har store, svært store, problemer, også Linderud, og at dette ikke er rektors skyld. Anonymkode: 0a84a...75d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osten Skrevet 30. juni 2023 Del Skrevet 30. juni 2023 Drømmeautomat skrev (1 time siden): Haram-ropene kom vel først etter rektors klossete forsøk på å tilrane seg en håndhilsen. Når en annen gutt seinere hilser med handa mot hjertet presser rektor ham til å ta henne i hånda. Det er ikke akkurat et prakteksempel på folkeskikk, det heller. Og selvfølgelig vil gutten få problemer i jobbsammenheng hvis han fortsetter med praksisen sin, har noen bestridt det? Syns jeg det er en flott skikk å ikke ville ta det motsatte kjønn i hånda? Nei, men jeg det er heller ikke det grusomste fenomenet i verden, og så marginalt som det er vil det aldri rokke ved norsk kultur eller samfunn, som ser ut til å være frykten til så mange her. Guttene som ikke ville ta rektor i hånda var i sin fulle rett, og det må man respektere, uansett om det bunner i religion, frykt for covid eller at de bare ikke liker trynet på rektor. Sånn sett er denne saken veldig enkel. Jeg kan til nød akseptere det at noen ikke vil ta på andre mennesker. Men at menn nekter å ta kvinner i hånda fordi det ses på som en seksualisert handling kommer jeg aldri til å respektere. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473565-gutter-nektet-%C3%A5-ta-kvinnelig-rektor-i-h%C3%A5nden-under-vitnem%C3%A5lsutdeling-rektor-reagerte-n%C3%A5-f%C3%A5r-hun-kritikk/page/4/#findComment-4181145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.