Gå til innhold

Gutter nektet å ta kvinnelig rektor i hånden under vitnemålsutdeling, rektor reagerte, nå får hun kritikk

Anbefalte innlegg

Kayia skrev (15 timer siden):

Nå tar du litt mye møllers tran, det stemmer vel ikke heeelt at vi alltid følger kulturen dit vi kommer? Et godt eksempel er Marit Arnstads reise til Saudi-Arabia der hun, den ugifte alenemoren med barn utenfor ekteskap med ukjent far, løp barbeint på standen med løst hår sammen med sønnen og en lokal Saudi-Arabisk mann hun ikke vsr i familie med? Det var definitivt ikke i hht lokal skikk og bruk/lover men i tråd med norsk skikk og bruk/lovverk, og likevel heiet de fleste av oss på henne fordi vi mener at vi har rett og at Saudi-Arabia tar feil. Og hvor mange nordmenn er bosatt i Spania nesten hele året uten å snakke så mye som et kløyva ord spansk? 

Det var vel ikke akkurat sammenlignbart med en offentlig seremoni som en vitnemålsutdeling?

Fortsetter under...

AnonymBruker
Lillemus skrev (17 timer siden):

Helt enig med deg. Om vi hadde kommet til en islamsk land og forlangt å få håndhilse på menn fordi vi gjør det her så hadde vi ikke fått det for å si det sånn... Er det bare vi som skal følge kulturen deres når vi er der? Skal ikke de følge kulturen her når de bor her?

Det her blir bare verre og verre. Fordi vi blir mer flerkulturelle...

Anonymkode: b34bf...ec6

Det norske folk har alltid vært tolerante og inkluderende. Vi er nesten litt for snille i forhold til andre land, det samme med Svenskene. Jeg synes denne rektoren er tøff som tør å ta dette opp og ikke finner seg i slik respektløs oppførsel.

påskelilje
Nicklusheletida skrev (På 30.6.2023 den 22.10):

Jeg tror det er mer virkningsfullt og ta det der og da i denne settingen når det oppsto. Det var viktig , selv om hun ødela en festaften etter din mening. Nei, hun gjorde ikke det. Synd at hun sa unnskyld, men nå har vi i hvert fall fått en debatt. 

Denne bør leses https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/oslo-rektoren-se-opp-for-alliansen-mellom-ytre-venstre-og-ytre-hoyre/o/5-95-1194777

Skremmende lesing!!!!

påskelilje
Grendel skrev (23 timer siden):

Jeg mener at den eneste sanksjonen som virkelig fungerer er at andre muslimer og spesielt religiøse ledere tar tak i det, og det gjør de faktisk! 

Jeg mener det er utrolig viktig å spille på lag med moderate muslimer. La de radikale stå alene og se dumme ut. Jeg mener at skolen generelt bør formidle likestilling og sekulær humanisme.

Det provokatører ønsker mest av alt er å få en overreaksjon. Det er sånn SIAN opererer. De er helt avhengige av at noen overreagerer, ellers er det bare de selv som ser ekstreme ut. Derfor er de moderate muslimske lederne vi har i Norge klare på at man skal ignorere dem.

Veldig enig med deg!

Annonse

Nicklusheletida skrev (På 30.6.2023 den 21.51):

Skolen har som oppgave å gjøre elevene klare for arbeidslivet.

Man  er ikke klar for arbeidslivet i Norge når man synes det er greit å diskriminere  kvinner og bør heller ikke få vitnemål. Var vel det rektor ville gjøre et poeng ut av. 

Om det er dette du og rektor mener, kan jeg ikke annet enn å si at jeg tror dere tar helt feil i at dette vil være byggende for de ungdommene det gjelder og for det norske samfunnet på sikt.

Når du sier det du sier her kan jeg ikke annet enn å gå ut fra at også jenter og gutter med tilsvarende diskriminerende atferd skal fratas muligheten til å arbeide i Norge og fratas vitnemål også da, og hvor går i så fall grensen? Er man moden for arbeidslivet når man kaller guter homo og jenter hore feks, det er svært diskriminerende syns jeg, eller er det helt greit syns du? Hva med de som bruker n-ordet eller jøde? Skal man bygge ut denne listen med skesmpler blir det ikke mange skattebetalere her i landet etterhvert iallefall. 

Jeg for min del tror lite på denne måten å bygge samfunn og dialog om vanskelige tema og problemstillinger på. Å møte trassige, villfarne ungdommer med fysisk tvang, makt og utskjelling er det beste du kan gjøre - om du vil at de skal bli enda mer trassig og utøve enda mer motstand. Ettersom jeg tror på det gode gamle "de gjør som du gjør, ikke som du sier", tror jeg at du og rektor bommer stygt i metodene dere forsvarer. Å bruke fysisk makt og utskjelling lærer de trassige bare å bli enda mer steile. Man polariserer debatter og bygger fronter på dette viset.

Lillemus skrev (På 1.7.2023 den 13.45):

Det var vel ikke akkurat sammenlignbart med en offentlig seremoni som en vitnemålsutdeling?

Jeg sammenlignet ikke. Jeg ga eksempler på at det du sa - at nordmenn alltid tar skikken dit vi kommer - ikke stemmer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...