Gå til innhold

Jeg har nok spurt om lignende, men hvorfor må mensen gjøre så jævla stort nummer ut av seg?!👿

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

I går ble jeg bare plutselig ekstremt trist. Og jeg fikk plutselig følelsen av å være feit. Men siden klærne ikke har blitt mindre så vet jeg det er bare en følelse. Kvelden gikk og jeg ble noenlunde meg selv igjen. I dag merket jeg en smerte der nede, som om noe skal sprenge der. Men jeg mente liksom det bare var 2 uker siden jeg hadde mensen, så kunne ikke være den tenkte jeg. Jeg ble kvalm og forberedte meg på å spy. Tenkte jeg får bare komme for sent på jobb, gidder ikke stå der og spy. Somregel gjør jeg ikke det, jeg bare får følelsen av at jeg skal.

Det jeg lurer på, er hvorfor må dette gjøre så stort nummer ut av seg?

Det andre er, har lest at enkelte p-piller kan gjøre folk friske fra feks depresjon, men siden jeg reagerer slik på mensen, er det kanskje tegn på at jeg ikke bør starte med de?

Fortsetter under...

90tallsbarn skrev (1 minutt siden):

I går ble jeg bare plutselig ekstremt trist. Og jeg fikk plutselig følelsen av å være feit. Men siden klærne ikke har blitt mindre så vet jeg det er bare en følelse. Kvelden gikk og jeg ble noenlunde meg selv igjen. I dag merket jeg en smerte der nede, som om noe skal sprenge der. Men jeg mente liksom det bare var 2 uker siden jeg hadde mensen, så kunne ikke være den tenkte jeg. Jeg ble kvalm og forberedte meg på å spy. Tenkte jeg får bare komme for sent på jobb, gidder ikke stå der og spy. Som regel gjør jeg ikke det, jeg bare får følelsen av at jeg skal.

Det andre er, har lest at enkelte p-piller kan gjøre folk friske fra feks depresjon, men siden jeg reagerer slik på mensen, er det kanskje tegn på at jeg ikke bør starte med de?

Mensen og eggløsning er jo rene hormonbomber i kvinnekroppen, noen merker lite til det, andre får store reaksjoner, spesielt i dagene før mensen kommer. Disse kan få hjelp av antidepressiva i denne perioden, men det må du ta opp med legen din. Dersom det er to uker siden du hadde mens sist kan det jo være eggløsning du reagerer på.

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (22 minutter siden):

Mensen og eggløsning er jo rene hormonbomber i kvinnekroppen, noen merker lite til det, andre får store reaksjoner, spesielt i dagene før mensen kommer. Disse kan få hjelp av antidepressiva i denne perioden, men det må du ta opp med legen din. Dersom det er to uker siden du hadde mens sist kan det jo være eggløsning du reagerer på.

Nei det er mensen. Eggeløsning er ikke såå vondt. Men jeg husker feil. Det er nå 3 uker siden jeg fikk den. Det var en rød flekk på gulvet nemlig😜 går allerede på ad. Ad bruker vel lenger tid på å virke enn noen få dager da? Blir vel tull å begynne på det bare for mensen.

90tallsbarn skrev (9 minutter siden):

Nei det er mensen. Eggeløsning er ikke såå vondt. Men jeg husker feil. Det er nå 3 uker siden jeg fikk den. Det var en rød flekk på gulvet nemlig😜 går allerede på ad. Ad bruker vel lenger tid på å virke enn noen få dager da? Blir vel tull å begynne på det bare for mensen.

Du kan google, men noen bruker antidepressiva hele tiden, andre i 1 eller 2 uker før mensen og har god hjelp i det. Hvis man ikke har så store plager er det jo unødvendig, men noen kvinner opplever så enorme pms-plager at det er helt nødvendig for dem.

90tallsbarn skrev (44 minutter siden):

I går ble jeg bare plutselig ekstremt trist. Og jeg fikk plutselig følelsen av å være feit. Men siden klærne ikke har blitt mindre så vet jeg det er bare en følelse. Kvelden gikk og jeg ble noenlunde meg selv igjen. I dag merket jeg en smerte der nede, som om noe skal sprenge der. Men jeg mente liksom det bare var 2 uker siden jeg hadde mensen, så kunne ikke være den tenkte jeg. Jeg ble kvalm og forberedte meg på å spy. Tenkte jeg får bare komme for sent på jobb, gidder ikke stå der og spy. Somregel gjør jeg ikke det, jeg bare får følelsen av at jeg skal.

Dette ville jeg tatt opp med fastlege umiddelbart (om vedkommende er dyktig på kvinnehelse) eller helst med en gynekologspesialist (du får henvendelse via fastlege).

Det høres ut som du er spesielt plaget både mhp smerter, mengde og lengde, og her kan du få hjelp. Først må du undersøkes for å utelukke endometriose, cyster evt annet, men om dette «bare» er hard mens kan du få god hjelp av flere hormonprevensjon. Mulig du er hardt rammet av pms også, og da kan AD hjelpe som flere sier, men for meg høres det ut som det er selve menstrueringen som er problemet. Start med å bestill time til fastlegen (evt gynekolog) for å få en vurdering, for dette er for vondt og plagsomt til at bare vi på dol skal synse om det. 

Endret av Kayia

Ikke la deg plage av dette. Du skal ikke ha det sånn. Ta det fra en som gikk i 15 år og trodde det var normalt, og så var det endometriose. Kom deg til fastlege og gynekolog og få hjelp. 

Annonse

UtakknemligDiva
Kayia skrev (5 timer siden):

Dette ville jeg tatt opp med fastlege umiddelbart (om vedkommende er dyktig på kvinnehelse) eller helst med en gynekologspesialist (du får henvendelse via fastlege).

Det høres ut som du er spesielt plaget både mhp smerter, mengde og lengde, og her kan du få hjelp. Først må du undersøkes for å utelukke endometriose, cyster evt annet, men om dette «bare» er hard mens kan du få god hjelp av flere hormonprevensjon. Mulig du er hardt rammet av pms også, og da kan AD hjelpe som flere sier, men for meg høres det ut som det er selve menstrueringen som er problemet. Start med å bestill time til fastlegen (evt gynekolog) for å få en vurdering, for dette er for vondt og plagsomt til at bare vi på dol skal synse om det. 

Hæ? Lengde? Den varer bare 4 dager (normalt). Smertene gjør meg ikke liggende. De er ikke alltid så sterke «der nede», men jeg blir uggen og svak. 

UtakknemligDiva
knas skrev (5 timer siden):

Ikke la deg plage av dette. Du skal ikke ha det sånn. Ta det fra en som gikk i 15 år og trodde det var normalt, og så var det endometriose. Kom deg til fastlege og gynekolog og få hjelp. 

Det er ikke oppdaget noe galt i meg. Har hatt det slik siden midten av 20-årene og vært til gyn og ingenting galt er oppdaget. Hvorfor er det så mange som får endometriose? Hva feiler det kroppen vår?

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Hæ? Lengde? Den varer bare 4 dager (normalt). Smertene gjør meg ikke liggende. De er ikke alltid så sterke «der nede», men jeg blir uggen og svak. 

Beklager, da misforstod jeg hva du mente med at ‘Det er nå 3 uker siden jeg fikk den.». Jeg trodde derfor at du mer eller mindre hadde hatt mensen i tre uker.

Nå sier du at smertene heller ikke er så sterke men at du blir uggen og svak. Det er du ikke alene om,  det regnes som normalt, i likhet med «hoven og tung» som også mange opplever. Du får bare ta til deg de rådene som treffer om du ikke ser nytte i å ta det opp med lege/gynekolog.

God bedring og god helg Iallefall :) 

Endret av Kayia
UtakknemligDiva
Kayia skrev (17 minutter siden):

Beklager, da misforstod jeg hva du mente med at ‘Det er nå 3 uker siden jeg fikk den.». Jeg trodde derfor at du mer eller mindre hadde hatt mensen i tre uker.

Nå sier du at smertene heller ikke er så sterke men at du blir uggen og svak. Det er du ikke alene om,  det regnes som normalt, i likhet med «hoven og tung» som også mange opplever. Du får bare ta til deg de rådene som treffer om du ikke ser nytte i å ta det opp med lege/gynekolog.

God bedring og god helg Iallefall :) 

Takk😊 ja jeg får foreståelse fra andre og de fleste reagerer på en eller flere måter. Jeg forstår bare ikke hvorfor vi er laget sånn. I tillegg skjer det ofte at lysten kan øke noe ekstremt denne perioden. Beklager om det blir for mye info, men jeg er ikke særlig sjenert når det kommer til å si ting 😅 følelsene kan være kaos. Plutselig masse angst, plutselig flat, plutselig trist, plutselig lyst… ja..sånn går nå dagen.

snusmumeriken96
90tallsbarn skrev (8 timer siden):

Er sånn selv , begynner alltid å grine hehe.. så skjønner jeg ikke hvorfor også går det noen timer ig mensen kommer. Men på meg far ting gått litt i perioder. For et halvt år siden og to år bak slet heg fryktelig med magesmerter i dagene før, nå er det borte og får ikke engang kviser lenger. Men blir oppblåst og ser ja litt tykk ut rundt midjen

...

Jeg hadde ekstreme menssmerter. Såpass at selv når jeg helt i ro, hvis jeg beveget tuppen av en lillefinger så startet det noen voldsomme kramper.  Det kjentes som om magen knyttet knute på seg selv. Det varte i flere timer og da det var over så var jeg gjennomsvett og det kjentes som å ha vært gjennom en liten fødsel.

Nå har jeg gått på p-sprøyte i over ti år så har ikke lenger mensen. Men jeg savner eufori-følelsen jeg fikk av endorfinene dagen derpå.

stjernestøv
Vhanja skrev (58 minutter siden):

Nå har jeg gått på p-sprøyte i over ti år så har ikke lenger mensen.

Jeg har det også i mange år, mer enn ti år og. Hadde voldsomme plager med mensen og ble kvitt de med p.sprøyten. 

Annonse

90tallsbarn skrev (4 timer siden):

Takk😊 ja jeg får foreståelse fra andre og de fleste reagerer på en eller flere måter. Jeg forstår bare ikke hvorfor vi er laget sånn. I tillegg skjer det ofte at lysten kan øke noe ekstremt denne perioden. Beklager om det blir for mye info, men jeg er ikke særlig sjenert når det kommer til å si ting 😅 følelsene kan være kaos. Plutselig masse angst, plutselig flat, plutselig trist, plutselig lyst… ja..sånn går nå dagen.

Tåler intime beretninger helt fint jeg, syns det er BRA at mensen ikke lenger er tabu slik det var tidligere :D 

Som Nicklus sa tidligere kommer svingninger i følelsesliv av at hormonene kommer i ubalanse både i syklusen og under og etter graviditet. Noen merker det mest fysisk, andre mest psykisk og atter andre både fysisk og psykisk.

Jeg hadde kraftige menssmerter før jeg ble mor, var faktisk innimellom hjemme fra skolen og trening pga smerter, og det er visstnok vanlig også. Jeg hadde mer ustabilt humør før og under mensen som ung også, og den gang reagerte jeg veldig på hormonprevensjon. Ble skikkelig sutrete og lei meg og måtte bare kutte det ut. Om ikke tror jeg samboeren hadde gått lei 😛 :D Min redning ble kobberspiral, men ulempen med det er lengre og kraftigere blødninger.

I dag bruker jeg p-piller og det går helt fint nå. Men ennå hovner jeg mye like før mensen og veier til og med mer. Humøret er imidlertid stabilt selv om jeg bruker p-piller, og det er jeg sabla glad for :D 

Endret av Kayia
UtakknemligDiva
Kayia skrev (2 timer siden):

Tåler intime beretninger helt fint jeg, syns det er BRA at mensen ikke lenger er tabu slik det var tidligere :D 

Som Nicklus sa tidligere kommer svingninger i følelsesliv av at hormonene kommer i ubalanse både i syklusen og under og etter graviditet. Noen merker det mest fysisk, andre mest psykisk og atter andre både fysisk og psykisk.

Jeg hadde kraftige menssmerter før jeg ble mor, var faktisk innimellom hjemme fra skolen og trening pga smerter, og det er visstnok vanlig også. Jeg hadde mer ustabilt humør før og under mensen som ung også, og den gang reagerte jeg veldig på hormonprevensjon. Ble skikkelig sutrete og lei meg og måtte bare kutte det ut. Om ikke tror jeg samboeren hadde gått lei 😛 :D Min redning ble kobberspiral, men ulempen med det er lengre og kraftigere blødninger.

I dag bruker jeg p-piller og det går helt fint nå. Men ennå hovner jeg mye like før mensen og veier til og med mer. Humøret er imidlertid stabilt selv om jeg bruker p-piller, og det er jeg sabla glad for :D 

Ble invitert ut i kveld jeg, så jeg ble litt full. Er hjemme nå, jobb i morgen. 
Har ikke giddet noe prev. jeg. Orker ikke drive å blø, og har hørt det er vondt å sette inn den der spiralen. Tenker så lenge det bare er 1 dag i mnd så overlever jeg.. 

Endret av 90tallsbarn
UtakknemligDiva

Fikk snap av typen eller «typen» min jeg ikke har sett siden mars. Jeg er jo liksom glad i han og vil ikke miste han helt, men føler ikke vi er kjærester. Han skrev «du burde pule litt»… 🤔.  Han nektet alltid å bruke kondom da. 

90tallsbarn skrev (16 timer siden):

Har ikke giddet noe prev. jeg.

90tallsbarn skrev (15 timer siden):

Han nektet alltid å bruke kondom da. 

Vær forsiktig hvis du er seksuelt aktiv. Den gangen DOL var befolket av gravide og småbarnsmødre, ble det født opptil flere "hoppe av i svingen"-barn her. 

UtakknemligDiva
laban skrev (12 minutter siden):

Vær forsiktig hvis du er seksuelt aktiv. Den gangen DOL var befolket av gravide og småbarnsmødre, ble det født opptil flere "hoppe av i svingen"-barn her. 

Han sier alltid at jeg ikke blir gravid om han hopper av i svingen men jeg turte jo aldri. Vi har ikke pult vi. For jeg er nemlig livredd for å bli gravid. Jeg blir ikke en av de her inne, kan love ;) 

Men han er langt unna meg da og jeg føler ikke at det vi har egt er et forhold. 

UtakknemligDiva

Nå er tråden like gjerne i gang. Så opprettet ikke ny. Men i går var jeg ute med ei venninne og hun begynte å snakke om Tinder og at hun har møtt en fyr. For noen funker visst Tinder bra. Jeg gadd ikke. Jeg MÅ ikke absolutt ha noen. Men det ble snakk om det å møte menn da, så sa jeg situasjonene jeg har hatt. At jeg har min første kjæreste, som ikke egt føles som en. Var glad i han i starten, men  visste innerst inne at det var et sånn type forhold som ikke kom til å vare. Og ikke er vi intime heller. Han maser da.

Men for meg kjennes det nå som jeg leter etter noe jeg ikke vet hva er. Jeg savner liksom det å føle at jeg hører til med noen. Men det må ikke være kjæreste. Jeg sa bare at jeg har sett et par stk i det siste, men vi har ikke gjort noe. Kan ikke engang si at vi dater. Det er flere grunner til at vi ikke dater. Jeg er tydeligvis i et modus der jeg vil ha det gøy. Blir det seriøst så blir det, men det er absolutt ikke noe jeg prøver å få til. 
Så begynner jeg få spørsmål om hvilke type menn jeg liker. Og jeg skjønte ingenting, for skal vi like en type menn?? 

Det er ingen likheter mellom alle jeg har likt. Helt forskjellige i væremåte, kroppstype og livsstil. Hun går etter sporty og trente typer. Er det vanlige å gå etter en type?? Jeg tror ikke jeg har så mange preferanser. 

Endret av 90tallsbarn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...