Gå til innhold

ISW (hvis du orker) Har hatt hjerteinfarkt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nå et døgn gått med EKG- apparat som fant at jeg hadde hatt et infarkt etter 2019, som var sist gang slik måling ble foretatt. Er nå henvist til ultralyd. Infarktet må ha skjedd etter det. Det var gammelt, sa legen.

Men lurer på: Hva er vitsen med å undersøke dette videre? Er det for å forebygge nye infarkt? 

Anonymkode: 867d0...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Legen som undersøkte meg sa i alle fall at jeg hadde hatt et hjerteinfarkt. Her har jeg sakset litt fra epikrisen og lurer på om du kan hjelpe meg litt med å forstå hva det betyr? Tusen takk i så fall, @ISW :)

Det taes et EKG med grenseforlenget QTc på 467ms. Det ses forøvrig signifikante Q-er som uttrykk for infarktsekvele i både avledning 3 og AVF og over hele fremreveggen. Dette gjenfinnes imidlertid på EKG helt tilbake til januar 2019. Pasienten har negative troponiner og ingen anamneser på brystsmerter. Henvises til poliklinisk ekkocor for vurdering av dette. Biokjemisk helt fredelige forhold med normalt hematogram, normale nyrefunksjonsprøver og elektrolytter. Blodgass med tilfredsstillende oksygenering, dog med litt lav P02 på 8,7.

Er det alvorlig? 

Anonymkode: 867d0...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Legen som undersøkte meg sa i alle fall at jeg hadde hatt et hjerteinfarkt. Her har jeg sakset litt fra epikrisen og lurer på om du kan hjelpe meg litt med å forstå hva det betyr? Tusen takk i så fall, @ISW :)

Det taes et EKG med grenseforlenget QTc på 467ms. Det ses forøvrig signifikante Q-er som uttrykk for infarktsekvele i både avledning 3 og AVF og over hele fremreveggen. Dette gjenfinnes imidlertid på EKG helt tilbake til januar 2019. Pasienten har negative troponiner og ingen anamneser på brystsmerter. Henvises til poliklinisk ekkocor for vurdering av dette. Biokjemisk helt fredelige forhold med normalt hematogram, normale nyrefunksjonsprøver og elektrolytter. Blodgass med tilfredsstillende oksygenering, dog med litt lav P02 på 8,7.

Er det alvorlig? 

Anonymkode: 867d0...f5f

Legen sier vel at til tross for at din EKG viser at det ser ut som om du har hatt et infarkt tidligere, så ligger det flere år tilbake i tid, siden EKG tatt i januar 2019 viste det samme. Ingen av prøvene tatt nå, gir grunn til akutte tiltak. 

Jeg ville ikke vært bekymret her og nå for dette, men selvfølgelig viktig at det følges opp gjennom videre undersøkelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (2 timer siden):

Legen sier vel at til tross for at din EKG viser at det ser ut som om du har hatt et infarkt tidligere, så ligger det flere år tilbake i tid, siden EKG tatt i januar 2019 viste det samme. Ingen av prøvene tatt nå, gir grunn til akutte tiltak. 

Jeg ville ikke vært bekymret her og nå for dette, men selvfølgelig viktig at det følges opp gjennom videre undersøkelser. 

Tusen takk, frosken :)

Anonymkode: 867d0...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du har jo gjennomgått et hjerteinfarkt og har helt typiske forandringer i EKG ut fra det (ser ut som infarktet da har påvirket hjertets framre vegg og nedre vegg). Q-bølger og litt forlenget QT-tid er helt vanlig i etterkant.

Det er bra du skal ta ultralyd av hjertet for å finne konkret ut hvordan hjertets pumpefunksjon er etter skaden. Det er ikke mulig å bedømme på et EKG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 timer siden):

Hei,

Du har jo gjennomgått et hjerteinfarkt og har helt typiske forandringer i EKG ut fra det (ser ut som infarktet da har påvirket hjertets framre vegg og nedre vegg). Q-bølger og litt forlenget QT-tid er helt vanlig i etterkant.

Det er bra du skal ta ultralyd av hjertet for å finne konkret ut hvordan hjertets pumpefunksjon er etter skaden. Det er ikke mulig å bedømme på et EKG.

Tusen takk for svar, @ISW Satte pris på det! :) Det er jo litt skummelt å tenke på at jeg faktisk har hatt et hjerteinfarkt. Er det større sannsynlighet for å få det igjen siden jeg har hatt det før, enn for en som aldri har hatt infarkt? 

Ser jeg misforstod litt, siden jeg må ha hatt infarktet før 2019 og ikke etter. 

(Har så lyst til å svare med nicket nå, men jeg begynte jo tråden som anonym..) 

Anonymkode: 867d0...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar, @ISW Satte pris på det! :) Det er jo litt skummelt å tenke på at jeg faktisk har hatt et hjerteinfarkt. Er det større sannsynlighet for å få det igjen siden jeg har hatt det før, enn for en som aldri har hatt infarkt? 

Ser jeg misforstod litt, siden jeg må ha hatt infarktet før 2019 og ikke etter. 

(Har så lyst til å svare med nicket nå, men jeg begynte jo tråden som anonym..) 

Anonymkode: 867d0...f5f

Mulig jeg misforsto deg litt. Har du vært innlagt med hjerteinfarkt før 2019? Hvis du aldri har hatt symptomer på hjerteinfarkt, så kan det jo være andre grunner til at du har Q-bølger i EKG. Det er bare ultralyd som gir endelig svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Mulig jeg misforsto deg litt. Har du vært innlagt med hjerteinfarkt før 2019? Hvis du aldri har hatt symptomer på hjerteinfarkt, så kan det jo være andre grunner til at du har Q-bølger i EKG. Det er bare ultralyd som gir endelig svar. 

Nei, har ikke vært innlagt med hjerteinfarkt noen gang. Men hjertelegen mente jo at det kunne ses på EKG allerede i 2019 at jeg hadde hatt det. Jeg visste ikke om dette før nå. Har prøvd å google litt for å prøve å finne ut litt, og det går faktisk an å ha "stille" hjerteinfarkt uten særlige symptomer. Uansett vil vel det klare svaret komme etter ultralyden. 

Anonymkode: 867d0...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, har ikke vært innlagt med hjerteinfarkt noen gang. Men hjertelegen mente jo at det kunne ses på EKG allerede i 2019 at jeg hadde hatt det. Jeg visste ikke om dette før nå. Har prøvd å google litt for å prøve å finne ut litt, og det går faktisk an å ha "stille" hjerteinfarkt uten særlige symptomer. Uansett vil vel det klare svaret komme etter ultralyden. 

Anonymkode: 867d0...f5f

Selv om jeg kan tolke EKG, så er det litt vanskelig å uttale seg om et EKG uten å ha sett det. Så det hele koker vel egentlig ned til en sannsynlighetsvurdering - er du ung og sprek er det mindre sannsynlig at du har hatt et stille hjerteinfarkt enn om du er eldre og røyker, eksempelvis. 

Men jeg har hørt om masse tilfeller av folk som har infarktforandringer på EKG (Q-bølger, dårlig R prekordialt, osv) som i realiteten bare har et hjerte som ligger litt uvanlig plassert i brystkassen. 

En annen ting er at det er en del medisiner du bør være litt forsiktig med. Eksempelvis noen psykiatrimedisiner. Dette siden du har litt lang QT-tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...