Gå til innhold

Gir opp nærskolen i Groruddalen. – Kulturforskjellene er skumle og sårende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Familien hadde et sterkt ønske om å la datteren gå på nærskolen. Mor stemmer MDG, er aktiv i FAU, liker ikke privatskoler, er fornøyd med Trosterud skole, men etter seks år gir de opp og sender henne til privatskole. Kulturforskjellene ble for store.

* Mange i klassen skal på koranskole etter skolen og kan ikke leke.
* Jenter får ikke overnatte hos venner.
* Svært få inviterer til barnebursdag.
* Fremmøtet på foreldremøter er dårlig.
* Under ramadan skal en venn av datteren ha fått negative reaksjoner på å ha nynnet, med begrunnelse at musikk er «haram».
* Skjellsord mot skeive florerer.

– Det satt veldig langt inne å ta henne ut av en klasse der bare fem barn snakker norsk hjemme, innrømmer mor Nina Øystad-Larsen.

– Datteren min har kort hår, går i posete bukser og har fått slengt stygge ord etter seg. Kulturforskjellene er skumle og sårende. Og det er vanskelig å finne nære venner.

Hva tenker du om dette? Hva ville du gjort hvis ditt barn gikk på skole i samme område?

https://www.aftenposten.no/oslo/i/EQX7d3/familien-gir-opp-naerskolen-i-groruddalen-kulturforskjellene-er-skumle-og-saarende

Anonymkode: a2d74...e67

Fortsetter under...

Jeg tenker at kulturforskjellene er noe vi snart må forstå å akseptere. Akkurat som vi skjønner om at du sender et barn fra østkanten  til beste vestkant så vil det også bli problemer ift forskjeller og muligheter til jevnbyrdige vennskap. Vi finner ofte flokken vår alle sammen og da er det gjerne felles verdier som trekker oss mot hverandre.

Det som ikke er akseptabelt er mobbing. Ikke mot noen eller fra noen. Aldri  under noen omstendighet selv om visse mennesker ser seg berettiget til å mobbe. Det er aldri greit, og det skal vi heller ikke akseptere. 

Endret av Kashmir

Islam er et problem uansett hvor du drar. Ingen religion påfører så mye problemer som islam. En landeplage kan det kalles.

Norge må bli bedre på integrering. Vi må integrere muslimer bedre. Eller kan egentlig muslimer integreres med Islam i bakhånd? Er det mulig?

Endret av Everybody
Everybody skrev (49 minutter siden):

Islam er et problem uansett hvor du drar. Ingen religion påfører så mye problemer som islam. En landeplage kan det kalles.

Norge må bli bedre på integrering. Vi må integrere muslimer bedre. Eller kan egentlig muslimer integreres med Islam i bakhånd? Er det mulig?

Nei, etter min mening er det ikke mulig. Konservative muslimer lar seg ikke integrere i Norge. Da blir det sånn at det er etniske nordmenn som må forandre seg og blir tvunget til  å akseptere og tåle. 

AnonymBruker
1 hour ago, Kashmir said:

Jeg tenker at kulturforskjellene er noe vi snart må forstå å akseptere. Akkurat som vi skjønner om at du sender et barn fra østkanten  til beste vestkant så vil det også bli problemer ift forskjeller og muligheter til jevnbyrdige vennskap. Vi finner ofte flokken vår alle sammen og da er det gjerne felles verdier som trekker oss mot hverandre.

Dette virker noe naivt, for å si det pent.

Det viktig å huske på at det fortsatt kan bli verre. Mye verrre. Det er bare å se til Frankrike eller Sverige. Oppskriften på å gjøre det verre er å tillate ytterligere migrasjon av nye uintegrerte mennesker inn i de samme bydelene og inn på de samme skolene. Det er på overtid å ta dette på alvor nå. Det må tenkes helt nytt rundt migrasjons- og flyktningpolitikk. Det er samfunnshensyn og samfunnsmessig bærekraft som må være styrende. Det er det ikke i dag.

Anonymkode: 90142...3b4

Annonse

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Hadde ikke kostet meg en kalori å bytte skole i et slikt tilfelle, det hadde jo vært mitt barns oppvekst det dreide seg om. 

Og dermed er det ikke et samfunnsproblem?

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Det som ikke er akseptabelt er mobbing. Ikke mot noen eller fra noen. Aldri  under noen omstendighet selv om visse mennesker ser seg berettiget til å mobbe. Det er aldri greit, og det skal vi heller ikke akseptere. 

Du svarte ikke på hva DU ville gjort hvis ditt barn gikk på skole med samme problemer? 

Ekstra skrev (Akkurat nå):

Og dermed er det ikke et samfunnsproblem?

Jo, men når skolen ikke har evnet å integrere disse barna i løpet av 6 år så hadde jeg latt mitt barn flytte til en skole med flest like-kulturelle barn. 

Mitt ene barn var venn med en muslim i flere år, men de levde helt som vanlige, etniske nordmenn hvor ungene ofte overnattet hos hverandre og lekte sammen etter skolen. Denne familien er europeisk. 

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Jo, men når skolen ikke har evnet å integrere disse barna i løpet av 6 år så hadde jeg latt mitt barn flytte til en skole med flest like-kulturelle barn. 

Mitt ene barn var venn med en muslim i flere år, men de levde helt som vanlige, etniske nordmenn hvor ungene ofte overnattet hos hverandre og lekte sammen etter skolen. Denne familien er europeisk. 

Det hadde nok mange gjort, jeg tenkte bare problemstillingen dreide seg om om noe litt mer. Men nå ser jeg at TS  spør hva "du" ville gjort.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette virker noe naivt, for å si det pent.

Det viktig å huske på at det fortsatt kan bli verre. Mye verrre. Det er bare å se til Frankrike eller Sverige. Oppskriften på å gjøre det verre er å tillate ytterligere migrasjon av nye uintegrerte mennesker inn i de samme bydelene og inn på de samme skolene. Det er på overtid å ta dette på alvor nå. Det må tenkes helt nytt rundt migrasjons- og flyktningpolitikk. Det er samfunnshensyn og samfunnsmessig bærekraft som må være styrende. Det er det ikke i dag.

Kan du mer eller mindre kort fortelle hva som har gått feil i Sverige fra start?  Både politiske vedtak og mer sosiologiske? 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du svarte ikke på hva DU ville gjort hvis ditt barn gikk på skole med samme problemer? 

Det kan jeg ikke med sikkerhet si. Det kom helt an på hvordan barnet selv opplevde ting. Jeg ville uansett tatt opp tendenser til mobbing, om det var på grunn av klesstil eller annet. 

Annonse

AnonymBruker
6 minutes ago, Kashmir said:

Kan du mer eller mindre kort fortelle hva som har gått feil i Sverige fra start?  

Man har tatt inn alt for mange innvandrere som hverken ønsker eller evner å integreres i samfunnet. Jeg tror det er på tide å svelge stoltheten og innse det nå. 

Det gikk fint på skolen med den eldste.  Nummer to hadde dysleksi og hun byttet skole i fjerde klasse da nærskolen ikke hadde ressurser til å hjelpe.  Minste gikk på privatskole da han allerede ble mobbet og truet pga blondt hår og blå øyne før han begynte på skolen.

Jeg tenker at man må se an barnet sitt og hva som passer for den enkelte. Det er lov å være ego når det gjelder ungene sine og gjøre det man synes er best.

Dorthe skrev (2 minutter siden):

Minste gikk på privatskole da han allerede ble mobbet og truet pga blondt hår og blå øyne før han begynte på skolen.

Truet pga blondt hår og blå øyne? Virkelig? Hvem gjorde det?

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Man har tatt inn alt for mange innvandrere som hverken ønsker eller evner å integreres i samfunnet. Jeg tror det er på tide å svelge stoltheten og innse det nå. 

Dette er jo ikke noe ordentlig svar, og det vet du. Det er lett å peke mot Sverige som er blitt landet på topp med mest kriminalitet i Europa. Det er grunner til at det er blitt sånn, og det er flere teorier og også årsaker bak.

Norge er et latterlig fredelig land. Jeg ser ikke hvorfor det skulle endre seg dramatisk i særlig nær fremtid . 

Endret av Kashmir
Everybody skrev (42 minutter siden):

Og hvorfor kan de ikke overnatte hos hverandre? Kan ikke muslimer og ikke-muslimer omgås?

Jo de kan omgås, og veldig mange gjør det hele tiden. Andre holder mer avstand til hverandre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...