Gå til innhold

Finnes det DNA i asken etter kremering ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vendi skrev (11 timer siden):

Nei, det tror jeg ikke det gjør. DNA-prøver kan vel bare taes fra kroppsvev. Når man blir kremert blir det ikke tilbake noe kroppsvev, bare rein aske. 

Seriøst? Hvis mange som er dø blir kremert sammen hvordan vet de hvem son er hvem? 

Anonymkode: 7eab6...c3c

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Seriøst? Hvis mange som er dø blir kremert sammen hvordan vet de hvem son er hvem? 

Jeg antar de ikke kan se forskjell på asken hvis mange er kremert sammen, men er det vanlig?

Uansett så tenker jeg det ikke spiller så stor rolle. Best å ikke tenke for mye på det.

AnonymBruker
Grendel skrev (9 minutter siden):

Jeg antar de ikke kan se forskjell på asken hvis mange er kremert sammen, men er det vanlig?

Uansett så tenker jeg det ikke spiller så stor rolle. Best å ikke tenke for mye på det.

Vet ikke hva som er vanlig? I India og andre sånne land blir man kremert på gaten derfor spurte jeg hvis du forstår. 

Annonse

AnonymBruker
Vendi skrev (15 minutter siden):

De kremerer jo én om gangen da, og skraper sammen etter hver gang (etter hva jeg har skjønt). Men man kan jo ikke se helt bort ifra at noen askerester ligger igjen etter forrigemann, og da blir jo det med i urnen.. 😅 Jeg var litt opptatt av dette da moren min døde og skulle kremeres, for syntes det var ille om det skulle være aske etter flere. Men etter det jeg oppfatter da , så er det ikke sånn. 

Da kan det ligge to fremmede mennesker i samme urne hvis man er uheldig? Det får sikkert ikke noen vite hvis det skjer, fordi de som har den jobbe. F.eks ikke var helt opplagte når de var på jobb? Det har sikkert skjedd en gang. Eller at de blandet navene også kom de på det etterpå? 

AnonymBruker
Vendi skrev (1 minutt siden):

Den som kremeres får et nummer tilknyttet seg som skal identifisere hvem det er. Den brenner ikke opp inne i ovnen, for den er av et ikke-brennbart materiale.  

Men jeg har tenkt som deg. Og jeg husker jeg har tenkt i begravelser hvor kisten til avdøde ligger på "podiet": Hvordan kan vi vite at det er riktig person i kista? Tenk om det er en annen de har forvekslet? Men sånne ting er det best å ikke tenke på. Jeg er ganske sikker på at de vet hva de gjør og kan jobben sin 😊

Ja men i før begavelser så har man jo sett eller tatt farvel for siste gang? I noen begravelser husker ikke hva det er så er kisten åpen mens begravelsen er. Jeg synes det er ekkelt at hvis den som ligger inni kisten ikke er helt dø også våkner hen under sin egen begavelse også kommer den seg ikke ut? Forstår ikke hvorfor de må skru igjen med skruer. 

AnonymBruker
Vendi skrev (1 time siden):

Den som kremeres får et nummer tilknyttet seg som skal identifisere hvem det er. Den brenner ikke opp inne i ovnen, for den er av et ikke-brennbart materiale.  

Men jeg har tenkt som deg. Og jeg husker jeg har tenkt i begravelser hvor kisten til avdøde ligger på "podiet": Hvordan kan vi vite at det er riktig person i kista? Tenk om det er en annen de har forvekslet? Men sånne ting er det best å ikke tenke på. Jeg er ganske sikker på at de vet hva de gjør og kan jobben sin 😊

@Vendi?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke hva som er vanlig? I India og andre sånne land blir man kremert på gaten derfor spurte jeg hvis du forstår. 

Ja, de lager vel ett lilbål per person?

Det er sikkert ikke helt umulig at noen bytter om urnene på et krematorium. I såfall vil man nok ikke kunne oppdage det.

AnonymBruker
Grendel skrev (6 timer siden):

Ja, de lager vel ett lilbål per person?

Det er sikkert ikke helt umulig at noen bytter om urnene på et krematorium. I såfall vil man nok ikke kunne oppdage det.

Kan ikke noe om det. Så kun at det var åpen kremering på åpen gate under nyhetene i covid tiden. 

AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 11.33):

Ja men i før begavelser så har man jo sett eller tatt farvel for siste gang? I noen begravelser husker ikke hva det er så er kisten åpen mens begravelsen er. Jeg synes det er ekkelt at hvis den som ligger inni kisten ikke er helt dø også våkner hen under sin egen begavelse også kommer den seg ikke ut? Forstår ikke hvorfor de må skru igjen med skruer. 

Det er ikke vanlig med åpen kiste i begravelser i Norge.

Det er ikke uvanlig at de aller nærmeste ser kisten uten lokk rett før begravelsen, og slik sett kan bevitne at det er rett person som ligger der, men jeg vil tro at de fleste/alle som vil se avdøde for siste gang gjør det av sentimentale årsaker og ikke for å forsikre seg at begravelsesbyrået ikke har tatt feil.

Jeg antar de skrur igjen for at ikke lokket skal falle av når kisten bæres. Det ville ikke være særlig respektfullt overfor den døde.

Sannsynligheten for at noen våkner i kista og ikke er død likevel er helt ekstremt liten. Selv ville jeg foretrukket å bi kremert slik at enhver tvil om jeg var i live eller ikke ble helt utelukket 😄

Forvekslinger mht hvem som ligger i kista eller hvem sin aske som er i urnen kan selvsagt skje, men jeg vil tro det også skjer relativt sjelden. Nå for tiden bruker både lik og kister å bli merket tydelig.

Men jeg husker en historie som en gammel slektning (en kusine av min mormor el lign) fortalte da jeg var barn. Hun var ung da hun mistet moren sin (jeg vil tippe at dette kan ha vært på 40-tallet), og denne datteren var utenbys da det skjedde og hadde ikke sett moren sin på en stund. Hun ønsket derfor å se moren i kisten på bårehuset kort tid etter dødsfallet. De åpnet imidlertid feil kiste og viste henne liket av en annen dame. Om kirketjeneren eller hvem det var ville begått tilsvarende feil i selve begravelsen, kan vi naturlig nok ikke vite.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...