Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Den lette måten: kjøre noe frossent med smaken du ønsker. Frys ned bananer feks og kjør med valgfri melk eller fløte. 

Frys ned en skål og ha noe oppi der etterpå.

Litt mer krevende: melk/fløte kokes opp. Avkjøles igjen. Ha oppi egg. Rør og sett i fryseren. 

Du finner oppskrifter på Google. Det er lenge siden jeg har gjort dette så jeg husker ikke. Men hjemmelaget is smelter veldig fort og kan fort krystallisere seg. Det er vel egg som gjør at dette ikke skjer, men jeg husker ikke mengde og om det skal være hele egget eller bare plommen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473971-oppskrift-p%C3%A5-is/#findComment-4185660
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (8 minutter siden):

Den lette måten: kjøre noe frossent med smaken du ønsker. Frys ned bananer feks og kjør med valgfri melk eller fløte. 

Frys ned en skål og ha noe oppi der etterpå.

Litt mer krevende: melk/fløte kokes opp. Avkjøles igjen. Ha oppi egg. Rør og sett i fryseren. 

Du finner oppskrifter på Google. Det er lenge siden jeg har gjort dette så jeg husker ikke. Men hjemmelaget is smelter veldig fort og kan fort krystallisere seg. Det er vel egg som gjør at dette ikke skjer, men jeg husker ikke mengde og om det skal være hele egget eller bare plommen.

Takk for tips. Høres interessant ut å lage is basert på bananer, skal definitivt teste ut det 🙂 Ellers fant jeg en oppskrift på is med kaffe og pekan nøtter, har aldri smakt is med kaffe men jeg innbiller meg at det kan være godt. Håper det 😅

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473971-oppskrift-p%C3%A5-is/#findComment-4185673
Del på andre sider

lavender skrev (5 timer siden):

Jeg fikk så lyst til å forsøke å lage hjemmeaget is i dag, men er usikker på hvilken oppskrift jeg burde velge. Noen som har noen å anbefale? 😊

Vi har laget denne med kunstig søtning noen ganger, men jeg skriver den her med sukker for deg:

4 eggeplommer

100 g sukker

litt vaniljepulver (ev. vaniljesukker)

2,5 dl kremfløte

Pisk eggedosis av eggeplommer, sukker og vanilje. Pisk krem av fløten og vend forsiktig eggedosisen og kremen sammen. Ha i en bolle og sett i fryseren. Rør ca. hver time 3-4 ganger så det ikke blir isnåler. Vi bruker 50 g finesse i stedet for sukker, det er dobbelt så søtt som sukker så jeg tipper ca. 100 g sukker gir samme resultat. :) Du kan jo ha i bær eller sjokolade om du vil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473971-oppskrift-p%C3%A5-is/#findComment-4185676
Del på andre sider

Lillemus skrev (31 minutter siden):

Vi har laget denne med kunstig søtning noen ganger, men jeg skriver den her med sukker for deg:

4 eggeplommer

100 g sukker

litt vaniljepulver (ev. vaniljesukker)

2,5 dl kremfløte

Pisk eggedosis av eggeplommer, sukker og vanilje. Pisk krem av fløten og vend forsiktig eggedosisen og kremen sammen. Ha i en bolle og sett i fryseren. Rør ca. hver time 3-4 ganger så det ikke blir isnåler. Vi bruker 50 g finesse i stedet for sukker, det er dobbelt så søtt som sukker så jeg tipper ca. 100 g sukker gir samme resultat. :) Du kan jo ha i bær eller sjokolade om du vil.

Supert, takk for oppskrift 😊

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473971-oppskrift-p%C3%A5-is/#findComment-4185679
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...