Gå til innhold

Betale ned boliglån eller kjøpe fond


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått 100 000.- og lurer på om det lønner seg å bruke hele summen på å betale ned på lån, eller om jeg burde kjøpe fond for noe av det?

Anonymkode: 0628e...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har fått 100 000.- og lurer på om det lønner seg å bruke hele summen på å betale ned på lån, eller om jeg burde kjøpe fond for noe av det?

Anonymkode: 0628e...18d

Jeg vil si det kommer helt an på din økonomiske situasjon, og særlig i hvilken grad du er i stand til å betjene lånet om renten skulle gå mye opp eller noe annet skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (1 time siden):

Jeg vil si det kommer helt an på din økonomiske situasjon, og særlig i hvilken grad du er i stand til å betjene lånet om renten skulle gå mye opp eller noe annet skulle skje.

Jeg har god økonomi og ikke spesielle problemer med å betjene lånet selvom renta stiger.  Jeg tenker bare på hva som er mest gunstig.

Anonymkode: 0628e...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å gi slike råd på et forum, fordi det mangler så mye opplysninger. På en annen side forstår jeg at det ikke er så hyggelig å brette ut egen økonomi på et forum, selv om man er anonym.

Eksempelvis: Det er langt mer attraktivt å betale ned lån for pengene dersom dette er forbruksgjeld/kredittkort med 15-25% årlig rente, enn hvis det er et boliglån eller studielån. Men hvordan din økonomi ellers ser ut er også av betydning. Har du oppsparte midler i dag? Har du en buffer, og hvor mye penger har du i banksparing/fond/etc.? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 minutter siden):

Det er litt vanskelig å gi slike råd på et forum, fordi det mangler så mye opplysninger. På en annen side forstår jeg at det ikke er så hyggelig å brette ut egen økonomi på et forum, selv om man er anonym.

Eksempelvis: Det er langt mer attraktivt å betale ned lån for pengene dersom dette er forbruksgjeld/kredittkort med 15-25% årlig rente, enn hvis det er et boliglån eller studielån. Men hvordan din økonomi ellers ser ut er også av betydning. Har du oppsparte midler i dag? Har du en buffer, og hvor mye penger har du i banksparing/fond/etc.? 

Hva er fordelene med fond? Hvor mye buffer bør en ha? Kan man tjene på fond? Hva med aksjer? Hva er best opptjening? 

Anonymkode: cf209...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er fordelene med fond?

Fordelene med fond er at du sprer risiko, og overlater forvaltningen til en profesjonell aktør. Du slipper å følge med på aksjekursen fortløpende og gjøre egne vurderinger.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye buffer bør en ha?

Det kommer veldig an på egen økonomi og hvor eksponert man er for utgifter. Eier man bolig og bil, så bør man ha vesentlig mer ettersom man da har mange flere ting som kan gå galt. Men veldig grovt; kanskje 3 måneders totale utgifter, så skal man være greit sikret.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan man tjene på fond?

Man kan både tjene og tape på fond. Det følger markedet. Typisk vil potensiell avkastning følge risiko.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva med aksjer? Hva er best opptjening? 

Jeg anbefaler egentlig ikke aksjer til noen som ikke har interesse for og kompetanse i det. Det krever mye oppfølging, og man ender stort sett opp med å gjøre dårlige vurderinger. Da er fond mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (18 minutter siden):

Fordelene med fond er at du sprer risiko, og overlater forvaltningen til en profesjonell aktør. Du slipper å følge med på aksjekursen fortløpende og gjøre egne vurderinger.

Det kommer veldig an på egen økonomi og hvor eksponert man er for utgifter. Eier man bolig og bil, så bør man ha vesentlig mer ettersom man da har mange flere ting som kan gå galt. Men veldig grovt; kanskje 3 måneders totale utgifter, så skal man være greit sikret.

Man kan både tjene og tape på fond. Det følger markedet. Typisk vil potensiell avkastning følge risiko.

Jeg anbefaler egentlig ikke aksjer til noen som ikke har interesse for og kompetanse i det. Det krever mye oppfølging, og man ender stort sett opp med å gjøre dårlige vurderinger. Da er fond mye enklere.

Ok ISW det gav meg mer forståelse. 

Anonymkode: cf209...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (38 minutter siden):

Fordelene med fond er at du sprer risiko, og overlater forvaltningen til en profesjonell aktør. Du slipper å følge med på aksjekursen fortløpende og gjøre egne vurderinger.

Det kommer veldig an på egen økonomi og hvor eksponert man er for utgifter. Eier man bolig og bil, så bør man ha vesentlig mer ettersom man da har mange flere ting som kan gå galt. Men veldig grovt; kanskje 3 måneders totale utgifter, så skal man være greit sikret.

Man kan både tjene og tape på fond. Det følger markedet. Typisk vil potensiell avkastning følge risiko.

Jeg anbefaler egentlig ikke aksjer til noen som ikke har interesse for og kompetanse i det. Det krever mye oppfølging, og man ender stort sett opp med å gjøre dårlige vurderinger. Da er fond mye enklere.

@ISW: Jeg ser noen søker ditt råd vedr. ekstra midler. Videre husker jeg at dette med fastrenteinnskudd har vært nevnt tidligere. Ville ikke det også være noe for AB å vurdere når vedkommende ønsker å øke sparepengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibben skrev (9 minutter siden):

@ISW: Jeg ser noen søker ditt råd vedr. ekstra midler. Videre husker jeg at dette med fastrenteinnskudd har vært nevnt tidligere. Ville ikke det også være noe for AB å vurdere når vedkommende ønsker å øke sparepengene?

Det er mange muligheter i rentemarkedet nå - som kan være vel så attraktive som aksjemarkedet. Man har såkalte "høyrentefond" som investerer i obligasjoner med middels risiko - disse fondene kan gi 8-12% avkastning for tiden. Men dessverre med litt risiko.

Fastrenteinnskudd gir forutsigbar avkastning og lite risiko. Ulempen er at du binder opp pengene (som kan være greit hvis du likevel vet at du ikke har bruk for dem innen avtalens varighet). Men det dummeste du egentlig gjør for tiden er å ha pengene på konto i DNB eller Nordea til 1,5% rente. DET er svindel av bankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (7 timer siden):

Det er litt vanskelig å gi slike råd på et forum, fordi det mangler så mye opplysninger. På en annen side forstår jeg at det ikke er så hyggelig å brette ut egen økonomi på et forum, selv om man er anonym.

Eksempelvis: Det er langt mer attraktivt å betale ned lån for pengene dersom dette er forbruksgjeld/kredittkort med 15-25% årlig rente, enn hvis det er et boliglån eller studielån. Men hvordan din økonomi ellers ser ut er også av betydning. Har du oppsparte midler i dag? Har du en buffer, og hvor mye penger har du i banksparing/fond/etc.? 

Dette er boliglån som er det eneste lånet jeg har.  Ja jeg har oppsparte midler både på sparekonto og fond.  Jeg liker ikke å gi opp noen tall så det lar jeg være.  Jeg heller mot å bruke pengene på boliglånet.

Anonymkode: 0628e...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...