ISW Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 (endret) Kashmir skrev (16 minutter siden): Jeg har ikke skrevet at noen her er dumme. Jeg kalte det dumskap når det ikke kommer noen argumenter men bare masse tull. Jeg kaller politikere dumme fordi de er utrolig naive. Jeg tror min løsning aldri vil bli realitet. Dessverre. Skrev over. Jeg synes til en viss grad man glemmer aspektet om at fengselsstraff holder den dømte borte fra samfunnet (og muligheten til å gjøre mer kriminalitet i samfunnet) i en gitt periode Ellers er jeg enig med deg i at Sylvi Listhaug har veldig enkle og "lettsolgte" løsninger. Litt ala Donald Trump. Endret 4. august 2023 av ISW 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 (endret) ISW skrev (8 minutter siden): Jeg synes til en viss grad man glemmer aspektet om at fengselsstraff holder den dømte borte fra samfunnet (og muligheten til å gjøre mer kriminalitet i samfunnet) i en gitt periode Ellers er jeg enig med deg i at Sylvi Listhaug har veldig enkle og "lettsolgte" løsninger. Litt ala Donald Trump. Som jeg jo skrev, så er jeg for at de må sone for å spare samfunnet for akkurat den personen en viss tid. Men de har status som innsatte, og de har status når de kommer ut. Det er ikke noen søndagsskolegutter i de gjengene. De må jo oppleve at straff er nettopp det. For dem å gå i gjenger i fengsler og også være kruminelle der ( det er utrolig mange trusler og konflikter i mange fengsler. De lider ingen nød som innsatte, tvert i mot ) er ingen reell straff for dem. Endret 4. august 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Kashmir skrev (1 minutt siden): Som jeg jo skrev, så er jeg for at de må sone for å spare samfunnet for akkurat den personen en viss tid. Men de har status som innsatte, og de har status når de kommer ut. Det er ikke noen søndagsskolegutter i de gjengene. De må jo oppleve at straff er nettopp det. For dem å gå i gjenger i fengsler og også være kruminelle der ( det er utrolig mange trusler og konflikter i mange fengsler. De lider ingen nød som innsatte, tvert i mot ) Personlig opplever jeg Oslo som en trygg by. Jeg kommer egentlig ikke på en eneste storby i verden hvor man ikke bør ta visse hensyn (f.eks. unngå enkelte områder til enkelte tider - det er sikkert ikke direkte farlig å vandre alene i Kvadraturens sidegater eller rundt festningen alene midt på natten - men jeg gjør det ikke). Spørsmålet, som jeg føler fortjener litt diskusjon, er segmenteringen av kriminelle/gjenger i Oslo. Det er et faktum at mange (de fleste?) av disse har minoritetsbakgrunn. På en annen side ville kanskje også etniske nordmenn fra fattige miljøer hatt lettere tilbøyelighet til å bli kriminelle? Eller er det en kulturkræsj som gjør at det blir som det blir. Jeg har ikke svaret, men jeg synes det bør diskuteres fritt og fordomsløst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 (endret) ISW skrev (11 minutter siden): Personlig opplever jeg Oslo som en trygg by. Jeg kommer egentlig ikke på en eneste storby i verden hvor man ikke bør ta visse hensyn (f.eks. unngå enkelte områder til enkelte tider - det er sikkert ikke direkte farlig å vandre alene i Kvadraturens sidegater eller rundt festningen alene midt på natten - men jeg gjør det ikke). Spørsmålet, som jeg føler fortjener litt diskusjon, er segmenteringen av kriminelle/gjenger i Oslo. Det er et faktum at mange (de fleste?) av disse har minoritetsbakgrunn. På en annen side ville kanskje også etniske nordmenn fra fattige miljøer hatt lettere tilbøyelighet til å bli kriminelle? Eller er det en kulturkræsj som gjør at det blir som det blir. Jeg har ikke svaret, men jeg synes det bør diskuteres fritt og fordomsløst. I det store og hele er Oslo en trygg by, men det er faktisk sånn at vi som blir vitne til at folk bærer våpen, ser grov vold og store politistyrker gang på gang opplever å bli ignorert. Og jeg vet mentaliteten i de gjengene- og de er så mye seigere og harde enn mamge skjønner. Og de sprer seg. Tro meg. At ett og tre områder ikke er trygge er ille nok, men det er faktisk ikke noe særlig å vite at du plutselig står midt i skuddlinjen. For det skjer, og det er traumatisk for mange som opplever og bevitner det. Fra voksne til barn. Når det flere ganger skjer på åpen gate at filk blir stukket ned, både på østkanten og nå sist på vestkanten, så må politiet og politikere få ut fingeren. Jeg orker ikke argumentet med at Oslo er en trygg by lenger 🙃 det høres ut som at "da er det jo ikke så farlig" Men det er det. 80% av befolkningen skal ikke oppleve trygghet. Alle skal det. Og ja, det er absolutt flest fra innvandrermiljøene. De rekrutterer også etniske nordmenn, for kanskje det verste er at unge gutter kan se opp til dem. Uansett bakgrunn. Endret 4. august 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 (endret) Kashmir skrev (34 minutter siden): I det store og hele er Oslo en trygg by, men det er faktisk sånn at vi som blir vitne til at folk bærer våpen, ser grov vold og store politistyrker gang på gang opplever å bli ignorert. Og jeg vet mentaliteten i de gjengene- og de er så mye seigere og harde enn mamge skjønner. Og de sprer seg. Tro meg. At ett og tre områder ikke er trygge er ille nok, men det er faktisk ikke noe særlig å vite at du plutselig står midt i skuddlinjen. For det skjer, og det er traumatisk for mange som opplever og bevitner det. Fra voksne til barn. Når det flere ganger skjer på åpen gate at filk blir stukket ned, både på østkanten og nå sist på vestkanten, så må politiet og politikere få ut fingeren. Jeg orker ikke argumentet med at Oslo er en trygg by lenger 🙃 det høres ut som at "da er det jo ikke så farlig" Men det er det. 80% av befolkningen skal ikke oppleve trygghet. Alle skal det. Og ja, det er absolutt flest fra innvandrermiljøene. De rekrutterer også etniske nordmenn, for kanskje det verste er at unge gutter kan se opp til dem. Uansett bakgrunn. Med forbehold om at jeg stort sett holder meg på vestkanten Jeg mener at dersom du ikke har noe med disse gjengene å gjøre, så er Oslo i alle fall ikke verre (og muligens bedre) enn mange andre storbyer. Av ubehageligheter på gata i Oslo, så tror jeg tilnærmet det eneste jeg har opplevd har vært fra etniske nordmenn, gjerne fra Jessheim, som i mangel av bli med en dame hjem fra byen skulle lage bråk i stedet. Normalt går det greit å snakke seg ut av dette. Så har man jo disse ytterst få som er på feil sted til feil tid og havner i bråk, skuddvekslinger, osv. Men som sagt - jeg tror ikke Oslo er unik for dette og heller bedre enn mange andre byer. Endret 4. august 2023 av ISW 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 (endret) ISW skrev (12 minutter siden): Med forbehold om at jeg stort sett holder meg på vestkanten Jeg mener at dersom du ikke har noe med disse gjengene å gjøre, så er Oslo i alle fall ikke verre (og muligens bedre) enn mange andre storbyer. Av ubehageligheter på gata i Oslo, så tror jeg tilnærmet det eneste jeg har opplevd har vært fra etniske nordmenn, gjerne fra Jessheim, som i mangel av bli med en dame hjem fra byen skulle lage bråk i stedet. Normalt går det greit å snakke seg ut av dette. Så har man jo disse ytterst få som er på feil sted til feil tid og havner i bråk, skuddvekslinger, osv. Men som sagt - jeg tror ikke Oslo er unik for dette og heller bedre enn mange andre byer. Men hvorfor syns du at det er et godt argument å sammenligne Oslo med andre større byer? Jeg vet at Oslo er en heldig stilt by, og at det er en fredelig by sammenlignet med andre. Jeg har også brukt argumentet selv i noen tilfeller. Men det utarter seg her. Og det har ikke med om man "har noe med disse gjengene å gjøre" De skaper situasjoner for helt uskyldige mennesker som får traumer og også er redde for livet sitt. Har du opplevd at noen har blitt skutt eller stukket ned? Har du opplevd at kuler fyker to cm fra hodet ditt? Og ja, du er på vestkanten. Siste knivstikking var på Skøyen såvidt jeg vet. Det er vestkanten. Jeg har tiltro til norsk politi, men ble skuffet over politimesteren som vred seg unna og unnskyldte. Blir sint. Så nå er jeg mye mer bekymret enn for bare noen måneder siden. Har politiet den oversikten jeg trodde? Det begynner jeg å tvile på, og da kan vi være ille ute. Faktisk, uten å dramatisere. Endret 4. august 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Kashmir skrev (1 minutt siden): Men hvorfor syns du at det er et godt argument å sammenligne Oslo med andre større byer? Jeg vet at Oslo er en heldig stilt by, og at det er en fredelig by sammenlignet med andre. Jeg har også brukt argumentet aelv i noen tilfeller. Men det utarter seg her. Og det har ikke med om man "har noe med disde gjengene å gjøre" De skaper situasjoner for helt uskyldige mennesker som får traumer og også er redde for livet sitt. Har du opplevd at noen har blitt skutt eller stukket ned? Har du opplevd at kuler fyker to cm fra hodet ditt? Og ja, du er på vestkanten. Siste knivstikking var på Skøyen spvidt jeg vet. Det er vestkanten. Jeg har tiltro til norsk politi, men ble skuffet over politimesteren som vred seg unna og unnskyldte. Blir sint. Så nå er jeg mye mer bekymret enn for bare noen måneder siden. Har politiet den oversikten jeg trodde? Det begynner jeg å tvile på, og da kan vi være ille ute. Faktisk, uten å dramatisere. Jeg er jo enig med deg, men jeg har bare ikke helt tro på at du kan plassere 700.000 mennesker innafor et relativt lite område og regne med at det ikke blir gnisninger. Det gjør det selvfølgelig ikke mer akseptabelt når det skjer noe, men det er i alle fall i mine øyne dessverre forventet. Selv på en skogsvei kan du møte på en drita full elgjeger som tror bilen din er en elg. Det har skjedd 😛 En av verdens farligste byer er faktisk New Orleans. Jeg har vært der mange ganger. Drapsraten der er omtrent 200 ganger Oslo. Det er en kul by å være på ferie i, men du må være ekstremt oppmerksom på hvor du går og når du går. Det er så enkelt som at går du der og der alene som hvit ubevæpnet mann, så blir du ranet eller drept. Så det gjør man ikke. Jeg vet ikke om det er bedre å samle de kriminelle på ett sted? Hva tenker du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 (endret) ISW skrev (10 minutter siden): Jeg er jo enig med deg, men jeg har bare ikke helt tro på at du kan plassere 700.000 mennesker innafor et relativt lite område og regne med at det ikke blir gnisninger. Det gjør det selvfølgelig ikke mer akseptabelt når det skjer noe, men det er i alle fall i mine øyne dessverre forventet. Selv på en skogsvei kan du møte på en drita full elgjeger som tror bilen din er en elg. Det har skjedd 😛 En av verdens farligste byer er faktisk New Orleans. Jeg har vært der mange ganger. Drapsraten der er omtrent 200 ganger Oslo. Det er en kul by å være på ferie i, men du må være ekstremt oppmerksom på hvor du går og når du går. Det er så enkelt som at går du der og der alene som hvit ubevæpnet mann, så blir du ranet eller drept. Så det gjør man ikke. Jeg vet ikke om det er bedre å samle de kriminelle på ett sted? Hva tenker du? Det er jo selvfølgelig ikke til å unngå at det er en viss prosent kriminalitet i en by- uansett hvilke. Om det er et mindre sted også. Og her er et poeng : gjenger har en tendens til å spre seg. De rekruterer også unge fra mindre steder, som bor der, men har kontakt og møtes i Oslo. De som bor i mindre byer rekrutrerer folk derfra. Dette er fakta, at de gjengene i Oslo har ikke bare allierte og medlemmer der. Så gjenger er veldug viktig å få kontroll på og løse opp. Det er mye mer skadepotensiale og de tar mye større risiko, og de påvirker hverandre når de er flere. Så gjengene må bli tatt på mer alvor. Jeg tror ikke folk forstår hvordan dette fungerer, og hvem som får heltestatus. Jeg gremmes når politimesteren sier at det er sårbar ungdom fra fattige hjem. Og de sårbare kan bare slå seg på brystet og flire. Eller forakte. De sitter ikke og tenker " å så godt hun forstår oss og situasjonen vår!" Endret 4. august 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 (endret) Kashmir skrev (22 minutter siden): Det er jo selvfølgelig ikke til å unngå at det er en viss prosent kriminalitet i en by- uansett hvilke. Om det er et mindre sted også. Og her er et poeng : gjenger har en tendens til å spre seg. De rekruterer også unge fra mindre steder, som bor der, men har kontakt og møtes i Oslo. De som bor i mindre byer rekrutrerer folk derfra. Dette er fakta, at de gjengene i Oslo har ikke bare allierte og medlemmer der. Så gjenger er veldug viktig å få kontroll på og løse opp. Det er mye mer skadepotensiale og de tar mye større risiko, og de påvirker hverandre når de er flere. Så gjengene må bli tatt på mer alvor. Jeg tror ikke folk forstår hvordan dette fungerer, og hvem som får heltestatus. Jeg gremmes når politimesteren sier at det er sårbar ungdom fra fattige hjem. Og de sårbare kan bare slå seg på brystet og flire. Eller forakte. De sitter ikke og tenker " å så godt hun forstår oss og situasjonen vår!" Ja, men jeg ser at dette er en utfordring. Du kan ikke hive folk ut av landet all den tid de er norske statsborgere. Vi praktiserer ikke dødsstraff eller tortur i Norge. Jeg forstår at politiet er ganske låst til hender og føtter. Jeg tenker intuitivt at den beste løsningen er å fjerne livsgrunnlaget deres. Legaliser all narkotika, men forby salg utenfor fast utsalgssted. Endret 4. august 2023 av ISW 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 ISW skrev (2 minutter siden): Ja, men jeg ser at dette er en utfordring. Du kan ikke hive folk ut av landet all den tid de er norske statsborgere. Vi praktiserer ikke dødsstraff eller tortur i Norge. Jeg forstår at politiet er ganske låst til hender og føtter. Jeg tenker intuitivt at den beste løsningen er å fjerne livsgrunnlaget deres. Legaliser all narkotika, men forby salg utenfor fast utsalgssted. Jeg har ikke noe sted skrevet av noen skal hives ut. Har heller ikke nevnt dødsstraff og tortur. Hvorfor tror du narkotika er livsgrunnlaget til gjengene?? Det er lite av det i gjengene jeg vet om. De begår oftest vinningsforbrytelser mm. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Kashmir skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke noe sted skrevet av noen skal hives ut. Har heller ikke nevnt dødsstraff og tortur. Hvorfor tror du narkotika er livsgrunnlaget til gjengene?? Det er lite av det i gjengene jeg vet om. De begår oftest vinningsforbrytelser mm. Jeg sier ikke at du har skrevet det, men jeg nevner det som et tiltak som kunne hatt effekt, men som selvfølgelig ikke kan gjøres. Det samme med dødsstraff. Politiet har jo ingen andre virkemidler enn fengsel og bøter. Og jo - hvis man avskaffet lønnsomheten i å selge narkotika hadde du blitt kvitt veldig mye. Alt fra de som starter med å selge et gram her og der, til bakmennene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 ISW skrev (2 minutter siden): Jeg sier ikke at du har skrevet det, men jeg nevner det som et tiltak som kunne hatt effekt, men som selvfølgelig ikke kan gjøres. Det samme med dødsstraff. Politiet har jo ingen andre virkemidler enn fengsel og bøter. Og jo - hvis man avskaffet lønnsomheten i å selge narkotika hadde du blitt kvitt veldig mye. Alt fra de som starter med å selge et gram her og der, til bakmennene. Jeg tror ikke gjengene er de som omsetter mest natkotika altså. De ser ofte ned på rusmidler, og vil heller ikke selge det. Men det fins jo unntak, men de som selger mest er ikke i gjenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Kashmir skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke gjengene er de som omsetter mest natkotika altså. De ser ofte ned på rusmidler, og vil heller ikke selge det. Men det fins jo unntak, men de som selger mest er ikke i gjenger. Hvordan tjener de penger da? Det er jo litt begrenset hva man tjener på å rane barn eller bestemødre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 ISW skrev (4 minutter siden): Hvordan tjener de penger da? Det er jo litt begrenset hva man tjener på å rane barn eller bestemødre? De stjeler jo alt fra verktøy til biler! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474310-masseslagsm%C3%A5l-p%C3%A5-norway-cup-politet-har-beslaglagt-blant-annet-machete-knokejern-og-luftpistol/page/2/#findComment-4191919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.