Gå til innhold

Tatt denne testen om asperger/autisme? Ikke den som før har vært postet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (2 minutter siden):

Jeg tok det opp med psykologen i dag og vi skal faktisk fullføre utredningen for asperger nå. Det var litt fint så slipper jeg å lure.

Å så godt å høre! Nå ble jeg glad for deg. :)

Videoannonse
Annonse
Ikkeanonymnok
Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Å så godt å høre! Nå ble jeg glad for deg. :)

Takk! Tror denne tråden ga meg den dytten jeg trengte for å ta det opp igjen så takk til deg for det. 

Skrevet

Jeg er vel ikke i målgruppen, men fikk lyst til å prøve testen likevel (puh, den var lang).

Jeg fikk 6 poeng.

Synes spørsmålene ble vel svart/hvitt og alltid/aldri, og scoren ville nok blitt høyere om det var flere nyanser i svarene.

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (28 minutter siden):

Takk! Tror denne tråden ga meg den dytten jeg trengte for å ta det opp igjen så takk til deg for det. 

Bare hyggelig. 😊

Ekstra skrev (6 minutter siden):

Jeg er vel ikke i målgruppen, men fikk lyst til å prøve testen likevel (puh, den var lang).

Jeg fikk 6 poeng.

Synes spørsmålene ble vel svart/hvitt og alltid/aldri, og scoren ville nok blitt høyere om det var flere nyanser i svarene.

Ja, det er sant. Men jeg tror det er sånn for å skape et mer tydelig skille på hvem som kan ha den og ikke, også er jo den testen bare en av flere komponenter i en utredning for autisme. 

Skrevet

Jeg fikk 4 poeng, hvilket overrasket meg. Jeg trodde at jeg hadde snev av autisme.

Skrevet
Glitter skrev (12 timer siden):

Håper virkelig du får utredning da! Har man ikke rett til å bli henvist? Har du prøvd å klage? Og skrive i klagen med egne ord hva du sliter med? 

Dette fikk jeg selv medhold på nylig. Ett a4-ark med argimentasjon og nærmest trygling også ble jeg tatt inn. 

Det er det jeg skal diskutere med fastlegen igjen. Han er forsåvidt på min side, men det er vanskelig å komme gjennom nåløyet. Jeg luftet tanken til en psykiater jeg gikk i psykodynamisk terapi hos, men jeg kjapt og effektivt avfeiet der. Hun ville helst vinkle det til at utfordringene jeg har i dag er pga traumer i barndommen. Og man skal selvfølgelig ikke kimse av det, men hun mistet all troverdighet da hun prøvde å vri menstruasjonssmertene mine til et uforløst traume i barndommen.

Og jeg er veldig redd for å treffe på en utreder med holdninger fra 90-tallet dersom jeg får utredning.Så på den ene siden ønsker jeg en utredning, for jeg har utfordringer som gjør livet vanskeligere. På den andre siden er jeg redd for å bli utsatt for utreder som ikke er faglig oppdatert, for det tar så lang tid å bygge seg opp igjen etter et sånt møte.

Jeg er absolutt åpen for at utfordringene mine kan komme av andre ting enn autisme. Kanskje jeg har en unnvikende personlighetsforstyrrelse, eller at utfordringene mine bare er en forlengelse av adhden, eller noe helt annet.

Ikkeanonymnok
Skrevet
Glitter skrev (På 4.8.2023 den 14.15):

Bare hyggelig. 😊

Måtte bare oppdatere deg. I dag fikk jeg aspergerdiagnosen. Merkelig følelse.

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (Akkurat nå):

Måtte bare oppdatere deg. I dag fikk jeg aspergerdiagnosen. Merkelig følelse.

Oi gratulerer! Helt feil å si gratulerer, men visste ikke hvordan ellers respondere. 😛

Merkelig følelse ja, men en lettelse å ha fått svar kanskje? 

Er noen år siden jeg fikk diagnosen så husker ikke helt hva jeg tenkte om saken. 

Ikkeanonymnok
Skrevet
Glitter skrev (7 minutter siden):

Oi gratulerer! Helt feil å si gratulerer, men visste ikke hvordan ellers respondere. 😛

Merkelig følelse ja, men en lettelse å ha fått svar kanskje? 

Er noen år siden jeg fikk diagnosen så husker ikke helt hva jeg tenkte om saken. 

Gratulerer er fint, har holdt på noen år så greit å endelig bli ferdig. Bakdelen er at dps også avslutter meg om 4 uker. Blir en ny hverdag og jeg liker ikke forandringer. 

Det gir meg hvertfall en forklaring på ting. Fikk anbefalt å lese en bok som heter Aspergirls. Skal visst være bra men jeg har ikke konsentransjon nok til å lese sånt. 

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (10 minutter siden):

Gratulerer er fint, har holdt på noen år så greit å endelig bli ferdig. Bakdelen er at dps også avslutter meg om 4 uker. Blir en ny hverdag og jeg liker ikke forandringer. 

Det gir meg hvertfall en forklaring på ting. Fikk anbefalt å lese en bok som heter Aspergirls. Skal visst være bra men jeg har ikke konsentransjon nok til å lese sånt. 

Blir du avsluttet på grunn av at du fikk diagnosen? 

Kanskje konsentrasjonen kommer etter hvert. :)

Ikkeanonymnok
Skrevet
Glitter skrev (1 minutt siden):

Blir du avsluttet på grunn av at du fikk diagnosen? 

Kanskje konsentrasjonen kommer etter hvert. :)

Nei, fordi jeg ikke stoler på behandler lenger og derfor ikke klarer å gjennomføre traumebehandling.

Ja, kanskje.

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (3 minutter siden):

Nei, fordi jeg ikke stoler på behandler lenger og derfor ikke klarer å gjennomføre traumebehandling.

Ja, kanskje.

Å. Skjønner. Det var jo leit da. Hvordan tror du det blir da, å ikke gå i behandling? 

Ikkeanonymnok
Skrevet
Glitter skrev (3 minutter siden):

Å. Skjønner. Det var jo leit da. Hvordan tror du det blir da, å ikke gå i behandling? 

Blir veldig rart. Har fortsatt kommunen 2 ganger i uken men det er ikke helt det samme. Kanskje jeg har godt av å avslutte dps etter flere år. Jeg liker de i kommunen heldigvis.

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (7 minutter siden):

Blir veldig rart. Har fortsatt kommunen 2 ganger i uken men det er ikke helt det samme. Kanskje jeg har godt av å avslutte dps etter flere år. Jeg liker de i kommunen heldigvis.

Kan jo være en pause i hvert fall vil bli godt. Noen opplever jo det. Det er bra du liker de. Jeg liker mine to også. I går sa hun ene at det er aldri kjedelig med meg, det er noe nytt hver gang. 😛 Har hatt mine to i over 5 år. 

Har du faste kontakter som du har fått bygd en relasjon med? Jeg hadde slitt med å ha forskjellige hver gang. Veldig forutsigbart sånn jeg har der. 

Ikkeanonymnok
Skrevet
Glitter skrev (3 minutter siden):

Kan jo være en pause i hvert fall vil bli godt. Noen opplever jo det. Det er bra du liker de. Jeg liker mine to også. I går sa hun ene at det er aldri kjedelig med meg, det er noe nytt hver gang. 😛 Har hatt mine to i over 5 år. 

Har du faste kontakter som du har fått bygd en relasjon med? Jeg hadde slitt med å ha forskjellige hver gang. Veldig forutsigbart sånn jeg har der. 

Ja sant det. Greit å ha noen over så lang periode som du blir trygg på. 

Jeg tror ikke mine heller kjeder seg. De ler masse av det jeg sier selvom ikke jeg ler. Har sagt at det går fint at de ler. Jeg har 3 stk jeg kjenner men 1 som er hovedkontakten så de andre treffer jeg kun dersom nr 1 er syk eller de andre vil være med meg. Den ene hadde jeg først men så ble hun syk, så fikk jeg en ny også ble hun også syk og så fikk jeg enda en ny. Hun har jeg enda. De to andre er friske igjen. Så de har alle 3 sagt at nå kommer de til å krangle om meg fordi de liker meg så godt. Litt rart å høre det, jeg forstår det ikke. Men glad for at jeg har 3 som jeg takler å møte. 

Skrevet (endret)
Ikkeanonymnok skrev (40 minutter siden):

Ja sant det. Greit å ha noen over så lang periode som du blir trygg på. 

Jeg tror ikke mine heller kjeder seg. De ler masse av det jeg sier selvom ikke jeg ler. Har sagt at det går fint at de ler. Jeg har 3 stk jeg kjenner men 1 som er hovedkontakten så de andre treffer jeg kun dersom nr 1 er syk eller de andre vil være med meg. Den ene hadde jeg først men så ble hun syk, så fikk jeg en ny også ble hun også syk og så fikk jeg enda en ny. Hun har jeg enda. De to andre er friske igjen. Så de har alle 3 sagt at nå kommer de til å krangle om meg fordi de liker meg så godt. Litt rart å høre det, jeg forstår det ikke. Men glad for at jeg har 3 som jeg takler å møte. 

Ja sånt er rart å høre. :) Jeg har fått høre fra både behandlere, miljøpersonell, de ansatte i rusbehandling og de fra kommunen at "jeg treffer noe hos de" eller har en plass i hjertet dems osv. Så kom BET og skrev i epikrisen at jeg FÅR folk til å ville ta vare på meg som om jeg har en manipulerende adferd eller noe. Det reagerte heldigvis min behandler på for jeg er bare meg rett fram. Slik du nok er med dine. 

Mulig han selv ble trigget til å ville ta vare på meg også stigmatiserte han meg automatisk til at jeg har en bevisst væremåte for å få helsepersonell til å ville gi meg omsorg. Framfor å reflektere rundt at kanskje er jeg bare til tross for mine destruktive greier og til tider turbulent liv en hyggelig og litt artig person som han likte. Hadde han forventet jeg skulle være ufyselig? Pga diagnoser jeg har?. Det plaget meg lenge at han skrev noe slikt. Men min behandler sa at det var hun ikke enig i hun opplever meg som genuin og naturlig. 

Jeg tror bare det at noen, hvis man er høflig og ordentlig i kontakten, i større grad etterlater seg avtrykk enn andre. Jeg vet ikke selv hvorfor jeg har fått såpass mange nære relasjoner i helsevesenet, hva det er jeg sier eller gjør. Men noe er det. Men det er bare sånn jeg er. Med venner også. 

Og sånn høres det ut som at det er for deg også. Det er ikke noe galt i det slik BET insinuerte. Eller skal man slutte å være seg selv? 

Endret av Glitter
Ikkeanonymnok
Skrevet
Glitter skrev (33 minutter siden):

Ja sånt er rart å høre. :) Jeg har fått høre fra både behandlere, miljøpersonell, de ansatte i rusbehandling og de fra kommunen at "jeg treffer noe hos de" eller har en plass i hjertet dems osv. Så kom BET og skrev i epikrisen at jeg FÅR folk til å ville ta vare på meg som om jeg har en manipulerende adferd eller noe. Det reagerte heldigvis min behandler på for jeg er bare meg rett fram. Slik du nok er med dine. 

Mulig han selv ble trigget til å ville ta vare på meg også stigmatiserte han meg automatisk til at jeg har en bevisst væremåte for å få helsepersonell til å ville gi meg omsorg. Framfor å reflektere rundt at kanskje er jeg bare til tross for mine destruktive greier og til tider turbulent liv en hyggelig og litt artig person som han likte. Hadde han forventet jeg skulle være ufyselig? Pga diagnoser jeg har?. Det plaget meg lenge at han skrev noe slikt. Men min behandler sa at det var hun ikke enig i hun opplever meg som genuin og naturlig. 

Jeg tror bare det at noen, hvis man er høflig og ordentlig i kontakten, i større grad etterlater seg avtrykk enn andre. Jeg vet ikke selv hvorfor jeg har fått såpass mange nære relasjoner i helsevesenet, hva det er jeg sier eller gjør. Men noe er det. Men det er bare sånn jeg er. Med venner også. 

Og sånn høres det ut som at det er for deg også. Det er ikke noe galt i det slik BET insinuerte. Eller skal man slutte å være seg selv? 

Jeg forstår ikke hvorfor de sier sånt. Mine har sagt at det er enkelte de bryr seg ekstra om, som de tenker på også utenom arbeidstid. Da blir jeg litt sånn «ikke bruk tiden din på meg» og går litt i forsvar om du skjønner? 

Merkelig å skrive at du får folk til å ville ta vare på deg. Godt behandleren reagerte på det. 
Ikke lett å si hva han tenkte på eller hva som gjorde at han skrev det. Tror nok mange i helsevesen forventer at enkelte pasienter oppfører seg på en spesifikk måte, stigmatiserende på et vis.

Jeg er også rett fram og går ikke rundt grøten. Er det noe jeg ikke vil si eller ikke svare på så sier jeg det, utenom det er det ikke noe tull. Det er viktig for meg å være ærlig og det vet de.

Ja jeg vet heller ikke hva det er som gjør at de føler det sånn. Jeg er meg selv 100% når jeg er med de, kanskje det er det de ser? 
Jeg har endel «venner», ikke nære venner men litt på grensen mellom venn og bekjentskap, nærmere bekjentskap kanskje. Uansett, er aldri meg selv med de. Må liksom drive et skuespill selvom enkelte ting selvsagt skinner gjennom uansett.

Skrevet

Jeg fikk 194. Men den var jo veldig enten eller. Det gikk liksom ikke an å være litt den ene eller andre veien.

Skrevet
påskelilje skrev (På 4.8.2023 den 10.07):

Jeg fikk 24 poeng totalt.

Skjønte ikke helt de andre tallene under, men regner med at det har med hhv språkforståelse, relasjoner, sensitivitet (?) og det siste vet jeg ikke 😄 

Language subtotal: 5

Social relatedness subtotal: 10

Sensory/motor subtotal: 6

Curcumscribed interests subtotal: 3

Den siste er avgrensede interesser. Altså, du er ikke "plaget" med få interesser 😅

Skrevet (endret)
Trine skrev (4 timer siden):

Jeg fikk 194. Men den var jo veldig enten eller. Det gikk liksom ikke an å være litt den ene eller andre veien.

Sant. De skulle hatt 4 svaralternativer. Nå har jeg glemt hvordan testen faktisk er, men det ville vært mer nøyaktig å ha uenig, litt uenig, litt enig og enig. Kanskje til og med 5. At mellom  litt uenig og litt enig så var det vet ikke. 

Men jeg mener på at RAADS ble fylt ut sammen med nevropsykologen som utredet meg også fylte jeg ut den andre på egenhånd. Husker ikke navnet på den. Den er ca 50 spørsmål og 30 poeng og opp til 50 er asperger. Jeg får 40 på den. Og som sagt 165 på RAADS og der var vel...Må sjekke..

Edit: 65+ indikerer autisme og 160 er gjennomsnitt for kvinner. Jeg skårte lavere enn man ser på gruppenivå da jeg ble testet i 2018, fortsatt godt innenfor da. Men nå når jeg gjør testen selv skårer jeg 5 poeng over gruppenivå. Rart. Det kan jo være bare fordi jeg har heller mot venstre eller høyre litt hipp som happ når jeg har vært usikker. 

Men hvorfor er det svaralternativer som kun da jeg var barn, både som voksen og barn og bare etter 16 år? Er det hvis man vokser av seg symptomene så er det ikke autisme? 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...