Gå til innhold

Tatt denne testen om asperger/autisme? Ikke den som før har vært postet


Glitter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Asperger er såkalt høytfungerende autisme. Nå skal derimot Asperger bort og puttes i samme paraply som autismespektetforstyrrelse. Noe jeg mener er uheldig. 

Det er dumt. Men et siste spørsmål sorry at jeg maser hull i hodet på deg. Bare et til. Er autisme eller asbergers medfødt? Hvis ja er det en hjerneskade? Hvis nei hvorfor har noen fått det?

Anonymkode: 9089d...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dumt. Men et siste spørsmål sorry at jeg maser hull i hodet på deg. Bare et til. Er autisme eller asbergers medfødt? Hvis ja er det en hjerneskade? Hvis nei hvorfor har noen fått det?

Anonymkode: 9089d...808

Det er medfødt ja. Det er ikke en hjerneskade, men en utviklingaforstyrrelse. Hjernen bare fungerer litt annerledes. 

Autisme kan også komme med psykisk utviklingshemning, men da er det ikke asperger. En med asperger har normal til høy IQ. 

Vet ikke hvorfor noen har fått det. Én teori er visst hvordan baby hadde det i mors liv. Men dette er absolutt ikke bevist slik jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
Glitter skrev (24 minutter siden):

Såpass. Det må være veldig frustrerende!

Absolutt. Nå kan ikke asperger medisineres så det har ikke så mye å si sånn sett men det hadde gitt meg mange svar på hvorfor jeg er som jeg er - i tillegg til traumene selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok skrev (1 minutt siden):

Absolutt. Nå kan ikke asperger medisineres så det har ikke så mye å si sånn sett men det hadde gitt meg mange svar på hvorfor jeg er som jeg er - i tillegg til traumene selvsagt. 

Ja det er nettopp det å få lov til å forstå. For meg falt mange brikker på plass da jeg fikk diagnosen og leste om den. Jeg var langt mer preget i oppveksten enn som voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Det er medfødt ja. Det er ikke en hjerneskade, men en utviklingaforstyrrelse. Hjernen bare fungerer litt annerledes. 

Autisme kan også komme med psykisk utviklingshemning, men da er det ikke asperger. En med asperger har normal til høy IQ. 

Vet ikke hvorfor noen har fått det. Én teori er visst hvordan baby hadde det i mors liv. Men dette er absolutt ikke bevist slik jeg har skjønt.

Nå lærte jeg masse. Takk! 

Anonymkode: 9089d...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med sånne tester syntes jeg. Jeg fikk 37poeng så hun som tenkte tanken på DPS tok nok grundig feil. Hun ble kraftig slått ned av de andre behandlerne da, men siden det var hun som skrev papirene og hun skriver absolutt alle tanker hun har hatt i papirene, så står det et sted at hun mistenker asberger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Kjekt med sånne tester syntes jeg. Jeg fikk 37poeng så hun som tenkte tanken på DPS tok nok grundig feil. Hun ble kraftig slått ned av de andre behandlerne da, men siden det var hun som skrev papirene og hun skriver absolutt alle tanker hun har hatt i papirene, så står det et sted at hun mistenker asberger.

37 ja! Da har man en rimelig god indikasjon. Og jeg tenker det hun så handlet om din daværende sinnstilstand. Tror du ikke?

Jeg har lurt på om det gjaldt meg også, men jeg er like mye preget på tester nå som da jeg var langt nede. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svarte veldig kjapt og ble vanskelig med enten/eller spørsmål, men basert på raske svar fikk jeg dette (har asperger diagnose)

Total:129

Language subtotal:6

Social relatedness subtotal:81

Sensory/motor subtotal:27

Circumscribed interests subtotal:15

Anonymkode: 7ee23...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Svarte veldig kjapt og ble vanskelig med enten/eller spørsmål, men basert på raske svar fikk jeg dette (har asperger diagnose)

Total:129

Language subtotal:6

Social relatedness subtotal:81

Sensory/motor subtotal:27

Circumscribed interests subtotal:15

Anonymkode: 7ee23...bcb

Synes også spørsmålene var vanskelig. Kanskje derfor det ble så mye som 165? Jeg kjenner meg ikke igjen i sterk asperger. Selv om alle som kjenner meg personlig ser at jeg har det.

For å ta et norsk uttrykk: "verden ligger for mine føtter". Dette forstår ikke jeg. Skal man tråkke på verden og ikke bry seg om andre? (Utteykket kom nettopp på TV). Jeg forstod heller ikke de engelske ordtakene. Men det er jo et annet språk.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Synes også spørsmålene var vanskelig. Kanskje derfor det ble så mye som 165? Jeg kjenner meg ikke igjen i sterk asperger. Selv om alle som kjenner meg personlig ser at jeg har det.

Ja en må enten runde opp eller runde ned når de holder på sånn, så blir nok litt avhengig av personlighet hvordan en "avrunder", men er vel ment som en rask indikasjon bare antar jeg og ikke en "styrketest"

Anonymkode: 7ee23...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja en må enten runde opp eller runde ned når de holder på sånn, så blir nok litt avhengig av personlighet hvordan en "avrunder", men er vel ment som en rask indikasjon bare antar jeg og ikke en "styrketest"

Anonymkode: 7ee23...bcb

Jeg både rundet ned og opp. Alt ettersom hva jeg tenkte ble rett.

Men Bøe absolutt overrasket over resultatet

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (2 timer siden):

Denne testen er en av de man tar når man utredes. Jeg fikk 165 som indikerer tydelig grad av asperger. Litt overrasket da jeg anser meg som mildt rammet. 

https://embrace-autism.com/raads-r/

Jævlig stygg test som ikke tillater en å svare i grader. Altså alt er jo ikke enten eller. 

Anonymkode: f951c...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
Glitter skrev (3 timer siden):

Denne testen er en av de man tar når man utredes. Jeg fikk 165 som indikerer tydelig grad av asperger. Litt overrasket da jeg anser meg som mildt rammet. 

https://embrace-autism.com/raads-r/

Du fremstår absolutt ikke autistisk her. 
Jeg måtte prøve den selv og fikk en score på 53. 
 

50  Some autistic traits, but likely not      autistic (yet some autistic people score as low as 44).
65 The minimum score at which autism is considered

 

Mellom 50 og 65 da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jævlig stygg test som ikke tillater en å svare i grader. Altså alt er jo ikke enten eller. 

Anonymkode: f951c...6df

Jeg husker ikke hvordan den norske utgaven var, men vil tro den var lik. Skjønner hva du mener. 

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Du fremstår absolutt ikke autistisk her. 
Jeg måtte prøve den selv og fikk en score på 53. 
 

50  Some autistic traits, but likely not      autistic (yet some autistic people score as low as 44).
65 The minimum score at which autism is considered

 

Mellom 50 og 65 da.. 

Det er jo interessant da. Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (2 timer siden):

Fikk 12

Ikke mye autistisk! Hehe. 

Hausakljuv skrev (1 time siden):

Fikk 138. Jeg er ikke overrasket.

Har du diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (20 minutter siden):

Jeg husker ikke hvordan den norske utgaven var, men vil tro den var lik. Skjønner hva du mener. 

Det er jo interessant da. Hva tenker du om det?

At min såkalte autisme kanskje er noe annet enn medfødt. Kanskje unnvikende pf (kan forveksles med asd), kanskje det var depresjonen som forsterket de autistiske trekkene, kanskje det er asd, men at dette er mulig å trene bort med å ha noe å gå til hver dag. 
Jeg tenker også at det ikke er alt forskerne vet enda. Kanskje det finnes autisme man kan bli kvitt. 
 

Jeg tenker også at det er mye såkalte vanlige folk gjør som vil komme inn under autisme. Hvor skal grensen gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (2 timer siden):

Du fremstår absolutt ikke autistisk her. 
Jeg måtte prøve den selv og fikk en score på 53. 
 

50  Some autistic traits, but likely not      autistic (yet some autistic people score as low as 44).
65 The minimum score at which autism is considered

 

Mellom 50 og 65 da.. 

tror du er feildiagnostisert.

Anonymkode: e58e4...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

tror du er feildiagnostisert.

Anonymkode: e58e4...5c1

Hva tror du jeg har da?

Jeg kjenner alle autismetrekkene som barn da. Særinteresser, få interesser, ingen int for andre, skjønte ikke sosiale koder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...