Gå til innhold

Tatt denne testen om asperger/autisme? Ikke den som før har vært postet


Glitter

Anbefalte innlegg

Glitter skrev (På 12.8.2023 den 10.54):

Ja det stod under informasjon om testen at det var gjennomsnittet. 

Ja, det kan jo kanskje være derfor. Det var en test der om hvor mye man maskerer også og der scorte jeg høyt også. 

Ja det gav mening. Tror kanskje det kan gjelde meg. For det er ting i det daglige som jeg har lært å tilpasse meg etter slik at jeg ikke tenker sånn på det lenger. 

Herregud, jeg glemte å svare 🙈 Jeg bare lurte på om det var gjennomsnittet for damer eller damer med asperger. Det var sikkert egentlig veldig opplagt.

Jeg mener det sto 2 poeng hvis det var før fylte 16 og 1 poeng hvis det var kun etter. Men på noen av spørsmålene gir jo egentlig ikke det mening. Men det gir jo heller ikke mening at "aldri" var 0 poeng og både før og etter var 3 poeng. Nå husker jeg hvorfor jeg glemte å svare. Jeg prøvde å se logikken før jeg svarte 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte å ta testen, men ble frustrert over at den var så svart/hvitt. Det er jo ikke sånn at ENTEN er jeg sånn hele tiden eller så er jeg ALDRI sånn. Siden det ikke var noen "noen ganger"-alternativer så visste jeg ikke hva jeg skulle svare på flere av dem. Så jeg ga opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (1 time siden):

Herregud, jeg glemte å svare 🙈 Jeg bare lurte på om det var gjennomsnittet for damer eller damer med asperger. Det var sikkert egentlig veldig opplagt.

Jeg mener det sto 2 poeng hvis det var før fylte 16 og 1 poeng hvis det var kun etter. Men på noen av spørsmålene gir jo egentlig ikke det mening. Men det gir jo heller ikke mening at "aldri" var 0 poeng og både før og etter var 3 poeng. Nå husker jeg hvorfor jeg glemte å svare. Jeg prøvde å se logikken før jeg svarte 😂

Tror nok det var gjennomsnittet av damer med asperger. Skulle ikke gi mening at gjennomsnittet blant damer generelt er innenfor autismespekteret. 😛

Ja var ikke alt som gav mening. 

Vhanja skrev (13 minutter siden):

Jeg begynte å ta testen, men ble frustrert over at den var så svart/hvitt. Det er jo ikke sånn at ENTEN er jeg sånn hele tiden eller så er jeg ALDRI sånn. Siden det ikke var noen "noen ganger"-alternativer så visste jeg ikke hva jeg skulle svare på flere av dem. Så jeg ga opp.

Jo den er litt svart/hvitt, men så er mange med asperger ganske svart/hvitt da. :) For meg var det å lære å se nyanser en hel utdanning. :) Og jeg tror testen er utformet slik for å finne et klart skille mellom nevrotypiske og aspergere. Hvis man har av og til, en sjelden gang i riktig situasjon osv så er det mer vanskelig å skille. Poenget er jo å fange opp de som er sånn og sånn. Ikke bare de som av og til tenker og føler sånn. For alle er innimellom litt "autistisk" uten at det er en diagnose involvert. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Jo den er litt svart/hvitt, men så er mange med asperger ganske svart/hvitt da. :) For meg var det å lære å se nyanser en hel utdanning. :)

Men spørsmål som f.eks.

 Others consider me odd or different.
 

Ja, noen gjør det. Men mange ikke. Så jeg kan ikke svare "Never true". Men hvis jeg svarer et av "True"-alternativene så høres det ut som om det er en vanlig ting at folk anser meg som rar/annerledes. Og det er ikke nødvendigvis sant.

Slik er det på nesten alle spørsmålene. Det er nesten ingen hvor jeg kan huke av for "Never true", men det betyr ikke at det er noe som nødvendigvis stemmer ofte. Noe stemmer ofte, noe stemmer av og til, noe en sjelden gang - veldig få stemmer aldri. 

Så da aner jeg ikke hva som blir riktig å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Men spørsmål som f.eks.

 Others consider me odd or different.
 

Ja, noen gjør det. Men mange ikke. Så jeg kan ikke svare "Never true". Men hvis jeg svarer et av "True"-alternativene så høres det ut som om det er en vanlig ting at folk anser meg som rar/annerledes. Og det er ikke nødvendigvis sant.

Slik er det på nesten alle spørsmålene. Det er nesten ingen hvor jeg kan huke av for "Never true", men det betyr ikke at det er noe som nødvendigvis stemmer ofte. Noe stemmer ofte, noe stemmer av og til, noe en sjelden gang - veldig få stemmer aldri. 

Så da aner jeg ikke hva som blir riktig å velge.

Kan du ikke bare ta testen som alle andre har gjort i tråden? Herregud. 

Anonymkode: 9089d...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Men spørsmål som f.eks.

 Others consider me odd or different.
 

Ja, noen gjør det. Men mange ikke. Så jeg kan ikke svare "Never true". Men hvis jeg svarer et av "True"-alternativene så høres det ut som om det er en vanlig ting at folk anser meg som rar/annerledes. Og det er ikke nødvendigvis sant.

Slik er det på nesten alle spørsmålene. Det er nesten ingen hvor jeg kan huke av for "Never true", men det betyr ikke at det er noe som nødvendigvis stemmer ofte. Noe stemmer ofte, noe stemmer av og til, noe en sjelden gang - veldig få stemmer aldri. 

Så da aner jeg ikke hva som blir riktig å velge.

Jeg redigerte innlegget mitt etter du siterte det og da skrev jeg litt om hva jeg tror angående det. 

Jeg tror de legger opp til at det skal være så klare skiller at "av og til av noen" ikke er relevant. Det er om man generelt sett blir ansett som rar. Så gir de kun veldig tydelige og avgrensede svaralternativer slik at man tvinges til å ta et tydelig valg framfor å nyansere det. 

Jeg klarer å se nyanser selv, men når jeg vet hvordan jeg i store trekk er så påvirker det meg til å svare i en viss retning enten det er mot eller fra asperger. 

De bruker denne testen under utredning av asperger så det er nok en mening bak det som er svart/hvite svar. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg redigerte innlegget mitt etter du siterte det og da skrev jeg litt om hva jeg tror angående det. 

Jeg tror de legger opp til at det skal være så klare skiller at "av og til av noen" ikke er relevant. Det er om man generelt sett blir ansett som rar. Så gir de kum veldig tydelige og avgrensede svaralternativer slik at man tvinges til å ta et tydelig valg framfor å nyansere det. 

Så redigeringen nå.

Ja, var nettopp det jeg også tenkte. De fleste har jo noen av disse trekkene noen ganger. Så det blir vel mer riktig å svare "True" hvis det er noe som er vanlig i livet, ikke bare noe som skjer en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Så redigeringen nå.

Ja, var nettopp det jeg også tenkte. De fleste har jo noen av disse trekkene noen ganger. Så det blir vel mer riktig å svare "True" hvis det er noe som er vanlig i livet, ikke bare noe som skjer en sjelden gang.

Det er slik jeg har tolket det selv. Når jeg har svar 1, 2, 3 og 4 så må jeg svare det som passer best i mitt liv. Selv om et mer riktig svar ville vært 2,6637. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk:

image.png.c980bde8ef17e6aea01f01662c7c16a1.png

Og da svarte jeg "True" eller "Never" alt etter hva som var vanligst.

Ja. Ifølge RAADS er du innenfor det autistiske, såvidt, men under en utredning for autisme så utføres flere tester og intervjuer enn kun RAADS og det er totalen som bekrefter eller avkrefter en diagnose. RAADS gir kun en indikasjon og alt ettersom hvor høy eller lav scoren er så vil en nevropsykolog bygge på det. 

Så at du fikk 68 på RAADS betyr ikke at du har autisme bare fordi cut of der er 65. Det betyr at du kan ha autisme, men at videre tester vil være nødvendig. Og som testen sier gjennomsnittlig poeng på kvinner med asperger er 160. Men så scorer selvsagt noen under gjennomsnittet og om de får diagnosen eller ei avhenger av de andre testene. Utredning for autisme er veldig mye mer enn én test som tar 15-20 min. Det kan like gjerne være at du er ganske introvert og er litt sær. Asperger er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse og det ligger i det at en har hatt betydelige problemer i oppvekst og ungdomsår. Så klarer noen å tilegne seg bedre sosiale ferdigheter, mens de som er hardt rammet klarer det ikke. 

Til sammenligning så fikk jeg 165 og jeg er jo i grunn ansett som høytfungerende. Jeg tror jeg fikk høyere score nå enn da jeg ble utredet for da lå jeg litt under gruppenivå. Man kan jo bare spekulere i hvorfor. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (5 minutter siden):

Ja. Ifølge RAADS er du innenfor det autistiske, såvidt, men under en utredning for autisme så utføres flere tester og intervjuer enn kun RAADS og det er totalen som bekrefter eller avkrefter en diagnose. RAADS gir kun en indikasjon og alt ettersom hvor høy eller lav scoren er så vil en nevropsykolog bygge på det. 

Så at du fikk 68 på RAADS betyr ikke at du har autisme bare fordi cut of der er 65. Det betyr at du kan ha autisme, men at videre tester vil være nødvendig. Og som testen sier gjennomsnittlig poeng på kvinner med asperger er 160. Men så scorer selvsagt noen under gjennomsnittet og om de får diagnosen eller ei avhenger av de andre testene. Utredning for autisme er veldig mye mer enn én test som tar 15-20 min. Det kan like gjerne være at du er ganske introvert og er litt sær. Asperger er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse og det ligger i det at en har hatt betydelige problemer i oppvekst og ungdomsår. Så klarer noen å tilegne seg bedre sosiale ferdigheter, mens de som er hardt rammet klarer det ikke. 

Til sammenligning så fikk jeg 165 og jeg er jo i grunn ansett som høytfungerende. Jeg tror jeg fikk høyere score nå enn da jeg ble utredet for da lå jeg litt under gruppenivå. Man kan jo bare spekulere i hvorfor. 

Jeg tror ikke jeg er autistisk. Det er mange typiske ting med autisme jeg ikke kjenner meg igjen i, i det hele tatt. 

Samtidig har jeg helt klart enkelte autistiske trekk, det kan være de som slo ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (9 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg er autistisk. Det er mange typiske ting med autisme jeg ikke kjenner meg igjen i, i det hele tatt. 

Samtidig har jeg helt klart enkelte autistiske trekk, det kan være de som slo ut.

Ja, er nettopp det som er. Autismespekteret er stort alt fra de som absolutt ikke har det til de som har flere trekk, men ikke nok til diagnose, til de som har diagnosen, men har færre symptomer enn de fleste med autisme og helt opp til de som er svært sterkt preget. Det er jo hvor mange og gjennomgripende trekk man har som teller. :) Som at man ikke nødvendigvis merker det i samtale med meg bortsett fra lite øyekontakt. Man må kjenne meg og mine mønster over tid for å se det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 12.8.2023 den 14.16):

Åja haha jeg skjønte virkelig ikke den med armen. Nå husker jeg ikke helt hva ordtaket var, men nei det gav ingen mening for meg. 

Ja ikke sant. En psykiater fikk en spontan latter når jeg sa noe sarkastisk tror jeg med bruk av hermetegn for å forsterke det jeg sa. Han sa han lo for jeg har jo asperger og vi har jo problemer med å skjønne sarkasme også bruker jeg det selv. 😛 Men jeg klarer jo å bruke ironi og sarkasme. Jeg bare oppfatter ikke alltid når andre bruker det eller jeg kan bli usikker og må spørre om de mente det. Da ler de ofre av meg og sier nei jeg var sarkastisk. Men litt rart at en riktignok nyutdannet psykiater ikke skjønner at selv om man har problemer med å oppfatte sarkasme og ironi hos andre så kan man, i hvert fall hvis man er høytfungerende autist skjønne hva sarkasme og ironi er og også kunne bruke det. Klarer du å bruke det? 

Jeg lurer på om det uttrykket han tråkket i salaten er like ulogisk og meningsløst for nevrotypiske? Eller kanskje de ikke en gang reflekterer rundt hvor ulogisk det er. Det må liksom gi mening eller ha en logisk betydning. Hvis det ikke har det så stiller jeg spørsmål ved det. Eksen min kalte meg to ting pølseline og puseline. Førstnevnte er logisk da jeg har litt pølsefingre og det sa jeg da vi var på date. Puseline er litt rart da jeg ikke skjønner hva en katt har med meg å gjøre. 😛 Skjønner i hvert fall ikke "æ tar med kveita" har med meg å gjøre. 😛 Kanskje hvis jeg hadde vært flatbrystet, formløs og likte å svømme. Men det er bare ikke noe med kveite som har med meg å gjøre. Skulle jeg gitt han et dyr som kallenavn så hadde det vært elefanten for han er to meter høy og over hundre kg. Hadde jo vært helt ulogisk om jeg kalte han for en vaskebjørn. Vaskebjørn ja, hva er greia med det? Vasker de seg selv veldig mye? Burde heller hete klatrebjørn for den lever livet i trærne. 

Er alt dette gjenkjennbart eller er jeg rar? 😛

Det er veldig gjenkjennbart :lol: et utrykk jeg alltid har stusset over er "is i magen". Jeg har aldri skjønt hva is i magen har med å være rolig og avbalansert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hattifnattus skrev (1 minutt siden):

Det er veldig gjenkjennbart :lol: et utrykk jeg alltid har stusset over er "is i magen". Jeg har aldri skjønt hva is i magen har med å være rolig og avbalansert? 

Ja det er i grunn sant. Kanskje fordi frossent vann er i ro? Eneste jeg ser for meg. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (27 minutter siden):

Ja det er i grunn sant. Kanskje fordi frossent vann er i ro? Eneste jeg ser for meg. 😛

Der sa du noe, eller fordi man legger noe på is( f.eks i en fryser) når man skal vente til å bruke det til senere? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (19 minutter siden):

Der sa du noe, eller fordi man legger noe på is( f.eks i en fryser) når man skal vente til å bruke det til senere? 🤔

Hm ja det kan det også være. Så er jo spørsmålet om den frasen er veldig gammel. Kom den før eller etter fryserens inntog på markedet. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...