Gå til innhold

Hva tror du om etter døden-opplevelser?

Anbefalte innlegg

Hva tenker du?

Ingen fasit. Det ene er ikke mer riktig enn det andre. Det som er sikkert, er at vi mennesker har en bevissthet om at vi skal dø, og derfor har vi også forsøkt å finne svar på hva vi har i vente. Men det er viktig å respektere at vi har ulike meninger og tanker rundt dette, tenker jeg, og også at noen tenker det er bedre å fokusere på livet her å nå.

Jeg oppretter denne tråden mest for å ikke spore mer enn 180 gr. av fra Donorkort-tråden... 🤔 Håper det er OK 🤝

Endret av Eva Sofie
  • Eva Sofie endret tittelen til Hva tror du om etter døden-opplevelser?

Fortsetter under...

Her er sitat av innlegget fra tråden om Donorkort der det begynte etter hvert å bytte emne over på hva skjer etter døden etc. Tittelen på denne tråden ble litt uheldig formulert i farten, og den kunne for så vidt ha rommet mer, men jeg mener at å diskutere religion og tro bør en være varsom med. Også når det gjelder tanker rundt hva som skjer etter døden, er det viktig å respektere hverandres meninger.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du mener når man dør eller når man er død? For når man er død så har sjelen gått til himmelen sies det. Det liker jeg å tro. 

Anonymkode: 95362...e8b

Jeg tenker at om vi mennesker finner en forklaring som gjør at tanken på at vi en dag skal dø, blir lettere å leve med, har det oppnådd sin funksjon. Enten det er en evig stille søvn, å bli engel, at sjelen går opp til himmelen, at man blir tilgitt alle sine synder, at en kommer til Paradis m.fl. 

Hvorfor noen med nær døden-opplevelser i blant kan fortelle om de samme erfaringene, som i mange tilfeller kan endre deres syn på livet fullstendig... Mange knytter det til religion, og det er OK om det gir mening for de tenker jeg, men jeg selv tror det har en medisinsk/psykologisk forklaring. Det hadde vært interessant å vite om andre fra andre kulturer, språk, religion etc. har de samme erfaringene.

Endret av Eva Sofie

Jeg er faktisk redd for å dø nettopp fordi jeg ikke vet hva som venter meg. Jeg har blitt så mye skremt med onde og snille ånder gjennom hele livet at jeg er redd. Jeg vet ikke hva jeg skal tro på. Men jeg prøver å tenke at det er som før vi ble født.

Endret av Hurja
AnonymBruker
Hurja skrev (47 minutter siden):

Jeg er faktisk redd for å dø nettopp fordi jeg ikke vet hva som venter meg. Jeg har blitt så mye skremt med onde og snille ånder gjennom hele livet at jeg er redd. Jeg vet ikke hva jeg skal tro på. Men jeg prøver å tenke at det er som før vi ble født.

Hva mener du med onde og snille ånder? Er det onde og snille mennesker du mener, eller faktiske ånder? På hvilken måte merker du at det er ånder? 

Anonymkode: f26db...b0c

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (4 timer siden):

Her er sitat av innlegget fra tråden om Donorkort der det begynte etter hvert å bytte emne over på hva skjer etter døden etc. Tittelen på denne tråden ble litt uheldig formulert i farten, og den kunne for så vidt ha rommet mer, men jeg mener at å diskutere religion og tro bør en være varsom med. Også når det gjelder tanker rundt hva som skjer etter døden, er det viktig å respektere hverandres meninger.

Jeg tenker at om vi mennesker finner en forklaring som gjør at tanken på at vi en dag skal dø, blir lettere å leve med, har det oppnådd sin funksjon. Enten det er en evig stille søvn, å bli engel, at sjelen går opp til himmelen, at man blir tilgitt alle sine synder, at en kommer til Paradis m.fl. 

Hvorfor noen med nær døden-opplevelser i blant kan fortelle om de samme erfaringene, som i mange tilfeller kan endre deres syn på livet fullstendig... Mange knytter det til religion, og det er OK om det gir mening for de tenker jeg, men jeg selv tror det har en medisinsk/psykologisk forklaring. Det hadde vært interessant å vite om andre fra andre kulturer, språk, religion etc. har de samme erfaringene.

Det blir trøst å tenke at det kun er skallet igjen når døden har inntruffet. Men hva som skjer er det som du sier ingen som vet. Jeg tror og det har mye å si hvordan døden oppstår. Om det er en gammel person som sovner inn på sykehjemmet eller det er en som har hengt seg. Med at sjelen går til himmelen trenger ikke bety religion men at man finner en trøst i at personen er borte? 

Anonymkode: e3d3c...0b7

Jeg tror det er som før vi ble født, et totalt ingenting. Ingen bevissthet, smerter eller bekymringer, ingen sanselige opplevelser i det hele tatt. 

"Nær døden"-opplevelser forteller om erfaringer fra bevisstløshet, koma o.l. Det er ikke det samme som den døden vi ikke kan vekkes fra. De fleste som har vært klinisk døde en stund pga. hjertestans (Ståle Solbakken m.fl.), har ingen opplevelse av tid eller hendelser, de forteller stort sett at alt ble svart inntil de våknet igjen, som når man er i narkose.

Jeg tar gjerne en positiv overraskelse på den andre siden, men jeg tror på ingen måte at det som venter der, har noe med hva vi har trodd på, hvordan vi har levd eller hvordan vi døde å gjøre. Jeg tror det er et evig mørke. Det er livet vi lever nå, som betyr noe. Og det går altfor fort. 

Annonse

Jeg er usikker, men tror vel som oftest at det ikke skjer noe som helst etter døden. Jeg kan også tro.på reinkarnasjon. Det står mellom de alternativene. Jeg tenker ikke alt for mye på det. Tenker jeg på det å dø, så er det hva jeg vil miste som kan plage meg. Ikke hva jeg går til. 

Endret av Kashmir
Worriesome Plenty 2

Jeg satser på at det blir som før unnfangelsen. Ingen ting.

Men jeg har hørt enkelte si at det kan være vi er fanget i en tids loop og lever det samme livet om og om igjen. Det ville jo være grusomt. Men jeg tror ikke drt.

Annonse

kupton skrev (42 minutter siden):

Det tror jeg ikke på. Men jeg har sterk tro på før døden-opplevelser.

Vet du, eller har du hørt noe mer, om hva som gjør at noen har sterke opplevelser under før døden-opplevelser? Hva det skyldes? Det hadde passet inn i mitt verdensbilde at en fant et vitenskapelig svar på det... Jeg har for et par års tid siden hørt et intervju med en diakon/prest ved et sykehus i Oslo, som i nærmere 30 år har hatt samtaler med pasienter etter hjertestans, og en del av de hadde en del mer å fortelle enn hvordan det er å ligge i koma eller å få narkose, dvs. en kortvarig søvn. Mens en annen del opplevde det som @laban beskriver. Igjen, er ikke det ene mer eller mindre rikttig enn det andre...

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Ref det jeg sa om forskning eller brukes til forskning har jeg funnet ut dette ikke gjøres med relativt unge personer altså mennesker under 70 år minst. Så for oss som ønsker dette er dette altså ikke mulig. 

Hurja skrev (4 timer siden):

Huff da... Det forstår jeg at gjør deg usikker. Det er flere tanker jeg kunne ha delt her, men lar være.

Gir deg en styrkeklem - håper du har noen du kan snakke åpent med om dette...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ref det jeg sa om forskning eller brukes til forskning har jeg funnet ut dette ikke gjøres med relativt unge personer altså mennesker under 70 år minst. Så for oss som ønsker dette er dette altså ikke mulig. 

Joda, jeg har tenkt å bli godt over 70 år. Du får passe på å bli gammel nok du også...

Fra spøk til alvor, så kan jeg forstå det etiske i at de bruker i hovedsak såkaldt "eldre mennesker"

Eva Sofie skrev (21 minutter siden):

Huff da... Det forstår jeg at gjør deg usikker. Det er flere tanker jeg kunne ha delt her, men lar være.

Gir deg en styrkeklem - håper du har noen du kan snakke åpent med om dette...

DeL de gjerne på pm om du vil 😄

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (28 minutter siden):

Joda, jeg har tenkt å bli godt over 70 år. Du får passe på å bli gammel nok du også...

Fra spøk til alvor, så kan jeg forstå det etiske i at de bruker i hovedsak såkaldt "eldre mennesker"

Obs. Formulerte meg feil ser jeg. Mente at det var eldre mennesker som kunne velge dette. Jeg håper jeg blir 70 minst. Takk for rettingen. Jo det etiske er at det skal ha vært et levd liv slik jeg har forstått det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...