Gå til innhold

Jeg tåler veldig dårlig at livet skal styres av andre

Anbefalte innlegg

Å holde avtaler er viktig, og å fylle plikter er viktig. Vi har godt av å ha plikter. Men når det blir sånn at det nærmest skal bestemmes hvordan du skal leve, tåler jeg det ikke! 
Samfunnet er tilrettelagt for ett type menneske. For meg passer ikke denne kalenderen. Problemet kan være at min kalender ikke passer inn i majoriteten sin kalender, og da vil jo hele mitt liv dreie seg om å rette meg etter dem. Null frihet. 
Jeg har ikke fått noe endelig svar, men bare får litt nerver, og blåser ut her i stedet for å la det koke inni meg.

Anonymkode: 0297d...576

Fortsetter under...

Jeg er ikke enig med deg i at samfunnet er tilrettelagt for ett type menneske. 

Man har 8-16 jobb for de som trives med å stå opp tidlig. Man har skiftarbeid/kveldsjobb/nattevakt for de som vil starte senere.

Man kan jobbe 8-16, jobbe uker av og på f.eks offshore, jobbe mye i 6 måneder som fisker og reise noen måneder etterpå osv. Det er mange ulike varianter av jobbing alt etter hva som passer en selv.

Man kan bo midt i byen, i utkanten eller mer "på landet" eller ut i skogen. Man kan bo i liten hybel eller stort hus. Man kan tilbringe mesteparten av tiden alene eller være sosial og bli med på masse ting. Man kan bedrive fritiden med nærmest hva-som-helst av interesser, enten det er å feste, sitte på kafe med masse folk, gå fjellturer, lese bøker alene, strikke, perle, pusle, trene, jogge osv osv osv.

Problemet er nesten omvendt for tiden - vi har FOR mange muligheter. Det gjør at en del føler på at uansett hva de velger så er de veldig bevisst at det er mye de går glipp av, alle alternativene de ikke velger.

Vhanja skrev (24 minutter siden):

Jeg er ikke enig med deg i at samfunnet er tilrettelagt for ett type menneske. 

Man har 8-16 jobb for de som trives med å stå opp tidlig. Man har skiftarbeid/kveldsjobb/nattevakt for de som vil starte senere.

Man kan jobbe 8-16, jobbe uker av og på f.eks offshore, jobbe mye i 6 måneder som fisker og reise noen måneder etterpå osv. Det er mange ulike varianter av jobbing alt etter hva som passer en selv.

Man kan bo midt i byen, i utkanten eller mer "på landet" eller ut i skogen. Man kan bo i liten hybel eller stort hus. Man kan tilbringe mesteparten av tiden alene eller være sosial og bli med på masse ting. Man kan bedrive fritiden med nærmest hva-som-helst av interesser, enten det er å feste, sitte på kafe med masse folk, gå fjellturer, lese bøker alene, strikke, perle, pusle, trene, jogge osv osv osv.

Problemet er nesten omvendt for tiden - vi har FOR mange muligheter. Det gjør at en del føler på at uansett hva de velger så er de veldig bevisst at det er mye de går glipp av, alle alternativene de ikke velger.

Enig med deg. Det er enormt mange muligheter. Ser at mine tre unge voksne finner det vanskelig å velge ulike livsvalg, bl.a. pga dette... Men godt mulig at en hovedgrunn er at de ønsker en annen hverdag enn jobb 8-16, slik ts beskriver, og bruker tid på å finne ut av dette.

Du må slutte å bry deg om å følge regler andre lager da. Hvis du føler deg presset inn i et mønster så er det din jobb å bryte ut av det. Ditt valg om du ikke vil innrette deg i noe som ikke passer deg. 

Du står egentlig helt fritt til å gjøre hva du vil, men du må sikkert tåle  misbilligelse, skrått blikk og sikkert kritikk fra andre. Da er det opp til deg hvordan du tar det- om det er urettferdig eller ei. 

Det koster litt å skille seg ut. Dessverre får jeg kanskje si. 

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Du må slutte å bry deg om å følge regler andre lager da. Hvis du føler deg presset inn i et mønster så er det din jobb å bryte ut av det. Ditt valg om du ikke vil innrette deg i noe som ikke passer deg. 

Du står egentlig helt fritt til å gjøre hva du vil, men du må sikkert tåle  misbilligelse, skrått blikk og sikkert kritikk fra andre. Da er det opp til deg hvordan du tar det- om det er urettferdig eller ei. 

Det koster litt å skille seg ut. Dessverre får jeg kanskje si. 

Alle med sterke personligheten som det flere her har skiller seg ut :) da går det enten bra eller ikke så bra, noen ganger. Tilslutt vil jeg trekke frem noe svært viktig du nettopp sa i en annen tråd. Ingen vet hvordan andre har det. Viktig poeng :) Med ønske om en bra dag til alle :) 

Anonymkode: 886f2...80f

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle med sterke personligheten som det flere her har skiller seg ut :) da går det enten bra eller ikke så bra, noen ganger. Tilslutt vil jeg trekke frem noe svært viktig du nettopp sa i en annen tråd. Ingen vet hvordan andre har det. Viktig poeng :) Med ønske om en bra dag til alle :) 

Nei, ingen vet det, og jeg er helt enig i at det er flere tilsynelatende ihvertfall- sterke personligheter her inne. Det er kanskje derfor det blir litt.. opphetede diskusjoner iblant. Forhåpentligvis lærer vi av det..

Endret av Kashmir

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Å holde avtaler er viktig, og å fylle plikter er viktig. Vi har godt av å ha plikter. Men når det blir sånn at det nærmest skal bestemmes hvordan du skal leve, tåler jeg det ikke! 
Samfunnet er tilrettelagt for ett type menneske. For meg passer ikke denne kalenderen. Problemet kan være at min kalender ikke passer inn i majoriteten sin kalender, og da vil jo hele mitt liv dreie seg om å rette meg etter dem. Null frihet. 
Jeg har ikke fått noe endelig svar, men bare får litt nerver, og blåser ut her i stedet for å la det koke inni meg.

Hadde du vært mitt barn, hadde jeg vært streng og sagt noe sånt. Tilpass deg samfunnet og fokuser på det positive. Det går ofte ikke bra med de som ikke vil tilpasse seg. Man må yte for å nyte. 

Jeg ville sagt mye mer også, men dette var i korte trekk. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvem er det som gir deg plikter?  Selvfølgelig er det viktig å ta hensyn til andre, men jeg forstår ikke problematikken her.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Flytt til en koie i skogen og klar deg selv, så slipper du at andre skal styre deg. OBS! Det er ikke lov å sende vippskrav til mor!

Anonymkode: a11b8...641

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flytt til en koie i skogen og klar deg selv, så slipper du at andre skal styre deg. OBS! Det er ikke lov å sende vippskrav til mor!

Anonymkode: a11b8...641

Så slem dere er mot ts. Ts har ikke avgitt et eneste svar til dere i denne tråden til opplysning. Ts, ikke hør på sånne kommenterer. 

Savannah skrev (32 minutter siden):

Hvem er det som gir deg plikter?  Selvfølgelig er det viktig å ta hensyn til andre, men jeg forstår ikke problematikken her.

Hen føler seg presset til å være som "alle andre". Syns det var lett å skjønne det.

Og her ee jo den klare beskjeden fra de fleste i tråden at det er akkurat hva hen bør gjøre. Å tilpasse seg.

Jeg syns heller folk må få være outsidere hvis de vil. Det skader jo ingen og er vel egentlig litt deilig også- at noen velger å gå sin egen vei..? 

Endret av Kashmir
Nicklusheletida
Kashmir skrev (33 minutter siden):

Hen føler seg presset til å være som "alle andre". Syns det var lett å skjønne det.

Og her ee jo den klare beskjeden fra de fleste i tråden at det er akkurat hva hen bør gjøre. Å tilpasse seg.

Jeg syns heller folk må få være outsidere hvis de vil. Det skader jo ingen og er vel egentlig litt deilig også- at noen velger å gå sin egen vei..? 

Jada, det er lov til å være outsidere, men man kan ikke vente at samfunnet eller andre skal ta vare på en. 

Annonse

Nicklusheletida
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med å ta vare på? 

Jeg mener at hvis en ønsker sin helt egen kalender, så er det helt ok det hvis en greier å jobbe, tjene penger, skaffe seg mat og tak over hodet på EGEN hånd. 

Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Jeg mener at hvis en ønsker sin helt egen kalender, så er det helt ok det hvis en greier å jobbe, tjene penger, skaffe seg mat og tak over hodet på EGEN hånd. 

Tjene penger ja. Jeg regner jo med at alle forstår at de må ha penger for å skaffe seg bosted og mat?  

Nicklusheletida skrev (7 minutter siden):

Hva vet du om ts ikke kan det? Ts har ikke opplyst noe som skulle tilsi at hen ikke kan det. For alt du vet kan ts være på din alder så jeg synes du er nedlatende i ts sin tråd. 

Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg forsto ikke hvem presset henne til det.  Om det skader noen å være utenfor kan diskuteres.  Presset jeg følte i perioder av livet kom mest innenfra.

Savannah skrev (1 minutt siden):

Jeg forsto ikke hvem presset henne til det.  Om det skader noen å være utenfor kan diskuteres.  Presset jeg følte i perioder av livet kom mest innenfra.

Jeg vet ikke hvorfor dere er to som ser at det kan være negativt å være outsider?  Det blir snakk om at de ikke må forventes å bli tatt vare på og at det kan være skadelig? 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så lenge du forventer å få noe fra andre, må du til en viss grad tilpasse deg og bidra. Når man klarer seg helt selv, økonomisk og på andre måter, står man i stor grad fritt til å bestemme selv. Men skal man jobbe eller gå på skole, må man jo tilpasse seg reglene der. Også selvstendige næringsdrivende er nødt til å tilpasse seg samfunnet og andre på mange måter.

Skal man være fullstendig fri som fuglen må man antakelig flytte i telt i skogen og være helt selvberget. Da kan man jo ikke forvente noe som helst fra andre eller fra samfunnet. Høres nokså stusslig ut, synes jeg.

Endret av Ekstra
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorfor dere er to som ser at det kan være negativt å være outsider?  Det blir snakk om at de ikke må forventes å bli tatt vare på og at det kan være skadelig? 

Jeg har da vitterlig ikke sagt at det er negativt å være outsider i alle sammenheng.  Det er selvfølgelig negativt ikke å følge lov og regler der hvor du bor, men noen ganger gjøres det opprør, ellers ville verden ikke gå videre.

Jeg er ikke outsider, men har ikke alltid fulgt uskrevne regler i samfunnet.  Jeg har gjort mitt opprør og etterhvert oppdaget jeg at det var bare helt greit.  Det betyr ikke at jeg har brutt lov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...