Gå til innhold

Hvis det er mistanke om at noen har spiseforstyrrelse..


Kashmir-

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men mener du at her inne på dette forumet for eksempel så må man når man ytrer et problem tenke og formulere seg på en måte som ikke kan trigge andre og? For f.eks på psykatri eller andre underforum så er det jo triggende tema hver dag? Hvem har ansvaret, den som leser eller den som skriver det? 

Anonymkode: 98547...a37

Det har alltid vært forventet at man tar noe hensyn til andre brukere, f.eks. ved at man ikke beskriver selvmordsmetoder eller selvskading i detalj. Den gangen det var et forum for spiseforstyrrelser her inne, så ble det veldig strengt moderert, - man tillot ingen form for "skryting" om vektnedgang, oppkast osv. 

Men som leser har man også et ansvar, dersom man er ekstra sårbar og raskt opplever innlegg som triggende, så er det fornuftig å la være å lese. 

Så til spørsmålet om hvem som har ansvaret, så tenker jeg at det er tre parter: den som skriver innlegget, leserne og de som modererer forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

frosken skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke sett kritikken du viser til, men jeg vil anta at det er noen som mener at de legger ut innlegg som er egnet til å virke triggende på andre? I så fall så tenker jeg at vi alle har ansvar for hva vi gjør mot andre, og det vil også gjelde poster som åpenbart er egnet til å trigge andre. Noe av kritikken kan dermed være berettiget - MEN på den andre siden har du folk som spyr ut av seg negative fordommer mot mennesker med psykiske lidelser. 

Ja, men hva menes med triggende for andre? Hvorfor skal psyke mennesker skjule både hvordan de ser ut og hvor mye de trener fordi de har en diagnose?  Hva om det kun er mistenkt at de har, og vedkommende får både kritikk og masse kommentarer på hvordan hun ser ut? Hva tenker du om det? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (3 minutter siden):

Det har alltid vært forventet at man tar noe hensyn til andre brukere, f.eks. ved at man ikke beskriver selvmordsmetoder eller selvskading i detalj. Den gangen det var et forum for spiseforstyrrelser her inne, så ble det veldig strengt moderert, - man tillot ingen form for "skryting" om vektnedgang, oppkast osv. 

Men som leser har man også et ansvar, dersom man er ekstra sårbar og raskt opplever innlegg som triggende, så er det fornuftig å la være å lese. 

Så til spørsmålet om hvem som har ansvaret, så tenker jeg at det er tre parter: den som skriver innlegget, leserne og de som modererer forumet. 

Joda jeg ser det men angående f eks selvskading eller når noen er sucidal eller beskriver dette så vil det være naturlig at det tema er triggende for andre som og er sårbar som ikke gjør sånne destruktive ting men en og hver må jo ta ansvar selv? Jeg er sårbar og det er triggende for meg å lese at andre vil gi opp og skriver dette. Men det er jo mitt ansvar og beskytte meg selv fra og tenke samme tanke? Når det gjelder kroppsfokus vil det jo være det samme hvis en enten sliter med det samme eller har hatt et problematisk forhold til det? Jeg trodde dol hadde høy takhøyde. Men jeg er likevel lydhør for hva du skriver selv om jeg ikke skriver så mye om hva jeg strever med. 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har selvsagt lov til å¨vise armer og bein selv om man har spiseforstyrrelser. Og jeg synes ingenting om ufine kommentarer mot de som sliter med dette. Men det er jo også et eget miljø for spiseforstyrrede, hvor de legger ut såkalt "thinspo". Som frosken sa, at man må være bevisst, spesielt om man er en offentlig person, hvorvidt man legger ut noe som kan tolkes som det. Det vil jo i så fall være en del av sykdomsbildet. 

Men hvis det bare er snakk om antagelser og vanlige bilder som viser bare armer og bein, så er det jo særdeles ufint å kommentere det i negative ordlag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (23 minutter siden):

Man har selvsagt lov til å¨vise armer og bein selv om man har spiseforstyrrelser. Og jeg synes ingenting om ufine kommentarer mot de som sliter med dette. Men det er jo også et eget miljø for spiseforstyrrede, hvor de legger ut såkalt "thinspo". Som frosken sa, at man må være bevisst, spesielt om man er en offentlig person, hvorvidt man legger ut noe som kan tolkes som det. Det vil jo i så fall være en del av sykdomsbildet. 

Men hvis det bare er snakk om antagelser og vanlige bilder som viser bare armer og bein, så er det jo særdeles ufint å kommentere det i negative ordlag.

 

Så hvis det er mer enn antagelser og bildene ikke er "vanlige", men vil fremheve kroppen- er det da greit å kommentere kropp og hvordan personen ser ut? 

Når de samme menneskene påstår at personen er spiseforstyrret, så går de bevisst inn for å gjøre personen sykere ved å kririsere og komme med ufine kommentarer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Så hvis det er mer enn antagelser og bildene ikke er "vanlige", men vil fremheve kroppen- er det da greit å kommentere kropp og hvordan personen ser ut? 

Når de samme menneskene påstår at personen er spiseforstyrret, så går de bevisst inn for å gjøre personen sykere ved å kririsere og komme med ufine kommentarer? 

Støttes. Lurer på det samme! 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (33 minutter siden):

Man har selvsagt lov til å¨vise armer og bein selv om man har spiseforstyrrelser. Og jeg synes ingenting om ufine kommentarer mot de som sliter med dette. Men det er jo også et eget miljø for spiseforstyrrede, hvor de legger ut såkalt "thinspo". Som frosken sa, at man må være bevisst, spesielt om man er en offentlig person, hvorvidt man legger ut noe som kan tolkes som det. Det vil jo i så fall være en del av sykdomsbildet. 

Men hvis det bare er snakk om antagelser og vanlige bilder som viser bare armer og bein, så er det jo særdeles ufint å kommentere det i negative ordlag.

 

Så du mener at offentlige personer bør ta hensyn til allmenheten om hvordan de fremstilles seg? 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (20 minutter siden):

Så hvis det er mer enn antagelser og bildene ikke er "vanlige", men vil fremheve kroppen- er det da greit å kommentere kropp og hvordan personen ser ut? 

Når de samme menneskene påstår at personen er spiseforstyrret, så går de bevisst inn for å gjøre personen sykere ved å kririsere og komme med ufine kommentarer? 

Det virker som om du snakker om noe konkret her. Så lenge jeg ikke kjenner til situasjonen, bildene eller hva som sies så vil jeg ikke uttale meg så mye mer om akkurat det. Men generelt sett synes jeg ingenting om ufine kommentarer, og spesielt ikke mot noen som er sårbare med psykiske lidelser.

 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så du mener at offentlige personer bør ta hensyn til allmenheten om hvordan de fremstilles seg? 

Anonymkode: 98547...a37

Hvis man er en offentlig person som er i en posisjon hvor man kan påvirke andre, kanskje spesielt hvis det er snakk om unge mennesker, så bør man være seg sitt ansvar bevisst.

Samtidig har også hvert og enkelt menneske et ansvar for egne liv og egne valg. Hvis man vet at enkelte temaer er triggende, så bør man unngå å oppsøke dem. 

Så her er jeg også enig med frosken - både den offentlige personen og de som evt kan bli trigget har et ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (25 minutter siden):

Så hvis det er mer enn antagelser og bildene ikke er "vanlige", men vil fremheve kroppen- er det da greit å kommentere kropp og hvordan personen ser ut? 

Når de samme menneskene påstår at personen er spiseforstyrret, så går de bevisst inn for å gjøre personen sykere ved å kririsere og komme med ufine kommentarer? 

Jeg tror kanskje jeg vet hvem du mener som kan være de du snakker om her, som har vært litt i fokus for dette. Hvis det gjelder influensere. 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (9 minutter siden):

Det virker som om du snakker om noe konkret her. Så lenge jeg ikke kjenner til situasjonen, bildene eller hva som sies så vil jeg ikke uttale meg så mye mer om akkurat det. Men generelt sett synes jeg ingenting om ufine kommentarer, og spesielt ikke mot noen som er sårbare med psykiske lidelser.

 

Hvis man er en offentlig person som er i en posisjon hvor man kan påvirke andre, kanskje spesielt hvis det er snakk om unge mennesker, så bør man være seg sitt ansvar bevisst.

Samtidig har også hvert og enkelt menneske et ansvar for egne liv og egne valg. Hvis man vet at enkelte temaer er triggende, så bør man unngå å oppsøke dem. 

Så her er jeg også enig med frosken - både den offentlige personen og de som evt kan bli trigget har et ansvar.

Ja, som jeg skrev så er der personer jeg kunne navngitt, men jeg forklarer jo helt konkret hva det handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Ja, som jeg skrev så er der personer jeg kunne navngitt, men jeg forklarer jo helt konkret hva det handler om. 

Hvis det er sånn at det jeg tror du snakker om her så vil jeg si ansvaret er delt siden de det gjelder har mange av dem unge følgerne ned i barneskolealder som anser dems liv som oppnåelig og Jar dem som forbilder. Men igjen så er det vårt ansvar å ikke tro på alt en ser. Hva tenker du om det?

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det er sånn at det jeg tror du snakker om her så vil jeg si ansvaret er delt siden de det gjelder har mange av dem unge følgerne ned i barneskolealder som anser dems liv som oppnåelig og Jar dem som forbilder. Men igjen så er det vårt ansvar å ikke tro på alt en ser. Hva tenker du om det?

Anonymkode: 98547...a37

Dette er voksne kvinner som blir kririsert og omtalt. Det er også voksne til godt voksne som komnenterer kroppene. Gjentatte ganger, selv om de altså vet at den ene er spiseforstyrret, og at de mistenker at den andre er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Dette er voksne kvinner som blir kririsert og omtalt. Det er også voksne til godt voksne som komnenterer kroppene. Gjentatte ganger, selv om de altså vet at den ene er spiseforstyrret, og at de mistenker at den andre er. 

Ja den ene jeg mistenker du snakker om er voksen henne og. Men måten henne fremstiller seg så forstår jeg hvorfor spørsmålene dukker opp fordi henne viser mye kropp. 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja den ene jeg mistenker du snakker om er voksen henne og. Men måten henne fremstiller seg så forstår jeg hvorfor spørsmålene dukker opp fordi henne viser mye kropp. 

Anonymkode: 98547...a37

Ja, og derfor bør ikke kroppen hverken omtales eller kritiseres. Ved mistanke om spiseforstyrrelser så bør voksme mennesker forstå at det de ytrer kan få fatale konsekvenser, og ved mistanke om psykdom eller sykdom er det et enda større ansvar. Å betegne noen som Belsenfange uten at noen sier fra, men tvert imot sier seg enig- det er noe av det groveste. Men langt fra eneste eksempel. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ja, og derfor bør ikke kroppen hverken omtales eller kritiseres. Ved mistanke om spiseforstyrrelser så bør voksme mennesker forstå at det de ytrer kan få fatale konsekvenser, og ved mistanke om psykdom eller sykdom er det et enda større ansvar. Å betegne noen som Belsenfange uten at noen sier fra, men tvert imot sier seg enig- det er noe av det groveste. Men langt fra eneste eksempel. 

Ja men som sagt hvis du snakker om den jeg tror så har hun mye makt og penger til å få nødvendig hjelp dersom hun trenger det. Jeg tror ikke hun har sf, men at hun ja er opptatt av kropp (som de fleste av folk er). Har ikke sett kommentarene du snakker om så det skal jeg ikke uttale meg om. Det vil alltid være en pris å være influenser men jeg tror at det er mest positivt for det er jo at vi følger dem de tjener penger på?! 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja men som sagt hvis du snakker om den jeg tror så har hun mye makt og penger til å få nødvendig hjelp dersom hun trenger det. Jeg tror ikke hun har sf, men at hun ja er opptatt av kropp (som de fleste av folk er). Har ikke sett kommentarene du snakker om så det skal jeg ikke uttale meg om. Det vil alltid være en pris å være influenser men jeg tror at det er mest positivt for det er jo at vi følger dem de tjener penger på?! 

Anonymkode: 98547...a37

Jeg snakker om ansvaret de som kritiserer har. Ikke hva den som blir omtalt kan og ikke kan gjøre. 

Jeg trodde fakrisk at regelen om å ikke snakke nedsettende om kropp var en regel allle forsto hvorfor vi har. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker om ansvaret de som kritiserer har. Ikke hva den som blir omtalt kan og ikke kan gjøre. 

Jeg trodde fakrisk at regelen om å ikke snakke nedsettende om kropp var en regel allle forsto hvorfor vi har. 

Ja en bør ikke kritisere andres kropper hvor meningen er å være stygg uavhengig om noen er syltynne eller gravide. Det er allmen regel. Det er ofte godt voksne som står bak det hvis det er offentlige personer men jeg har ikke sett kommentarene du fremlegger så blir derfor vanskelig å skrive mer om det. 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja en bør ikke kritisere andres kropper hvor meningen er å være stygg uavhengig om noen er syltynne eller gravide. Det er allmen regel. Det er ofte godt voksne som står bak det hvis det er offentlige personer men jeg har ikke sett kommentarene du fremlegger så blir derfor vanskelig å skrive mer om det. 

Anonymkode: 98547...a37

Meningen er ikke bare å være stygg. De unnskylder det med at de har gode hensikter- noe som gjør det enda verre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Meningen er ikke bare å være stygg. De unnskylder det med at de har gode hensikter- noe som gjør det enda verre. 

 

Ja jeg vet ikke. Det er kanskje ment som hard omsorg jeg vet ikke. 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja jeg vet ikke. Det er kanskje ment som hard omsorg jeg vet ikke. 

Anonymkode: 98547...a37

Nei, det er det absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...