Gå til innhold

Hvis det er mistanke om at noen har spiseforstyrrelse..


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Nei, det er det absolutt ikke.

Men verken du eller jeg vet hva som er hensikten? Jeg vet ikke hvorfor folk en gang gidder og kommentere på det der. 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men verken du eller jeg vet hva som er hensikten? Jeg vet ikke hvorfor folk en gang gidder og kommentere på det der. 

Anonymkode: 

Jo, det er ikke så vanskelig å skjønne 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jo, det er ikke så vanskelig å skjønne 🙂

Ja ok. Kanskje de vil fremheve seg selv? Hvordan skjønner du det da? 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 timer siden):

Ja, men hva menes med triggende for andre? Hvorfor skal psyke mennesker skjule både hvordan de ser ut og hvor mye de trener fordi de har en diagnose?  Hva om det kun er mistenkt at de har, og vedkommende får både kritikk og masse kommentarer på hvordan hun ser ut? Hva tenker du om det? 

Jeg forsvarer ikke kjip kritikk. Og for å mene at folk burde la være å gjøre noe, så forutsetter jo det at de har forutsetning (som f.eks. sykdomsinnsikt) til å forstå at de bør la være. Av og til vet imidlertid både folk med sf og de som selvskader godt at de av hensyn til andre, bør la noe være. Og i de tilfellene så kan de jo godt nettopp la det være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja ok. Kanskje de vil fremheve seg selv? Hvordan skjønner du det da? 

Anonymkode: 98547...a37

Det er hver for seg mange helt vanlige kvinner. Så er det selvfølgelig de mer ekstreme også. Noen er tidligere mobbere. Jeg tror de blir provosert av ulike grunner, men når de blir flere sammen, så blir det en slags aksept for å holde på sånn innad i gruppen. Det er en typisk gruppedynamikk hvor de tenker at nornale regler for oppførsel og ytringer ikke gjelder. 

Det er likevel ingen unnskyldning- bare forklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (8 minutter siden):

Jeg forsvarer ikke kjip kritikk. Og for å mene at folk burde la være å gjøre noe, så forutsetter jo det at de har forutsetning (som f.eks. sykdomsinnsikt) til å forstå at de bør la være. Av og til vet imidlertid både folk med sf og de som selvskader godt at de av hensyn til andre, bør la noe være. Og i de tilfellene så kan de jo godt nettopp la det være. 

Ja, men her snakker jeg altså om kritikerne og de som hetser, og deres ansvar- uavhengig hva de som kritiseres og mobbes gjør eller ei.

Som eks så kunne jeg fint kritisert og fordømt de som utøver fysisk vold også. Uavhengig av hva offer gjør og har gjort. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Det er hver for seg mange helt vanlige kvinner. Så er det selvfølgelig de mer ekstreme også. Noen er tidligere mobbere. Jeg tror de blir provosert av ulike grunner, men når de blir flere sammen, så blir det en slags aksept for å holde på sånn innad i gruppen. Det er en typisk gruppedynamikk hvor de tenker at nornale regler for oppførsel og ytringer ikke gjelder. 

Det er likevel ingen unnskyldning- bare forklaring. 

Ok? Men hvor ser du dette vil du oppgi det? 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Ja, men her snakker jeg altså om kritikerne og de som hetser, og deres ansvar- uavhengig hva de som kritiseres og mobbes gjør eller ei.

Som eks så kunne jeg fint kritisert og fordømt de som utøver fysisk vold også. Uavhengig av hva offer gjør og har gjort. 

Jeg trodde vi snakket om begge gruppene. I hovedinnlegget spør du jo også hva som forventes av mennesker med spiseforstyrrelser. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (3 minutter siden):

Jeg trodde vi snakket om begge gruppene. I hovedinnlegget spør du jo også hva som forventes av mennesker med spiseforstyrrelser. 

Ja.. sant nok. Men uansett om de ikke gjør som forventet, så skal de ikke utsettes for hets og negarive kommentarer på kropp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Ja.. sant nok. Men uansett om de ikke gjør som forventet, så skal de ikke utsettes for hets og negarive kommentarer på kropp. 

 

Men hvordan mener du det skal la seg gjøres når de lever av klikk av andre? 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ok? Men hvor ser du dette vil du oppgi det? 

Anonymkode: 98547...a37

Det er på ulike Some. De skriver ett sted hva og hvor de har kommentert andre steder. De identifiserer seg over en lav sko selv om de snakker mest som anonyme ett sted. Jeg vet derfor hvem ganske mange av dem er, og noen skjuler det jo heller ikke siden slike ytringer forekommer på arenaer hvor de bruker både riktig navn og bilde også. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvordan mener du det skal la seg gjøres når de lever av klikk av andre? 

Anonymkode: 98547...a37

De må gjerne kritisere det meste. Jeg tenker bare at når det gjelder kropp og helse så må det utvises mye mer hensyn. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

De må gjerne kritisere det meste. Jeg tenker bare at når det gjelder kropp og helse så må det utvises mye mer hensyn. 

Jeg er enig med deg om det. Kan jeg spørre deg om det er en som begynner på I? Bare sånn at jeg vet om vi snakker om samme person. 

Anonymkode: 98547...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (30 minutter siden):

Jeg forsvarer ikke kjip kritikk. Og for å mene at folk burde la være å gjøre noe, så forutsetter jo det at de har forutsetning (som f.eks. sykdomsinnsikt) til å forstå at de bør la være. Av og til vet imidlertid både folk med sf og de som selvskader godt at de av hensyn til andre, bør la noe være. Og i de tilfellene så kan de jo godt nettopp la det være. 

Jeg med mye arr på armene pleier å unngå at arr vises på bilder. Men må jo kunne gå i t-skjorte når det er varmt. Men det er tidvis ubehagelig hvis jeg ser folk stirre. Hadde jeg vært influencer ville jeg nok unngått at arrene kom i fokus på bilder. Men man får ikke gjort så mye mer enn det. Og man kan jo ikke forvente at en spiseforstyrret person skal gå i store klær som skjuler tynnheten, men man kan vel forvente at voksne ikke skriver stygt om de? Hvid noen legger ut åpenbar thinspo så kanskje man kan gi en tilbakemelding om at den type bilder som åpenbart er ment å vise fram hvor tynn og flink man er bør man la vær å legge ut for det er mange følgere som kan bli både trigget og inspirert. Akkurat det bør vel være greit å si? 

Sophie Elise fikk jo høre det med å være en trigger og et dårlig forbilde da hun la ut bilde med en pose antatt kokain i. Med rette for slik jeg oppfattet det bilde med den bilde teksten noe alla "av og til må en bare gi mer faen", så var hun ute etter å skape blest og provosere. Uten å ta hensyn til hvem som kunne bli trigget eller påvirket. En med spiseforstyrrelse er syk ja, men hvis det med vilje legges ut masse bilder med lettkledd kropp i en sittestilling som framhever lav vekt da bør man kunne si i fra. Ikke som i å si noe stygt om kroppen, men at slike bilder kan påvirke andre svært negativt. 

Kashmir skrev (27 minutter siden):

Det er hver for seg mange helt vanlige kvinner. Så er det selvfølgelig de mer ekstreme også. Noen er tidligere mobbere. Jeg tror de blir provosert av ulike grunner, men når de blir flere sammen, så blir det en slags aksept for å holde på sånn innad i gruppen. Det er en typisk gruppedynamikk hvor de tenker at nornale regler for oppførsel og ytringer ikke gjelder. 

Det er likevel ingen unnskyldning- bare forklaring. 

Rampelyset på KG er det underforumet som modereres mest fordi folk skriver så mye stygt. Og krangler med hverandre. Jeg er lite der, men det er tragisk. Og det er voksne folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Ja, og derfor bør ikke kroppen hverken omtales eller kritiseres. Ved mistanke om spiseforstyrrelser så bør voksme mennesker forstå at det de ytrer kan få fatale konsekvenser, og ved mistanke om psykdom eller sykdom er det et enda større ansvar. Å betegne noen som Belsenfange uten at noen sier fra, men tvert imot sier seg enig- det er noe av det groveste. Men langt fra eneste eksempel. 

Kanskje litt på siden av diskusjonen, men: Så lenge jeg kan huske har det vært mer sosialt akseptert å kommentere at folk er for tynne enn for tykke. Jeg har selv opplevd å bli kalt Belsenfange, og dette var før SoMe ble oppfunnet, så de sa det direkte til meg. "Det er ikke noe pent å være så tynn som du er" var det også ei som sa.

Hvilket jeg forsåvidt var enig i , jeg hadde vært alvorlig syk og prøvde å legge på meg. Uansett er det veldig taktløst å si noe slikt. Men de som overhørte det reagerte ikke. Det ville de utvilsomt ha gjort hvis jeg tok igjen med samme mynt og sa "det er heller ikke noe pent å være så tykk som du er."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (41 minutter siden):

Kanskje litt på siden av diskusjonen, men: Så lenge jeg kan huske har det vært mer sosialt akseptert å kommentere at folk er for tynne enn for tykke. Jeg har selv opplevd å bli kalt Belsenfange, og dette var før SoMe ble oppfunnet, så de sa det direkte til meg. "Det er ikke noe pent å være så tynn som du er" var det også ei som sa.

Hvilket jeg forsåvidt var enig i , jeg hadde vært alvorlig syk og prøvde å legge på meg. Uansett er det veldig taktløst å si noe slikt. Men de som overhørte det reagerte ikke. Det ville de utvilsomt ha gjort hvis jeg tok igjen med samme mynt og sa "det er heller ikke noe pent å være så tykk som du er."

Jeg vet!  Det der har jeg reagert på mange ganger. At man er tynn og at man er lav også. "Åh, så liten du er!" Og ditt eksempel. Ingen ville sagt "åh så høy og tykk du er!" 

Derfor må folk slutte å kommentere utseendet til andte på den måten. Ikke kommentere hvor en ser tynn ut, hvor en ser tykk ut, hvor pen en var da, og hvor lite pen en er nå. Jeg fatter ikke at ikke voksne i det minste tenker seg mer om. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (10 minutter siden):

Jeg vet!  Det der har jeg reagert på mange ganger. At man er tynn og at man er lav også. "Åh, så liten du er!" Og ditt eksempel. Ingen ville sagt "åh så høy og tykk du er!" 

Derfor må folk slutte å kommentere utseendet til andte på den måten. Ikke kommentere hvor en ser tynn ut, hvor en ser tykk ut, hvor pen en var da, og hvor lite pen en er nå. Jeg fatter ikke at ikke voksne i det minste tenker seg mer om. 

Det er jeg helt enig i. I mitt tilfelle tror jeg de tok det for gitt at jeg med vilje hadde slanket meg så tynn, og ville si fra at nå burde jeg stoppe. Ikke at det unnskylder dem, men jeg tror ikke de mente å være taktløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men mener du at her inne på dette forumet for eksempel så må man når man ytrer et problem tenke og formulere seg på en måte som ikke kan trigge andre og? For f.eks på psykatri eller andre underforum så er det jo triggende tema hver dag? Hvem har ansvaret, den som leser eller den som skriver det? 

Anonymkode: 98547...a37

Her er det en kronikk på NRK ytring om dette temaet: Make TikTok fun again – Ytring (nrk.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (8 minutter siden):

Her er det en kronikk på NRK ytring om dette temaet: Make TikTok fun again – Ytring (nrk.no)

Dette er viktig nok, men har ingenting med tema i tråden her å gjøre. Jeg vil bare inderstreke det, for jeg er absolutt ikke for at unge på tik tok skal påvirke hverandre på den måten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...