Gå til innhold

Er etnisitet relevant når man diskuterer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (3 timer siden):

Er det samme bruker som lager disse rasistiske trådene? 

Hva er rasistisk med denne TS?

Anonymkode: ad9f8...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

90tallsbarn skrev (2 timer siden):

Det er enkelt og greit bare å se på hvilke etnisiteter som statistisk sett står for det meste av kriminalitet. Det er ikke det samme som at alle med de bakgrunnene er det. 

Absolutt ikke, men det er helt klart at innvandrere fra MENA-land er overrepresentert på kriminalstatistikken (ifølge enkelte er jeg nok rasist som skriver det, selv om det er sant).

Anonymkode: b8754...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke dette mer med kulturarv og sosioøkonomiske forhold enn etnisitet i seg selv? 

En somalier som vokser opp i en hvit og rik familie vil vel ikke være mer tilbøyelig til å begå kriminalitet enn hans hvite søsken kun i kraft av at han er somalier? De har vel ikke en genetisk arvelig lavere respekt for lover og regler? Eneste jeg kan tenke meg er somalieren som vokser opp i den hvite familien som søker tilhørlighet da han alltid har følt seg annerledes i den hvite familien. Da kan han forville seg inn i gjeng og narkomiljøet fordi der er det mange av hans etnisitet. Men da er det behovet for tilhørlighet som fører han inn i miljøet og ikke hans etniske opprinnelse i seg selv. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke imot islam å rane og være kriminell? Hvorfor er de kriminelle da? Er de dårlige muslimer? Vil de havne i helvete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (2 timer siden):

Er det ikke imot islam å rane og være kriminell? Hvorfor er de kriminelle da? Er de dårlige muslimer? Vil de havne i helvete?

Hvis du tror på helvete så ja.  Det er imot alle religioner å være kriminell.  Religion gjør ikke mennesker kriminelle.  Selv tror jeg ikke på himmel og helvete og vakre jomfruer som varter opp.  Mine muslimske venner gjør ikke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle egentlig skjønner at bakgrunn har noe å si, og spesielt politimesteren i Oslo.

Jeg tenker det ikke handler om hva som er sant, men hva som er hensiktsmessig å si. Jeg tror ikke det ville vært smart av en politimester å si at xxxxxx er mye mer kriminelle enn andre grupper, og dermed mistenkeliggjøre alle de som er lovlydige også. 

Politiet søker samarbeid med foreldre og autoriteter i innvandrermiljøene. Da er det ikke lurt å henge ut en hel gruppe som et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (59 minutter siden):

Jeg tror alle egentlig skjønner at bakgrunn har noe å si, og spesielt politimesteren i Oslo.

Jeg tenker det ikke handler om hva som er sant, men hva som er hensiktsmessig å si. Jeg tror ikke det ville vært smart av en politimester å si at xxxxxx er mye mer kriminelle enn andre grupper, og dermed mistenkeliggjøre alle de som er lovlydige også. 

Politiet søker samarbeid med foreldre og autoriteter i innvandrermiljøene. Da er det ikke lurt å henge ut en hel gruppe som et problem.

Det er fakta at fattigdom er mer utbredt i innvandrermiljøer og det har med bakgrunn å gjøre.  Det er vel ingen som tror at mørkhudete har genetisk anlegg for kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 timer siden):

Det er fakta at fattigdom er mer utbredt i innvandrermiljøer og det har med bakgrunn å gjøre.  Det er vel ingen som tror at mørkhudete har genetisk anlegg for kriminalitet.

Ikke genetisk, men kulturelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 13.48):

Hva er rasistisk her?

AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 16.43):

Hva er rasistisk med denne TS?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du svarer her på både ditt og en annen sitt spørsmål.

Syns det er forkastelig med de rasistiske trådene her inne. De popper opp med jevne mellomrom, og det er veldig få som reagerer her. Kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg tenker det ikke handler om hva som er sant, men hva som er hensiktsmessig å si.

Sånn er det i Sverige også, det beste/mest hensiktsmessige på kort sikt  er/var å ikke si noe, og jeg tror faktisk det er korrekt, sier du noe blir det mer trøbbel, på kort sikt.

Så ingen sa noe.

Så hvorfor er jeg imot denne kvinnelige strategien som Sverige har perfeksjonert og som er best på kort sikt? Jo fordi vi må som land ha fokus på langtids-perspektiv. Hva blir utfallet av å stikke hodet i sanden, si fine fraser, overse problemer, og håpe på det beste, på lang sikt?

En så det i Sverige, f.eks hundrevis av granatangrep inkludert mot politistasjoner og boligblokker . No go soner hvor islamister/migranter styrer byene og ambulanse/brannbiler må ha politieskorte for å gå inn, som leder til at mange dør unødig bla.a. Og politiet må ha politieskorte 🤣, kan ikke bare sende 1 patrulje for de blir overmannet av gjengene.... Som leder til en håpløs situasjon...

Jeg tror vi som mannfolk, og vitenskapelige mennesker, bør stå opp mot kvinnefolket og kvinne-logikken, som sjefen for politiet i Norge nå prøver å kopiere fra Sverige. Ellers er fremtidne mørk for Riket.

Savannah skrev (1 time siden):

Blir offtopic (tråden snakker om kultur, ikke gener), men uansett angående identiske gener:

Det er alltid noen, har undersøkt diverse alternative forum av vitenskapelige/journalistiske årsaker, slike folk er jo ikke velkomne i mainstream forum så en hører aldri deres perspektiver, men jeg liker å høre begge sider i alle saker også der hvor jeg er uenig og mener de er onde folk etc, og det en vil finne der er argumenter som dette: (ikke spesifikt for kriminalitet men for forskjeller generelt): Evolusjonen sier at de som får parre seg, får genene videreført, og over generasjoner vil slik parrings seleksjon endre folks gener avhengig av parrings-seleksjonen. Bondegårder driver aktivt med slik, dagens kuer f.eks er ikke som de pleide å være, pga parrings seleksjon. For at arts grupper, som er adskilt gegografisk og ikke parrer seg med hverandre i særlig grad, skal være identiske på alle områder, vil det kreve at det er 0 forskjell i parrings seleksjon, i bondegårder som er helt forskjellige mtp klima, natur, mattilgang, kultur etc, over hundrevis av generasjoner. Derfor vil de si at det rent logisk/vitenskapelig er umulig at gruppene er helt identiske genetisk.

Hvordan ville du respondert til slike argumenter om du besøkte undergrunns forum noen gang? :P 

Anonymkode: 5df99...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Syns det er forkastelig med de rasistiske trådene her inne. 

Har ikke sett en eneste rasistisk tråd på DOL i mine 10 år her....

En rasistisk tråd vil være det jeg sier over der, som ikke skjer på DOL. F.eks folk som argumenterer for genetiske forskjeller på folkegruppene. Det skjer ikke her fordi det ville bli bannet med en gang. Det du ser på DOL og KG og andre steder er diskusjon om KULTUR. en diskuterer KULTUR. hvis en kultur sier at X er greit, får du mer X. Dersom en ikke liker X, må en si seg negativ til kulturen. Er ikke noe rasistisk med det, med mindre en har en dum definisjon på rasisme, som betyr kultur kritt = rasisme. 

La meg vise hvor dum påstanden om at kulturkritikk = rasisme. Si min kutlur er nå rasisme. Men det er min kultur, så du kan ikke si noe imot det for da er du rasist. Så nå er det rasistisk å være imot rasisme 🤣. Ser du problemet. Kultur må kunne kritiseres, ellers blir det helt håpløst.... Det er du også enig i.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En rasistisk tråd vil være det jeg sier over der, som ikke skjer på DOL. F.eks folk som argumenterer for genetiske forskjeller på folkegruppene. Det skjer ikke her fordi det ville bli bannet med en gang. Det du ser på DOL og KG og andre steder er diskusjon om KULTUR. en diskuterer KULTUR. hvis en kultur sier at X er greit, får du mer X. Dersom en ikke liker X, må en si seg negativ til kulturen. Er ikke noe rasistisk med det, med mindre en har en dum definisjon på rasisme, som betyr kultur kritt = rasisme. 

La meg vise hvor dum påstanden om at kulturkritikk = rasisme. Si min kutlur er nå rasisme. Men det er min kultur, så du kan ikke si noe imot det for da er du rasist. Så nå er det rasistisk å være imot rasisme 🤣. Ser du problemet. Kultur må kunne kritiseres, ellers blir det helt håpløst.... Det er du også enig i.....

Prøv å vær litt mindre manipulativ i argumentasjonen din kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tror du ikke at fattigdom på alle områder påvirker kulturen?  Kan du forklare for meg hva du ser på som kultur og hva du mener at sosioøkonomiske forhold betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vendi skrev (19 minutter siden):

Hvorfor drar du inn dette med manipulasjon omtrent i enhver tråd hvor man diskuterer? Det virker som om du mener at alle som er argumenterer mot deg er manipulative. (Og nå synes du sikkert dette svaret mitt også er manipulativt 🙄). 

Jeg har ikke dratt inn manipulasjon i enhver tråd. Veldig langt fra også. Jeg har skrevet det til to brukere her inne i en diskusjon med dem. Ellers kan jeg ikke huske å ha skrevet det om ikke det har vært et konkret tema, så du må forklare denne påstanden. 

Du får lese siste avsnitt spesielt i kommentaren over, så ser du sikkert hva jeg mener. 

Og nei, jeg vil ikke påstå at det du skriver er manipulativt. Jeg oppfatter det derimot uriktig og usaklig...

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Du får lese siste avsnitt i kommentaren over spesielt, så ser du sikkert hva jeg mener. 

Du kommer med kritikk mot DOL kulturen, fordi det på DOL er kritikk av kultur, som ikke er greit

Ser du ikke problemet ^ Du kommer med kritikk av kultur, i samme setning som du sier at kritikk av kultur ikke er greit.....

Det virker som sannheten er, visse kulturer kan ikke kritiserer, visse kan, og du skal være diktatoren som bestemmer hva som kan kritiseres og hva som ikke kan... men det er ikke sikkert verden er enig med deg i det.... 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kverulerer ganske mye Kashmir. Det er ikke greit å kaste ut påstander om rasisme til alt som ikke er ditt woke syn på verden.

Du roper om sensur og manipulasjon etc. Du er veldig intolerant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du kverulerer ganske mye Kashmir. Det er ikke greit å kaste ut påstander om rasisme til alt som ikke er ditt woke syn på verden.

Du roper om sensur og manipulasjon etc. Du er veldig intolerant.

Det er nok ikke uten grunn at du lager tråder og skriver som over, som anonym. 

Det er mulig jeg er både det ene og det andre, men feig og uten ryggrad er jeg ihvertfall ikke.

Jeg vet ikke om noen verre egenskap enn å være feig, og også å mangle mot til å stå for det en ytrer. 

Ærlig sagt. Under nick. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Du svarer her på både ditt og en annen sitt spørsmål.

Syns det er forkastelig med de rasistiske trådene her inne. De popper opp med jevne mellomrom, og det er veldig få som reagerer her. Kjipt. 

Forstår fortsatt ikke hva som er rasistisk. Det er et ord som kastes ut når man har sluppet opp for argumenter har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (14 minutter siden):

Det er nok ikke uten grunn at du lager tråder og skriver som over, som anonym. 

Det er mulig jeg er både det ene og det andre, men feig og uten ryggrad er jeg ihvertfall ikke.

Jeg vet ikke om noen verre egenskap enn å være feig, og også å mangle mot til å stå for det en ytrer. 

Ærlig sagt. Under nick. 

Ikke rart folk skriver anonymt når en blir rakket ned på av folk som mener seg moralsk overlegne.

Anonymkode: 5c5d6...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke rart folk skriver anonymt når en blir rakket ned på av folk som mener seg moralsk overlegne.

Anonymkode: 5c5d6...041

Ja... feigt som fan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...