Gå til innhold

Har du eller har du hatt grå eller grønn stær ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Kan du fortelle meg hva slags symptomer du hadde ? 

Jeg var hos optiker på Brilleland i februar. Jeg ble sjekket for grå og grønn stær også.  Jeg fikk progressive briller og er ikke helt fornøyd. 

Mine øyne er sånn : På det ene øyet seg jeg ganske godt på lang avstand, men jeg ser dårlig på nært hold. Jeg er fornøyd med brilleglasset på det øyet. 

Det andre øyet er helt motsatt. Jeg ser godt på nært hold, men på avstand ser jeg bare tåke. Brilleglasset gir bare minimalt bedring. Jeg føler at det ligger noe forran øyet mitt, så jeg går og gnir meg i øyet for å få det bort. Noe som selvfølgelig ikke hjelper. Jeg har mye leamus på dette øyet. Hvis jeg lukker det ene øyet, så danser det små rundinger opp og ned. Det samme skjer ikke på det øyet jeg har godt langsyn.  Jeg sitter nå og ser på noen stearinlys med tåkeøyet mitt og jeg ser de dobbelt, både med og uten briller. Det samme skjer ikke på det andre øyet. 

Min far ble operert for grå stær. Min oldemor hadde grønn stær og ble helt blind de siste årene ( hun ble riktignok 94 år ) 

Nå lurer jeg på om jeg kan stole på optikeren eller bestille meg ny time ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir sjekket for grønn stær med jevne mellomrom da min mor, en søster og en bror hadde/har det.  Siste gang ble det oppdaget grå stær.  Jeg har problemer med å lese bøker, da blir ofte alt uklart, men ikke alltid.  Det går bra med datamaskin da er det lys.  Jeg føler noen ganger at det kommer sky foran øynene og gnir meg i øynene for å få det bort, noe som ikke hjelper.  Jeg skal opereres, men har ikke fått dato.

Jeg har alltid gått til øyelege og kun til optiker når jeg bytter briller.  Du kan prøve å få time hos øyelege og se hva hen sier.

Grå stær er ikke farlig, men det er grønn stær hvis ikke det blir oppdaget tidsnok.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Savannah skrev (4 minutter siden):

Jeg blir sjekket for grønn stær med jevne mellomrom da min mor, en søster og en bror hadde/har det.  Siste gang ble det oppdaget grå stær.  Jeg har problemer med å lese bøker, da blir ofte alt uklart, men ikke alltid.  Det går bra med datamaskin da er det lys.  Jeg føler noen ganger at det kommer sky foran øynene og gnir meg i øynene for å få det bort, noe som ikke hjelper.  Jeg skal opereres, men har ikke fått dato.

Jeg har alltid gått til øyelege og kun til optiker når jeg bytter briller.  Du kan prøve å få time hos øyelege og se hva hen sier.

Grå stær er ikke farlig, men det er grønn stær hvis ikke det blir oppdaget tidsnok.  

Takk for tips :) Ja, kanskje bedre å bestille time til øyelege, så da jeg heller det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også grå stær og ser dobbelt på det ene øyet.  Venter på time hos øyelege og fikk beskjed at det var ventetid på 6 mnd.  Jeg er nærsynt og leser fremdeles uten briller og synet forandret seg fra -1.25 til -4.25 på litt over et halvt år.  Og så synes jeg at tastaturet er veldig mørkt.

jeg har også bare vært hos brilleland.  Og optikeren der var helt fantaststisk, men hvis du ikke er fornøyd så hadde jeg gått en gang til.  Det er forskjell på optikere, men det er forskjell på øyeleger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også grå stær, men trenger ikke å tenke på operasjon ennå. Har innimellom litt tåkesyn og sorte prikker som kommer å går. Har også tørre øyne og det kan også gi litt dårligere syn hvis en ikke drypper øynene jevnlig. Dette pga at det blir en hinne over øynene (som går bort ved jevnlig drypping)  

Synes du skal få en time hos øyelegen for nærmere sjekk. Det skal ikke være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Dorthe skrev (17 minutter siden):

Jeg har også grå stær og ser dobbelt på det ene øyet.  Venter på time hos øyelege og fikk beskjed at det var ventetid på 6 mnd.  Jeg er nærsynt og leser fremdeles uten briller og synet forandret seg fra -1.25 til -4.25 på litt over et halvt år.  Og så synes jeg at tastaturet er veldig mørkt.

jeg har også bare vært hos brilleland.  Og optikeren der var helt fantaststisk, men hvis du ikke er fornøyd så hadde jeg gått en gang til.  Det er forskjell på optikere, men det er forskjell på øyeleger også.

Ventetid på et halvt år for å få time hos øyelege ?  Ha ha, er det virkelig sant ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (7 minutter siden):

Ventetid på et halvt år for å få time hos øyelege ?  Ha ha, er det virkelig sant ? 

 

Så vidt jeg vet så er det manko på øyeleger. Derfor blir det lang ventetid, hvis en ikke går privat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (9 minutter siden):

Ventetid på et halvt år for å få time hos øyelege ?  Ha ha, er det virkelig sant ? 

 

Helsekøene over alt er jo helt vanvittig. Jeg har en dårlig fot som jeg henvises både hit og dit for. Forrige henvisning var i mars og jeg får time i oktober. Og det har jeg erfart er helt vanlig ventetid på norske sykehus for ikke- akutte ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (14 minutter siden):

Ventetid på et halvt år for å få time hos øyelege ?  Ha ha, er det virkelig sant ? 

 

Ja, det er det.  Og dette er hos en privat øyelege som har avtale.  Jeg ser at en venn av meg har ventet 8 mnd på operasjon på Drammen sykehus.  Har du mulighet så gjør det privat, det er ikke kjempedyrt.

Glitter skrev (4 minutter siden):

Helsekøene over alt er jo helt vanvittig. Jeg har en dårlig fot som jeg henvises både hit og dit for. Forrige henvisning var i mars og jeg får time i oktober. Og det har jeg erfart er helt vanlig ventetid på norske sykehus for ikke- akutte ting. 

Ja, dette er vanvittig.  Men tror faktisk ikke det har blitt verre enn det var for noen år siden.  Da ventet jeg på å komme til nevrolog og det tok over et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (5 minutter siden):

Ja, det er det.  Og dette er hos en privat øyelege som har avtale.  Jeg ser at en venn av meg har ventet 8 mnd på operasjon på Drammen sykehus.  Har du mulighet så gjør det privat, det er ikke kjempedyrt.

Ja, dette er vanvittig.  Men tror faktisk ikke det har blitt verre enn det var for noen år siden.  Da ventet jeg på å komme til nevrolog og det tok over et år.

Er det mangel på leger som fører til lange køer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er arvelig disponert for grønn stær, og sjekker dette hos optiker hvert annet år. Går til en dyktig optiker, og håper og tror at legebesøk ikke blir nødvendig før det evt. skulle oppdages noe galt.

Godt kjent med at det er lang ventetid hos øyelege. Husk også at du bør ha henvisning fra fastlege, med mindre du går helprivat. 

Om du har helseforsikring kan jo det være en mulighet til å få time raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Dorthe skrev (14 minutter siden):

Ja, det er det.  Og dette er hos en privat øyelege som har avtale.  Jeg ser at en venn av meg har ventet 8 mnd på operasjon på Drammen sykehus.  Har du mulighet så gjør det privat, det er ikke kjempedyrt.

Ja, dette er vanvittig.  Men tror faktisk ikke det har blitt verre enn det var for noen år siden.  Da ventet jeg på å komme til nevrolog og det tok over et år.

Jeg har fått time hos Brilleland igjen nå. Jeg starter der. Jeg må uansett skifte ut brilleglasset til noe bedre. Hvis hun finner grønn/ grå stær nå, så blir det privat ja. Da har jeg ikke tenkt å vente i et halvt år. Det er jo helt latterlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (9 minutter siden):

Er det mangel på leger som fører til lange køer? 

Jeg vil vel anta det.  Men det er også mange pasienter som ikke møter opp til timen, ca halvparten der jeg har jobbet tidligere.  Og da blir jo ventelistene enda lenger fordi får gjerne ny time ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (5 minutter siden):

Jeg er arvelig disponert for grønn stær, og sjekker dette hos optiker hvert annet år. Går til en dyktig optiker, og håper og tror at legebesøk ikke blir nødvendig før det evt. skulle oppdages noe galt.

Godt kjent med at det er lang ventetid hos øyelege. Husk også at du bør ha henvisning fra fastlege, med mindre du går helprivat. 

Om du har helseforsikring kan jo det være en mulighet til å få time raskere.

Jeg ser på lønnsslippen nå at jeg har helseforsikring gjennom jobb. Kanskje bestille time hos bedriftslegen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått time hos Brilleland igjen nå. Jeg starter der. Jeg må uansett skifte ut brilleglasset til noe bedre. Hvis hun finner grønn/ grå stær nå, så blir det privat ja. Da har jeg ikke tenkt å vente i et halvt år. Det er jo helt latterlig. 

Jeg kjøpte brilleabonnement hos Brilleland fordi optikeren sa at det var sannsynlig at jeg ville trenge nye brilleglass flere ganger mens jeg ventet.  Da får man gratis synsundersøkelse når man ønsker også.  Men du har kanskje ikke bruk for tre par 😉.  Men jeg trente to par + solbriller og da var det slett ikke dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Dorthe skrev (15 minutter siden):

Jeg kjøpte brilleabonnement hos Brilleland fordi optikeren sa at det var sannsynlig at jeg ville trenge nye brilleglass flere ganger mens jeg ventet.  Da får man gratis synsundersøkelse når man ønsker også.  Men du har kanskje ikke bruk for tre par 😉.  Men jeg trente to par + solbriller og da var det slett ikke dyrt.

Jeg fikk spørsmål om det, men sa nei. Nå angrer jeg. Jeg føler nå at jeg trenger rene lesebriller også, fordi med de progressive på, må jeg drive å løfte på hodet for å se gjennom nederste delen av brillene. Det er litt slitsomt. Jeg leste uten briller i februar, så synet mitt må ha forverret seg på få måneder.Jeg trodde i februar at jeg bare hadde problemer med langsynet, men det er begge deler. Jeg fikk beskjed av optikeren at det er det at det er motsatt syn på øynene, så er det det som har "reddet"  meg. Men nå et det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (24 minutter siden):

Jeg fikk spørsmål om det, men sa nei. Nå angrer jeg. Jeg føler nå at jeg trenger rene lesebriller også, fordi med de progressive på, må jeg drive å løfte på hodet for å se gjennom nederste delen av brillene. Det er litt slitsomt. Jeg leste uten briller i februar, så synet mitt må ha forverret seg på få måneder.Jeg trodde i februar at jeg bare hadde problemer med langsynet, men det er begge deler. Jeg fikk beskjed av optikeren at det er det at det er motsatt syn på øynene, så er det det som har "reddet"  meg. Men nå et det verre.

Jeg overveide også å ikke kjøpe det og i etterkant lurte jeg på om jeg var naiv og lettlurt 😀.  Men tror jeg skal ta en tur igjen for jeg ser dårligere nå enn jeg gjorde i juni da jeg fikk nye briller.  Dessuten har jeg problemer med å lese på dataskjermen med de gamle brillene mine som også er for nærsynte.  

jeg har kjøpt progressive briller tidligere og synes det er helt håpløst.  Og hadde dem et par år og vente meg ikke til det.  Men da leste jeg i grunnen best uten briller.  

Og har du helseforsikring så benytt den.  Jeg tenkte jeg skulle gå på øyeklinikk i Spania og hører prisen der.

Optiker jeg var hos sa forøvrig at når de før operasjonen spurte hvordan syn jeg ville ha så skulle jeg si at jeg ville se skikkelig på avstand.  De fleste svarer at de vil se som før og da får de det.  Altså i mitt tilfelle ville det bli 1.25 på avstand 😉.  Men tror faktisk at hvis man går privat så kan man få nye linser som funker både på avstand og til lesing.  Det koster mer så det betaler ikke off helsevesen, men det tror jeg faktisk det er verdt å betale for.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (27 minutter siden):

Jeg fikk spørsmål om det, men sa nei. Nå angrer jeg. Jeg føler nå at jeg trenger rene lesebriller også, fordi med de progressive på, må jeg drive å løfte på hodet for å se gjennom nederste delen av brillene. Det er litt slitsomt. Jeg leste uten briller i februar, så synet mitt må ha forverret seg på få måneder.Jeg trodde i februar at jeg bare hadde problemer med langsynet, men det er begge deler. Jeg fikk beskjed av optikeren at det er det at det er motsatt syn på øynene, så er det det som har "reddet"  meg. Men nå et det verre.

 

Dorthe skrev (3 minutter siden):

Jeg overveide også å ikke kjøpe det og i etterkant lurte jeg på om jeg var naiv og lettlurt 😀.  Men tror jeg skal ta en tur igjen for jeg ser dårligere nå enn jeg gjorde i juni da jeg fikk nye briller.  Dessuten har jeg problemer med å lese på dataskjermen med de gamle brillene mine som også er for nærsynte.  

jeg har kjøpt progressive briller tidligere og synes det er helt håpløst.  Og hadde dem et par år og vente meg ikke til det.  Men da leste jeg i grunnen best uten briller.  

Og har du helseforsikring så benytt den.  Jeg tenkte jeg skulle gå på øyeklinikk i Spania og hører prisen der.

Optiker jeg var hos sa forøvrig at når de før operasjonen spurte hvordan syn jeg ville ha så skulle jeg si at jeg ville se skikkelig på avstand.  De fleste svarer at de vil se som før og da får de det.  Altså i mitt tilfelle ville det bli 1.25 på avstand 😉.  Men tror faktisk at hvis man går privat så kan man få nye linser som funker både på avstand og til lesing.  Det koster mer så det betaler ikke off helsevesen, men det tror jeg faktisk det er verdt å betale for.

Jeg elsker mine progressive briller, som kan brukes til alt. De egner seg imidlertid ikke veldig godt til PC-bruk. Har både terminalbriller (jobbebriller) og et par lesebriller i tillegg. Jobben betaler for det meste av terminal-/jobbebrillene, du bør sjekke om din arbeidsgiver også har slik ordning @Nicklusheletida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (6 minutter siden):

 

Jeg elsker mine progressive briller, som kan brukes til alt. De egner seg imidlertid ikke veldig godt til PC-bruk. Har både terminalbriller (jobbebriller) og et par lesebriller i tillegg. Jobben betaler for det meste av terminal-/jobbebrillene, du bør sjekke om din arbeidsgiver også har slik ordning @Nicklusheletida

De progressive brillene mine inkl innfatning kostet over 7000 kroner. Jobben dekket noe over 3000 kroner, for som du sier er det egentlig bare lesebriller de dekker pluss synsundersøkelse. Jeg tør ikke be de dekke en gang til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...