Gå til innhold

Har du eller har du hatt grå eller grønn stær ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida skrev (8 minutter siden):

De progressive brillene mine inkl innfatning kostet over 7000 kroner. Jobben dekket noe over 3000 kroner, for som du sier er det egentlig bare lesebriller de dekker pluss synsundersøkelse. Jeg tør ikke be de dekke en gang til. :)

Ok, jeg får ikke dekket de progressive brillene (som kostet over 10.000 :o), men får dekket mesteparten av terminalbrillene (som det kalles), som vel kostet noe sånt som 6000). Tror det er en forutsetning for arbeidsgivers skattefradrag at brillene er noen rene jobb-briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Kan du fortelle meg hva slags symptomer du hadde ? 

Jeg var hos optiker på Brilleland i februar. Jeg ble sjekket for grå og grønn stær også.  Jeg fikk progressive briller og er ikke helt fornøyd. 

Mine øyne er sånn : På det ene øyet seg jeg ganske godt på lang avstand, men jeg ser dårlig på nært hold. Jeg er fornøyd med brilleglasset på det øyet. 

Det andre øyet er helt motsatt. Jeg ser godt på nært hold, men på avstand ser jeg bare tåke. Brilleglasset gir bare minimalt bedring. Jeg føler at det ligger noe forran øyet mitt, så jeg går og gnir meg i øyet for å få det bort. Noe som selvfølgelig ikke hjelper. Jeg har mye leamus på dette øyet. Hvis jeg lukker det ene øyet, så danser det små rundinger opp og ned. Det samme skjer ikke på det øyet jeg har godt langsyn.  Jeg sitter nå og ser på noen stearinlys med tåkeøyet mitt og jeg ser de dobbelt, både med og uten briller. Det samme skjer ikke på det andre øyet. 

Min far ble operert for grå stær. Min oldemor hadde grønn stær og ble helt blind de siste årene ( hun ble riktignok 94 år ) 

Nå lurer jeg på om jeg kan stole på optikeren eller bestille meg ny time ? 

 

 

Følge min øyelege så er grå stær ingen sykdom, men noe alle får med årene. Grønn stær er derimot sykdom, og noe man bør sjekkes for dersom det finnes familiær belastning

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Følge min øyelege så er grå stær ingen sykdom, men noe alle får med årene. Grønn stær er derimot sykdom, og noe man bør sjekkes for dersom det finnes familiær belastning

 

Nei, det er kanskje ikke noe sykdom, men blir det mye grå stær så må en operere, hvis ikke så mister en førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (42 minutter siden):

Ok, jeg får ikke dekket de progressive brillene (som kostet over 10.000 :o), men får dekket mesteparten av terminalbrillene (som det kalles), som vel kostet noe sånt som 6000). Tror det er en forutsetning for arbeidsgivers skattefradrag at brillene er noen rene jobb-briller.

Ja, jeg var litt heldig for det er like regler hos oss. Jeg brukte som argument at jeg er avhengig av briller også under møter på jobb for å kunne følge med der. Noe som også er sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (3 timer siden):

Nei, det er kanskje ikke noe sykdom, men blir det mye grå stær så må en operere, hvis ikke så mister en førerkortet.

Grensa for førerkort er -4.50 altså der jeg er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (4 timer siden):

Ok, jeg får ikke dekket de progressive brillene (som kostet over 10.000 :o), men får dekket mesteparten av terminalbrillene (som det kalles), som vel kostet noe sånt som 6000). Tror det er en forutsetning for arbeidsgivers skattefradrag at brillene er noen rene jobb-briller.

Der var noen vanvittige priser. De siste brillene jeg kjøpte kostet 970 kr.

Anonymkode: 56f64...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Der var noen vanvittige priser. De siste brillene jeg kjøpte kostet 970 kr.

Anonymkode: 56f64...745

Jeg har også briller til kr 150.

Jeg har skjeve hornhinner og to ulike typer langsynthet. Glassene er spesialtilpasset. Også liker jeg designinnfatninger, det er jo tross alt noe jeg skal gå med midt i fjeset i flere år 🤪

Hadde jo fint klart meg med rimeligere briller om jeg hadde stram økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Da håper jeg du snart får operert.

Det skjer dessverre ikke siden jeg står på venteliste hos øyelegen   Og så er det 8 mnd venteliste på sykehuset jeg tilhører.  Jeg får spare som f. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Jeg har også briller til kr 150.

du får vel ikke briller etter brilleseddel til den prisen?

Ekstra skrev (1 time siden):

Jeg har skjeve hornhinner og to ulike typer langsynthet. Glassene er spesialtilpasset. 

Det har jeg også. Mye billigere å kjøpe online.

Anonymkode: 56f64...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

du får vel ikke briller etter brilleseddel til den prisen?

Det har jeg også. Mye billigere å kjøpe online.

Anonymkode: 56f64...745

Det har du sikkert rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verken grønn eller grå stær, men min mor ble operert for grå stær når hun var 77-78 år. Det er en stund til jeg er der. 

Jeg har vært veldig nærsynt siden barneårene, og har brukt linser/briller. Nå har jeg i tillegg blitt alderslangsynt, så nå bruker jeg enten de progressive brillene (som kostet 16000 kroner i 2021!) eller linser kombinert med "nillebriller" når jeg skal lese. Jeg har prøvd progressive linser, men likte det ikke.

Vedrørende optiker: Jeg bruker Krogh optikk og går til årlig linsekontroll, og annenhver gang jeg er der har de utvidet kontroll med ekstra grundig sjekk av "alt mulig", bl.a. fotografering av iris, netthinna mm. Jeg føler meg svært godt ivaretatt og er trygg på at de ville oppdage forhold som krevde at jeg oppsøkte øyelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos øyelegen i dag og fikk time til operasjon om to uker.  Hadde regnet med å vente i flere måneder.  Jeg gruer meg som et barn som skal til tannlege.😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Savannah skrev (4 timer siden):

Jeg var hos øyelegen i dag og fikk time til operasjon om to uker.  Hadde regnet med å vente i flere måneder.  Jeg gruer meg som et barn som skal til tannlege.😬

Det var jo bra at det gikk så raskt :) Jeg ser frem til time hos optiker neste uke, for jeg føler det er noe galt og at det har utviklet seg raskt. Jeg håper det blir oppdaget om det er noe galt. I dag når jeg sto opp tenkte jeg : Hva i alle dager er det som skjer med øyet mitt ? Det er som om det ligger en hinne forran. Og i sted gikk jeg meg en tur og da kjente jeg et trykk i øyet og øyet mitt er så slørete. 

Jeg kom til å tenke på at jeg klarte å sprute ren salmiakk i øyet mitt en gang. Jeg ble hentet med sykebil den gangen og øyet ble skylt, men det kan vel umulig være slik at man skal få problemer over 20 år etterpå. Noe er det i hvert fall . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Det var jo bra at det gikk så raskt :) Jeg ser frem til time hos optiker neste uke, for jeg føler det er noe galt og at det har utviklet seg raskt. Jeg håper det blir oppdaget om det er noe galt. I dag når jeg sto opp tenkte jeg : Hva i alle dager er det som skjer med øyet mitt ? Det er som om det ligger en hinne forran. Og i sted gikk jeg meg en tur og da kjente jeg et trykk i øyet og øyet mitt er så slørete. 

Jeg kom til å tenke på at jeg klarte å sprute ren salmiakk i øyet mitt en gang. Jeg ble hentet med sykebil den gangen og øyet ble skylt, men det kan vel umulig være slik at man skal få problemer over 20 år etterpå. Noe er det i hvert fall . 

 

Nei det har neppe med noe som skjedde 20 år å gjøre, men få det undersøkt.  Jeg er utrolig lettet over at jeg ikke må vente med operasjon mer enn to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Det var jo bra at det gikk så raskt :) Jeg ser frem til time hos optiker neste uke, for jeg føler det er noe galt og at det har utviklet seg raskt. Jeg håper det blir oppdaget om det er noe galt. I dag når jeg sto opp tenkte jeg : Hva i alle dager er det som skjer med øyet mitt ? Det er som om det ligger en hinne forran. Og i sted gikk jeg meg en tur og da kjente jeg et trykk i øyet og øyet mitt er så slørete. 

Jeg kom til å tenke på at jeg klarte å sprute ren salmiakk i øyet mitt en gang. Jeg ble hentet med sykebil den gangen og øyet ble skylt, men det kan vel umulig være slik at man skal få problemer over 20 år etterpå. Noe er det i hvert fall . 

 

Jeg hadde sørget for å få noen til å se på det øyet i morgen. Jeg kan ikke noe særlig om øyne, men har du lest om netthinneløsning: netthinneløsning – Store medisinske leksikon (snl.no)  Du kan enten be om akuttime hos fastlege eller optiker. Alle øyeleger (dvs. alle avtalespesialistene) har også akuttimer på dagen, men da må du henvises av enten fastlege eller optiker. Enkelte tilstander kan ikke vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (8 timer siden):

Jeg hadde sørget for å få noen til å se på det øyet i morgen. Jeg kan ikke noe særlig om øyne, men har du lest om netthinneløsning: netthinneløsning – Store medisinske leksikon (snl.no)  Du kan enten be om akuttime hos fastlege eller optiker. Alle øyeleger (dvs. alle avtalespesialistene) har også akuttimer på dagen, men da må du henvises av enten fastlege eller optiker. Enkelte tilstander kan ikke vente. 

Ja, jeg har lest om det. Jeg har time på mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (45 minutter siden):

Ja, jeg har lest om det. Jeg har time på mandag :)

Lykke til. Håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
emilie321 skrev (57 minutter siden):

Lykke til. Håper det ordner seg for deg.

Ja, gjør nok det. Prøver å tenke at det kan komme av den stive nakken min, tørre øyne eller et eller annet ufarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Nå har jeg fått svar på hva det er. Jeg har grå stær grad 4. Jeg hadde ikke grå stær i februar. Det er ikke så rart at jeg følte noe brått har skjedd med øyet mitt. Det har utviklet seg veldig raskt. Optikeren spurte om jeg har skadet øyet i det siste og da kom jeg på at en stein smalt hardt inn i øyet dra jeg drev med kantklipping i sommer. Det gjorde veldig vondt , så mulig dette som er årsaken. 

Optikeren sa jeg kommer til å bli prioritert og at jeg vil få raskt time til øyelegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...