Gå til innhold

Menn fra en kultur

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Savannah skrev (48 minutter siden):

Jeg har reist mye i Midtøsten og har blitt vist enorm respekt i kraft av min stilling.  Mange menn derfra som jeg har møtt i Norge bukker for meg og sier at det er en ære å få hilse på meg.  Jeg har vært på mange møter og diskutert kvinners rettigheter.

Skilsmisser mener både kvinner og menn i Midtøsten er grusomme (jeg er skilt og det rister de på hodet over).  I mange hjem er det svigermor som behandler svigerdøtrene (som bor sammen med dem og tjener dem) som skitten under skoa.  Hvis en sønn er sammen med en prostituert så banker far han opp.  Hvis sønner gift er det konas brødre som tar seg av det.

Det er stor forskjell på land og det er ikke mulig å dra alle over en kam.  Afghanistan med Taliban er grusomt for alle og spesielt for kvinner.

Barnebruder er et fenomen som eksisterer og det bør vi jobbe hardt med.  De fleste folkegrupper er ikke vant til å snakke om problemene sine og i hvert fall ikke som vi gjør det her på vår side.

Omskjæring av kvinner finnes mange steder i Midtøsten og Afrika, men der er kvinnegreie.  Det er kvinnene som lemlester små pikebarn, sine egne døtre og barnebarn.  Det er til å gråte over.

Min opplevelse fra da jeg bodde i midtøsten. Vi blir vist større respekt enn deres egne koner. 

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Min opplevelse fra da jeg bodde i midtøsten. Vi blir vist større respekt enn deres egne koner. 

Dette er komplisert.  Det er ikke bare menn på den ene siden og kvinner på den andre.

Jeg kan ikke si at jeg ble vist samme respekt som min eksmann da det gjaldt økonomi, kjøp av boliger osv. og det her i Norge.  Han var den primære parten.  Jeg håper virkelig at det har forandret seg, men sikker er jeg ikke.  Jeg har også erfart at jeg ble sett som et lett sexuelt bytte etter at jeg ble skilt.

Nicklusheletida
Savannah skrev (2 minutter siden):

Men, du var en kone?

Jepp, jeg var en housewife :) 

Det jeg reagerte mest på var at de gjemte vekk konene sine når vi ble invitert hjem til dem på middag. Også når vi var på id- fest i ørkenen. Konene fikk ikke være med, men hushjelpene fikk. Hushjelpene var både hushjelp og elskerinner. 

Kashmir skrev (8 timer siden):

Ok.

Jeg har selv veldig mye mer erfaring med de jeg nevnte, oh jeg kan telle på en hånd når noen fra de kulturene har nikket anerkjennende når en kvinne kan eller vet mer enn dem- og uttrykker det.

Irer er verstingene faktisk, med briter på en veldig god 2.plass. Tipper de fleste tror italienere, men de er faktisk mye rundere.

Ok, du kan telle på en hånd ja, det betyr at du sjelden har opplevd det. 
Og, var det sånn at de da spurte om råd om noe først fordi de er nye på noe, eller var det noen avgjørelser du tok av deg selv. Feks hvis du er ferskere på jobben enn dem, og tar avgjørelser selv, så godtar de det fint? 
Dette var en episode på jobb. Jeg fikk medholdet fra kollegaer at det var ok, men så er det to menn, en fra landene nevnt i tråden og en fra midtøsten.. det slår ikke feil, at disse åpenbart har problemer med at kvinner tar egne avgjørelser.

Anonymkode: ce466...afa

Savannah skrev (42 minutter siden):

Det er mer komplisert enn å si at kvinnene er redde for mennene.

Du forenkler det jeg sier. Jeg sier at de er redd for døtrene sin fremtid og hvordan de skal klare seg i et mannsdominert miljø. Jeg har muslimer inngift i familien, jeg kjenner muslimske kvinner som er gift med muslimske menn. Jeg har kjent dem over mange år. Jeg har opplevd at gifte muslimske menn  har flørtet og oppvartet meg. Ville ta meg med ut. Privat har de uttalt at alle norske kvinner er horer. Jeg har opplevd at muslimske kvinner har vært mer avvisende mot meg fordi de har vært redd for at vi frister mennene deres. De er mer utrygge og mistenksomme mot vestlige kvinner av en grunn. Jeg tror at vi har ulike erfaringer men at det ikke betyr at vi vet hele sannheten om hvordan muslimske menn eller kvinner er. 

Anonymkode: 43115...c93

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du forenkler det jeg sier. Jeg sier at de er redd for døtrene sin fremtid og hvordan de skal klare seg i et mannsdominert miljø. Jeg har muslimer inngift i familien, jeg kjenner muslimske kvinner som er gift med muslimske menn. Jeg har kjent dem over mange år. Jeg har opplevd at gifte muslimske menn  har flørtet og oppvartet meg. Ville ta meg med ut. Privat har de uttalt at alle norske kvinner er horer. Jeg har opplevd at muslimske kvinner har vært mer avvisende mot meg fordi de har vært redd for at vi frister mennene deres. De er mer utrygge og mistenksomme mot vestlige kvinner av en grunn. Jeg tror at vi har ulike erfaringer men at det ikke betyr at vi vet hele sannheten om hvordan muslimske menn eller kvinner er. 

Jeg har ikke forenklet noe som helst.  Du er ikke alene om å kjenne muslimske menn og damer.  Du har opplevd .....ja og så...

Kristne menn, hinduistiske menn, jødiske menn etc. har tatt meg med ut.

jeg vet at jeg ikke er hore, men hva med de som ikke vet det?  Hva noen tror om meg er ikke mitt problem.

Savannah skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke forenklet noe som helst.  Du er ikke alene om å kjenne muslimske menn og damer.  Du har opplevd .....ja og så...

Kristne menn, hinduistiske menn, jødiske menn etc. har tatt meg med ut.

jeg vet at jeg ikke er hore, men hva med de som ikke vet det?  Hva noen tror om meg er ikke mitt problem.

Jeg skjønner mer og mer at det ikke går an å diskutere saklig på dette forumet. Jeg sier jo at vi har ulike erfaringer og derfor har ingen av oss det hele bildet. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner mer og mer at det ikke går an å diskutere saklig på dette forumet. Jeg sier jo at vi har ulike erfaringer og derfor har ingen av oss det hele bildet. 

Hva er det du vil for å diskutere?  At alle er enige med deg og har de samme erfaringene som du opplever?

Savannah skrev (16 minutter siden):

Hva er det du vil for å diskutere?  At alle er enige med deg og har de samme erfaringene som du opplever?

Jeg tenkte at da du var så bereist og hadde opplevd stor respekt i Midtøsten i kraft av din stilling at du var en lærd person som man kunne ha en saklig samtale med. Du har dine opplevelser og jeg har mine. Jeg sier jo rett ut at derfor har ingen av oss det hele bildet. Det er to sider av en sak og hverken  muslimske kvinner eller muslimske menn er ensartet. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg tenkte at da du var så bereist og hadde opplevd stor respekt i Midtøsten i kraft av din stilling at du var en lærd person som man kunne ha en saklig samtale med. Du har dine opplevelser og jeg har mine. Jeg sier jo rett ut at derfor har ingen av oss det hele bildet. Det er to sider av en sak og hverken  muslimske kvinner eller muslimske menn er ensartet. 

Saklige samtaler går begge veier.  Jeg er ikke ute etter noe annet enn å påpeke hvor komplisert denne diskusjonen er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...