Gå til innhold

Vil reise til høsten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kayia skrev (3 minutter siden):

Har du egen garasje? Er det lås på den? Verdi på utleie avhenger av forhold som hvor du bor i forhold til den som evt skal leie den, fasiliteter og sikkerhet (låsbar port, fjernkontroll) etc. 

Edit - ser nå at du ikke eier garasje selv, hvilket betyr at du ikke har noen garasje å leie ut. Du kan derfor se bort fra første avsnitt.

Ehhh jo. Når det skal være så vanskelig at jeg mulig ikke får reist og noen legger kjepper i hjulene på meg da må jeg finne på andre ting. Jeg har snart bursdag, jeg hadde hatt mulighet til å spare og jeg kan leie ut. Pluss selge. Hvorfor skal du komme inn å si hva jeg ikke kan? 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og dette har du avklart med eier av garasjen?

Anonymkode: 5ced4...1b1

Nei ikke enda. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (6 minutter siden):

Hva ville du svart meg dersom jeg skrev: 

"Jeg vil reise til høsten men er for dårlig til å planlegge ferien. Jeg elsker å ha sommerferie og tenker ikke alltid at jeg skal ha noe igjen noen feriedager til høsten, så jeg ender opp med å ikke ha igjen noen feriedager. Men nå har jeg likevel bestemt at jeg skal reise og det er det mange som har mening om, feks sjefen som sier at jeg ikke har igjen feriedager. Hvordan kan jeg snu dette og hvordan kan jeg få oppnåd å reise?" 

Du kunne tatt ut ekstra ferie. Hvis du ikke hadde tatt ut 5 uker som jeg antok du ikke hadde gjort siden du ikke skrev det her. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kunne tatt ut ekstra ferie. Hvis du ikke hadde tatt ut 5 uker som jeg antok du ikke hadde gjort siden du ikke skrev det her. 

Anonymkode: f6d87...56b

Hun skrev "så jeg ender opp med å ikke ha igjen noen feriedager. ". Så hun har ikke ekstra ferie å ta ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (5 minutter siden):

Hun skrev "så jeg ender opp med å ikke ha igjen noen feriedager. ". Så hun har ikke ekstra ferie å ta ut.

Det går sikkert å avtale med sjefen om du trenger ekstra ferie fordi du har behov. Ta av en annen ferie f eks høstferien. Så kunne du jobbet doble vakter vinterferien. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei ikke enda. 

Anonymkode: f6d87...56b

Har du penger til å kjøpe den?

Anonymkode: 5ced4...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 timer siden):

Men alle disse detaljene (varighet, pris, hvor mye du skal få for å ordne med utleien osv.) må du jo ta opp med eieren.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal jeg spørre når jeg kom på busniss idèn?

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og dette har du avklart med eier av garasjen?

Anonymkode: 5ced4...1b1

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei ikke enda. 

Anonymkode: f6d87...56b

Jeg tror du forstår selv at man ikke kan leie ut andres eiendom uten at det er avtalt. Jeg så for meg at du skulle få litt betalt for å ordne med annonse, visning osv. Du kan ikke ta hele leieinntekten fra noe du ikke eier. 

Nå er jeg ferdig med å veilede deg ang. salg og utleie og kommer ikke til å svare mer innenfor det temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (10 minutter siden):

Jeg tror du forstår selv at man ikke kan leie ut andres eiendom uten at det er avtalt. Jeg så for meg at du skulle få litt betalt for å ordne med annonse, visning osv. Du kan ikke ta hele leieinntekten fra noe du ikke eier. 

Nå er jeg ferdig med å veilede deg ang. salg og utleie og kommer ikke til å svare mer innenfor det temaet. 

Jo sånn inderst inne forstår jeg det. Jeg er bare lei meg for at jeg kanskje ikke får reist og prøver å finne løsninger. Det forstår du sikkert når jeg ikke er vant til å få nei. Det er ny verden for meg. Ekstra sårt når jeg kunne hatt penger hvis jeg bare tenkte litt lenger. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ekstra sårt når jeg kunne hatt penger hvis jeg bare tenkte litt lenger. 

Det kommer nok flere sjanser, og det er sånt man lærer av. Opprett en sparekonto med faste trekk og kutt ned på tulleforbruk, så er du på riktig spor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 minutter siden):

Det kommer nok flere sjanser, og det er sånt man lærer av. Opprett en sparekonto med faste trekk og kutt ned på tulleforbruk, så er du på riktig spor. 

Ja. Jeg bruker mye penger på tull. Samt noe alkohol som jeg kanskje kunne spart meg. F.eks når jeg lånte den ene flasken som kostet meg 500. Jeg burde vært flinkere men jeg tenker alltid at det ordner seg. Og det har det jo alltid gjort. Men jeg har til nød en backup i min andre forelder som ikke vet om kranglen og diskusjonen jeg har hatt. Sånn sett er det en fordel med skilte forelder. Om jeg skal være noe optimistisk. Jeg vet ikke hvordan man gjør faste trekk. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan man gjør faste trekk. 

Det ordner du i nettbanken når du har mer enn én konto der. Det heter Faste oppdrag (eller noe som likner, det kan nok variere fra bank til bank).

Du kan opprette konto i nettbanken også, hvis du ikke har en (ekstra) fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Hva ville du svart meg dersom jeg skrev: 

"Jeg vil reise til høsten men er for dårlig til å planlegge ferien. Jeg elsker å ha sommerferie og tenker ikke alltid at jeg skal ha noe igjen noen feriedager til høsten, så jeg ender opp med å ikke ha igjen noen feriedager. Men nå har jeg likevel bestemt at jeg skal reise og det er det mange som har mening om, feks sjefen som sier at jeg ikke har igjen feriedager. Hvordan kan jeg snu dette og hvordan kan jeg få oppnåd å reise?" 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kunne tatt ut ekstra ferie. Hvis du ikke hadde tatt ut 5 uker som jeg antok du ikke hadde gjort siden du ikke skrev det her. 

Anonymkode: f6d87...56b

Eh, leser du dårlig? Ser du ikke at jeg skriver at jeg har brukt opp alle feriedagene. 

Svar meg så - hva ville du svart meg om jeg ville reise på ferie men ikke hadde flere feriedager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ehhh jo. Når det skal være så vanskelig at jeg mulig ikke får reist og noen legger kjepper i hjulene på meg da må jeg finne på andre ting. Jeg har snart bursdag, jeg hadde hatt mulighet til å spare og jeg kan leie ut. Pluss selge. Hvorfor skal du komme inn å si hva jeg ikke kan? 

Anonymkode: f6d87...56b

Hva om du selger garasjen til foreldrene dine da? Eller selger huset deres? Da får du råd til både bil, egen leilighet og reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (13 minutter siden):

Hva om du selger garasjen til foreldrene dine da? Eller selger huset deres? Da får du råd til både bil, egen leilighet og reise. 

JEG SA LEIE IKKE SELGE. Gidder ikke snakke med deg når du skal være sånn. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (16 minutter siden):

 

Eh, leser du dårlig? Ser du ikke at jeg skriver at jeg har brukt opp alle feriedagene. 

Svar meg så - hva ville du svart meg om jeg ville reise på ferie men ikke hadde flere feriedager?

NEI. Gidder ikke snakke med

deg. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta av en annen ferie f eks høstferien. Så kunne du jobbet doble vakter vinterferien. 

Høst- og vinterferie finnes bare på utdanningsinstitusjoner (og noen få barnehager) som følger skoleferiene. De finnes ikke i arbeidslivet generelt. Feriedager er feriedager, men noen av dem må tas ut sammenhengende og som regel om sommeren. 

Så hvis man ikke har noen flere feriedager, må man søke om fri uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går sikkert å avtale med sjefen om du trenger ekstra ferie fordi du har behov. Ta av en annen ferie f eks høstferien. Så kunne du jobbet doble vakter vinterferien. 

Anonymkode: f6d87...56b

Du er tydeligvis ikke i jobb ettersom du ikke vet at en arbeidstaker ikke har fri i skolens ferier. Dersom man har brukt opp alle feriedagene når sommerferien er over, er det ikke igjen noen dager til høstferie. 

Vi som jobber må derfor fordele våre 25 feriedager på:

- vinterferie (typisk 2 dager)

påskeferie (3 dager)

høstferie (typisk 2 dager)

 juleferie (4 dager)

- andre dager (feks 2 i mai når det er mange "inneklemtdager")

Om man fordeler feriedagene slik blir det igjen 12 dager til sommerferie (=to uker + 2 dager) til sommerferie. Om man kutter ut vinterferien får man feks 14 dager sommerferie (= nesten 3 uker).

Og sånn holder man på. 

Etter at de 25 dagene er brukt opp er det bare sykdom som er gyldig grunn til fravær. Det er mulig å søke om permisjon uten lønn, men da er det leder som bestemmer om jeg får ja eller nei på en sånn søknad. 

Ikke alle kan bestemme selv om de kan jobbe doble vakter.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

JEG SA LEIE IKKE SELGE. Gidder ikke snakke med deg når du skal være sånn. 

Anonymkode: f6d87...56b

Hvorfor ikke selge da? Det gir jo mye bedre avkastning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke selge da? Det gir jo mye bedre avkastning?

Fordi jeg ikke kan selve noe som ikke r mitt. Det forstår du da? 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...