Gå til innhold

Vil reise til høsten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kayia skrev (2 timer siden):

Du er tydeligvis ikke i jobb ettersom du ikke vet at en arbeidstaker ikke har fri i skolens ferier. Dersom man har brukt opp alle feriedagene når sommerferien er over, er det ikke igjen noen dager til høstferie. 

Vi som jobber må derfor fordele våre 25 feriedager på:

- vinterferie (typisk 2 dager)

påskeferie (3 dager)

høstferie (typisk 2 dager)

 juleferie (4 dager)

- andre dager (feks 2 i mai når det er mange "inneklemtdager")

Om man fordeler feriedagene slik blir det igjen 12 dager til sommerferie (=to uker + 2 dager) til sommerferie. Om man kutter ut vinterferien får man feks 14 dager sommerferie (= nesten 3 uker).

Og sånn holder man på. 

Etter at de 25 dagene er brukt opp er det bare sykdom som er gyldig grunn til fravær. Det er mulig å søke om permisjon uten lønn, men da er det leder som bestemmer om jeg får ja eller nei på en sånn søknad. 

Ikke alle kan bestemme selv om de kan jobbe doble vakter.

Ja eller man kan ta ulønnet permisjon. Eller ikke jobbe fulltid. Det visste jeg og det visste du også kanskje. Eller hvis man jobber turnus da kan man ha fri. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

laban skrev (2 timer siden):

Høst- og vinterferie finnes bare på utdanningsinstitusjoner (og noen få barnehager) som følger skoleferiene. De finnes ikke i arbeidslivet generelt. Feriedager er feriedager, men noen av dem må tas ut sammenhengende og som regel om sommeren. 

Så hvis man ikke har noen flere feriedager, må man søke om fri uten lønn.

Men noen kan jobbe inn dager eller jobbe om kvelden. Det kommer an på hvilken jobb man har derfor er dette en mulighet. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi jeg ikke kan selve noe som ikke r mitt. Det forstår du da? 

Anonymkode: f6d87...56b

Du kan ikke leie ut noe som ikke er ditt. Det forstår du da?

Anonymkode: 5ced4...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du kan ikke leie ut noe som ikke er ditt. Det forstår du da?

Anonymkode: 5ced4...1b1

Nei men jeg sa ikke at jeg skulle gjøre det heller, ikke sant. Jeg bare tenkte på det. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi jeg ikke kan selve noe som ikke r mitt. Det forstår du da? 

Anonymkode: f6d87...56b

Jo det gjør jeg. Det som kan overraske deg er at man heller ikke kan leie ut det som ikke er sitt, og det var dette jeg ønsket å få deg til å forstå ved å sidestille salg og utleie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 minutt siden):

Jo det gjør jeg. Det som kan overraske deg er at man heller ikke kan leie ut det som ikke er sitt, og det var dette jeg ønsket å få deg til å forstå ved å sidestille salg og utleie. 

Jeg har ikke leid ut heller jeg bare tenkte det!! Så hva skal jeg gjøre da når du vet hvor mye dette betyr for meg? Det går på helsen løst fordi jeg ikke tåler norsk vinter. at jeg ikke får reist hvis jeg ikke får reist. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja eller man kan ta ulønnet permisjon. Eller ikke jobbe fulltid. Det visste jeg og det visste du også kanskje. Eller hvis man jobber turnus da kan man ha fri. 

Anonymkode: f6d87...56b

På samme måte som de du spør om lån kan si nei til å låne deg penger kan leder si nei til ulønnet permisjon.

I begge tilfeller kan man ikke gjennomføre det man ønsker om man ikke får medhold/lov.

Da vil det ikke hjelpe å si «men jeg VIL».  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke leid ut heller jeg bare tenkte det!! Så hva skal jeg gjøre da når du vet hvor mye dette betyr for meg? Det går på helsen løst fordi jeg ikke tåler norsk vinter. at jeg ikke får reist hvis jeg ikke får reist. 

Anonymkode: f6d87...56b

Så ta deg en jobb som gir deg penger til å reise da vel! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (Akkurat nå):

Så ta deg en jobb som gir deg penger til å reise da vel! 

Jeg har ikke tid til det fordi jeg må bestille denne uken. Men jeg har allerede fått solgt noe så jeg mangler bare litt. Tror du det er så lett og få er nytt liv? Det er det ikke. Det passet ikke akkurat nå. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke tid til det fordi jeg må bestille denne uken. Men jeg har allerede fått solgt noe så jeg mangler bare litt. Tror du det er så lett og få er nytt liv? Det er det ikke. Det passet ikke akkurat nå. 

Anonymkode: f6d87...56b

Om du mente det å starte et nytt liv hadde du ikke bestilt en reise du ikke har penger til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 minutt siden):

Om du mente det å starte et nytt liv hadde du ikke bestilt en reise du ikke har penger til. 

Det er hardere for meg enn du tror. Og faktisk ja så syndes jeg synd på meg. Jeg gjør så godt jeg kan alltid. Jeg fortjener ikke dette. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er hardere for meg enn du tror. Og faktisk ja så syndes jeg synd på meg. Jeg gjør så godt jeg kan alltid. Jeg fortjener ikke dette. 

Anonymkode: f6d87...56b

Jeg tror at om du brukte mye mindre tid på å produsere innlegg og svar på dol, mye mindre energi på å dyrke offerrollen, og heller brukte denne tiden og energien på å tjene egne penger, så ville livet ditt gitt deg flere glade dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (19 minutter siden):

Jeg tror at om du brukte mye mindre tid på å produsere innlegg og svar på dol, mye mindre energi på å dyrke offerrollen, og heller brukte denne tiden og energien på å tjene egne penger, så ville livet ditt gitt deg flere glade dager. 

Dyrker ikke offerrollen. Dette svaret gav meg ingenting. Det går an å støtte litt eller av og til komme med støtte. Prøve å forstå. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dyrker ikke offerrollen. Dette svaret gav meg ingenting. Det går an å støtte litt eller av og til komme med støtte. Prøve å forstå. 

Anonymkode: f6d87...56b

Jeg har dessverre ingen forståelse eller respekt for folk som i innlegg etter innlegg argumenterer for å bruke andres penger på å realisere egne kostbare ønsker når man samtidig innrømmer å sløse bort egne penger på tull og avviser gode råd om hvordan man kan øke egen inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (6 minutter siden):

Jeg har dessverre ingen forståelse eller respekt for folk som i innlegg etter innlegg argumenterer for å bruke andres penger på å realisere egne kostbare ønsker når man samtidig innrømmer å sløse bort egne penger på tull og avviser gode råd om hvordan man kan øke egen inntekt. 

Har ikke sagt jeg skal bruke andre sine penger. Har ikke sagt jeg ikke jobber. Jeg har sagt at jeg synes det er dumt at jeg ikke får reise kanskje. Nei vel men da trenger du ikke kommentere. Mer. Når det er så vanskelig og forstå meg. Det gjør ingen. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har ikke sagt jeg skal bruke andre sine penger. Har ikke sagt jeg ikke jobber. Jeg har sagt at jeg synes det er dumt at jeg ikke får reise kanskje. Nei vel men da trenger du ikke kommentere. Mer. Når det er så vanskelig og forstå meg. Det gjør ingen. 

Anonymkode: f6d87...56b

Du bestemmer ikke når og om jeg skal svare på innlegg på dol, det bestemmer jeg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (5 minutter siden):

Du bestemmer ikke når og om jeg skal svare på innlegg på dol, det bestemmer jeg selv. 

Du støtter meg aldri så jeg forstår ikke hvorfor du kommenterer da. Aldri mitt parti. Skjønner ikke dette. Men whatever. 

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det forstår du sikkert når jeg ikke er vant til å få nei. Det er ny verden for meg. Ekstra sårt når jeg kunne hatt penger hvis jeg bare tenkte litt lenger. 

Anonymkode: f6d87...56b

Jeg forstår at det føles uvant og kjipt for deg å få nei når du ikke er vant til det.

Jeg forstår at du ønsker at du fortsatt fikk ja.

Jeg forstår at det er kjipt å oppdage at du  burde gjort ting annerledes tidligere, slik at situasjonen nå hadde vært bedre. 

Men jeg forstår ikke at det som har vært brukes som en unnskyldning for ikke å gjøre det rette fra nå av, slik at du unngår å havne i disse situasjonene om og om igjen. Du må bare begynne å ta de rette valgene, steg for steg, og ikke gi opp selv om du får «tilbakefall», selv om det smerter, selv om det tar tid.

Du må forstå at det er en fremtid også på andre siden av den reisen du snakker om, og at du må innrette deg slik at du får et bedre liv etter det, selv om det skulle innebære at du må droppe akkurat denne turen. Du må tenke mer langsiktig og ikke bare på umiddelbar behovstilfredsstillelse. Du har fått mange gode råd. Ta de til deg. De vil være nyttige og gode mtp fremtidige hendelser og reiser, mtp resten av ditt liv. Som forhåpentligvis varer lenger enn til den turen, som akkurat nå overskygger alt annet for deg og dine tanker nå.

Men overganger og livsendringer er ofte vanskelige. Det kan gjøre vondt. Men de er ofte nødvendige for at man skal få det bedre etterpå. Det er som i det diktet av Karin Boye som jeg nevnte. 

Akkurat nå er det som om du går nedi bunnen av en trang dal og alt du ser er dalbunnen og kanskje litt oppover i lia. Mens hvis du klarer å komme deg til toppen av åsen, vil du få bedre utsyn og oppdage en verden du ikke visste fantes der du gikk og sulla med ditt nede i bunnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (34 minutter siden):

Jeg forstår at det føles uvant og kjipt for deg å få nei når du ikke er vant til det.

Jeg forstår at du ønsker at du fortsatt fikk ja.

Jeg forstår at det er kjipt å oppdage at du  burde gjort ting annerledes tidligere, slik at situasjonen nå hadde vært bedre. 

Men jeg forstår ikke at det som har vært brukes som en unnskyldning for ikke å gjøre det rette fra nå av, slik at du unngår å havne i disse situasjonene om og om igjen. Du må bare begynne å ta de rette valgene, steg for steg, og ikke gi opp selv om du får «tilbakefall», selv om det smerter, selv om det tar tid.

Du må forstå at det er en fremtid også på andre siden av den reisen du snakker om, og at du må innrette deg slik at du får et bedre liv etter det, selv om det skulle innebære at du må droppe akkurat denne turen. Du må tenke mer langsiktig og ikke bare på umiddelbar behovstilfredsstillelse. Du har fått mange gode råd. Ta de til deg. De vil være nyttige og gode mtp fremtidige hendelser og reiser, mtp resten av ditt liv. Som forhåpentligvis varer lenger enn til den turen, som akkurat nå overskygger alt annet for deg og dine tanker nå.

Men overganger og livsendringer er ofte vanskelige. Det kan gjøre vondt. Men de er ofte nødvendige for at man skal få det bedre etterpå. Det er som i det diktet av Karin Boye som jeg nevnte. 

Akkurat nå er det som om du går nedi bunnen av en trang dal og alt du ser er dalbunnen og kanskje litt oppover i lia. Mens hvis du klarer å komme deg til toppen av åsen, vil du få bedre utsyn og oppdage en verden du ikke visste fantes der du gikk og sulla med ditt nede i bunnen. 

Tusen takk morsan for langt og omsorgsfullt innlegg. Det gikk rett i hjertet faktisk. At du faktisk forstår at dette er kjipt og vanskelig❤️jeg har lyst å klare og gjøre endringer samtidig har jeg ekstremt lyst å reise så det krasjer mot hverandre. Men at du faktisk forstår og skriver det betyr mye for meg. Så tusen takk ❤️❤️

Anonymkode: f6d87...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tusen takk morsan for langt og omsorgsfullt innlegg. Det gikk rett i hjertet faktisk. At du faktisk forstår at dette er kjipt og vanskelig❤️jeg har lyst å klare og gjøre endringer samtidig har jeg ekstremt lyst å reise så det krasjer mot hverandre. Men at du faktisk forstår og skriver det betyr mye for meg. Så tusen takk ❤️❤️

Anonymkode: f6d87...56b

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...