Gå til innhold

Hvordan psykisk syke kan bli behandlet i andre land.

Anbefalte innlegg

Jeg har lært mye her inne. Jeg har OCD selv, men har alltid hatt det og egentlig ikke tenkt mye over det ( selv om det har påvirket hverdagen min mye! Sånn i mer retroperspektiv! Igjen fordi jeg har blitt mer nyansert og også vurderende etter å være her )

Men jeg vil si at jeg har kommet greit ut av det, og er mye mindre rammet enn tidligere ( jeg burde fått hjelp da altså. Det ser jeg godt nå )

Så leser jeg om andres erfaringer her. Om andre lidelser og diagnoser, og det vekker jo interesse.

Så da søker jeg litt mer kunnskap- spesielt hvordan andre opplever det utenfor Norge. 

Og det er så brutalt! Jeg ble helt sjokkert. 

Et par tilfeller

- Ei dame uttrykte bekymring til legen sin. Da kom politiet på legekontoret og satte henne i håndjern. Det var prosedyre ?! 

Og de blir lagt inn og må bo på fellesrom, hvor de sliter med andres lidelser i tillegg til egne.

Det er bare to elsempler. Som jeg blir helt rystet av. 

( jeg mener dette var i USA ) 

Jeg lurrer på om @ Kupton kanskje kan si noe om dette iom at han bør vite, og såvidt jeg har skjønt har vært på flere konferanser? ( mulig jeg har misforstått her ) 

@ Frosken? Kan du si noe om dette kontra hvordan vi har det i Norge? Hva som er forskjell på vestlige land hvor? 

@ISW. Vet du noe om disse forskjellene? Og hvor og hvorfor? 

Andre? 

Dette syns jeg er interessant. Og kanskje det får oss til å reflektere også? 

Fortsetter under...

Ja jeg har også hørt at hvis man får innleggelse av legen kommer politiet og frakter deg til sykehuset med håndjern. Det er vanlig prosedyre i USA og har vært mye omtalt fordi mange mener det er urimelig.

I for eksempel USA og Kina er det fortsatt vanlig med fellesrom eller tomannsrom på sykehus og det er ganske dårlige forhold for eksempel i Kina.

Everybody skrev (5 minutter siden):

Ja jeg har også hørt at hvis man får innleggelse av legen kommer politiet og frakter deg til sykehuset med håndjern. Det er vanlig prosedyre i USA og har vært mye omtalt fordi mange mener det er urimelig.

I for eksempel USA og Kina er det fortsatt vanlig med fellesrom eller tomannsrom på sykehus og det er ganske dårlige forhold for eksempel i Kina.

Ja! Så jøvli sjukt er ikke det?? Jeg ble helt rysta jeg. 

Annonse

Everybody skrev (6 minutter siden):

De fleste moderne land dømmer folk til tvungen psykisk helsevern hvis de er syke. De fleste land bør i 2023 ha kommet så langt at de gjør det.

Jeg snskker ikke om kriminelle altså. Langt fra. 

stjernestøv skrev (14 minutter siden):

Har sett på serier hvor folk er skikkelig syke i hodet, de kan få livstid i fengsel og bli dødsdømt. Sånn er det jo ikke i Norge, da blir det jo tvunget psykisk helsevern. 

Jeg snakker ikke om kriminelle. Hun som gikk tll legen og uttrykte bekymring uten å ha gjort NOE galt, ble satt på håndjern og fraktet bort til psykriatisk. Det er helt sykt. Jeg ble helt på gråten. 

Så jeg håper jo også de som skal forstå seg på dette kan svare også. ( jeg er glad for alle svar altså 🙂

Hva de vet. Om hvordan det fungerer utenfor Norges grenser. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker ikke om kriminelle. Hun som gikk tll legen og uttrykte bekymring uten å ha gjort NOE galt, ble satt på håndjern og fraktet bort til psykriatisk. Det er helt sykt. Jeg ble helt på gråten. 

Så jeg håper jo også de som skal forstå seg på dette kan svare også.

Hva de vet. Om hvordan det fungerer utenfor Norges grenser. 

Ja det var jo gale ja :( 

Annonse

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Kanskje @Vhanjaeller@Glitterhar noen tanker? 

Min første tanke var at det ikke nødvendigvis er snakk om hva Norge har skjønt, men hva USA og Kina ikke har skjønt. Som, etter mitt syn, er temmelig mye. Jeg føler disse to landene er som u-land å regne når det kommer til det sosiale og humanistiske noen ganger.

Vhanja skrev (11 minutter siden):

Min første tanke var at det ikke nødvendigvis er snakk om hva Norge har skjønt, men hva USA og Kina ikke har skjønt. Som, etter mitt syn, er temmelig mye. Jeg føler disse to landene er som u-land å regne når det kommer til det sosiale og humanistiske noen ganger.

Hm. Ja. Det er mulig. Og det er interrssant. Og Kupton nevnte noe om at psykisk syke gikk rundt gatelangs i England også.

Hva skjer? 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg har lært mye her inne. Jeg har OCD selv, men har alltid hatt det og egentlig ikke tenkt mye over det ( selv om det har påvirket hverdagen min mye! Sånn i mer retroperspektiv! Igjen fordi jeg har blitt mer nyansert og også vurderende etter å være her )

Men jeg vil si at jeg har kommet greit ut av det, og er mye mindre rammet enn tidligere ( jeg burde fått hjelp da altså. Det ser jeg godt nå )

Så leser jeg om andres erfaringer her. Om andre lidelser og diagnoser, og det vekker jo interesse.

Så da søker jeg litt mer kunnskap- spesielt hvordan andre opplever det utenfor Norge. 

Og det er så brutalt! Jeg ble helt sjokkert. 

Et par tilfeller

- Ei dame uttrykte bekymring til legen sin. Da kom politiet på legekontoret og satte henne i håndjern. Det var prosedyre ?! 

Og de blir lagt inn og må bo på fellesrom, hvor de sliter med andres lidelser i tillegg til egne.

Det er bare to elsempler. Som jeg blir helt rystet av. 

( jeg mener dette var i USA ) 

Jeg lurrer på om @ Kupton kanskje kan si noe om dette iom at han bør vite, og såvidt jeg har skjønt har vært på flere konferanser? ( mulig jeg har misforstått her ) 

@ Frosken? Kan du si noe om dette kontra hvordan vi har det i Norge? Hva som er forskjell på vestlige land hvor? 

@ISW. Vet du noe om disse forskjellene? Og hvor og hvorfor? 

Andre? 

Dette syns jeg er interessant. Og kanskje det får oss til å reflektere også? 

Hvilket land er det du snakker om?

Anonymkode: 42931...b55

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...