Gå til innhold

Hvordan psykisk syke kan bli behandlet i andre land.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kashmir skrev (31 minutter siden):

Kanskje @Vhanjaeller@Glitterhar noen tanker? 

Hmmm godt spørsmål. Jeg vet ikke hvorfor de gjør det på den måten. Her slipper man håndjern bare man samarbeider. Noe jeg ikke akkurat alltid har gjort. 

Et land som USA burde jo virkelig vite bedre, men de gjør det av sikkerhetshensyn. Som om de fleste psykisk syke er farlige. 

Glitter skrev (1 minutt siden):

Hmmm godt spørsmål. Jeg vet ikke hvorfor de gjør det på den måten. Her slipper man håndjern bare man samarbeider. Noe jeg ikke akkurat alltid har gjort. 

Et land som USA burde jo virkelig vite bedre, men de gjør det av sikkerhetshensyn. Som om de fleste psykisk syke er farlige. 

De fleste psykisk syke er farlige? Hvor i all veden har du det fra? Mener du at alle pasienter tilhørende dps er farlige??

Anonymkode: 42931...b55

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De fleste psykisk syke er farlige? Hvor i all veden har du det fra? Mener du at alle pasienter tilhørende dps er farlige??

Nå leste du litt vel fort her.de fleste psykisk syke er IKKE farlige. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er jo det jeg reagerer på. At de blir behandlet som farlige! 

Endret av Kashmir

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke no om det. Det er for meg merkelig å forstå. 

Ja nettopp. 

Det er ganske drøyt. Og det er jo mulig vi ikke får svar på hvorfor det er sånn. 

At de som utdanner seg i Norge heller ikke vet og kam forklare. Om det er skremmende eller ikke  

Gud vet. 

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Ja nettopp. 

Det er ganske drøyt. Og det er jo mulig vi ikke får svar på hvorfor det er sånn. 

At de som utdanner seg i Norge heller ikke vet og kam forklare. Om det er skremmende eller ikke  

Gud vet. 

Har aldri tenkt over det men synes det er skremmende at det er sånn i 2023 hvis det er tilfelle. 

Vendi skrev (2 minutter siden):

Med forbehold om jeg husker feil etter noe jeg nylig leste, så kan tvungen psykisk helsevern bli problematisk i lengden siden det totale antall døgnplasser i psykiatrien er for få. Skal alle som dømmes til tvungent psykisk helsevern innlegges på ubestemt tid rundt omkring (det er statsadvokaten som bestemmer lengde etter hva jeg har skjønt, ikke leger), så går det utover ordinære pasienter som får kortere liggetid, blir flyttet, eller i verste fall ikke får innleggelse i det hele tatt. Jeg leste noe om det for ikke så lenge siden, men finner det ikke igjen i farta. Men det ventes en økning av slik type soning i årene som kommer. Det betyr at nye sykehus må bygges, eksisterende sykehus må bygges ut/om for å få plass til alle (ikke bare de dømte) som trenger sykehusinnleggelser i psykiatrien. 

Det tror jeg du har rett i med at mange ikke kommer til i helsekøen, lenger ventekø osv. 

Kashmir skrev (2 timer siden):

Jeg har lært mye her inne. Jeg har OCD selv, men har alltid hatt det og egentlig ikke tenkt mye over det ( selv om det har påvirket hverdagen min mye! Sånn i mer retroperspektiv! Igjen fordi jeg har blitt mer nyansert og også vurderende etter å være her )

Men jeg vil si at jeg har kommet greit ut av det, og er mye mindre rammet enn tidligere ( jeg burde fått hjelp da altså. Det ser jeg godt nå )

Så leser jeg om andres erfaringer her. Om andre lidelser og diagnoser, og det vekker jo interesse.

Så da søker jeg litt mer kunnskap- spesielt hvordan andre opplever det utenfor Norge. 

Og det er så brutalt! Jeg ble helt sjokkert. 

Et par tilfeller

- Ei dame uttrykte bekymring til legen sin. Da kom politiet på legekontoret og satte henne i håndjern. Det var prosedyre ?! 

Og de blir lagt inn og må bo på fellesrom, hvor de sliter med andres lidelser i tillegg til egne.

Det er bare to elsempler. Som jeg blir helt rystet av. 

( jeg mener dette var i USA ) 

Jeg lurrer på om @ Kupton kanskje kan si noe om dette iom at han bør vite, og såvidt jeg har skjønt har vært på flere konferanser? ( mulig jeg har misforstått her ) 

@ Frosken? Kan du si noe om dette kontra hvordan vi har det i Norge? Hva som er forskjell på vestlige land hvor? 

@ISW. Vet du noe om disse forskjellene? Og hvor og hvorfor? 

Andre? 

Dette syns jeg er interessant. Og kanskje det får oss til å reflektere også? 

Det handler ikke så mye om land, men det handler om at mange aldri kommer seg til kompetent personell. Særlig ikke uten helseforsikring.

OCD er en lidelse som krever spesialkompetanse. Hvis du forteller en du er glad i at du har konstante tanker om å drepe vedkommende på grusomme måter, så vil vedkommende bli redd, selv om du forklarer at dette er tanker som gir deg angst. Det må en person som KAN sykdommen OCD til for å skille dette fra farlige tanker. De fleste andre vil ringe politiet.

ISW skrev (6 timer siden):

Det handler ikke så mye om land, men det handler om at mange aldri kommer seg til kompetent personell. Særlig ikke uten helseforsikring.

OCD er en lidelse som krever spesialkompetanse. Hvis du forteller en du er glad i at du har konstante tanker om å drepe vedkommende på grusomme måter, så vil vedkommende bli redd, selv om du forklarer at dette er tanker som gir deg angst. Det må en person som KAN sykdommen OCD til for å skille dette fra farlige tanker. De fleste andre vil ringe politiet.

Takk for svar, men dette handler om mennesker som "får hjelp" Følger bla to som forteller om diagnosene sine og hvordan de lever med dem. Der kommer det frem hvordan de blir behandlet ( og det blir ganske voldsomt sett med norske øyne )

Jeg har heldigvis aldri hatt noe ønske om å skade noen. Heller tvert i mot. Tvangen min går mer på å ikke juge, ikke skjule ting for noen osv, samt mye telling osv. I mer stressa perioder. 

stjernestøv skrev (16 timer siden):

Det handler vel om penger som vanlig...

Mtp at både fengsel og helsetjenester stort sett er privateid i USA så gir det jo mening. Jo flere som er i fengsel, og jo lengre, jo mer tjener eierene på det.

Anonymkode: 05c74...a59

Annonse

Worriesome Plenty 2
Everybody skrev (På 25.8.2023 den 17.22):

De fleste moderne land dømmer folk til tvungen psykisk helsevern hvis de er syke. De fleste land bør i 2023 ha kommet så langt at de gjør det.

Jeg mener folk som dømmes til psykisk helsevern må sikres etter behandlingen er ferdig. Både for folk rettsoppfatning og fordi man kan bli syk igjen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...