Gå til innhold

Kvalme, brekninger og oppkast


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg begynte på noen nye epilepsimedisiner, Lamictal, rett før jul i fjor. Startet forsiktig og trappet opp til (DOSE) mg. I våres skulle jeg begynne å trappe ytterligere opp, da trappet vi opp litt raskere til (DOSE) mg om jeg husker riktig. Allerede da vi hadde begynt å trappe opp bare litt begynte jeg å kjenne på veldig kvalme og en veldig ømfintlig brekningsrefleks som jeg aldri har kjent på. Jeg har også ikke hatt noen store problemer med bilsyke eller lignende, men da ble selv det å sitte på tog kvalmende. Jeg kastet opp hver dag i flere uker til det kom blod, men det var ikke så mye og legene trodde det bare kom av en rift i halsen pga mye oppkast. Jeg sluttet på medisinene, men måtte starte opp igjen i sommer. Da jeg kom opp på (DOSE) mg startet igjen brekningene og kvalmen. De trappet ned igjen til (DOSE) mg for å se om det var hjelp i det. Det var deg ikke. Legen trodde kanskje at det var forventningen om at jeg kom til å bli kvalm som underbevisst skapte kvalmen, men nå har hun gått tilbake på at hun tror det er en bivirkning. Jeg har nå trappet ned til (DOSE) mg og skal trappe veldig veldig sakte opp for at kroppen skal tåle det bedre. Det er bare et par dager siden jeg trappet ned så man må jo fortsatt se ann om det hjelper. Jeg synes bare noe er litt rart som gjør at jeg er usikker på om det er medisinen som er årsaken. Jeg sliter aller mest med brekningsrefleksen. Jeg trenger ikke alltid være kvalm, men brekker meg likevel til jeg kaster opp. Jeg kan tenke på ting som får meg til å brekke meg, jeg kan høre om ting, jeg kan lukte ting, jeg sliter med å pusse tenna. Jeg klarer nesten ikke spise, har ikke matlyst, blir fort mett og kvalm og brekninger/oppkast etterpå. Jeg prøver å spise ofte og lite, men det hjelper ikke alltid. De siste ukene har jeg gått ned hele 13 kg, jeg har ikke så mye mer å miste. Det kan for alt jeg vet være psykisk, men det kan jo ikke holde på slik. Lurte på om noen andre hadde noen lignende opplevelser? Forresten går jeg på en annen medisin som øker konsentrasjonen av Lamictal så i teorien har jeg nok en høyere konsentrasjon.

Anonymkode: 28287...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 20.19):

Hei! Jeg begynte på noen nye epilepsimedisiner, Lamictal, rett før jul i fjor. Startet forsiktig og trappet opp til (DOSE) mg. I våres skulle jeg begynne å trappe ytterligere opp, da trappet vi opp litt raskere til (DOSE)5 mg om jeg husker riktig. Allerede da vi hadde begynt å trappe opp bare litt begynte jeg å kjenne på veldig kvalme og en veldig ømfintlig brekningsrefleks som jeg aldri har kjent på. Jeg har også ikke hatt noen store problemer med bilsyke eller lignende, men da ble selv det å sitte på tog kvalmende. Jeg kastet opp hver dag i flere uker til det kom blod, men det var ikke så mye og legene trodde det bare kom av en rift i halsen pga mye oppkast. Jeg sluttet på medisinene, men måtte starte opp igjen i sommer. Da jeg kom opp på (DOSE) mg startet igjen brekningene og kvalmen. De trappet ned igjen til 45 + 45 mg for å se om det var hjelp i det. Det var deg ikke. Legen trodde kanskje at det var forventningen om at jeg kom til å bli kvalm som underbevisst skapte kvalmen, men nå har hun gått tilbake på at hun tror det er en bivirkning. Jeg har nå trappet ned til (DOSE) mg og skal trappe veldig veldig sakte opp for at kroppen skal tåle det bedre. Det er bare et par dager siden jeg trappet ned så man må jo fortsatt se ann om det hjelper. Jeg synes bare noe er litt rart som gjør at jeg er usikker på om det er medisinen som er årsaken. Jeg sliter aller mest med brekningsrefleksen. Jeg trenger ikke alltid være kvalm, men brekker meg likevel til jeg kaster opp. Jeg kan tenke på ting som får meg til å brekke meg, jeg kan høre om ting, jeg kan lukte ting, jeg sliter med å pusse tenna. Jeg klarer nesten ikke spise, har ikke matlyst, blir fort mett og kvalm og brekninger/oppkast etterpå. Jeg prøver å spise ofte og lite, men det hjelper ikke alltid. De siste ukene har jeg gått ned hele 13 kg, jeg har ikke så mye mer å miste. Det kan for alt jeg vet være psykisk, men det kan jo ikke holde på slik. Lurte på om noen andre hadde noen lignende opplevelser? Forresten går jeg på en annen medisin som øker konsentrasjonen av Lamictal så i teorien har jeg nok en høyere konsentrasjon.

Anonymkode: 28287...825

I følge felleskatalogen er kvalme og brekninger vanlige bivirkninger på lamictal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, frosken said:

I følge felleskatalogen er kvalme og brekninger vanlige bivirkninger på lamictal. 

Jeg har også lest det, men i følge alle legene jeg har snakket med er dette en mer sjelden og uvanlig bivirkning og i hvert fall i den grad jeg har. 

Anonymkode: 28287...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...